Kia Picanto (2007) start niet na lege accu

zzz 1277568

Net ingestapt
Hallo,

Ik heb het lampje van mijn Kia Picanto (2007) een nachtje op "on" gelaten. 's ochtends kwam ik hier pas achter aangezien de auto niets deed. Vervolgens heb ik hem de hele dag zo gelaten i.v.m werk etc. Vandaag met een vriend proberen de accu op te laden d.m.v startkabels. Lampjes op het dashboard brandden wel maar auto start niet (maakt ook geen geluid). 10 min nadat de startkabels waren verwijderd brandden de lampjes op het dashboard ook niet meer. In eerste instantie dacht ik dat het tijd was voor een nieuwe accu, maar ik vind het vreemd dat de auto helemaal niets doet qua starten, ook met startkabels verbonden.

Iemand een idee? Zelf dacht ik aan een probleem met de startonderbreking maar zoveel technische kennis heb ik nou ook weer niet..

Het komt voor dat de Picanto zijn eigen contactsleutel niet meer herkent. Dan doet de kleine Koreaan helemaal niets meer. De enige oplossing is om alle sleutels (ook het reserve-exemplaar!) opnieuw te laten inlezen bij de garage. En was de accu wel voldoende opgeladen (met alleen startkabels levert dat maar een beetje stroom op)?

Met startkabels starten lukt vaak niet omdat die stromen enorm zijn. Een loodaccu kan slecht tegen diepontladen. Indien deze al wat jaartjes was is die waarschijnlijk kapot. Meten is weten.

Haal even de accu polen helemaal los. Er zijn startblokkering systemen die de sleutel moeilijk herkennen als de spanning laag is maar gereset worden als de spanning er even helemaal af is geweest. Het kan gebeuren (maar het zou niet zo moeten zijn) dat de computer de sleutel helemaal vergeet en opnieuw moet worden ingeleerd.

Verder is het met startkabels maar de vraag of het lukt. Een keer zo diep ontladen kan het einde van de accu zijn. Dat er minuten na het verwijderen van de startkabel al niet meer genoeg stroom is voor de lampjes wijst daar wel op. Als de accu nu echt kapot is betekent het dat alle stroom over de startkabels moet komen. Dan moet de verbinding echt heel goed contact maken en moet de startkabel ook best goed zijn. Meestal als je met startkabels hulp geeft is het net een extra zetje; niet in plaats van de accu.

Terug
Bovenaan