spoiler alert zei:
122 is genoeg met een turbomotor met veel koppel, maar niet met de e-CVT op de snelweg.
Dat beschouw ik maar als je mening, niet als feit. En ik ben niet de enige die daar zo over denkt:
SOMS IS "GEWOON" GOED GENOEG
De vertrouwde 1.8 dan maar, die 122 pk en 142 Nm koppelt aan een elektromotor van 71 pk en 163 Nm.
Bron uit Belgenland: https://autofans.be/rijtesten/hatchback/43504-rij-impressie-toyota-corolla-hybrid-2019
spoiler alert zei:
Dubbele koppeling is geen semi-automaat, wordt aangemerkt als de fijnste automaat door ANWB, Autoweek etc.
Quote:
Een dubbelekoppelingversnellingsbak is een type
halfautomatische versnellingsbak die voorzien is van twee koppelingen. Op de ene koppeling bevinden zich de even versnellingen en op de andere koppeling de oneven versnellingen.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbelekoppelingversnellingsbak
Quote:
Om te beginnen kennen we 4 soorten (semi)automaten.
1 Conventionele automaat met koppelomvormer.
2 CVT automaat
3 Semi automaat, gerobotiseerde handbak met enkele koppeling
4
Semi automaat, Dubbelekoppelingversnellingsbak
Bron: https://www.anwb.nl/experts/auto/95/welke-automaat
spoiler alert zei:
Nooit klachten gehoord over die van Kia. Het is overigens stuivertjes wissen in de top-5 betrouwbaarheid tussen Kia en Toyota. Die CVT heeft voordelen, rijervaring die daar echter bij hoort is hooguit 'ik stoor me er niet zo aan'.
Over de dubbelekoppelingsautomaat van specifiek Kia heb ik ook (nog) geen klachten gehoord. Wel van andere, dat dan weer wel.
Dat stuivertje wisselen heb ik dan nog weer niet gezien...
https://www.consumentenbond.nl/test/auto-fiets-reizen/automankementen
https://www.reliabilityindex.com/manufacturer
https://www.hln.be/auto/aziatische-automerken-meest-betrouwbaar-europese-auto-s-scoren-minder-goed~a9488f3d/
En de rijervaring met een (E-)CVT... tja, zolang je het gaspedaal niet bedient als ware het een aan/uit schakelaar, naar mijn zevenjarige (E-)CVT ervaring prima. 't Is even wennen...
Ook hier zijn de Belgen https://autofans.be/rijtesten/hatchback/43504-rij-impressie-toyota-corolla-hybrid-2019 (interessante test, overigens!) het met me eens en dit geldt zeker ook in het platte Nederland:
Die elektrokracht ten spijt blijft de CVT-automaat ook vandaag nog een serieuze herrie maken als je het onderste uit de kan vraagt. Alleen... ga je bijna nooit het onderste uit de kan vragen in ons Belgenland. Hoogstens bij de aanloop op een autostrade-oprit of bij een fors inhaalmanoeuvre. Voor de andere 99% van de tijd straalt de Corolla pure rust uit in het interieur.
spoiler alert zei:
Toyota heeft sterke kanten, maar ook zwakke.
Multimedia, rijhulpsystemen, extreem lage instap en CVT experience zijn zwak.
Als rijhulpsystemen in de Toyota niet goed werken, en dat is idd mijn ervaring, kun je ze uitzetten, of een ander merk kiezen waarbij het wel gewoon werkt. Mijn tip is: Let daar goed op, vooral adaptive CC is fantastisch...als het werkt
Multimedia zijn nu up to date met Android Auto en Apple CarPlay, naar mijn ervaring werken de rijhulpsystemen adequaat, misschien afgezien van verkeersbordherkenning in een woud van borden. ACC is onder bepaalde omstandigheden bij ieder merk irritant.
Die "extreem lage" instap is bijvoorbeeld gelijk aan die van de Renault Mégane en 2 cm. meer dan bij de Ford Focus. Alle drie moet je dus ook niet vergelijken met een SUV, MPV of Crossover: https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=88088&id2=97805&id3=95451&id4=94273