Kia Niro of Corolla Hybrid

A

Anoniem

Guest
Hallo,

we zijn op zoek naar een nieuwe auto en hebben de Niro en Corolla Hybrid op de shortlist. Kregen 11% korting op een eerste offerte voor een Niro DynamicLine dus er zal nog wel meer te halen zijn. Occasionprijzen (max 1 jaar oud) liggen bij 20% korting op de catalogusprijs. We hebben niet echt een voorkeur en qua catologusprijs is er niet echt een verschil - misschien dat iemand recent ervaringen heeft met kortingen.

Graag tips voor een leuke deal - ook graag ervaringen met de Niro of Corolla! Hebben 2 kinderen tussen de 13 en 15 die veel mee moeten rijden.

Bedankt, Patrick
 
Ga proefritten maken.
De 1.8 Hybrid Corolla heeft 122pk, vond ik niet genoeg voor op de snelweg.
Eigenlijk wil je de 2.0 180pk , maar die is een stuk duurder.

De Niro heeft 140pk en geen CVT. Dat rijdt echt anders.
Bovendien is de Niro al 3 jaar op de markt: meer keuze uit gebruikte modellen. Plus langer garantie.

De Niro heeft een hoge instap.
Corolla erg laag (is 5 cm lager dan bijvoorbeeld een Focus station). Kan onhandig zijn op drukke parkeerplaatsen.

Probeer ook de rijhulpsystemen uit. Dat zijn dingen die of goed werken of alleen maar irriteren.
 
Auto encyclopedie zei:
Als je makkelijk en goedkoop kan stekkeren, dan de niro plug inn

Plug in kost 5.000 meer + dan nog de kosten voor een laadpaal. Dat verdien je niet heel snel terug.
 
spoiler alert zei:
Ga proefritten maken.
De 1.8 Hybrid Corolla heeft 122pk, vond ik niet genoeg voor op de snelweg.

Niet genoeg voor op de "snel"weg (100-130 km/h)?

spoiler alert zei:
De Niro heeft 140pk en geen CVT. Dat rijdt echt anders.

Klopt! Nou is't maar net wat je prefereert. Een "bombproof" E-CVT of een dubbelkoppeling (in feite semi-)automaat...

spoiler alert zei:
Bovendien is de Niro al 3 jaar op de markt: meer keuze uit gebruikte modellen.

Klopt! Je kan ouder, dus goedkoper vinden.

spoiler alert zei:
Plus langer garantie.

https://www.toyota.nl/toyota-rijden/garantie/hybridegarantie.json

spoiler alert zei:
De Niro heeft een hoge instap.
Corolla erg laag (is 5 cm lager dan bijvoorbeeld een Focus station). Kan onhandig zijn op drukke parkeerplaatsen.

?

spoiler alert zei:
Probeer ook de rijhulpsystemen uit. Dat zijn dingen die of goed werken of alleen maar irriteren.

Als ze alleen maar irriteren zet je ze toch gewoon uit?

Toyota heeft meer dan 20 jaar ervaring met hybride aandrijflijnen. Daar hoef je je niet meer af te vragen hoe zich dat op de (ook zeer) lange duur houdt.
Daarbij is de Corolla (ook de TS) lichter en dus goedkoper in de belasting dan de Niro plus ook nog (ietsje) zuiniger.
En als je ruimte tekort komt op de achterbank van een hatchback kies je toch voor de Corolla TS?
 
Jazzik zei:
spoiler alert zei:
Ga proefritten maken.
De 1.8 Hybrid Corolla heeft 122pk, vond ik niet genoeg voor op de snelweg.

Niet genoeg voor op de "snel"weg (100-130 km/h)?

spoiler alert zei:
De Niro heeft 140pk en geen CVT. Dat rijdt echt anders.

Klopt! Nou is't maar net wat je prefereert. Een "bombproof" E-CVT of een dubbelkoppeling (in feite semi-)automaat...

spoiler alert zei:
Bovendien is de Niro al 3 jaar op de markt: meer keuze uit gebruikte modellen.

Klopt! Je kan ouder, dus goedkoper vinden.

spoiler alert zei:
Plus langer garantie.

https://www.toyota.nl/toyota-rijden/garantie/hybridegarantie.json

spoiler alert zei:
De Niro heeft een hoge instap.
Corolla erg laag (is 5 cm lager dan bijvoorbeeld een Focus station). Kan onhandig zijn op drukke parkeerplaatsen.

?

spoiler alert zei:
Probeer ook de rijhulpsystemen uit. Dat zijn dingen die of goed werken of alleen maar irriteren.

Als ze alleen maar irriteren zet je ze toch gewoon uit?

Toyota heeft meer dan 20 jaar ervaring met hybride aandrijflijnen. Daar hoef je je niet meer af te vragen hoe zich dat op de (ook zeer) lange duur houdt.
Daarbij is de Corolla (ook de TS) lichter en dus goedkoper in de belasting dan de Niro plus ook nog (ietsje) zuiniger.
En als je ruimte tekort komt op de achterbank van een hatchback kies je toch voor de Corolla TS?
122 is genoeg met een turbomotor met veel koppel, maar niet met de e-CVT op de snelweg.

Dubbele koppeling is geen semi-automaat, wordt aangemerkt als de fijnste automaat door ANWB, Autoweek etc. Nooit klachten gehoord over die van Kia. Het is overigens stuivertjes wissen in de top-5 betrouwbaarheid tussen Kia en Toyota. Die CVT heeft voordelen, rijervaring die daar echter bij hoort is hooguit 'ik stoor me er niet zo aan'.

Toyota heeft sterke kanten, maar ook zwakke.
Multimedia, rijhulpsystemen, extreem lage instap en CVT experience zijn zwak.

Als rijhulpsystemen in de Toyota niet goed werken, en dat is idd mijn ervaring, kun je ze uitzetten, of een ander merk kiezen waarbij het wel gewoon werkt. Mijn tip is: Let daar goed op, vooral adaptive CC is fantastisch...als het werkt
 
spoiler alert zei:
122 is genoeg met een turbomotor met veel koppel, maar niet met de e-CVT op de snelweg.

Dat beschouw ik maar als je mening, niet als feit. En ik ben niet de enige die daar zo over denkt:
SOMS IS "GEWOON" GOED GENOEG
De vertrouwde 1.8 dan maar, die 122 pk en 142 Nm koppelt aan een elektromotor van 71 pk en 163 Nm.

Bron uit Belgenland: https://autofans.be/rijtesten/hatchback/43504-rij-impressie-toyota-corolla-hybrid-2019

spoiler alert zei:
Dubbele koppeling is geen semi-automaat, wordt aangemerkt als de fijnste automaat door ANWB, Autoweek etc.

Quote:
Een dubbelekoppelingversnellingsbak is een type halfautomatische versnellingsbak die voorzien is van twee koppelingen. Op de ene koppeling bevinden zich de even versnellingen en op de andere koppeling de oneven versnellingen.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbelekoppelingversnellingsbak

Quote:
Om te beginnen kennen we 4 soorten (semi)automaten.

1 Conventionele automaat met koppelomvormer.
2 CVT automaat
3 Semi automaat, gerobotiseerde handbak met enkele koppeling
4 Semi automaat, Dubbelekoppelingversnellingsbak
Bron: https://www.anwb.nl/experts/auto/95/welke-automaat

spoiler alert zei:
Nooit klachten gehoord over die van Kia. Het is overigens stuivertjes wissen in de top-5 betrouwbaarheid tussen Kia en Toyota. Die CVT heeft voordelen, rijervaring die daar echter bij hoort is hooguit 'ik stoor me er niet zo aan'.

Over de dubbelekoppelingsautomaat van specifiek Kia heb ik ook (nog) geen klachten gehoord. Wel van andere, dat dan weer wel.
Dat stuivertje wisselen heb ik dan nog weer niet gezien...
https://www.consumentenbond.nl/test/auto-fiets-reizen/automankementen
https://www.reliabilityindex.com/manufacturer
https://www.hln.be/auto/aziatische-automerken-meest-betrouwbaar-europese-auto-s-scoren-minder-goed~a9488f3d/

En de rijervaring met een (E-)CVT... tja, zolang je het gaspedaal niet bedient als ware het een aan/uit schakelaar, naar mijn zevenjarige (E-)CVT ervaring prima. 't Is even wennen...
Ook hier zijn de Belgen https://autofans.be/rijtesten/hatchback/43504-rij-impressie-toyota-corolla-hybrid-2019 (interessante test, overigens!) het met me eens en dit geldt zeker ook in het platte Nederland:
Die elektrokracht ten spijt blijft de CVT-automaat ook vandaag nog een serieuze herrie maken als je het onderste uit de kan vraagt. Alleen... ga je bijna nooit het onderste uit de kan vragen in ons Belgenland. Hoogstens bij de aanloop op een autostrade-oprit of bij een fors inhaalmanoeuvre. Voor de andere 99% van de tijd straalt de Corolla pure rust uit in het interieur.

spoiler alert zei:
Toyota heeft sterke kanten, maar ook zwakke.
Multimedia, rijhulpsystemen, extreem lage instap en CVT experience zijn zwak.

Als rijhulpsystemen in de Toyota niet goed werken, en dat is idd mijn ervaring, kun je ze uitzetten, of een ander merk kiezen waarbij het wel gewoon werkt. Mijn tip is: Let daar goed op, vooral adaptive CC is fantastisch...als het werkt

Multimedia zijn nu up to date met Android Auto en Apple CarPlay, naar mijn ervaring werken de rijhulpsystemen adequaat, misschien afgezien van verkeersbordherkenning in een woud van borden. ACC is onder bepaalde omstandigheden bij ieder merk irritant.
Die "extreem lage" instap is bijvoorbeeld gelijk aan die van de Renault Mégane en 2 cm. meer dan bij de Ford Focus. Alle drie moet je dus ook niet vergelijken met een SUV, MPV of Crossover: https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=88088&id2=97805&id3=95451&id4=94273
 
Jazzik zei:
spoiler alert zei:
122 is genoeg met een turbomotor met veel koppel, maar niet met de e-CVT op de snelweg.

Dat beschouw ik maar als je mening, niet als feit. En ik ben niet de enige die daar zo over denkt:
SOMS IS "GEWOON" GOED GENOEG
De vertrouwde 1.8 dan maar, die 122 pk en 142 Nm koppelt aan een elektromotor van 71 pk en 163 Nm.

Bron uit Belgenland: https://autofans.be/rijtesten/hatchback/43504-rij-impressie-toyota-corolla-hybrid-2019

spoiler alert zei:
Dubbele koppeling is geen semi-automaat, wordt aangemerkt als de fijnste automaat door ANWB, Autoweek etc.

Quote:
Een dubbelekoppelingversnellingsbak is een type halfautomatische versnellingsbak die voorzien is van twee koppelingen. Op de ene koppeling bevinden zich de even versnellingen en op de andere koppeling de oneven versnellingen.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbelekoppelingversnellingsbak

Quote:
Om te beginnen kennen we 4 soorten (semi)automaten.

1 Conventionele automaat met koppelomvormer.
2 CVT automaat
3 Semi automaat, gerobotiseerde handbak met enkele koppeling
4 Semi automaat, Dubbelekoppelingversnellingsbak
Bron: https://www.anwb.nl/experts/auto/95/welke-automaat

spoiler alert zei:
Nooit klachten gehoord over die van Kia. Het is overigens stuivertjes wissen in de top-5 betrouwbaarheid tussen Kia en Toyota. Die CVT heeft voordelen, rijervaring die daar echter bij hoort is hooguit 'ik stoor me er niet zo aan'.

Over de dubbelekoppelingsautomaat van specifiek Kia heb ik ook (nog) geen klachten gehoord. Wel van andere, dat dan weer wel.
Dat stuivertje wisselen heb ik dan nog weer niet gezien...
https://www.consumentenbond.nl/test/auto-fiets-reizen/automankementen
https://www.reliabilityindex.com/manufacturer
https://www.hln.be/auto/aziatische-automerken-meest-betrouwbaar-europese-auto-s-scoren-minder-goed~a9488f3d/

En de rijervaring met een (E-)CVT... tja, zolang je het gaspedaal niet bedient als ware het een aan/uit schakelaar, naar mijn zevenjarige (E-)CVT ervaring prima. 't Is even wennen...
Ook hier zijn de Belgen https://autofans.be/rijtesten/hatchback/43504-rij-impressie-toyota-corolla-hybrid-2019 (interessante test, overigens!) het met me eens en dit geldt zeker ook in het platte Nederland:
Die elektrokracht ten spijt blijft de CVT-automaat ook vandaag nog een serieuze herrie maken als je het onderste uit de kan vraagt. Alleen... ga je bijna nooit het onderste uit de kan vragen in ons Belgenland. Hoogstens bij de aanloop op een autostrade-oprit of bij een fors inhaalmanoeuvre. Voor de andere 99% van de tijd straalt de Corolla pure rust uit in het interieur.

spoiler alert zei:
Toyota heeft sterke kanten, maar ook zwakke.
Multimedia, rijhulpsystemen, extreem lage instap en CVT experience zijn zwak.

Als rijhulpsystemen in de Toyota niet goed werken, en dat is idd mijn ervaring, kun je ze uitzetten, of een ander merk kiezen waarbij het wel gewoon werkt. Mijn tip is: Let daar goed op, vooral adaptive CC is fantastisch...als het werkt

Multimedia zijn nu up to date met Android Auto en Apple CarPlay, naar mijn ervaring werken de rijhulpsystemen adequaat, misschien afgezien van verkeersbordherkenning in een woud van borden. ACC is onder bepaalde omstandigheden bij ieder merk irritant.
Die "extreem lage" instap is bijvoorbeeld gelijk aan die van de Renault Mégane en 2 cm. meer dan bij de Ford Focus. Alle drie moet je dus ook niet vergelijken met een SUV, MPV of Crossover: https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=88088&id2=97805&id3=95451&id4=94273

Verkeerd, die Corolla is veel lager dan een focus. 5cm.
Ik heb zelf achter elkaar de Corolla en Focus Titanium gereden. Merkbaar verschil in klauteren versus uitstappen.
Laat staan een SUV als de Niro.

Kia en Toyota zijn beide betrouwbaar en al zou het 0,1% schelen...wat dan nog....

Waarom moet je CVT leren rijden? In alle andere hybride auto's is dat niet nodig. Ook niet de Niro. Met name door die fantastische automaat en meer vermogen.

Over die pure rust, mijn ervaring is echt anders. Die Corolla maakt meer rol en windgeluiden op de snelweg dan m'n fiesta uit 2013. En dan heb ik het nog niet eens over de motor, koppel, stuurgedrag.

122 pk is soms genoeg?
Je geeft toch geen 30000€ uit voor een auto die soms genoeg vermogen heeft, met fluwelen voetjes moet bedienen, een aandrijflijn heeft 'waar je wel aan went', rijhulpsystemen heeft die je beter uit kunt zetten (als je ze überhaupt aan de praat krijgt)?
Tenminste als je voor minder een auto koopt waar je met een glimlach uitstapt en alles wel naar behoren werkt.

BTW, ik heb 3 Toyota's gehad. Reparatiekosten: schrikbarend. Eens in de Ford en Toyota motorkap isolatie stuk door ongedierte. Toyota: €250, Ford:€50 voor een nieuw isolatiematje. En met de Toyota meer problemen gehad dan met de Ford(0 problemen). Zelfs onoplosbare problemen: 2x per jaar onverklaarbare lege accu, vaak op vakantie. Maar ook een waterpomp die al na 70000 km eruit klapt. Natuurlijk ook op vakantie.

En als je met de Toyota door de weggetjes in de Alpen rijdt en vrouwlief zegt dan spontaan: hadden we de fiesta maar mee met die mooie weggetjes, dan zegt dat toch genoeg. En dan hebben we het over een Toyota met 145pk en schakelbak. En niet eens over die CVT sloep.
 
spoiler alert zei:
Verkeerd, die Corolla is veel lager dan een focus. 5cm.

Kijk even hier https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=96075&id2=94259&cache=no even bij "Interieurmaten - Instaphoogte": Corolla 540 mm. Focus 520 mm.

spoiler alert zei:
122 pk is soms genoeg?
Je geeft toch geen 30000€ uit voor een auto die soms genoeg vermogen heeft[/quote]

Je hebt het óf niet gelezen (dat neem ik maar liever aan) óf niet begrepen wat men schrijft. Probeer het nog eens...: https://autofans.be/rijtesten/hatchback/43504-rij-impressie-toyota-corolla-hybrid-2019
midi.gif
Als je niet alles wilt lezen, beginnen bij "HYBRIDE(S)"
De rest van je betoog beschouw ik maar als persoonlijke ervaringen en gevoelens, vooral deze opmerking wijst in een bepaalde richting:
spoiler alert zei:
En niet eens over die CVT sloep
a042.gif

Ik ga nu hier maar niet vertellen hoe onze rit in de demo Corolla 1.8 hybrid hatchback van onze dealer was...
a048.gif
 
Om 100km (of 120 of 130) te rijden zijn die 122pk meer dan genoeg, bij het optrekken op de snelweg als je dat op maximale snelheid doet zul je zeker de motor even horen, dat is maar kort want je zit zo op cruise snelheid en dan zijn deze auto's toch redelijk stil. Nu ken ik de Fiesta niet van binnen, maar ik kan wel zeggen dat ik de Auris stiller vind dan onze vorige (Volvo V70 D5), met die laatste kon ik wel wat harder invoegen, dat klopt. Maar bij cruise snelheid is de Auris (en ik neem aan de Corolla) toch behoorlijk stil.

Maar dit zal vast een eeuwige discussie blijven over de eCVT. Voor echt sportieve rijders geloof ik best dat de eCVT niet ideaal is, voor de meeste mensen zal hij prima voldoen en als je het onderhoud zelf betaalt (dus geen leaseauto) dan is over het algemeen een Toyota hybride een voordelige keuze. Dat spoiler alert eens wat anders heeft meegemaakt is balen maar zegt niets over de grote aantallen.

Wat ik me verder eigenlijk afvroeg: waarom heeft de Corolla 1.8 122pk en de Auris 140pk? Is er daadwerkelijk een verschil in de brandstof of electromotor, of tellen ze het nu anders op? Want ik heb zelf nooit in de Corolla gereden en dus puur ervaring met de 140pk Auris, en die is echt vlot zat, zelfs als je hem even vloert heb je ook redelijk makkelijk 180 op de teller, maar dat zit tegenwoordig alweer ver over de rijbewijs invorder grens heen dus maar niet te vaak doen :p
 
Heb ondertussen een mooie Kia Niro Dynamicline van september 2019 (nieuw model) kunnen kopen voor 23500€ met inruil van een C3 diesel met 250k KM. Qua prijs is de Corolla er niet in de buurt kunnen komen.
Bedankt voor jullie reacties! Was leerzaam.
 
Terug
Bovenaan