Kia Niro occassion zonder onderhoudsboekje

Kim 3084552

Net ingestapt
Ik overweeg een KIA Niro uit 2020 te kopen met 30.000 km gereden. Hij was hiervoor private lease en heeft 1 eigenaar gehad. Ik heb gevraagd naar de onderhoudshistorie (het boekje), maar die is niet meer te leveren. De leasemaatschappij heeft de gegevens niet meer beschikbaar nu de auto uit contract is, en ze zijn ook niet meer te achterhalen. Nu wordt de auto wel APK gekeurd geleverd en met BOVAG garantie, maar ik heb 0 verstand van auto's en tis een flink bedrag. Doe ik hier wel goed aan? Hoor graag.

Wat gek, de leasemaatschappij heeft het gewoon in het systeem staan. Ga je m rechtstreeks bij de leasemaatschappij kopen?
Misschien kan je nog achterhalen bij welke dealer ie is geweest, die kan vast in het systeem de historie terug vinden.

Als je aanspraak wilt maken op de 7 jaar garantie die KIA geeft op haar auto's, is het van belang dat de auto netjes op tijd zijn beurten heeft gehad, het liefst bij een KIA dealer en anders aantoonbaar met de juiste olie en onderdelen. Aangezien je bij deze auto niks terug kunt vinden, zou ik verder kijken. Er zijn veel Niro's verkocht, dus keuze genoeg.

Met 30.000 op de teller kan er niet heel veel aan gedaan zijn. Met een nieuwe beurt en garantie zie ik geen probleem.
Alleen de Kia garantie zou inderdaad een probleem kunnen zijn, maar de auto is al 5 jaar oud, dus met een jaar Bovag loop je alleen dat laatste jaar merk garantie eventueel mis

Ik meen dat Kia's om de 15.000 km een beurtje nodig hebben.... Dus in zijn leaseperiode 1 en voor beurt 2 weg. Als de auto er goed uitziet, een goede controle en beurt krijgt (volgens schema, ook interieurluchtfilter etc) én, zoals hierboven al beschreven, met een goede garantie van 1 jaar erop loop je m.i. weinig risico.

Als ik het goed heb is de onderhoudsinterval voor een Kia Niro uit 2020 elke 15.000 km of één jaar. Deze auto zou dus al een aantal (minstens 4) beurten in het boekje moeten hebben staan.

Zorgen dat je boven water krijgt of de auto officiële beurten hebt gehad. Als dit niet lukt zou ik een andere Niro zoeken.

Kia geeft namelijk tegenwoordig 10 jaar garantie (dus niet de 7 die hierboven 2x genoemd is), mits de auto aantoonbaar en volgens voorschriften is onderhouden. (En volgens mij tot een max. van 180.000 km of iets dergelijks, dat is voor jou niet relevant.)
Aangezien je flink geld uitgeeft is dit wat mij betreft essentieel.

Mijn Kia uit 2020 moet elke 15.000 / 1 jaar voor een beurt. Zal hij de Niro niet anders zijn vermoed ik.

Terug
Bovenaan