Kia Niro met caravan

MIW

Net ingestapt
Ik overweeg om een zuinige Niro uit 2018 of 2019 aan te schaffen. De auto moet een caravan van 1300 kg trekken. Dat is precies het maximum voor deze auto. Ik denk dat het met de stabiliteit wel goed zit. De auto heeft een korte overhang en weegt 1400 of 1500 kg. Dat laatste geldt voor een phev. De benzine motor is slechts 105 pk. Dat lijkt mij te weinig voor 1300 kg als de weg een aantal km omhoog gaat. Natuurlijk is er elektrische ondersteuning, maar die valt na een paar minuten weg. Doet een phev dat beter? Kan je de accu van een phev ‘volhouden’ tot de weg omhoog gaat? Als dat het geval is kan je met ruim 140 pk en ruim 260 nm koppel omhoog. Graag reageren als je ervaring hebt met een van de typen auto’s. Mijn voorkeur gaat uit naar een phev. Ik kan thuis opladen. Ik twijfel wel of het prijsverschil kan worden terugverdiend.

Alvast bedankt voor de reacties.

dat schijnt bij de outlander wel een klacht te zijn als die in de bergen puur van de brandstof motor moet hebben.

https://www.youtube.com/watch?v=tyUa1sYo0CQ

Qua gewicht zit het wel goed met een caravan van 1300kg. De motor heeft het behoorlijk zwaar zonder electro-ondersteuning. Op caravantrekker.nl kan je de berekening maken met en zonder ondersteuning en kan je reviews lezen:

caravantrekker.nl Niro

gebruikerservaringen Kia Niro met caravan. Erg wisselende ervaringen maar een aantal flink negatief over de Hybrid.

Er staan ook wat PHEV reviews bij maar de meeste lijken het reviews van de gewone Hybrid. Ik denk dat je met de PHEV beter af bent dan met de gewone Hybrid omdat je een grotere accu hebt:

"Kia Niro 1.6 GDi PHEV met een Eriba
Deze zomer met de Kia Niro en de Eriba feeling naar Zwitserland-Wallis geweest. We hebben met de caravan een kleine 2000 km gereden. De caravan woog inclusief 1250 kg. Ik moet zeggen dat de Niro mij 100% is meegevallen. We hebben 90-100 km gemiddeld gereden, konden zonder problemen inhalen en hebben gemiddeld 1:12 gereden. De hele route hebben we in de sportstand gereden. Met de PHEV hadden we altijd wel 15-35 extra “electrische” kilometers aan boord. Wat samen met de bezinemotor altijd voor voldoende trekkracht zorgde. Een enkele keer ben ik daaronder geweest. Dat kon opgelost worden door even (gemiddeld 10 minuten) in een lagere versnelling te gaan rijden.
Al met al ben ik erg tevreden."

"Ben net terug van mijn eerste vakantie met de caravan men de kia niro phev.
De caravan is een öggestorp tandemasser met een eigen gewicht van 1160kg en 7 meter lang.
We wonen in Zweden en zijn via Polen naar de Bodensee gereden. Daar flink wat heuvels gehad.
Heb na veel lezen gezien dat je de kia het beste in de sportstand moet houden. Daarmee laat hij de batterij sneller tijdens het rijden want die gaat redelijk snel leeg. Ongeveer na 180km maar ligt een beetje aan de heuvels. Ik heb totaal 4683 km gereden en totaal 306.34 liter getankt wat een gebruik geeft van 1 op 15. Dit heb ik nooit eerder meegemaakt. Er zit uiteraard ook km bij zonder caravan maar de meeste zijn met de caravan gemaakt. Gemiddelde snelheid is dan wel rond de 85/90.
Maar de plug in is echt aan te bevelen
."

Terug
Bovenaan