Keuzestress

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik rijd sinds 10 maanden een Suzuki SX4 1.6 benzine uit 2009. Toen aangeschaft voor 8000.

Vanwege mijn werkverandering rijd ik nu gemiddeld per maand zon 2000-2500 km, dat is het dubbele van wat ik reed voor aanschaf Suzuki.
Ik kan voor de auto nog zon 6000-65000 terugkrijgen voor inruil, en kan dan een 3000-4000 euro bijleggen.
Mijn vragen zijn:
-welke brandstof moet ik gaan rijden om voordeliger uit te zijn?
- welke auto raden jullie mij met dit budget aan, zonder in te hoeven boeten op persoonlijke (been)ruimte voorin met huidige Suzuki SX4?

Alvast dank voor de input.

Een optie is om lpg met een klepsmeersysteem te laten plaatsen. Inruilen kost immers best veel geld

Wat is er mis met die SX4?... uit ervaring weet ik dat het prettige en betrouwbare auto's zijn ook voor lange afstanden rijden.
Qua kilometers zit je in die nieuwe situatie misschien wel op het omslagpunt voor een diesel, maar het anti-dieselbeleid zorgt er ook voor dat je zeer onzeker investeert in een dieselauto. (want wie garandeert je dat de mrb voor diesels en de accijns op diesel niet aangepakt wordt als ontmoedigingsbeleid?)
En om voor slechts 10 maanden rijden al € 1500,= afschrijving te nemen op die SX4 + nog eens € 3000/4000,= bij te leggen voor wat anders vind ik ook een beetje jammer geld, daar streep je het toekomstige te behalen voordeel al ruimschoots tegen weg.

Ik zou voorlopig nog gewoon in die SX4 blijven rijden, en over een jaartje of 2 eens een keer verder gaan kijken hoe de vlag er dan voor staat.

De voornaamste reden is zuiniger rijden. Met de SX4 rijd ik 7,7l/100km. Er moeten toch auto's zijn die met net zoveel ruimte voorin en misschien wel iets nieuwer en meer comfort veel zuiniger rijden, waardoor ik dat er op termijn uithaal? Ook al is het dan benzine?

Uiteraard ook meenemen dat je verzekering/wegenbelasting niet veel duurder moet worden, anders heeft het weinig zin om zuiniger te gaan rijden.

Rijstijl aanpassen is goedkoper dan een andere auto kopen. Als je van 7,7/100 (1 op 13) naar 7,0/100 gaat (en op spritmonitor zijn er ook een aantal die ~6,5 halen) dan kom je elke liter al 1,3 kilometer verder.

Is die 7,7/100km ook wat je daadwerkelijk haalt, of de fabrieksopgave?

Een rekenvoorbeeld bij 27.000 km per jaar:

Suzuki SX4 verbruik opgave 7,7 l/100
Honda Insight hybride volgens Jazzik en Spritmonitor 5,22 l/100.

Besparing 669,60 liter x prijs Euro 95 was hier vandaag € 1,65 is besparing op brandstof € 1.104,84 per jaar.

Dit voordeel schrijf je denk ik ook meer af per jaar.

Met een SX4 moet je toch met gemak een gemiddeld verbruik van 1:17 kunnen halen in het normale verkeer, dat haalt de SX4 (bj. 2010) van m'n ouders ook probleemloos.

Muddy Bandit zei:
Met een SX4 moet je toch met gemak een gemiddeld verbruik van 1:17 kunnen halen in het normale verkeer, dat haalt de SX4 (bj. 2010) van m'n ouders ook probleemloos.

Is dat echt hun werkelijk gemeten gemiddeld verbruik...? Dat haalt zelfs de allerzuinigste op Spritmonitor niet!
Gemiddeld draait men met de SX4 (107 pk) 7,76 l/100 km. = 1:12,9 > https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/48-Suzuki/1029-SX4.html?fueltype=2&constyear_s=2006&constyear_e=2009&power_s=105&power_e=110&minkm=10000&powerunit=2
De opvolger, 2010 - 2013 (120 pk) neemt gemiddeld nog wat meer: 7,92 l/100 km. = 1: 12,6. Al moet opgemerkt worden dat daar een aantal 4x4 tussen staan > https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/48-Suzuki/1029-SX4.html?fueltype=2&constyear_s=2010&constyear_e=2013&power_s=118&power_e=123&minkm=10000&gearing=1&powerunit=2

Conclusie: Je ouders moeten welhaast een gouden gasvoet hebben...
a041.gif

Jazzik zei:
Conclusie: Je ouders moeten welhaast een gouden gasvoet hebben...
a041.gif

Niks gouden gasvoet, maar wel een ervaren rustige kilometervreter achter het stuur die 110 op de teller al prima vindt en daarnaast ook nog eens heel goed kan anticiperen.
De auto rijdt met grote regelmaat heen en weer tussen Twente en Hoog Sauerland en verder in die beide omgevingen (helft ongeveer autobahn, andere helft overige wegen), dat kun je dus rustig als een gemiddeld weggebruik zien en daar wordt die gemiddeld 1:17 dan ook mee behaald zonder het overige verkeer te hinderen.
Korte afstanden worden er verder niet mee gereden.

Die SX4 heeft inmiddels ruim 380.000 km op de teller staan, de eerste koppelingset zit er nog steeds in, het onderhoud is altijd netjes beperkt gebleven tot tijdig het normale onderhoud bij de lokale (duitse) dorpsgarage, de TÜV-keuring heeft nog nooit een probleem gegeven, en pechhulp is ook nog nooit nodig geweest.
En zeg dan maar waar het aan ligt: aan de auto, aan de bestuurder of aan de combi van beide?... of hebben die Spritmonitor rijders misschien een loden gasvoet?

Met 25.000 km per jaar kan je naar mijn idee de auto beter houden, afschrijving en bij te leggen bedrag wegen niet op tegen de aanschaf van een zuinigere auto. Ik weet niet of je regelmatig lange stukken of juist vooral korte stukjes rijdt? Gezien je verbruik verwacht ik vooral korte stukjes. Mijn verbruik (totaal andere auto) schommelt tussen de 7,0 en 9,0/100 km afhankelijk van korte stukjes of lange ritten.

Diesel zou alleen uitkunnen als je vooral lange stukken rijdt, dit ten behoud van de techniek.

LPG is een optie, als je het niet erg vindt om vaker te moeten tanken en dan zal je toch echt een aantal jaren nog met de auto moeten rijden om de investering terug te verdienen.

Hoe lang blijf je deze km standen nog rijden? Dat is ook iets om rekening mee te houden?

ak2 zei:
...
Suzuki SX4 verbruik opgave 7,7 l/100
Honda Insight hybride volgens Jazzik en Spritmonitor 5,22 l/100.
Besparing 669,60 liter x prijs Euro 95 was hier vandaag € 1,65 is besparing op brandstof € 1.104,84 per jaar.
Dit voordeel schrijf je denk ik ook meer af per jaar.

En heeft zo'n hybride geen hogere MRB? Ook komt de SX4 sneller in aanmerking voor een WA+ verzekering.

Bovendien komt brandstof keurig per maand een andere auto moet je toch in één keer aftikken. Als je dan weer €15k heb geinvesteerd en het loopt allemaal toch een beetje anders met de auto of de baan dan gaat het je wel flink geld kosten.

Terug
Bovenaan