Keuzestress

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik rijd sinds 10 maanden een Suzuki SX4 1.6 benzine uit 2009. Toen aangeschaft voor 8000.

Vanwege mijn werkverandering rijd ik nu gemiddeld per maand zon 2000-2500 km, dat is het dubbele van wat ik reed voor aanschaf Suzuki.
Ik kan voor de auto nog zon 6000-65000 terugkrijgen voor inruil, en kan dan een 3000-4000 euro bijleggen.
Mijn vragen zijn:
-welke brandstof moet ik gaan rijden om voordeliger uit te zijn?
- welke auto raden jullie mij met dit budget aan, zonder in te hoeven boeten op persoonlijke (been)ruimte voorin met huidige Suzuki SX4?

Alvast dank voor de input.

Een optie is om lpg met een klepsmeersysteem te laten plaatsen. Inruilen kost immers best veel geld

Wat is er mis met die SX4?... uit ervaring weet ik dat het prettige en betrouwbare auto's zijn ook voor lange afstanden rijden.
Qua kilometers zit je in die nieuwe situatie misschien wel op het omslagpunt voor een diesel, maar het anti-dieselbeleid zorgt er ook voor dat je zeer onzeker investeert in een dieselauto. (want wie garandeert je dat de mrb voor diesels en de accijns op diesel niet aangepakt wordt als ontmoedigingsbeleid?)
En om voor slechts 10 maanden rijden al € 1500,= afschrijving te nemen op die SX4 + nog eens € 3000/4000,= bij te leggen voor wat anders vind ik ook een beetje jammer geld, daar streep je het toekomstige te behalen voordeel al ruimschoots tegen weg.

Ik zou voorlopig nog gewoon in die SX4 blijven rijden, en over een jaartje of 2 eens een keer verder gaan kijken hoe de vlag er dan voor staat.

De voornaamste reden is zuiniger rijden. Met de SX4 rijd ik 7,7l/100km. Er moeten toch auto's zijn die met net zoveel ruimte voorin en misschien wel iets nieuwer en meer comfort veel zuiniger rijden, waardoor ik dat er op termijn uithaal? Ook al is het dan benzine?

Uiteraard ook meenemen dat je verzekering/wegenbelasting niet veel duurder moet worden, anders heeft het weinig zin om zuiniger te gaan rijden.