Keuze nieuwe leasewagen.

A

Anoniem

Guest
Ik heb de keuze tussen deze 2 nieuwe leasewagens.

- Ford focus Clipper - 1.0 Mild Hybride (155 pk, 190nm koppel)
- Peugeot 308 SW - 1.5 BlueHDi (130pk, 300 koppel)

Ik heb nog geen ervaring met het rijden met hybride wagens, dus was ik eerst geneigd om opnieuw voor een diesel te kiezen maar ik wil het zeker een kans geven.
Nu vraag ik mij vooral af of deze hybride wagen 'krachtig' genoeg is ? Met 2 jonge kinderen rij ik toch veel rond met een volgeladen wagen en heb dus toch graag een wagen met 'voldoende kracht' op bv de oprit van de snelweg.

Iemand met meer kennis die enkele nuttige tips heeft betreffende mij keuze :) ?

Alvast bedankt!

De Ford is dan wel een mild-hybride, maar hij rijdt als een gewone benzine auto. Mild-hybrides kunnen niet elektrisch rijden. Cijfermatig zou ik zeggen dat je ruim voldoende kracht hebt met 155 PK en 190 NM. Een testrit zal uitsluitsel kunnen geven.

Hebben we het hier over nieuwe auto's?

met andere woorden; de nieuwe Peugeot 308 die nu in de showroom staat? Dan was het voor mij een no-brainer; fraaie auto en fijne diesel, fijne 4 cilinder.

De ford is een mild-hybrid. Dus geen 'echte' hybride maar meer een hulpje die de benzinemotor een zetje geeft en ondersteund. vaak een 48 volt hulpje. Je merkt er amper wat van tijdens het rijden behalve net wat meer vermogen natuurlijk.

maar niet te vergelijken met 'echte' hybrides of de met stekker voorziende plug-in hybrids . Maar qua vermogen is zo'n ford ook heel prima natuurlijk, je komt echt niets te kort iets meer PK dan de peugeot, iets minder koppel dan de peugeot. Het gaat er ook om in welk toeren gebied de PK's en koppels beschikbaar zijn en met name hoe vroeg. Die cijfertjes alleen zegt niet het hele verhaal.

Ben 5003622 zei:
Ik heb de keuze tussen deze 2 nieuwe leasewagens.

- Ford focus Clipper - 1.0 Mild Hybride (155 pk, 190nm koppel)
- Peugeot 308 SW - 1.5 BlueHDi (130pk, 300 koppel)

Ik heb nog geen ervaring met het rijden met hybride wagens, dus was ik eerst geneigd om opnieuw voor een diesel te kiezen maar ik wil het zeker een kans geven.
Nu vraag ik mij vooral af of deze hybride wagen 'krachtig' genoeg is ? Met 2 jonge kinderen rij ik toch veel rond met een volgeladen wagen en heb dus toch graag een wagen met 'voldoende kracht' op bv de oprit van de snelweg.

Iemand met meer kennis die enkele nuttige tips heeft betreffende mij keuze :) ?

Alvast bedankt!
Gaat het om nieuwe auto's of reeds gebruikte? De Focus heeft pas een facelift gekregen en er is pas een geheel nieuwe 308 gepresenteerd, dus dat maakt wel een verschil.
Daarnaast, gaat om handgeschakelde modellen of automaten?

De Ford is de krachtigste en snelste van de 2, en is meer op wegligging en stuurplezier afgestemd dan de Peugeot.

Een mild-hybrid heeft zoals hierboven al aangegeven een heel lichte elektromotor en accu, die vooral de benzinemotor ondersteunt bij accelereren. Hij komt dus lekker soepel van z'n plek aangezien een elektromotor vanuit stilstand meteen kracht heeft itt een verbrandingsmotor. Wat je verder vooral zal merken is dat bij gas los de elektromotor remenergie gaat omzetten in elektrische energie om de accu op te laden (= recupereren), wat een sterk remmende werking heeft. Is even wennen wellicht maar ik vond het in de Puma wel leuk rijden.

Ik rij zelf al jaren diesels, maar indien ik de keuze had zou ik qua motorisering op dit moment voor de Ford gaan.

Alvast bedankt voor alle antwoorden!

Het gaat hier inderdaad om de meest nieuwe modellen. die nu in de showrooms staan.
De ford is een handgeschakelde en de peugeot is een automaat. De verschillen hier zijn voor mij persoonlijk niet van belang.
De eerlijkheid gebiedt mij ook te zeggen dat ik wel al jaren een grote liefhebber ben van de Ford wagens.
Maar mijn vraag kwam omdat ik toch wat twijfels had bij de nieuwe mild-hybride motoren die op de markt zijn, en hier geen ervaring in heb.

De Peugeot is net nieuw op de markt,en de Ford al 4 jaar.
De Peugeot is een 4 cilinder en de Ford een 3 cilinder.
De Peugeot is met een fijne automaat, de Ford is handgeschakeld.
Volgens testen is het materiaalgebruik bij Peugeot hoogwaardiger.
In de Peugeot heb je de nieuwste snufjes zitten.
In de autoindustrie gaan de ontwikkelingen heel hard, en dat merk je goed.
(Een premium auto van een paar jaar geleden kan niet meer op tegen een gewoon merk van een paar jaar later in de zelfde klasse)
De Peugeot levert heel veel koppel bij lage toeren, dat zorgt voor ontspannen rijden.

Ik zou om deze redenen voor de Peugeot 308 gaan.

ak2 zei:
(Een premium auto van een paar jaar geleden kan niet meer op tegen een gewoon merk van een paar jaar later in de zelfde klasse)
De Peugeot levert heel veel koppel bij lage toeren, dat zorgt voor ontspannen rijden.

Lijkt me duidelijk. Ford gaat al een tijdje mee, de 308 is spiksplinternieuw en dan ook nog bovenstaande punten, no brainer dit (y)

Ben 5003622 zei:

Het gaat hier inderdaad om de meest nieuwe modellen. die nu in de showrooms staan.
De ford is een handgeschakelde en de peugeot is een automaat. De verschillen hier zijn voor mij persoonlijk niet van belang.
De eerlijkheid gebiedt mij ook te zeggen dat ik wel al jaren een grote liefhebber ben van de Ford wagens.
Maar mijn vraag kwam omdat ik toch wat twijfels had bij de nieuwe mild-hybride motoren die op de markt zijn, en hier geen ervaring in heb.

Wat vind je wel belangrijke aspecten?

DeeTwee zei:
Ben 5003622 zei:

Wat vind je wel belangrijke aspecten?

Meest belangrijkste aspecten zijn voor mij veel ruimte, en krachtig genoeg om vaak met een volgeladen wagen toch aangenaam kunnen op te trekken.
(Ik heb vroeger met een 'simpel' renaultje gereden dat heel slecht optrok, en niks is frustrerender dan dat :), en wil dat dan ook echt vermijden )
Uiteraard is een mooi interieur, met opties en fijne gebruiksvriendelijkheid aangenaam natuurlijk, maar dit is voor iedereen zo denk ik.

Lijkt me raadzaam om in beiden even een testrit te doen (of begin eens met proefzitten in de showroom). Maar afgaande op bovenstaande lijkt het inderdaad geen wedstrijd te zijn en is de 308 de betere keuze. Die pk's zou ik niet te veel naar kijken, over het algemeen zijn het de Nm's die je ervaart (of mist). Vind het ook bijzonder fraaie auto's, Peugeot is wat dat betreft de goede weg ingeslagen de laatste tijd (vind ik dan).

Zo'n mild hybrid lijkt me heerlijk. Ik rij een Focus met de 'gewone' 1.0 Ecoboost. Een fijn blok, maar hij loopt licht, waardoor je ook altijd ver doorrolt, een mild hybrid gebruikt die energie. Ideaal!

Ben 5003622 zei:
Meest belangrijkste aspecten zijn voor mij veel ruimte, en krachtig genoeg om vaak met een volgeladen wagen toch aangenaam kunnen op te trekken.
(Ik heb vroeger met een 'simpel' renaultje gereden dat heel slecht optrok, en niks is frustrerender dan dat :), en wil dat dan ook echt vermijden )
Uiteraard is een mooi interieur, met opties en fijne gebruiksvriendelijkheid aangenaam natuurlijk, maar dit is voor iedereen zo denk ik.
Tsja. Als je nog een beetje vlot wilt rijden dan is de Ford de best keuze. Het zijn allebei geen strepentrekkers maar de Ford is op papier beduidend vlotter van 0 naar 100 en is -zeker in ST-Line trim- een auto die meer tot sportief rijden uitnodigt dan de Peugeot.

De Peugeot heeft mijns inziens wel zondermeer een mooier interieur maar de gebruikersvriendelijk, in de vorm van intuitieve bediening, valt tegen, begrijp ik uit diverse tests. Nu was dat altijd een uiterst sterk punt van de huidige Focus, echter met de laatste facelift heeft Ford alle bediening achter een enorm touch screen gestopt. Of dat ook nog een beetje lekker werkt is de vraag, dat zou je proefondervindelijk uit moeten vinden. Het zal erop aankomen of het scherm logisch ingedeeld is en vlot reageert, denk ik.

Ruimte is bij beide auto's gelijk volgens mij.

Barri zei:
Zo'n mild hybrid lijkt me heerlijk. Ik rij een Focus met de 'gewone' 1.0 Ecoboost. Een fijn blok, maar hij loopt licht, waardoor je ook altijd ver doorrolt, een mild hybrid gebruikt die energie. Ideaal!
Dat viel me bij de Fiesta ook op, je remt amper af op de motor (mijn 1.6 Ibiza-motor gaf wat dat betreft veel meer 'tegendruk'). Maar ook dat kun je natuurlijk in je voordeel gebruiken. Gewoon eerder van het gas afgaan, energie die je niet gebruikt hoef je ook niet terug te winnen :T

ak2 zei:

Inderdaad, veel nieuwer model, nieuw op gebied van infotainment en veiligheid, fijne automaat, lekkere diesel, 4 cilinder, mooier afgewerkt.

De ford zal wel sportiever en lichtvoetiger rijden dan de peugeot , maar de Peugot is een no-brainer in deze.

Ik zou voor de Focus gaan, ziet er beter uit,model is er al een paar jaar dus eventuele kinderziektes zijn er dan al uit en dat is iets waar de Fransen nog steeds veel last van hebben.
Maar ga vooral proefrijden, de zit in de 308 kan goed zijn maar jan je dan ook de meters aflezen?

Barri zei:

Al eens een full-hybrid van Toyota geprobeerd? Vind ik althans nóg idealer.

Frits79 zei:
Ik zou voor de Focus gaan, ziet er beter uit,model is er al een paar jaar dus eventuele kinderziektes zijn er dan al uit en dat is iets waar de Fransen nog steeds veel last van hebben.
Maar ga vooral proefrijden, de zit in de 308 kan goed zijn maar jan je dan ook de meters aflezen?

Bij de Peugeot 308 3 zal dat denk ik wel meevallen, veel techniek zit al jaren in andere modellen van Stellantis. De 308 is ook meer evolutie dan revolutie wat vaak goed is voor de betrouwbaarheid. En Peugeot heeft ruim de tijd genomen om de auto goed te testen.

Bij mijn vorige en huidige Renault heb ik geen enkele last van kinderziektes gehad, en geen enkele elektrische storing. Ook bij de huidige Citroën hebben we geen enkele elektrische storing gehad, of last van kinderziektes.

Kinderziektes kunnen natuurlijk voorkomen, maar mijn ervaring is dat dat bijzonder meevalt bij Franse auto's. En ook niet een specifiek Frans iets is.
Automerken kopen bij de zelfde leveranciers in.

Je ziet dat problemen tegenwoordig vaak software matig zijn. Ik heb niets tegen Ford, heb zelfs bij een Ford dealer gewerkt, prima auto die Focus maar heb al aangegeven war de voordelen van de 308 zijn.

ak2 zei:
Bij de Peugeot 308 3 zal dat denk ik wel meevallen, veel techniek zit al jaren in andere modellen van Stellantis. De 308 is ook meer evolutie dan revolutie wat vaak goed is voor de betrouwbaarheid. En Peugeot heeft ruim de tijd genomen om de auto goed te testen.
...Want voorheen nam Peugeot niet ruim de tijd om een auto goed te testen? ;)

TS least de auto dus dat lijkt me niet iets om heel bezorgd over te zijn.

Supervisor R zei:
Barri zei:

Ik heb in beide proefrit gemaakt en de auto's zijn onvergelijkbaar.
De Corolla maakt een bak herrie op de snelweg aan rijgeluiden, is erg klein op de achterbank, laag, ruzie.met de systematisch rijhulpsystemen, vaag sturen. M'n oude fiesta rijdt nog beter op de snelweg. Bij de Toyota gaat het alleen maar om de hybride aandrijflijn, de rest is wegbezuinigd, heeft ie wel een oplaadmogelijkheid achterin?

De 125pk focus heeft al zat vermogen. Op vakantie naar Spanje in een volgeladen wagen hoef je maar 1x te schakelen: vlak na Luik. Daar steekt die 122pk corolla maar schril bij af. Die 155pk heeft nog meer in huis.
Voor een paar euro krijg je 5 jaar garantie, al heb ik dat nooit nodig gehad.

Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Business Plus met 180 pk lijkt mij ook een prima optie. Hier staan ze op een rijtje:

https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=104507&id2=104137&id3=99507

spoiler alert zei:
Supervisor R zei:
Barri zei:

Ik heb in beide proefrit gemaakt en de auto's zijn onvergelijkbaar.
De Corolla maakt een bak herrie op de snelweg aan rijgeluiden, is erg klein op de achterbank, laag, ruzie.met de systematisch rijhulpsystemen, vaag sturen. M'n oude fiesta rijdt nog beter op de snelweg. Bij de Toyota gaat het alleen maar om de hybride aandrijflijn, de rest is wegbezuinigd, heeft ie wel een oplaadmogelijkheid achterin?

De 125pk focus heeft al zat vermogen. Op vakantie naar Spanje in een volgeladen wagen hoef je maar 1x te schakelen: vlak na Luik. Daar steekt die 122pk corolla maar schril bij af. Die 155pk heeft nog meer in huis.
Voor een paar euro krijg je 5 jaar garantie, al heb ik dat nooit nodig gehad.
Met dit budget heb je de Corolla 2.0

Terug
Bovenaan