Keuze nieuwe leaseauto

Jeroen 4211050

Net ingestapt
Nog geen drie jaar geleden kon ik mijn huidige leaseauto kiezen: een Citroën C5 Aircross (diesel) is het toen geworden. Mede door corona heb ik echter zo weinig kilometers gereden, dat diesel eigenlijk niet passend is voor mij. Na overleg met mijn werkgever, kan ik nu een nieuwe elektrische auto kiezen, waarbij mijn huidige auto naar een collega gaat die al wel al een nieuwe auto toe is, maar geen elektrische wil rijden (en mijn auto graag overneemt). Win-win-win zou ik zeggen. Ik vind het namelijk helemaal niet erg om naar een elektrische auto over te stappen.

De Citroën C5 Aircross heeft een lekker hoge instap, zeeën van ruimte en een goede actieradius van circa 750-900 km (afhankelijk van seizoen, korte/lange ritten en de rechtervoet). De ruimte wordt overigens slechts een enkele keer per jaar volledig benut. Ook de (demontabele) trekhaak zit er hooguit enkele keren per jaar op, in de meeste gevallen voor een fietsendrager en een enkele keer voor een aanhanger. Dit even als achtergrondinformatie.

Vanuit de lijst met auto's waar ik uit kan kiezen, ontstond al snel een eerste selectie:

• [*] Citroen ë-C4
    [*] Kia EV6
    [*] Volvo XC40 Recharge
  • VW ID4
  • Polestar 2
  • Skoda Enyaq iV
  • Ford Mustang Mach-E

Een aantal van deze auto's valt op voorhand al af, omdat deze met redelijke basisuitvoering al boven mijn budget uitkomen en ik dus al een eigen bijdrage moet gaan betalen. Na goed vergelijken van de verschillende uitvoeringen en mogelijkheden met opties, blijven de bovenste 3 over.

De Citroën rijdt heerlijk, heeft voldoende ruimte en is budgetvriendelijk. Zó vriendelijk zelfs, dat deze netto per maand circa 150 euro lager uitkomt dan mijn huidige auto. Daarnaast vind ik het een mooie auto met een leuk voorkomen, en is deze in de Shine Business Pack uitvoering (met daarbij alle opties aangevinkt die nog mogelijk zijn) uiterst compleet en luxe te noemen. Denk aan stoelverwarming, massagefunctie in de stoelen, diverse rijhulpsystemen, zonnedak, premium audio. De nadelen? De actieradius is beperkt (350 km WLTP) én er kan geen aanhanger achter (een fietsendrager kan wel op een achteraf te monteren "haak").

De Kia rijdt heerlijk, is luxe en oogt sportief en zelfs een tikkeltje futuristisch. De Plus uitvoering is al héél erg compleet, laat staan als ik voor de Plus Advanced of de GT-line zou gaan. De ruimte is meer dan voldoende, de auto kan 1600 kg trekken en de actieradius (WLTP) bedraagt meer dan 500 km. Veel auto voor weinig geld. De Plus Advanced uitvoering komt netto ongeveer even duur uit als mijn huidige auto, de GT-line is net 35 euro per maand duurder. De auto rijdt heerlijk, en is zelfs lekker snel. Je merkt dat deze meer vermogen heeft dan de Citroën.

Vanmiddag staat de proefrit voor de Volvo gepland. Deze heeft ook een wat hogere instap, voldoende ruimte, voldoende trekkracht en zit qua actieradius tussen de Citroën en de Kia in. Qua maandlasten is deze een paar tientjes goedkoper dan mijn huidige auto. Ik ga er vanuit dat deze auto ook prima rijdt. Ik heb zelf nog niet eerder een Volvo gehad maar wel al vaker in een Volvo gezeten en/of gereden; die ervaringen waren ook positief.

Ik heb uiteraard de auto's vergeleken qua specificaties en reviews. Ik moet zeggen dat ik nu erg sterk neig naar de Kia, maar 150 euro per maand goedkoper uit zijn met een erg luxe Citroën klinkt ook erg fijn (dat geld kan ik goed in mijn motor stoppen ;-) ). Alleen ben ik bang dat daar de actieradius in de praktijk erg gaat tegenvallen, zeker op langere ritten. Ik heb een eigen oprit en kan dus thuis (en op het werk) laden, maar op externe locaties niet overal, en voor vakanties zal het ook wat lastiger worden allemaal. Daarnaast trek ik maar sporadisch een aanhanger, maar als ik voor de Citroën kies, weet ik zeker dat dit ook niet meer gaat lukken.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen hierover. Misschien zijn er plus- en/of minpunten die ik ook nog in overweging moet nemen.

Haal van de WLTP maar zo 100 tot 150km af, afhankelijk van de auto. De Citroen zal in de praktijk 250km halen (zomers iets meer, in de winter minder).

In je lijstje mis ik de broer van de Kia EV6, namelijk de Hyundai Ioniq5, dat zou mijn keus zijn. Verkijk je bij alle auto's niet op de levertijden, die zijn fors.

Dank voor je reactie! Ik vergelijk bewust overal de WLTP actieradiussen, met de wetenschap dat het overal minder zal zijn (zeker in de winter). Dit zal eerder een "maximum" benaderen dan een gemiddelde.

De IONIQ 5 komt voor mij wat duurder uit, en dan minder rijk uitgerust dan de EV6. En behalve wat interessante details, oogt de auto voor mij persoonlijk wat saai/alledaags. Daarom is deze niet in het rijtje terecht gekomen.

De levertijden heb ik overal opgevraagd, dat speelde ook mee bij de ID4 en Enyaq, aangezien de leasemaatschappij als verwachting opgaf Q2-2023. De EV6 en de ë-C4 zijn waarschijnlijk dit jaar nog leverbaar, de XC40 hoor ik vandaag.

Hou er wel rekening mee dat achter de Kia weliswaar 1600 KG aan aanhanger mag, maar dat als je alleen je B rijbewijs hebt, het toegestane totaalgewicht van de aanhanger maar 3500-2425=1075kg is. Maar dat geldt waarschijnlijk ook voor de Volvo, zo'n laag toegestaan gewicht. De meeste geremde aanhangers gaan daar al overheen.

De EV6 heeft achterin een wat vreemde zit (vloer ligt wat hoog), dat speelt minder in de Ioniq5. Net vergeten te melden, weet niet of dat van belang is.

De keus zal denk ik meer afhangen van persoonlijke voorkeuren, en welke auto's binnen het budget vallen.

De Kia EV6 is inderdaad een hele goede optie. Kijk dan gelijk even naar de nieuwe elektrische Kia Niro. Ik heb al in de nieuwe Renault Megane E Tech Electric gezeten, erg fraaie auto, ik denk ook een hele goede optie.

Succes met de proefritten.

EVV zei:
Hou er wel rekening mee dat achter de Kia weliswaar 1600 KG aan aanhanger mag, maar dat als je alleen je B rijbewijs hebt, het toegestane totaalgewicht van de aanhanger maar 3500-2425=1075kg is. Maar dat geldt waarschijnlijk ook voor de Volvo, zo'n laag toegestaan gewicht. De meeste geremde aanhangers gaan daar al overheen.

Inderdaad goed om mee te nemen! Vooralsnog rij ik meestal met een toegestaan gewicht onder de 1.000 kg (dus veelal ongeremde aanhangers). En anders wordt het tijd om BE te halen ;-)

vertmaori zei:
De EV6 heeft achterin een wat vreemde zit (vloer ligt wat hoog), dat speelt minder in de Ioniq5. Net vergeten te melden, weet niet of dat van belang is.

Nog niet opgevallen... Tijdens de proefrit heeft mijn zoontje achterin gezeten, dat ging prima. En in de showroom heb ik zelf even achterin gezeten, en dat leek ook prima. Maar even kort zitten is natuurlijk anders dan een langere rit in dezelfde houding. Overigens zal er 80% van de tijd niemand achterin zitten in mijn geval.

ak2 zei:
De keus zal denk ik meer afhangen van persoonlijke voorkeuren, en welke auto's binnen het budget vallen.

De Kia EV6 is inderdaad een hele goede optie. Kijk dan gelijk even naar de nieuwe elektrische Kia Niro. Ik heb al in de nieuwe Renault Megane E Tech Electric gezeten, erg fraaie auto, ik denk ook een hele goede optie.

Succes met de proefritten.

De Nieuwe elektrische Niro is inderdaad fraai, maar haalt het wat mij betreft niet bij de EV6. Maar dat is waarschijnlijk smaak, en daar zullen andere mensen wellicht anders over denken. Voor zowel de Megane als de Niro geldt dat deze zowel als benzine/dieselvariant als ook elektrische variant beschikbaar zijn. Dus meer "13 in een dozijn" gevoel, en bovendien niet specifiek als elektrische auto gebouwd. De EV6 heeft dat wel (net als de Polestar, Tesla, etc.).

De ë-C4 is weliswaar ook met brandstofmotor verkrijgbaar, maar daarvan rijden er niet zo heel veel rond. Dat maakt de auto toch iets unieker in zijn voorkomen. De XC40 is iets minder uniek, maar het totaalplaatje spreekt me wel aan.

Renault Megane E Tech Electric is, zoals Vertmaori ook al aangeeft, geen afgeleide van de normale Megane maar een volledig op zichzelf staand model met enkel elektrische aandrijflijnen. Zonde om die niet in je overweging mee te nemen, in mijn optiek een van de interessantere betaalbare EV's van het moment.

Renault-Megane-E-Tech-Electric-1-1200x689.jpg

Je lijkt het max trekgewicht belangrijk te vinden, maar verderop meld je dat je slechts sporadisch een aanhanger achter de auto hebt. Ik zou het denk ik ook bij sporadisch houden en niet te ver, want volgens mij blijft er met een aanhanger helemaal niks van je actieradius over.

Van je lijstje vind ik de Polestar 2 de mooiste, maar is denk ik de Kia EV6 de auto die op punten overtuigend de overwinning pakt. En ook niet verkeerd om naar te kijken.

vertmaori zei:
De Megane E is een op zichzelf staand model. Heeft alleen met de naam een overeenkomst.

DeeTwee zei:
Renault Megane E Tech Electric is, zoals Vertmaori ook al aangeeft, geen afgeleide van de normale Megane maar een volledig op zichzelf staand model met enkel elektrische aandrijflijnen. Zonde om die niet in je overweging mee te nemen, in mijn optiek een van de interessantere betaalbare EV's van het moment.

...

Je lijkt het max trekgewicht belangrijk te vinden, maar verderop meld je dat je slechts sporadisch een aanhanger achter de auto hebt. Ik zou het denk ik ook bij sporadisch houden en niet te ver, want volgens mij blijft er met een aanhanger helemaal niks van je actieradius over.

Van je lijstje vind ik de Polestar 2 de mooiste, maar is denk ik de Kia EV6 de auto die op punten overtuigend de overwinning pakt. En ook niet verkeerd om naar te kijken.

Dank, ik zal deze nog eens uitgebreider bekijken. Wellicht ten onrechte niet op het lijstje terecht gekomen.
Overigens m.b.t. het trekgewicht: ik vind dit geen must (anders was de ë-C4 ook al gelijk afgevallen, want die mag helemaal geen aanhanger trekken), maar in het verleden is al regelmatig gebleken dat het toch wel handig is om even een aanhanger te kunnen lenen of huren ergens voor. Misschien heb ik er teveel nadruk op gelegd in mijn post.

De Megane moet je zien als een concurrent van de VW ID3, qua formaat en prijs. Mogelijk wat compacter dan de meeste modellen die je nu in je lijstje hebt.

De Renault Megane E Tech Electric is goedkoper en compacter dan veel andere opties in het lijstje. De ruimte in het interieur viel mij overigens erg mee. Wat ook opviel was hoe mooi de auto gemaakt was, het materiaalgebruik was erg goed en fraai.

De auto mag 900 kg geremd trekken, dus prima geschikt voor een aanhangwagen. Dit is een auto die zeker aantrekkelijk is om op het lijstje te zetten.

Heb je de Peugeot E 2008 ook bekeken, of valt die buiten het budget?
https://www.peugeot.nl/showroom/e-2008-suv.html

speedtouch zei:
Heb je de Peugeot E 2008 ook bekeken, of valt die buiten het budget?
https://www.peugeot.nl/showroom/e-2008-suv.html

Deze heb ik zeker bekeken, en bij de Peugeot/Citroën dealer er ook in gezeten, maar dan gaat mijn voorkeur (uit deze twee edit: deze twee is de e-2008 en de ë-C4) toch naar de Citroën ë-C4.

Als je van plan bent om langere afstanden te rijden dan is niet alleen het bereik maar ook de laadsnelheid van belang.
Op deze routeplanner kan je de auto kiezen en een route plannen met laadstops: https://abetterrouteplanner.com/

Bijvoorbeeld op een afstand van zeg 1600km zie je dan dat de Kia ongeveer 3.5 uur moet laden, terwijl de Citroen en de Volvo 5 uur moeten laden.

Hans 1279610 zei:
Als je van plan bent om langere afstanden te rijden dan is niet alleen het bereik maar ook de laadsnelheid van belang.
Op deze routeplanner kan je de auto kiezen en een route plannen met laadstops: https://abetterrouteplanner.com/

Bijvoorbeeld op een afstand van zeg 1600km zie je dan dat de Kia ongeveer 3.5 uur moet laden, terwijl de Citroen en de Volvo 5 uur moeten laden.

Handig! Zag dat er ook een app is, die heb ik gelijk gedownload.

Overigens nieuwe, aanvullende informatie: De leasemaatschappij geeft de mogelijkheid om een bundel af te sluiten voor een vakantie-auto. Dit houdt niet meer in dan dat er maandelijks een bijdrage in een potje gedaan wordt, en als je in de zomer een andere auto nodig hebt (bijv. groter, of eentje met meer actieradius zoals een benzine- of dieselauto), dan kun je dat uit dit potje betalen. Je elektrische auto stal je dan tijdelijk bij de leasemaatschappij, en gedurende die periode betaal je dan alleen bijtelling over de fiscale waarde van de auto die je mee krijgt.

Voor mij zou dit inhouden dat ik bij het kiezen van de Citroën ë-C4 nog een bundel van € 100,- per maand kan kiezen voor een vakantie-auto, zonder dat mij deze bundel ook maar iets kost (past volledig binnen het normbudget). Dit zou inhouden dat ik jaarlijks € 1.200,- te besteden heb aan vakantie-auto's.

Dit is een extra positief punt bij de Citroën: de beperkte actieradius is dan minder relevant voor langere vakantieritten.

Na veel wikken en wegen is het de Kia EV6 RWD GT-line geworden in Aurora Black Pearl. De bestelling moet nog door mijn werkgever goedgekeurd worden naar de leasemaatschappij, en dan hoop ik ergens in augustus/september de auto geleverd te krijgen (althans dat was de indicatieve levertijd anderhalve week geleden). Ik heb nog zitten twijfelen over de matte lak; dit is veruit de mooiste kleur (persoonlijke mening ;-) ) maar er zitten ook wat nadelen aan. Daarnaast zag ik een thread op een forum over de EV6 met wat foto's van een exemplaar met de matte lak, waarbij deze nog redelijk wat glans had...

Terug
Bovenaan