Jeroen 4211050
Net ingestapt
Nog geen drie jaar geleden kon ik mijn huidige leaseauto kiezen: een Citroën C5 Aircross (diesel) is het toen geworden. Mede door corona heb ik echter zo weinig kilometers gereden, dat diesel eigenlijk niet passend is voor mij. Na overleg met mijn werkgever, kan ik nu een nieuwe elektrische auto kiezen, waarbij mijn huidige auto naar een collega gaat die al wel al een nieuwe auto toe is, maar geen elektrische wil rijden (en mijn auto graag overneemt). Win-win-win zou ik zeggen. Ik vind het namelijk helemaal niet erg om naar een elektrische auto over te stappen.
De Citroën C5 Aircross heeft een lekker hoge instap, zeeën van ruimte en een goede actieradius van circa 750-900 km (afhankelijk van seizoen, korte/lange ritten en de rechtervoet). De ruimte wordt overigens slechts een enkele keer per jaar volledig benut. Ook de (demontabele) trekhaak zit er hooguit enkele keren per jaar op, in de meeste gevallen voor een fietsendrager en een enkele keer voor een aanhanger. Dit even als achtergrondinformatie.
Vanuit de lijst met auto's waar ik uit kan kiezen, ontstond al snel een eerste selectie:
Een aantal van deze auto's valt op voorhand al af, omdat deze met redelijke basisuitvoering al boven mijn budget uitkomen en ik dus al een eigen bijdrage moet gaan betalen. Na goed vergelijken van de verschillende uitvoeringen en mogelijkheden met opties, blijven de bovenste 3 over.
De Citroën rijdt heerlijk, heeft voldoende ruimte en is budgetvriendelijk. Zó vriendelijk zelfs, dat deze netto per maand circa 150 euro lager uitkomt dan mijn huidige auto. Daarnaast vind ik het een mooie auto met een leuk voorkomen, en is deze in de Shine Business Pack uitvoering (met daarbij alle opties aangevinkt die nog mogelijk zijn) uiterst compleet en luxe te noemen. Denk aan stoelverwarming, massagefunctie in de stoelen, diverse rijhulpsystemen, zonnedak, premium audio. De nadelen? De actieradius is beperkt (350 km WLTP) én er kan geen aanhanger achter (een fietsendrager kan wel op een achteraf te monteren "haak").
De Kia rijdt heerlijk, is luxe en oogt sportief en zelfs een tikkeltje futuristisch. De Plus uitvoering is al héél erg compleet, laat staan als ik voor de Plus Advanced of de GT-line zou gaan. De ruimte is meer dan voldoende, de auto kan 1600 kg trekken en de actieradius (WLTP) bedraagt meer dan 500 km. Veel auto voor weinig geld. De Plus Advanced uitvoering komt netto ongeveer even duur uit als mijn huidige auto, de GT-line is net 35 euro per maand duurder. De auto rijdt heerlijk, en is zelfs lekker snel. Je merkt dat deze meer vermogen heeft dan de Citroën.
Vanmiddag staat de proefrit voor de Volvo gepland. Deze heeft ook een wat hogere instap, voldoende ruimte, voldoende trekkracht en zit qua actieradius tussen de Citroën en de Kia in. Qua maandlasten is deze een paar tientjes goedkoper dan mijn huidige auto. Ik ga er vanuit dat deze auto ook prima rijdt. Ik heb zelf nog niet eerder een Volvo gehad maar wel al vaker in een Volvo gezeten en/of gereden; die ervaringen waren ook positief.
Ik heb uiteraard de auto's vergeleken qua specificaties en reviews. Ik moet zeggen dat ik nu erg sterk neig naar de Kia, maar 150 euro per maand goedkoper uit zijn met een erg luxe Citroën klinkt ook erg fijn (dat geld kan ik goed in mijn motor stoppen ;-) ). Alleen ben ik bang dat daar de actieradius in de praktijk erg gaat tegenvallen, zeker op langere ritten. Ik heb een eigen oprit en kan dus thuis (en op het werk) laden, maar op externe locaties niet overal, en voor vakanties zal het ook wat lastiger worden allemaal. Daarnaast trek ik maar sporadisch een aanhanger, maar als ik voor de Citroën kies, weet ik zeker dat dit ook niet meer gaat lukken.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen hierover. Misschien zijn er plus- en/of minpunten die ik ook nog in overweging moet nemen.
De Citroën C5 Aircross heeft een lekker hoge instap, zeeën van ruimte en een goede actieradius van circa 750-900 km (afhankelijk van seizoen, korte/lange ritten en de rechtervoet). De ruimte wordt overigens slechts een enkele keer per jaar volledig benut. Ook de (demontabele) trekhaak zit er hooguit enkele keren per jaar op, in de meeste gevallen voor een fietsendrager en een enkele keer voor een aanhanger. Dit even als achtergrondinformatie.
Vanuit de lijst met auto's waar ik uit kan kiezen, ontstond al snel een eerste selectie:
[*] Citroen ë-C4
[*] Kia EV6
[*] Volvo XC40 Recharge- VW ID4
- Polestar 2
- Skoda Enyaq iV
- Ford Mustang Mach-E
Een aantal van deze auto's valt op voorhand al af, omdat deze met redelijke basisuitvoering al boven mijn budget uitkomen en ik dus al een eigen bijdrage moet gaan betalen. Na goed vergelijken van de verschillende uitvoeringen en mogelijkheden met opties, blijven de bovenste 3 over.
De Citroën rijdt heerlijk, heeft voldoende ruimte en is budgetvriendelijk. Zó vriendelijk zelfs, dat deze netto per maand circa 150 euro lager uitkomt dan mijn huidige auto. Daarnaast vind ik het een mooie auto met een leuk voorkomen, en is deze in de Shine Business Pack uitvoering (met daarbij alle opties aangevinkt die nog mogelijk zijn) uiterst compleet en luxe te noemen. Denk aan stoelverwarming, massagefunctie in de stoelen, diverse rijhulpsystemen, zonnedak, premium audio. De nadelen? De actieradius is beperkt (350 km WLTP) én er kan geen aanhanger achter (een fietsendrager kan wel op een achteraf te monteren "haak").
De Kia rijdt heerlijk, is luxe en oogt sportief en zelfs een tikkeltje futuristisch. De Plus uitvoering is al héél erg compleet, laat staan als ik voor de Plus Advanced of de GT-line zou gaan. De ruimte is meer dan voldoende, de auto kan 1600 kg trekken en de actieradius (WLTP) bedraagt meer dan 500 km. Veel auto voor weinig geld. De Plus Advanced uitvoering komt netto ongeveer even duur uit als mijn huidige auto, de GT-line is net 35 euro per maand duurder. De auto rijdt heerlijk, en is zelfs lekker snel. Je merkt dat deze meer vermogen heeft dan de Citroën.
Vanmiddag staat de proefrit voor de Volvo gepland. Deze heeft ook een wat hogere instap, voldoende ruimte, voldoende trekkracht en zit qua actieradius tussen de Citroën en de Kia in. Qua maandlasten is deze een paar tientjes goedkoper dan mijn huidige auto. Ik ga er vanuit dat deze auto ook prima rijdt. Ik heb zelf nog niet eerder een Volvo gehad maar wel al vaker in een Volvo gezeten en/of gereden; die ervaringen waren ook positief.
Ik heb uiteraard de auto's vergeleken qua specificaties en reviews. Ik moet zeggen dat ik nu erg sterk neig naar de Kia, maar 150 euro per maand goedkoper uit zijn met een erg luxe Citroën klinkt ook erg fijn (dat geld kan ik goed in mijn motor stoppen ;-) ). Alleen ben ik bang dat daar de actieradius in de praktijk erg gaat tegenvallen, zeker op langere ritten. Ik heb een eigen oprit en kan dus thuis (en op het werk) laden, maar op externe locaties niet overal, en voor vakanties zal het ook wat lastiger worden allemaal. Daarnaast trek ik maar sporadisch een aanhanger, maar als ik voor de Citroën kies, weet ik zeker dat dit ook niet meer gaat lukken.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen hierover. Misschien zijn er plus- en/of minpunten die ik ook nog in overweging moet nemen.