Keuze leaseauto - Tesla model 3 / Ford Explorer / Skoda Elroq

Arie92

Net ingestapt
Goedemiddag allen,

Een luxeprobleem, dat vooropgesteld, maar wat is het moeilijk om soms tot een juiste keuze te komen. Er mag een nieuwe leaseauto komen. Inmiddels de lijst beperkt tot drie gegadigden. In willekeurige volgorde:

Tesla Model 3 - AWD
Ford Explorer EV - RWD Premium Extended Range
Skoda Elroq Sportline - 85

Inmiddels met de Tesla en de Ford mogen rijden. De Skoda is nog niet leverbaar. Om toch een beeld te krijgen heb ik wel een rit gemaakt in een Skoda Enyaq.

Tesla Model 3 rijdt fantastisch en komt goed van z'n plek. Qua rijden lijkt dit zeker de voorkeur te hebben. Het ontbreken van een HUD (of überhaupt een scherm voor je neus) vond ik wel wat jammer. Ook wisselende ervaringen met software (Tesla Vision i.p.v. sensoren om maar wat te noemen) geven wel wat twijfel of er straks spontaan zaken minder goed werken. In alle eerlijkheid zit ook ergens de twijfel of je mijnheer Musk moet sponsoren. Om toch positief af te sluiten vind ik het wel een erg fraaie auto om te zien.

De Ford rijdt ook ontzettend goed. Wel lees je diverse kinderziektes van Fords die er spontaan mee kappen en al enige tijd bij de dealer staan. Ook heb ik ruzie gehad met de touchpads op het stuur. Dit kan natuurlijk een kwestie van wennen zijn.Ook is de auto ontzettend ruim.

Zoals gezegd kan ik de Skoda enkel baseren op de rit in de Enyaq. Het reed zeker degelijk maar spat nergens in uit. Natuurlijk komt het rap van zijn plek. De audio viel wat tegen in deze auto. Dat was bij Ford en Tesla zeker anders. Omdat ik redelijk snel moet gaan beslissen wordt het een bestelling vanuit de brochure.

In alle eerlijkheid ben ik op zoek naar een duwtje in de juiste richting. Wellicht iemand die in hetzelfde schuit zit/zat en een keuze heeft kunnen maken?

Dank alvast voor input!

Met de aanstaande invoering van MRB op EV's, is de Tesla misschien wel interessant. De andere 2 wegen rond de 2 ton, waar de Tesla ergens tussen 1700 en 1800 kg weegt. Maar je moet dan wel van het "dashboard" houden. Dat is voor mij nog een dingetje bij Tesla.

Wat zijn je criteria? Hoe ben je op deze 3 auto's uitgekomen? De Tesla is toch heel iets anders dan de andere 2 auto's, waarom geen Model Y als je (kennelijk) geïnteresseerd bent in een SUV-achtige?

Wat zijn je criteria? Hoe ben je op deze 3 auto's uitgekomen? De Tesla is toch heel iets anders dan de andere 2 auto's, waarom geen Model Y als je (kennelijk) geïnteresseerd bent in een SUV-achtige?
Ik snap het lijstje wel: je moet een EV en je wilt zoveel mogelijk auto voor zo min mogelijk geld. Ik mis dan alleen de EV3.

Ik snap het lijstje wel: je moet een EV en je wilt zoveel mogelijk auto voor zo min mogelijk geld. Ik mis dan alleen de EV3.
Dan is de Tesla in de genoemde uitvoering een beetje overkill. Die concurreert volgens mij in de basisuitvoering al prima met de andere 2 modellen qua prestaties en range. Als je het zo bekijkt heb je meteen een duidelijke winnaar.

De EV3 is een stuk compacter volgens mij.

Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad de voornaamste reden dat ik op dit lijstje terecht ben gekomen. Zoveel mogelijk waar voor je geld eigenlijk. De Model Y valt af omdat de refresh eraan zit te komen en ik bij voorkeur geen "gedateerd" model wil rijden. Kia EV3 heb ik naar gekeken maar trok mij niet.

Maar dan zou ik inderdaad voor een Tesla Model 3 standard range gaan, zoals DeeTwee aangeeft. En omdat ie zo voordelig is, zou ik wel wat geld bijleggen voor de rode kleur!

En de Renault Megane of Scenic? Ik ben er geen fan van, maar ik lees toch veel enthousiaste reacties op die modellen.
Ik heb de Model 3, Explorer en Enyaq allemaal wel eens gereden. Ik zou het ook een moeilijke keus vinden. Maar een 10k verschil tov een Model 3 standard range zou me de nadelen van dat model doen vergeten.

Ik heb ook een keuze gemaakt in deze klasse. Van deze drie zou ik de Ford kiezen, maar dat heeft vooral te maken met persoonlijke afwegingen.

Overigens, als je de Ford ontzettend ruim vindt, zegt dat denk ik iets over de andere auto's waarmee je hebt gereden. De kofferbak is namelijk echt wel aan de kleine kant. Verder is het vooral een ID.4, met de nadelen qua bediening van dien. Maar dat zal best wel wennen denk ik.

Terug
Bovenaan