Keuze lease - BMW 330e vs Audi A6 TFSI e quattro

A

Anoniem

Guest
Ik moet vandaag of morgen een wagen bestellen (vanwege het verlopen van de saloncondities).

Mijn lijstje is bepekt tot plug-in hybrides vanwege de fiscaliteit in België. Ik doe soms 200km per dag dus zou een diesel prefereren, maar een plug-in van 60k komt qua belastingen op de lange termijn even goedkoop uit als een diesel van 45k 8)7

Na meerdere testritten is mijn lijstje beperkt tot:

- Audi A6 50 (of 55) TFSI e quattro
- BMW 330e

Verschillende wagens, maar bij Audi krijg ik zoveel korting dat het verschil in meerprijs op slechts enkele duizenden euro's komt met de 3-reeks. (80k catalogusprijs => 62k)

Ik ben hard aan het twijfelen, de 3-reeks is leuk om met meer fun te rijden, de A6 is leuk om luxueus mee te cruisen.

Beide even luxe uitgerust?

De A6 is gewoon een klasse groter (wil niet gelijk zeggen beter). en gewoon een andere auto. ik zou zelf eerder naar een 330e neigen maar voor iemand die veel km maakt kan een A6 zomaar de beter keuze zijn

AsconaGT zei:
Beide even luxe uitgerust?

De A6 is gewoon een klasse groter (wil niet gelijk zeggen beter). en gewoon een andere auto. ik zou zelf eerder naar een 330e neigen maar voor iemand die veel km maakt kan een A6 zomaar de beter keuze zijn

Bij beide zijn zowat alle Packs aangeduid + nog wat opties (DAB+, trekhaak, automatische koffer, alarm, etc.)

Het feit dat ik zo twijfel is inderdaad het feit dat de G20 3-serie toch wel een steengoede wagen is.

Lijkt mij een kwestie van persoonlijke voorkeur. In dat kader: zo'n A6 is naar mijn mening saai. Ik heb er één gehda. Prima auto met een mooi uiterlijk en afwerking, maar niet meer dan dat. Doe mij dan maar de 3!

Vooral een praktische keuze lijkt me. De 330e is niet ruim de A6 wel. Alleen als je de ruimte echt niet nodig hebt of liever kleiner rijdt: de BMW.
Als BMW liefhebber zou ik de A6 kiezen.

Als ruimte belangrijk is kies dan de Audi A6, zelf zou ik eerder de BMW 330ekiezen.

In een ander topic werd gekozen voor een Skoda Superb Combi Plug In Hybride, in België zijn die heel voordelig. De auto is heel ruim en comfortabel. In Nederland is de bijtelling voor alle auto's (behalve volledig volledig elektrisch) gebaseerd op de catalogusprijs.

Het gaat er dus eigenlijk om of je de ruimte wel of niet nodig hebt. Heb je de ruimte niet nodig dan de 330e, heb je hem wel nodig dan de A6.
Maar heeft BMW geen actie op de 530e?

Ik zou persoonlijk voor de Audi gaan, maar ja, het blijft persoonlijk.
Heb je ook gekeken naar de 508 SW Hybrid?
voorbeeld:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/508/47893708
of naar de 5008 Hybrid:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/peugeot/3008/48422005

De kogel is door de kerk, we gaan een 330e bestellen. Mijn vrouw heeft een voorkeur voor BMW. Ikzelf heb gekozen voor de BMW voor volgende redenen:
- Handiger infotainment systeem
-- Bij Audi sneller afgeleid doordat je steeds het scherm moet bekijken
- Beter elektrisch bereik en minder totale verbruik
- Ruim genoeg voor een gewone gezinswagen
- Sportiever / kleurrijker uiterlijk, minder saai

Ik schuif mijn huidige A6 Avant door naar mijn vrouw, zodat we als het echt nodig is toch nog een wagen hebben met voldoende ruimte voor langere verplaatsingen.

Iedereen bedankt voor de feedback.

Mmm, als (op dit moment) BMW rijder ben ik wellicht niet objectief. Ik rijd sinds 1,5 jaar een gebruikt 330e (F30). Met veel opladen (dat valt in België overigens niet mee is mijn ervaring) over-all verbruik 4,1 l /100km gedurende de laatste 70.000km (gem. 900 km per week). De laatste maanden schuift dit meer richting 4,5 l/100km. Ik denk door een combinatie van E10, winterbanden en langere etappes met minder tussentijds laden.

De nieuwe 330e (G20) komt volgens mij ook als station (G21). Mijn sedan F30 rijd heerlijk: stil, zuinig en vlot. Ik geniet ook van alle luxe (verwarmd stuur, schuifdak, alle rij assistenten, adaptive cruisecontrol, navi pro, leer, electrische stoelen, keyless, head-up etc). Maar: er kan niet veel in de bagageruimte. Bagage voor een weekend weg met 4 personen gaat net maar duurt de reis langer dan zal een dakkoffer uitkomst moeten bieden.

Hiervoor reed ik 250.000km in een 320dA High Executive met iets minder opties (wel een station) maar wel het gemak van een krachtige dieselmotor en 1.000km actieradius. Voor mij is de kleine bagageruimte geen probleem. Ik reis bijna altijd alleen en ik heb nog een 2e auto waar meer bagage in kan. De A6 spreekt mij sinds de huidige generatie minder aan maar dat is uiteraard persoonlijk. Van de BMW 330e (ook mijn vorige 320dA) kan ik zeggen dat ik geen storingen heb gehad en dat de onderhoudskosten behoorlijk laag zijn. De 330e staat nu (km.stand 145.000) nog op eerste remblokken en schijven (volgens de boordcomputer pas te vervangen over 50.000km!).

De nieuwe 330e heeft een groter elektrisch rijbereik, dat lijkt mij een pré. De auto is groter dan mijn F30 maar haalt het qua ruimte uiteraard niet bij de A6.
Nog gedacht aan een Mercedes C of E? Beide zijn met zowel diesel als benzine hybride te krijgen en de E-klasse wordt (in Nederland althans) momenteel in aantrekkelijke special editions aangeboden.

Als kosten geen rol spelen zou ik zelf het liefst een BMW 530e rijden: iets meer bagageruimte maar wel de voordelen van deels elektrisch rijden. In Nederland is er echter geen substantieel voordeel te behalen met plug in hybride rijden dus een dergelijke auto kies je dan meer met het hart dan met het hoofd.

PS: ik zie na het posten van mijn bericht dat u uw keuze al bekend hebt gemaakt terwijl ik bovenstaand verhaal zat te typen. Gefeliciteerd! Prima keuze denk ik.

320dA zei:
Mmm, als (op dit moment) BMW rijder ben ik wellicht niet objectief. Ik rijd sinds 1,5 jaar een gebruikt 330e (F30). Met veel opladen (dat valt in België overigens niet mee is mijn ervaring) over-all verbruik 4,1 l /100km gedurende de laatste 70.000km (gem. 900 km per week). De laatste maanden schuift dit meer richting 4,5 l/100km. Ik denk door een combinatie van E10, winterbanden en langere etappes met minder tussentijds laden.

....

PS: ik zie na het posten van mijn bericht dat u uw keuze al bekend hebt gemaakt terwijl ik bovenstaand verhaal zat te typen. Gefeliciteerd! Prima keuze denk ik.

Bedankt voor je feedback! Zeer nuttig om te zien dat je verbruik beter meevalt dan ik dacht. Ik moet gemiddeld 3 dagen per week een rit van 200km woon-werkverkeer doen en denk dat de 330e daar wat optimaler voor zal zijn dan de A6.

We hebben een eigen oprit en kunnen de auto dagelijks aan de lader hangen. In België is dat anders inderdaad meestal een no-go.

Zelf heb ik het niet zo voor de C -en E-klasse. Er zijn voor mij persoonlijk wat teveel franjes aan het interieur, en ook de kwaliteit vond ik niet altijd top. Het is (subjectief) gewoon niet mijn ding.

Helder, mooie keuze! En voor wat betreft de ruimte: de nieuwe drie is wel een slagje ruimer dan de oude, ik was er zelf in elk geval wel over te spreken. Vandaag bestellen is eind april rijden, denk ik?

funf zei:
Helder, mooie keuze! En voor wat betreft de ruimte: de nieuwe drie is wel een slagje ruimer dan de oude, ik was er zelf in elk geval wel over te spreken. Vandaag bestellen is eind april rijden, denk ik?

Vrijdag heb ik een afspraak vastgelegd. Ik dacht levertermijn van 2 tot 3 maanden idd.

Terug
Bovenaan