Ketting in airco laten vallen.

Bartu 4516470

Net ingestapt
Beste mensen,

Ik heb vandaag mijn ketting in de airco van de voorruit laten vallen. Ik loop nu rond met de vraag hoe ik hem er zo makkelijk mogelijk uit kan krijgen. Moet ik echt naar de garage om hem eruit te laten halen of kan ik hem er zelf makkelijk uithalen? Waar is de ketting terecht gekomen? Ik heb een volkswagen fox met een bouwjaar van 2010.

Alvast bedankt voor de reacties! :)

De "airco van de voorruit", hoe moet ik dat zien? Bedoel je de uitstroomopening van de voorruitontwaseming bovenop het dashboard of het paravanrooster aan de buitenkant van de auto? Heeft een Fox überhaupt wel airco?

929V6 zei:
De "airco van de voorruit", hoe moet ik dat zien? Bedoel je de uitstroomopening van de voorruitontwaseming bovenop het dashboard of het paravanrooster aan de buitenkant van de auto? Heeft een Fox überhaupt wel airco?

Aan de binnenkant van de auto, aan de onderkant van de voorruit, daar kan lucht uitkomen (airco).

Bartu 4516470 zei:
Nico GTR zei:
Ergens in je luchtkanalen. Beetje pech kan heel je dashboard eruit. :(

Weet je ook toevallig hoeveel zoiets zal gaan kosten? Zal het schade kunnen aanrichten als je het erin laat zitten?

Heel veel uurloon. Is nogal een klusje namelijk. Reken al snel op een halve dag. Soms zelfs 8 uur afhankelijk van de auto.

Nico GTR zei:
Bartu 4516470 zei:
Nico GTR zei:
Ergens in je luchtkanalen. Beetje pech kan heel je dashboard eruit. :(

Weet je ook toevallig hoeveel zoiets zal gaan kosten? Zal het schade kunnen aanrichten als je het erin laat zitten?

Heel veel uurloon. Is nogal een klusje namelijk. Reken al snel op een halve dag. Soms zelfs 8 uur afhankelijk van de auto.

Kan het er ook ergens uitgevallen zijn? Of is het zeker dat de ketting er nog in zit?

Zet de blazer eens voluit en kies een uitstroom opening. Op de voeten bijvoorbeeld.. wellicht blaast de wind het kettinkje wel naar beneden .. met een beetje geluk?

Kijk eens op YT voor wat voorbeelden (Fox staat er niet expliciet tussen.. maar een Lupo / Polo geven wel een indicatie.
Met een beetje gereedschap en geduld kan je zelf ook aan de slag. (y)

https://www.youtube.com/results?search_query=Remove+dashboard+VW+Fox+

Je moet eigenlijk een garage treffen met een endoscoop.

Met een nylon trekveer (dikke nylon draad, elektra draad kan ook), wat ducttape erom met de plak buiten, kan je ook wat proberen te vissen.

Ik zou eerst eens beginnen met het idee van V0RQ. Sowieso om te kijken/horen/voelen waar de ketting zit/ligt/hangt, wellicht vis je hem er dan snel genoeg uit.

Je dashboard demonteren kan later altijd nog. Kun je overlaten aan de garage, maar is ook zelf goed te doen als je niet compleet twee linkerhanden hebt. Op internet even zoeken naar een tekening waar de montage punten zitten, loshalen en in omgekeerde volgorde weer in elkaar schroeven.

Ik zou als thuis klusser toch niet zo snel aanraden om (delen van) het dashboard uit elkaar te schroeven. Kapje oid, natuurlijk prima. Maar als thuisklusser je dashboard demonteren? Daar moet je echt niet aan beginnen. Het is meestal een grote klus, en zelfs als een professional het doet heb je al hele grote kans dat je kraakjes of rammeltjes krijgt. Als je het zelf doet is de kans nog veel groter.
Ik zou ook überhaupt gewoon niet zomaar het dashboard uit een auto halen. Dan blijft die ketting maar mooi liggen. (tenzij hij echt heel dierbaar is)

Als de ketting magnetisch is kan je ook met een magneetje gaan vissen. Maar dat zal wel niet.

Ik weet niet van welk materiaal de ketting is of misschien zit er wel een metalen sluiting aan.
In dat geval een klein magneetje aan een touwtje in de opening laten zakken.

B Real zei:
Ik zou eerst eens beginnen met het idee van V0RQ. Sowieso om te kijken/horen/voelen waar de ketting zit/ligt/hangt, wellicht vis je hem er dan snel genoeg uit.

Je dashboard demonteren kan later altijd nog. Kun je overlaten aan de garage, maar is ook zelf goed te doen als je niet compleet twee linkerhanden hebt. Op internet even zoeken naar een tekening waar de montage punten zitten, loshalen en in omgekeerde volgorde weer in elkaar schroeven.

Ik sluit me hier volledig bij aan! Vaak werkt een stuk installatiedraad (VD Draad - Link) waar je met een punttang een klein oogje (net iets over de diameter gebogen - anders glijdt het object er vaak af. Het moet dus net wel / net niet haken om het spul weer boven te krijgen zonder dat je ergens achter blijft hangen met het 'haakje'.

Ik kom zo op een andere methode, maar eerst wil ik even kwijt dat ik het ook wat vaag vind, een FOX met airco, maar ik kan het absoluut mis hebben. Bedoel je niet (niet denigrerend / kleinerend bedoeld!) gewoon de ventilatieschacht, van de 'blazer'?

Idee 2: Ik heb het hele topic niet doorgenomen, om te kijken of deze oplossing er al tussen stond, dus mijn excuses, mocht ik het idee van iemand anders opnieuw aangedragen hebben.

Neodymium magneten / Earth magnets
Deze zijn in verschillende maten verkrijgbaar en kosten relatief weinig. Zelfs de kleinste variant kan flink wat weerstand verdragen. Knoop deze aan een touwtje (met zo weinig mogelijk weerstand - Nylon bijv.) en laat deze zakken in de schacht. Ik ga er vanuit dat het eerste deel van de route uit kunststof bestaat, maar je zou het ook kunnen combineren met de VD draad wat ik eerder noemde, maar dan recht. Stukje plakband eromheen en je bent er. Dit is wel wat lastiger manoeuvreren vermoed ik, dus mijn voorkeur gaat uit naar een touwtje. Eventueel zou je ook een panty(sokje) uit de kledinglade van je vrouw kunnen confisqueren, daar een soort netje van maken waar het magneetje inhangt en het uiteinde om de draad schuiven / draaien en vast plakken met een stukje plakband / tape.

Oh ja, dat schoot me nog te binnen. Ik weet niet of je wel eens een blowtje / jointje rookt, maar veel benzinepompen en winkels hebben Mascotte lange vloei, waar een magneetje in zit die ervoor zorgt dat je pakje vloei altijd dichtklapt. Ik gebruik die magneetjes voor allerlei dingen / oplossingen / problemen / mogelijkheden en ik moet zeggen dat die al vrij sterk zijn. Ik geloof dat de prijs van een pakje lange vloei van Mascotte rond de €1,- ligt. Je kunt het altijd proberen nietwaar? Als het gelukt is rijd je even langs de Coffeeshop en rook je de vloeitjes op :T

Wat betreft magnetisme kan je ook vragen of Viola Holt even haar armen in je ventilatie steekt.

Voor zulke prpbleempjes heb je een abortustang. Daarmee kun je ook voorwerpen pakken die niet magnetisch zijn.
Althans, zo kun je het noemen:

44df4a77caaba4cf0330cea4e89ff22bce4e4149.jpg

Foto cdn.myonlinestore.eu/

Wel handig als je een spiegeltje of endoscoop hebt. Dan zie je tenminste iets.

Vaak kun je zo'n compleet inspectiesetje krijgen voor onder de 10 euro. Spiegeltje en magneetje op telescopische stok en dan zo'n grijptangetje erbij.
Volgens mij liggen ze zelfs bij de action

Soort van kijkoperatie in je auto.

Terug
Bovenaan