ketelapper
Kilometervreter
Dromen kunnen werkelijkheid worden. Naast de Audi-ringen ook Bentley-vleugels.
Op de dunne lijn tussen trots en prots, na lang aarzelen dan toch dit topic. Met deelname aan een paar events raakt mijn bolide wat bekend. Het is geen geheim, maar ik wil er ook niet vervelend mee te koop lopen. Dank voor de fijne reacties die ik in kleinere kring mocht krijgen en fingers crossed dat dit verhaal wordt gewaardeerd.
Velen kennen mij hier als fervent autoliefhebber en enthousiast Audi-rijder. Net als iedere autofanaat droomde ik als jongetje van hele bijzondere superwagens. Een paar jaar geleden is die droom uitgekomen.
Na verkoop van (mede) mijn bedrijf kwam de aanschaf van een exclusieve auto onder handbereik. Bij een klein onderling borreltje toen we alle afspraken met elkaar hadden vastgelegd, vroeg één van mijn aandeelhouders “Goh, jij als autogek, nu je verkoopt… Is er dan een droomauto die je nu gaat kopen?” Op dat moment totaal niet in mijn hoofd, maar wellicht heeft hij wel iets losgemaakt in mijn onderbewustzijn… en zo ontkiemde dat wat tot dit hele verhaal heeft geleid.
In de Corona-tijd ben ik op zoek gegaan naar schaalmodellen van alle auto’s die ik ooit heb gehad. Hele leuke online zoektocht, iedere avond even een uurtje tot ik de collectie compleet had. Zie voor het resultaat:
https://www.audiforum.nl/forum/huis...aming/477-schaalmodellen-151.html#post1899852
Als je dan zoveel auto’s online zit te bekijken, kom je ook schaalmodellen tegen van auto’s die je niet hebt gehad. Veelal de droomauto’s van posters boven het kleine jongensbed… Zoals ik hiervoor schreef, was ik getriggerd door die vraag van mijn collega. Met die gedachte in het hoofd opnieuw gaan neuzen op internet.
Op verkenning
Maar wat dan? Nu ben ik een Audi-freak, liefhebber in het kwadraat. Dus allereerst binnen het Audi-assortiment na gaan denken. Nummer 1 in mijn hoofd dan een RS5 cabrio. Maar daarbij mis ik zelf de ‘wow’ ten opzichte van de S4 (B7) Cabrio die ik uit eigen bezit zo goed ken. Zeker een nog gavere auto, maar in mijn ogen niet per sé gaver dan de S4 die ik had.
Overtreffende trap in eigen Audi-huis is dan de R8 roadster. Gaaf! Het allerbeste, allermooiste, allersnelste wat Audi te bieden heeft. Met jankende V10 en mooie supercar-lijnen. Uitgeprobeerd… en afgestreept. Geweldig rij-ijzer maar vooral leuk als je doortrapt. Rustig toeren is eigenlijk gewoon niet fijn met race-techniek.
Eigenwijs als ik ben, heb ik daarna toch ook nog wel naar Lamborghini en Ferrari gekeken. Soms wat geprobeerd. Met zelfde conclusie als bij de R8 V10: heel gaaf maar niet voor mij. Naast rijgedrag ook wel mijn persoonlijke opvatting bij ontwikkeling van de imago’s, met teveel schreeuwende youtube-knulletjes en proleterige event-rijders. #oppersoonlijketitel Heel bijzonder dat veertig jaar nadat je posters ophing van die merken, het eindelijk zelf erin rijden dan zo kan tegenvallen.
Weer nieuwe richting: Porsche? De 911 is een classic en voor iedere wens is er wel een versie. Ik heb erg leuk contact in Heteren dus ook dit spoor verkend. Ja het is mooi. Ja het is perfectie. Ja het rijdt fantastisch. Ondanks alle positieve kanten wekt de 911 bij mij weinig begerigheid op. Naast de ervaringen an sich, toch ook wel een beetje omdat ik ‘m ‘te normaal’ vind. Dus nee, voor mij niet de juiste beleving.
Op een rustige avond toen eens uit wat gekkigheid op mobile.de de volgende filters ingesteld:
cabrio + minimaal 400pk + stoelventilatie + luchtvering. De laatste twee omdat dat fantastische opties zijn die ik uit mijn eerdere Audi A6’en enorm waardeer.
Wat er dan in de selectie komt te staan, bleek veel Amerikaans te zijn, Mercedes, BMW, Rolls-Royce … … … en Bentley. Amerikaans bevalt mij sowieso niet door hun ‘andere’ kwaliteitsnormen in afwerking etc. Mercedes en BMW spreken mij ook niet aan. Rolls-Royce en Bentley had ik tot dan toe altijd geassocieerd met bejaarden. Maar nu zag ik een hele rij foto’s van het nieuwe (2019) model Bentley Continental GT Convertible. En oei oei oei, die vind ik wel MOOI !!!
De shortlist
Met beetje onrust in het hoofd de stoute schoenen aangetrokken en contact gelegd met Bentley Leusden. Als snotaap op audiëntie voor introductie in de Bentley wereld. Bezoekmoment afgesproken, vol verwachting naar Leusden afgereisd en … afknapper …
… Hele vriendelijke dame maar totaal niet de aandacht die ik verwacht bij zo’n merk en zulke prijskaartjes. Ik kreeg keurig antwoord op mijn vragen, maar geen sprankje extra moeite, geen enkel initiatief. Voorbeeldje? Tijdens afgesproken gesprek laptop met mailbox erbij houden en telefoon aannemen zonder zich even te verontschuldigen. Erg jammer! Helaas toch ook wel weer helemaal in lijn met het niveau klantbeleving dat ik van Pon-bedrijven noodgedwongen gewend ben geraakt. Het is ook niet ‘zomaar’ dat alle Audi’s bij mij al een paar jaar uit Duitsland komen.
Op aanraden van een vriend die al langer Bentley rijdt, in Maastricht gaan kijken. Zijn positieve verhaal klopte meteen. Jawel, het kan dus wel: superfijne ontvangst, volop belangstelling, eigen initiatief, etc. etc. 180 graden tegenovergestelde beleving ten opzichte van Leusden. Mijn mrs. was mee en ze vond het bezoek zelfs echt leuk, terwijl ze niets met auto’s heeft en beetje tegen haar zin in mee was gegaan. Koffie met – ongevraagd want Limburg – vlaai. Hele rondleiding langs alle showroomauto’s voor kleuren lak, leer, hout, etc. Uitgebreide sessie aan de configuratietafel. Heerlijk! Hulde aan Ryan, Camiel en Katelijne voor jullie gastvrijheid.
Keuzes, keuzes
Keuze uit meer dan 80 kleuren voor de lak. Keuze uit meer dan 20 kleuren voor het leer, en daarbij dan ook nog eens vijf ’colour splits’ met telkens iets andere (meer) delen in een tweede leerkleur. Tien soorten hout, of aluminium, al dan niet met ‘pin stripe’. Zeven kleuren voor de kap. Etc. etc. etc.
Voor mij was meteen duidelijk dat ik een KLEUR wilde. De lichte kap met lichte bekleding sprak mij meteen aan, maar dat past niet bij iedere mooie lakkleur.
De laatste paar samenstellingen die uiteindelijk op tafel lagen:
Vele uren heb ik doorgebracht met klikken in de online configurator. Geruime tijd later afspraak gemaakt om de uitgebroede configuratie eens tegen het licht te houden om een paar dingen zeker te weten. Op een mooie zaterdag naar Maastricht. Daar stond de demo GT Convertible Speed klaar voor een proefrit. Anderhalf uur toeren door het Limburgse heuvelland met laatste stuk snelweg bevestigt alle overpeinzingen vooraf. Wat een machtig apparaat! Heerlijk cruisen versus launch control katapulteren. Snorrende 12 cilinder versus brullende uitlaat. Op afroep en naar keuze. Ik heb zelf paar foto’s gemaakt, maar niet zoveel. Rijden was leuker dan stilstaan! Bijna een ongevraagde foto erbij gehad, van bromsnor in de berm van de A76 bij Heerlen. Laat ik alleen maar zeggen dat de remkracht net zo sterk is als de pk’s…
Daarna met het grote scherm erbij echt de knopen gehakt in de configuratie. Géén keramische remmen, overbodig bij mijn gebruik als toerauto. Uit de audiosystemen de B&O variant; top-optie Naim klinkt mooier maar dat merk je alleen met de kap dicht – en ik vind de (verlichte) roosters van B&O mooier.Wel contrasterende gordels en festonering van de matten. Wel contraststiksels in alle ‘diamantgestikte’ delen van stoelen en deurpanelen, géén contraststiksel in dashboard en stuur. Risico van kleurenkermis ligt dan toch op de loer, vrees ik. Laatste goede tip van verkoper was de logo’s op de hoofdsteunen ook in de derde kleur te doen, want dat steekt juist minder af dan zwart op beige.
Entree in een heel andere wereld… en zo word ik ineens uitgenodigd voor een Summer Event van Bentley, proefrijden in Saint Tropez. Te bijzonder om het niet te doen, dus leuk weekendje van gemaakt samen. De behandeling van warme prospects gaat toch net iets anders dan bij mijn leasewagentjes al die jaren.
In najaar 2021 dan het grote beslismoment! Parallel aan het fijne contact in Maastricht ook ‘sjoeritzz’ aan de slag gehouden; primair voor open ogen en open oren voor mooie occassions maar later ook op marges op een nieuwe. Oftewel, ik heb Chris gevraagd wat reëel zou zijn aan korting. Ik betaal graag fair voor wat ik koop, waarbij ‘fair’ liefst zo laag mogelijk in de bandbreedte tussen adviesprijs en inkoopprijs in zit. Uit de contacten van Chris is gebleken dat buitenlandse dealers – waar hij vaker al handel mee heeft gedaan – aantrekkelijker zijn dan Maastricht. Dan dus toch de nuchtere, zakelijke keuze om zo scherp mogelijk in te kopen. Elk procentpunt op zo’n auto is meteen veel geld. Inclusief de rekening van Chris om alles voor mij te ontzorgen etc., staat er onder de streep gewoon een flink lager bedrag dan.
Met beetje pijn in het hart en beetje lood in de schoenen, heb ik in Maastricht dus moeten melden dat ik niet bij hen bestel. Ik kan ze nog wel heel graag wat omzet gunnen met het onderhoudspakket en wat losse spullen… want behalve de kleinere onderhandelingsruimte kan ik oprecht niets negatiefs over het team in Maastricht zeggen! Zij hebben mij als klant voor komende jaren dus zeker gewonnen voor alles ná de aanschaf zelf. Ze bewijzen hun kwaliteit alweer ruim drie jaar met gastvrijheid, uitnodigingen en natuurlijk goede service aan de bolide.
Meer dan een jaar na de eerste prille gedachten, heb ik dan toch mijn handtekening gezet onder de bestelling. Productie en aflevering gepland; verwachting februari 2022 – wat mede door Covid is vertraagd naar april 2022.
Spulletjes er omheen
Als voorpret heb ik een en ander aangeschaft aan ‘merchandise’. Miniaturen in schaal 1:43 en 1:18, manchetknopen, een Bentley-luchtje en een Breitling for Bentley horloge. Deze laatste nog net op tijd, want kort na aanschaf kwam het bericht dat dit historische partnerschap tussen twee topmerken eindigt.
De modelauto 1:18 heb ik door Maarten van Lith, van modelcarworkshop helemaal laten ‘customizen’ naar de echte auto. Maarten is een ware kunstenaar en prachtig hoe natuurgetrouw de modelauto de 1:1 auto weerspiegelt.
Wat extra voorpret heb ik met een custom-made kofferset, petten in bijpassende kleuren en met het bestellen van een Bentley jas. De petten zijn van CapterOne, in lichtbeige en in warm oranje. Van allebei de kleuren meteen maar twee gekocht, kunnen mrs. en ik lekker “ANWB-stelletje” spelen en ben ik altijd voorbereid op extra passagiers in de auto. De kofferset is in alles een perfecte 'finishing touch'. Kleurkeuzes helemaal in afstemming op het interieur van de auto. Dus hoofdkleur van de tassen in lichtbeige leer, contrasten en binnenkanten in diepzwart. Plus daarbij details in oranjebruin: diamant-stiksels, logo, treklintjes aan de ritsen. Enorm goed ambachtelijk werk van Colin Surman en zijn team bij Bagworld UK.
Last but not least twee grote 'koffietafelboeken' om van te genieten: Bentley The Book en The centenary book Crewe edition (het jubileumboek bij het 100-jarig bestaan in 2019). Naast gaaf om te zien, ook zeker leuk om hele historie te lezen, productieproces, race resulaten, etc. Diepe duik in de Bentley sferen!
Naar de fabriek!
In februari 2022 een verrassend telefoontje: uitnodiging voor fabrieksbezoek op maandag 14 maart naar Crewe. Een trip om nooit meer te vergeten! Select gezelschap van zes personen plus verkoper, in een privéjet van Düsseldorf naar Engeland. Bij aankomst keurig drie Bentayga’s met drie chauffeurs als ontvangstcomité. Op het fabrieksterrein een hartelijke ontvangst door customer host Jonathan O’Driscoll (“Call me John”). Meteen al de feestelijke aankondiging dat mrs. en ik onze auto in de productie zouden gaan zien. En jawel, de rondleiding begon in de hal van de eindcontroles. Normaal niet, dan gaat de rondleiding eerst naar de productielijn, maar ze wilden ons niet langer laten wachten. En daar stond mijn Bentley !!! Wow, ontroerend moment om zo’n ‘first encounter’ dan te hebben. Helemaal blij met hoe alle keuzes in het echt hebben uitgepakt.
Daarna alle uitleg wat er in die hal gebeurt: menselijke en computergestuurde inspecties van alles aan de hele auto. De eindcontroles duren meer dan een week, inclusief proefrit in iedere geproduceerde auto en daarna weer brandschoon maken! Rondleiding door de houtbewerking en de leerafdeling, enorm indrukwekkend om het vele handwerk daar te zien. Etc. etc., onvoorstelbaar mooie dag mogen hebben met een gepassioneerd groepje.
Met het zover gevorderd zijn van de productie, konden we ook de aflevering definitief plannen. Het laatste aftellen is daarmee begonnen! De aflevering is een feest op zich met uitleg, cadeautjes en bubbels. Thuis kom je dan heel naief en na de nodige schrik tot de ontdekking dattie toch wel echt een klap groter is dan de S4… maar dat ’t gelukkig wel net past in de garage!
De écht laatste loodjes zijn het Nederlandse kenteken en de beschermende behandelingen door Jurgh Car Detailing. Paint protection film, glascoating, wielencoating, leerprotectie.
Op de dunne lijn tussen trots en prots, na lang aarzelen dan toch dit topic. Met deelname aan een paar events raakt mijn bolide wat bekend. Het is geen geheim, maar ik wil er ook niet vervelend mee te koop lopen. Dank voor de fijne reacties die ik in kleinere kring mocht krijgen en fingers crossed dat dit verhaal wordt gewaardeerd.
Velen kennen mij hier als fervent autoliefhebber en enthousiast Audi-rijder. Net als iedere autofanaat droomde ik als jongetje van hele bijzondere superwagens. Een paar jaar geleden is die droom uitgekomen.
Na verkoop van (mede) mijn bedrijf kwam de aanschaf van een exclusieve auto onder handbereik. Bij een klein onderling borreltje toen we alle afspraken met elkaar hadden vastgelegd, vroeg één van mijn aandeelhouders “Goh, jij als autogek, nu je verkoopt… Is er dan een droomauto die je nu gaat kopen?” Op dat moment totaal niet in mijn hoofd, maar wellicht heeft hij wel iets losgemaakt in mijn onderbewustzijn… en zo ontkiemde dat wat tot dit hele verhaal heeft geleid.
In de Corona-tijd ben ik op zoek gegaan naar schaalmodellen van alle auto’s die ik ooit heb gehad. Hele leuke online zoektocht, iedere avond even een uurtje tot ik de collectie compleet had. Zie voor het resultaat:
https://www.audiforum.nl/forum/huis...aming/477-schaalmodellen-151.html#post1899852
Als je dan zoveel auto’s online zit te bekijken, kom je ook schaalmodellen tegen van auto’s die je niet hebt gehad. Veelal de droomauto’s van posters boven het kleine jongensbed… Zoals ik hiervoor schreef, was ik getriggerd door die vraag van mijn collega. Met die gedachte in het hoofd opnieuw gaan neuzen op internet.
Op verkenning
Maar wat dan? Nu ben ik een Audi-freak, liefhebber in het kwadraat. Dus allereerst binnen het Audi-assortiment na gaan denken. Nummer 1 in mijn hoofd dan een RS5 cabrio. Maar daarbij mis ik zelf de ‘wow’ ten opzichte van de S4 (B7) Cabrio die ik uit eigen bezit zo goed ken. Zeker een nog gavere auto, maar in mijn ogen niet per sé gaver dan de S4 die ik had.
Overtreffende trap in eigen Audi-huis is dan de R8 roadster. Gaaf! Het allerbeste, allermooiste, allersnelste wat Audi te bieden heeft. Met jankende V10 en mooie supercar-lijnen. Uitgeprobeerd… en afgestreept. Geweldig rij-ijzer maar vooral leuk als je doortrapt. Rustig toeren is eigenlijk gewoon niet fijn met race-techniek.
Eigenwijs als ik ben, heb ik daarna toch ook nog wel naar Lamborghini en Ferrari gekeken. Soms wat geprobeerd. Met zelfde conclusie als bij de R8 V10: heel gaaf maar niet voor mij. Naast rijgedrag ook wel mijn persoonlijke opvatting bij ontwikkeling van de imago’s, met teveel schreeuwende youtube-knulletjes en proleterige event-rijders. #oppersoonlijketitel Heel bijzonder dat veertig jaar nadat je posters ophing van die merken, het eindelijk zelf erin rijden dan zo kan tegenvallen.
Weer nieuwe richting: Porsche? De 911 is een classic en voor iedere wens is er wel een versie. Ik heb erg leuk contact in Heteren dus ook dit spoor verkend. Ja het is mooi. Ja het is perfectie. Ja het rijdt fantastisch. Ondanks alle positieve kanten wekt de 911 bij mij weinig begerigheid op. Naast de ervaringen an sich, toch ook wel een beetje omdat ik ‘m ‘te normaal’ vind. Dus nee, voor mij niet de juiste beleving.
Op een rustige avond toen eens uit wat gekkigheid op mobile.de de volgende filters ingesteld:
cabrio + minimaal 400pk + stoelventilatie + luchtvering. De laatste twee omdat dat fantastische opties zijn die ik uit mijn eerdere Audi A6’en enorm waardeer.
Wat er dan in de selectie komt te staan, bleek veel Amerikaans te zijn, Mercedes, BMW, Rolls-Royce … … … en Bentley. Amerikaans bevalt mij sowieso niet door hun ‘andere’ kwaliteitsnormen in afwerking etc. Mercedes en BMW spreken mij ook niet aan. Rolls-Royce en Bentley had ik tot dan toe altijd geassocieerd met bejaarden. Maar nu zag ik een hele rij foto’s van het nieuwe (2019) model Bentley Continental GT Convertible. En oei oei oei, die vind ik wel MOOI !!!
De shortlist
Met beetje onrust in het hoofd de stoute schoenen aangetrokken en contact gelegd met Bentley Leusden. Als snotaap op audiëntie voor introductie in de Bentley wereld. Bezoekmoment afgesproken, vol verwachting naar Leusden afgereisd en … afknapper …
Op aanraden van een vriend die al langer Bentley rijdt, in Maastricht gaan kijken. Zijn positieve verhaal klopte meteen. Jawel, het kan dus wel: superfijne ontvangst, volop belangstelling, eigen initiatief, etc. etc. 180 graden tegenovergestelde beleving ten opzichte van Leusden. Mijn mrs. was mee en ze vond het bezoek zelfs echt leuk, terwijl ze niets met auto’s heeft en beetje tegen haar zin in mee was gegaan. Koffie met – ongevraagd want Limburg – vlaai. Hele rondleiding langs alle showroomauto’s voor kleuren lak, leer, hout, etc. Uitgebreide sessie aan de configuratietafel. Heerlijk! Hulde aan Ryan, Camiel en Katelijne voor jullie gastvrijheid.
Keuzes, keuzes
Keuze uit meer dan 80 kleuren voor de lak. Keuze uit meer dan 20 kleuren voor het leer, en daarbij dan ook nog eens vijf ’colour splits’ met telkens iets andere (meer) delen in een tweede leerkleur. Tien soorten hout, of aluminium, al dan niet met ‘pin stripe’. Zeven kleuren voor de kap. Etc. etc. etc.
Voor mij was meteen duidelijk dat ik een KLEUR wilde. De lichte kap met lichte bekleding sprak mij meteen aan, maar dat past niet bij iedere mooie lakkleur.
De laatste paar samenstellingen die uiteindelijk op tafel lagen:

Vele uren heb ik doorgebracht met klikken in de online configurator. Geruime tijd later afspraak gemaakt om de uitgebroede configuratie eens tegen het licht te houden om een paar dingen zeker te weten. Op een mooie zaterdag naar Maastricht. Daar stond de demo GT Convertible Speed klaar voor een proefrit. Anderhalf uur toeren door het Limburgse heuvelland met laatste stuk snelweg bevestigt alle overpeinzingen vooraf. Wat een machtig apparaat! Heerlijk cruisen versus launch control katapulteren. Snorrende 12 cilinder versus brullende uitlaat. Op afroep en naar keuze. Ik heb zelf paar foto’s gemaakt, maar niet zoveel. Rijden was leuker dan stilstaan! Bijna een ongevraagde foto erbij gehad, van bromsnor in de berm van de A76 bij Heerlen. Laat ik alleen maar zeggen dat de remkracht net zo sterk is als de pk’s…



Daarna met het grote scherm erbij echt de knopen gehakt in de configuratie. Géén keramische remmen, overbodig bij mijn gebruik als toerauto. Uit de audiosystemen de B&O variant; top-optie Naim klinkt mooier maar dat merk je alleen met de kap dicht – en ik vind de (verlichte) roosters van B&O mooier.Wel contrasterende gordels en festonering van de matten. Wel contraststiksels in alle ‘diamantgestikte’ delen van stoelen en deurpanelen, géén contraststiksel in dashboard en stuur. Risico van kleurenkermis ligt dan toch op de loer, vrees ik. Laatste goede tip van verkoper was de logo’s op de hoofdsteunen ook in de derde kleur te doen, want dat steekt juist minder af dan zwart op beige.

Entree in een heel andere wereld… en zo word ik ineens uitgenodigd voor een Summer Event van Bentley, proefrijden in Saint Tropez. Te bijzonder om het niet te doen, dus leuk weekendje van gemaakt samen. De behandeling van warme prospects gaat toch net iets anders dan bij mijn leasewagentjes al die jaren.

In najaar 2021 dan het grote beslismoment! Parallel aan het fijne contact in Maastricht ook ‘sjoeritzz’ aan de slag gehouden; primair voor open ogen en open oren voor mooie occassions maar later ook op marges op een nieuwe. Oftewel, ik heb Chris gevraagd wat reëel zou zijn aan korting. Ik betaal graag fair voor wat ik koop, waarbij ‘fair’ liefst zo laag mogelijk in de bandbreedte tussen adviesprijs en inkoopprijs in zit. Uit de contacten van Chris is gebleken dat buitenlandse dealers – waar hij vaker al handel mee heeft gedaan – aantrekkelijker zijn dan Maastricht. Dan dus toch de nuchtere, zakelijke keuze om zo scherp mogelijk in te kopen. Elk procentpunt op zo’n auto is meteen veel geld. Inclusief de rekening van Chris om alles voor mij te ontzorgen etc., staat er onder de streep gewoon een flink lager bedrag dan.
Met beetje pijn in het hart en beetje lood in de schoenen, heb ik in Maastricht dus moeten melden dat ik niet bij hen bestel. Ik kan ze nog wel heel graag wat omzet gunnen met het onderhoudspakket en wat losse spullen… want behalve de kleinere onderhandelingsruimte kan ik oprecht niets negatiefs over het team in Maastricht zeggen! Zij hebben mij als klant voor komende jaren dus zeker gewonnen voor alles ná de aanschaf zelf. Ze bewijzen hun kwaliteit alweer ruim drie jaar met gastvrijheid, uitnodigingen en natuurlijk goede service aan de bolide.

Meer dan een jaar na de eerste prille gedachten, heb ik dan toch mijn handtekening gezet onder de bestelling. Productie en aflevering gepland; verwachting februari 2022 – wat mede door Covid is vertraagd naar april 2022.
Spulletjes er omheen
Als voorpret heb ik een en ander aangeschaft aan ‘merchandise’. Miniaturen in schaal 1:43 en 1:18, manchetknopen, een Bentley-luchtje en een Breitling for Bentley horloge. Deze laatste nog net op tijd, want kort na aanschaf kwam het bericht dat dit historische partnerschap tussen twee topmerken eindigt.

De modelauto 1:18 heb ik door Maarten van Lith, van modelcarworkshop helemaal laten ‘customizen’ naar de echte auto. Maarten is een ware kunstenaar en prachtig hoe natuurgetrouw de modelauto de 1:1 auto weerspiegelt.



Wat extra voorpret heb ik met een custom-made kofferset, petten in bijpassende kleuren en met het bestellen van een Bentley jas. De petten zijn van CapterOne, in lichtbeige en in warm oranje. Van allebei de kleuren meteen maar twee gekocht, kunnen mrs. en ik lekker “ANWB-stelletje” spelen en ben ik altijd voorbereid op extra passagiers in de auto. De kofferset is in alles een perfecte 'finishing touch'. Kleurkeuzes helemaal in afstemming op het interieur van de auto. Dus hoofdkleur van de tassen in lichtbeige leer, contrasten en binnenkanten in diepzwart. Plus daarbij details in oranjebruin: diamant-stiksels, logo, treklintjes aan de ritsen. Enorm goed ambachtelijk werk van Colin Surman en zijn team bij Bagworld UK.


Last but not least twee grote 'koffietafelboeken' om van te genieten: Bentley The Book en The centenary book Crewe edition (het jubileumboek bij het 100-jarig bestaan in 2019). Naast gaaf om te zien, ook zeker leuk om hele historie te lezen, productieproces, race resulaten, etc. Diepe duik in de Bentley sferen!

Naar de fabriek!
In februari 2022 een verrassend telefoontje: uitnodiging voor fabrieksbezoek op maandag 14 maart naar Crewe. Een trip om nooit meer te vergeten! Select gezelschap van zes personen plus verkoper, in een privéjet van Düsseldorf naar Engeland. Bij aankomst keurig drie Bentayga’s met drie chauffeurs als ontvangstcomité. Op het fabrieksterrein een hartelijke ontvangst door customer host Jonathan O’Driscoll (“Call me John”). Meteen al de feestelijke aankondiging dat mrs. en ik onze auto in de productie zouden gaan zien. En jawel, de rondleiding begon in de hal van de eindcontroles. Normaal niet, dan gaat de rondleiding eerst naar de productielijn, maar ze wilden ons niet langer laten wachten. En daar stond mijn Bentley !!! Wow, ontroerend moment om zo’n ‘first encounter’ dan te hebben. Helemaal blij met hoe alle keuzes in het echt hebben uitgepakt.
Daarna alle uitleg wat er in die hal gebeurt: menselijke en computergestuurde inspecties van alles aan de hele auto. De eindcontroles duren meer dan een week, inclusief proefrit in iedere geproduceerde auto en daarna weer brandschoon maken! Rondleiding door de houtbewerking en de leerafdeling, enorm indrukwekkend om het vele handwerk daar te zien. Etc. etc., onvoorstelbaar mooie dag mogen hebben met een gepassioneerd groepje.





Met het zover gevorderd zijn van de productie, konden we ook de aflevering definitief plannen. Het laatste aftellen is daarmee begonnen! De aflevering is een feest op zich met uitleg, cadeautjes en bubbels. Thuis kom je dan heel naief en na de nodige schrik tot de ontdekking dattie toch wel echt een klap groter is dan de S4… maar dat ’t gelukkig wel net past in de garage!





De écht laatste loodjes zijn het Nederlandse kenteken en de beschermende behandelingen door Jurgh Car Detailing. Paint protection film, glascoating, wielencoating, leerprotectie.



Laatst bewerkt: