Kentekenverlichting Peugeot 206 1999

A

Anoniem

Guest
Goeiedag, ik vroeg mij af wat de gemiddelde levensduur is van lampjes die voor de kentekenverlichting worden gebruikt aangezien ik die van mij nu soms twee keer per jaar moet vervangen.
Is het normaal om dit ieder jaar te vervangen of horen ze meerdere jaren mee te gaan?

Voor een 206 lijkt me dat normaal.
Ik zie dagelijk Peugeots rijden met kapotte verlichting, (voorlicht, achterlicht, kentekenverlichting, etc.)
De 206 springt daar nog iets in uit, in negatieve zin.
Ik ben wel benieuwd naar de reden daarvan, wellicht een slechte dynamo.
Onze Astra had dat euvel met de koplampen, die gingen ook ieder half jaar kapot.

Controleer de stekkers en bekabeling op oxidatie en gebruik longlife lampjes van een bekend merk.

Check bovenstaande tips en kijk dan of je led lampjes kunt vinden hiervoor. Deze gaan sowieso langer mee. ;-)

Ze horen zeker 1000 uur mee te gaan. Dat is ongeveer een jaar met 2 uur per dag.

Een ander merk proberen kan helpen. Vaak is het een combinatie van trillingen, te hoge spanning en de rijstijl: lekker volgas over scherpe hobbels. Het kan ook aan je dagelijks traject liggen.

Als je er echt gek van wordt dan kan je een diode voor het bolletje zetten, dan haal je er 0,6V vanaf. Het mooiste is omdat zelf in een verloopje met originele stekkers te maken, dan blijft alles origineel. LED kan ook, maar dat kan soms weer andere problemen geven.

Kijk eens de massapunten na rondom de achterlichten. Bij te weinig massa sneuvelen ook om de haverklap lampjes.

Afgezien van dat: Niet elke keer je lampen uit en aan zetten (automatische verlichting is echt slecht wat dat betreft).
Gewoon 1x aanzetten als je de auto start en aan laten staan. Veiliger en de lamp gaat uiteindelijk veel langer mee.

Die 1000 uren haal je niet met steeds aan en uit zetten. Die haal je met 1000 uur non stop laten branden.

LED vervanging is een optie. maar koop wel het juiste spul.

Terug
Bovenaan