Kentekens

Mr Bart

Startmotor
Ik weet wel dat bij importeren oudere auto's vaker een nieuw Nederlands kenteken kunnen krijgen.
Maar hoe kan het dat bijvoorbeeld een Volvo uit 2008 nog een oud kenteken heeft, terwijl een Volkswagen uit 2007 een nieuw kenteken heeft en dit beide 'originele' kentekens zijn?
Stel dat je ziet op een occasionsite dat een kenteken een beetje is ingedeukt, kun je dan een nette nieuwe kentekenplaat vragen?
En hoe belangrijk vind jij het persoonlijk dat een auto een 'nieuw kenteken' heeft -of maakt dat helemaal niets uit?
Ik krijg vaker van kennissen eerst te horen 'mooie auto' en vervolgens 'oh, maar wel een hele oude, he?' ( 'xx-xx-xx' kenteken).

Als een geëxporteerde auto weer terug naar NL komt, en op NL kenteken wordt gezet, dan krijgt die weer het originele kenteken, dat die had bij allereerste registratie in NL. In dit geval de Volvo dus. De Volkswagen kreeg een buitenlands kenteken als eerste registratie.

Inderdaad, als een auto eenmaal een kenteken gehad heeft blijft dit hetzelfde, ook al is deze geëxporteerd en weer geïmporteerd.
Er bestaat dus geen trucje om een nieuw kenteken op een auto te krijgen.
Voor een beschadigde kentekenplaat kun je zo een nieuwe bestellen mits je de oude weer inlevert.
Je hoeft dus niets aan te vragen.

En bij verlies of diefstal: meteen politie bellen op de carkit en naar een kentekenplatenmaker rijden. Die laatste kan binnen 5 minuten platen maken met een ééntje erop. Op dat moment staat dat ook in de RDW database heb je bewijs dat jij het niet was bij flitsboetes en brandstofdiefstal met jouw kentekennummer.
De politie zal waarschijnlijk verwijzen naar online aangifte doen of een andere trage manier, maar je telefoontje is in ieder geval 'iets' van bewijs bij latere problemen.

Mr Bart zei:
Maar hoe kan het dat bijvoorbeeld een Volvo uit 2008 nog een oud kenteken heeft, terwijl een Volkswagen uit 2007 een nieuw kenteken heeft en dit beide 'originele' kentekens zijn?

Dat kan bijvoorbeeld doordat voor de Volvo al een kenteken is aangevraagd voordat de auto verkocht wordt. Dit doen dealers soms als de auto uitgeleverd dreigt te worden nadat een bepaalde ongunstige (meestal fiscale) regeling in werking treedt.

Stel dat je ziet op een occasionsite dat een kenteken een beetje is ingedeukt, kun je dan een nette nieuwe kentekenplaat vragen?

Yep, gewoon naar een kentekenplaatfabrikant met je rijbewijs en de oude kentekenplaat. Als je die niet kan inleveren krijg je een plaat met een 1'tje.

En hoe belangrijk vind jij het persoonlijk dat een auto een 'nieuw kenteken' heeft -of maakt dat helemaal niets uit?

Maakt me niets uit - erger vind ik een 'oude' auto met een nieuw kenteken. Gevoelsmatig heb ik minder met import, tenzij het om auto's gaat die hier niet of nauwelijks te koop zijn of waren.

Wat me wel opviel met een avondje grasduinen in RDW opendata is dat er de andere kant op binnen een reeks ook best grote verschillen in uitgifte datum kunnen zitten. Neem de lekker recente N-000-Kx serie bijvoorbeeld. Op 4 en 5 oktober zijn er een aantal KN, KP, KX en KZ kentekens uitgegeven terwijl de normale stroom met KB en KF pas op 28 oktober van start ging.

Dat er binnen 1 letter behoorlijk wat verschil kan zitten vanwege doorloopsnelheden bij dealers is vrij logisch, en uitschieters die een half jaar lang staan zie je ook nog vaak zat. Maar dat N-630-KP een maand eerder is uitgegeven dan alle andere KP's vind ik toch wel opvallend. Wat daarbij ook opvalt is dat het aandeel kampeerwagens, lijkwagens, ambulances en rolstoeltoegankelijk relatief groot is bij deze 'vroege kentekens'.

Het kan ook zijn dat de klant niet eerder tijd had om de auto op te halen of de dealer om de auto af te leveren, lijkt me. Zo krijg je ook verschillen in tenaamstellingen.

Terug
Bovenaan