Kentekenrapport DS4

Ioniq38

Net ingestapt
Beste allemaal,

Afgelopen zaterdag zijn wij wezen kijken naar een geïmporteerde DS4. Deze auto heeft schijnbaar een jaar in DSL rond gereden en is daarna geïmporteerd. We hebben een proefrit gemaakt en de auto lijkt netjes te zijn met wat kleine eigenaardigheden. Wij hebben een kentekenrapport opgevraagd en ik vraag mij af hoe we de eigenaren historie moeten interpreteren. Volgens het rapport zijn er twee bestuurders/eigenaren geweest. Echter tel ik meer registraties en lijkt het erop alsof de auto ruim anderhalf jaar te koop heeft gestaan?

Ik ben benieuwd wij deze rapporten goed begrijpt en mij op weg kan helpen.

Rapport

Verder is de kilometerstand onlogisch, maar er staat ook bij dat de kilometer stand niet zou kloppen, interpreteer ik dat goed?

Gideon zei:
Verder is de kilometerstand onlogisch, maar er staat ook bij dat de kilometer stand niet zou kloppen, interpreteer ik dat goed?

Het oordeel van de tellerstand 62.000 km is onlogisch. Deze kilometerstand past niet in de lijn van eerder
geregistreerde tellerstanden. Er is een significante afwijking geconstateerd.

Dit is toch overduidelijk?

Volgens het rapport zijn er twee bestuurders/eigenaren geweest.

In Nederland Ja, over de periode voor die tijd ( in Duitsland ) doen ze verder ( uiteraard ) geen uitspraken.

Snap verder ook niet waarom je er nog zoveel tijd en moeite in steekt, of zijn er verder helemaal geen andere auto's te koop die wel een sluitende en kloppende historie hebben?

De verkoper kan een uitdraai maken van het NAP rapport.
Vraag daar eens om en trek dan je conclusies.

Het kan bijv een typfout zijn bij het invoeren, dat komt wel vaker voor.

Een oordeel 'logisch' zal ie nooit krijgen omdat het import betreft.

Even de gegevens uit het rapport op een rijtje:
Eerste registratie: 19-04-2016 (Duitsland)
Eerste registratie in NL: 01-04-217
Laatste tenaamstelling: 06-12-2019 (huidige autobedrijf)

Zoals ik het lees heeft de auto in Nederland 3 eigenaren/kentekenhouders gehad, waarvan 1 het autobedrijf is waar de auto nu te koop staat (handelsvoorraad), wat betekent dat de auto in de periode 1 mei 2017 tot 6 december 2019 twee, volgens de RDW zakelijke, eigenaren/kentekenhouders heeft gehad. Wellicht staat op het APK-rapport wie de (toenmalige) eigenaar was of zijn er rekeningen voorhanden waaruit dit blijkt. Dat de km.stand de kwalificatie "onlogisch" krijgt is logisch, omdat het om een importauto gaat.

Volgens de verkoopadvertentie van deze auto is het autobedrijf aangesloten bij de Nationale Auto Pas (NAP). Vraag die op, zodat je in elk geval over de periode dat de auto in Nederland is geweest de km.stand kunt controleren. De auto heeft z'n laatste APK op 11 maart 2019 gehad, dus er moet sowieso een km.stand geregistreerd staan. En volgens mij wordt de km.stand op het moment van import ook geregistreerd, maar dat weet ik niet zeker. Hoe het kentekenrapport van Autoweek tot de conclusie komt dat er een "significante afwijking naar beneden" is mij niet duidelijk. Dus NAP opvragen.

Over de periode in Duitsland kun je het onderhoudsboekje erop naslaan. Ik heb bijna 3 jaar geleden ook een auto uit Duitsland en heb de in het onderhoudsboekje gestempelde autobedrijven gebeld voor info over km.stand en evt. andere onderhoudszaken. In Duitsland zijn ze niet allemaal even bereidwillig info te verstrekken (privacy) maar ik heb toch bij 2 van de 3 garages telefonisch algemene info over km.stand en onderhoud los gekregen. Als er daarnaast 1 of meerdere rekeningen in de auto liggen helpt dat natuurlijk ook, dus check dat of vraag na bij de verkoper. In aanvulling daarop kan een blik op het interieur ook een indicatie geven van de km.stand. Hoe zien bijv. de pedaalrubbers, versnellingspook, stuur, bestuurdersstoel er uit en strookt dat met de huidige km.stand.

Goed, nog maar een keer dan. Pagina 3 van het kentekenrapport:

TELLERSTAND CONTROLE
Controle tellerstand - 62.000 km
Trendinfo - Onlogisch
Toelichting - Significante afwijking naar beneden

Significante afwijking naar beneden. Waarom nou nooit eens een significante afwijking naar boven bij een import? Waarom hebben zulke "typefouten" nou altijd afwijkingen naar beneden tot gevolg...???
c050.gif

"Typefouten" bij het invoeren, dat komt wel vaker voor. Bedoeld wordt waarschijnlijk: "typefout" ( beter te lezen als "tellerstand correctie") ) komt bij import maar al te vaak voor...

En hoe kom je erachter of deze auto in zijn eerste jaar in Duitsland geen schade (en wat voor schade) heeft gehad?
Pagina 9 van het kentekenrapport (WOK):
Er zijn geen historische WOK schademeldingen bekend in de periode dat deze auto in Nederland op kenteken staat.
Over de periode dat deze auto in het buitenland geregistreerd stond is geen schadehistorie bekend.

Mijn idee: lekker laten staan!

Jazzik zei:
Gideon zei:

Het oordeel van de tellerstand 62.000 km is onlogisch. Deze kilometerstand past niet in de lijn van eerder

Bedankt voor je reactie, klopt het is een 'schokkende' zin. Heb ook een check gedaan bij het RDW en mijn broer werkt bij DS/Citroën en zegt geen rare zaken over de auto te kunnen vinden. De auto is niet bij een NL citroen dealer in onderhoud geweest, dus kan verder geen historie vinden over de beurten. Beurtjes zijn wel gewoon afgestempeld in de boekjes. Het zijn er dan ook maar 2 en hij is bijna toe aan z'n 3e beurt.

Het rare aan het verhaal vind ik dat op het kenteken rapport bij eigenaren staat: 3. Verkoop (Bedrijf) dagen in bezit 560. Dat betekent dat een garage/handelaar hem 560 dagen te koop heeft gehad?

Gideon zei:
Jazzik zei:
Gideon zei:

Bedankt voor je reactie, klopt het is een 'schokkende' zin. Heb ook een check gedaan bij het RDW en mijn broer werkt bij DS/Citroën en zegt geen rare zaken over de auto te kunnen vinden. De auto is niet bij een NL citroen dealer in onderhoud geweest, dus kan verder geen historie vinden over de beurten. Beurtjes zijn wel gewoon afgestempeld in de boekjes. Het zijn er dan ook maar 2 en hij is bijna toe aan z'n 3e beurt.

Het rare aan het verhaal vind ik dat op het kenteken rapport bij eigenaren staat: 3. Verkoop (Bedrijf) dagen in bezit 560. Dat betekent dat een garage/handelaar hem 560 dagen te koop heeft gehad?
Dat is niet heel raar, het is niet een echt heel gewild model, er zijn er ook maar 2300 verkocht in Nederland, dus het zou zo maar een onverkoopbare auto kunnen zijn.

Gideon zei:
Jazzik zei:
Gideon zei:

Onderhoudsboekjes en stempels is ook een zwarte markt in. Zitten er ook facturen bij?

De RDW geeft voor de kilometerstand "geen oordeel" i.p.v. "onlogisch".... ben dan eigenlijk wel benieuwd waar Autoweek de gegevens heeft achterhaald om het oordeel "onlogisch" af te geven.
Het aantal NL-eigenaren zijn allen zakelijke eigenaren geweest, dat kan dus een autobedrijf zijn geweest maar ook een aannemer, accountant of visboer.

De auto gewoon goed bekijken/testen en proberen de buitenlandse historie ook te achterhalen.
Aan de hand van stempels in het onderhoudsboekje kun je het buitenlandse garagebedrijf meestal wel achterhalen, en dan zijn Google en de telefoon je grote vriend.
Houd er rekening mee dat deze auto in ieder geval wel aanmerkelijk goedkoper moet zijn als een vergelijkbaar origineel NL-exemplaar: de geregistreerde kreten "import" en "geen oordeel" of "onlogisch" voor de tellerstand gaan jou bij een verkoop namelijk ook geld kosten.

Muddy Bandit zei:
De RDW geeft voor de kilometerstand "geen oordeel" i.p.v. "onlogisch".... ben dan eigenlijk wel benieuwd waar Autoweek de gegevens heeft achterhaald om het oordeel "onlogisch" af te geven.
Het aantal NL-eigenaren zijn allen zakelijke eigenaren geweest, dat kan dus een autobedrijf zijn geweest maar ook een aannemer, accountant of visboer.

De auto gewoon goed bekijken/testen en proberen de buitenlandse historie ook te achterhalen.
Aan de hand van stempels in het onderhoudsboekje kun je het buitenlandse garagebedrijf meestal wel achterhalen, en dan zijn Google en de telefoon je grote vriend.
Houd er rekening mee dat deze auto in ieder geval wel aanmerkelijk goedkoper moet zijn als een vergelijkbaar origineel NL-exemplaar: de geregistreerde kreten "import" en "geen oordeel" of "onlogisch" voor de tellerstand gaan jou bij een verkoop namelijk ook geld kosten.
Alleen dat goedkoper dat een origineel Nederlands exemplaar gaat nog wat worden, er staan er maar 2 te koop in Nederland waaronder deze, de andere heeft veel meer kilometers gereden en dus geen vergelijk.

Hoeft toch allemaal geen probleem te zijn...
Als je perse een DS4 wil, en dan liefst dit exemplaar omdat er weinig andere interessante te koop staan, dan laat je toch gewoon - indien akkoord van de verkoper - een ANWB-keuring doen.
Weet je meteen waar je aan toe bent.
En als de verkoper geen onafhankelijke keuring toestaat, dan weet je ook waar je aan toe bent ;)

Epica zei:
Alleen dat goedkoper dat een origineel Nederlands exemplaar gaat nog wat worden, er staan er maar 2 te koop in Nederland waaronder deze, de andere heeft veel meer kilometers gereden en dus geen vergelijk.

Hoe weet je dat?
Herinner je je die "typefout" nog?
TELLERSTAND CONTROLE
Trendinfo - Onlogisch

Kortom: je hebt geen idee welke van de twee werkelijk meer kilometers heeft gereden....

Bedankt voor jullie reacties, we hebben besloten de auto maar niet te kopen. Teveel negatieve puntjes waardoor we twijfelen aan de auto. En bij een dergelijke uitgave moet je geen twijfels hebben

Of dat verstandig is weet je niet, Jazzik. Het lijkt nu net of TS zich heeft laten afschrikken door een kentekenrapport van Autoweek met daarin een opmerking over de km.stand en daarop volgend een paar negatieve reacties hierboven, echter zonder verder uit te zoeken wat er nu echt aan de hand is. Zou jammer zijn om een potentiële kandidaat, met een dergelijk karig aanbod aan gewenste DS4's, hierop te laten schieten lijkt me.

Ik zie hierboven ook tal van nuttige suggesties voorbij komen om meer over de auto in kwestie te weten te komen. Als voor de gewenste auto het aanbod dan zo klein is, zoals hier, en er komt een op papier geschikte kandidaat voorbij, lijkt me een extra stukje inspanning van de aspirant-koper om de auto te onderzoeken niet onlogisch.

Maar goed, wellicht spelen er dingen mee die hier niet zijn vermeld.

PBO zei:
Of dat verstandig is weet je niet, Jazzik. Het lijkt nu net of TS zich heeft laten afschrikken door een kentekenrapport van Autoweek met daarin een opmerking over de km.stand en daarop volgend een paar negatieve reacties hierboven, echter zonder verder uit te zoeken wat er nu echt aan de hand is. Zou jammer zijn om een potentiële kandidaat, met een dergelijk karig aanbod aan gewenste DS4's, hierop te laten schieten lijkt me.

Ik zie hierboven ook tal van nuttige suggesties voorbij komen om meer over de auto in kwestie te weten te komen. Als voor de gewenste auto het aanbod dan zo klein is, zoals hier, en er komt een op papier geschikte kandidaat voorbij, lijkt me een extra stukje inspanning van de aspirant-koper om de auto te onderzoeken niet onlogisch.

Maar goed, wellicht spelen er dingen mee die hier niet zijn vermeld.

Er spelen zeker meer dingen waardoor wij twijfelen, dat heb ik even buiten beschouwing gelaten.

Maargoed, 62dkm en de auto staat al op zn 2de set banden welke inmiddels ook al glad zijn. Stuurwiel wat al wat gladder was, pook ook, niet zo schoon onder de kap, mattenset van een c4 en geen ds4.

Gideon zei:
Maargoed, 62dkm en de auto staat al op zn 2de set banden welke inmiddels ook al glad zijn. Stuurwiel wat al wat gladder was, pook ook, niet zo schoon onder de kap, mattenset van een c4 en geen ds4.

Hetgeen allemaal dus ook wijst op een (stevig) teruggedraaide kilometerstand.
Hier in Polen werd deze week gemeld dat uit een grote steekproef blijkt dat van 70% (ja, ZEVENTIG PROCENT) van de uit Duitsland geïmporteerde auto's de kilometerstand gemanipuleerd was...

Gelukkig heeft Nederland verder niks met Polen te maken, en zegt dat dus niks over de auto's hier;)

Jazzik zei:
Epica zei:

Hoe weet je dat?
Herinner je je die "typefout" nog?
TELLERSTAND CONTROLE
Trendinfo - Onlogisch

Kortom: je hebt geen idee welke van de twee werkelijk meer kilometers heeft gereden....
We waren al tot de conclussie gekomen dat dit niet klopt, alleen blijf jij daar in hangen.

Dat maakt het verhaal wat duidelijker. Kijk, versleten banden zou kunnen dat de vorige eigenaar er net een setje nieuwe banden onder had zitten en die vlak voor de verkoop even snel heeft omgewisseld met een oude, versleten set die hij/zij wellicht nog had liggen. Maar glad stuurwiel en pook zou erop kunnen duiden op wat meer intensief gebruik en dus een km.stand die een stukje hoger ligt.

Vind de keus voor een DS4 wel een goeie. Niet de geijkte, voor de hand liggende opties maar een apart, weinig voorkomend model (y)
Maar hoe nu verder: als je qua km.stand iets hoger zoekt heb je net even meer opties, zoals deze:
DS4 of
DS4

Beide originele Nederlandse auto's met logische km.stand.

We zijn gestopt met het idee DS 4. De opties die hierboven aangedragen worden vallen niet binnen de smaak van m’n partner. De witte vind ze wel mooi, maar dan weer net teveel kilometers. We weten dat de motoren erg goed zijn, maar over een kleine 2 jaar staat de auto weer op dezelfde km stand als wat de huidige auto heeft.

We hebben vanmiddag bij deze auto gekeken, Megane

Heel verstandige keuze, zal wel even wennen zijn, van 150pk uit de DS4 naar 110 in de Megane

Epica zei:
Heel verstandige keuze, zal wel even wennen zijn, van 150pk uit de DS4 naar 110 in de Megane

Hij is wel een stukje trager dan de DS3 inderdaad, maar de DS4 hebben we maar 1 keer in gereden. Gelukkig is m’n partner geen hardrijder

Het ontgaat mij ook een beetje bij de DS4 moet het perse een 2.0 zijn terwijl er genoeg 1.6 HDI te koop staan en bij de Mégane is een 1.5 DCI genoeg en hoeft het geen 2.0 te zijn.

Maar ondanks wel ontzettend fijne en veilige kilometers.

560 dagen bij een bedrijf staan kan ook betekenen dat ze hem in die tijd hebben opgeknapt van een (fikse) schade.

De Megane heeft op papier inderdaad 'weinig' vermogen maar in de praktijk wil deze auto heel aardig vooruit.

Ik vind het persoonlijk ook een mooie en fijne auto om in te rijden, alleen de stoelen bevielen mij niet goed maar dat is iets persoonlijks.

Ik vind wel dat de Megane een lage KM stand heeft voor zijn leeftijd, voor een diesel misschien iets te laag. Verder zie ik geen bezwaren :)

Gideon zei:
We zijn gestopt met het idee DS 4. De opties die hierboven aangedragen worden vallen niet binnen de smaak van m’n partner. De witte vind ze wel mooi, maar dan weer net teveel kilometers. We weten dat de motoren erg goed zijn, maar over een kleine 2 jaar staat de auto weer op dezelfde km stand als wat de huidige auto heeft.

We hebben vanmiddag bij deze auto gekeken, Megane

Mooie Renault Mégane het laatste model, en er is is al veel aanbod.

Focus je niet teveel op de kilometerstand. Van veel warme snelweg kilometers slijt een auto nauwelijks. Veel korte stukjes vind een auto niet fijn.

Auto encyclopedie zei:
Het ontgaat mij ook een beetje bij de DS4 moet het perse een 2.0 zijn terwijl er genoeg 1.6 HDI te koop staan en bij de Mégane is een 1.5 DCI genoeg en hoeft het geen 2.0 te zijn.

Maar ondanks wel ontzettend fijne en veilige kilometers.

De Megane is een stuk lichter dan de DS4, er zit 205kg verschil in. Ik vind persoonlijk 1500kg rijklaar erg veel voor een 1.6 motor. Verder hoefde het niet perse een 2.0 te zijn (was wel mooi geweest). Er staat ook een 1.6 Automaat in Heerlen, alleen m'n partner vond de kleur niet echt mooi. Plus dat deze niet goedkoper was dan de witte 2.0. Daarom zijn we ook eerst gaan kijken bij de witte. We kregen een goed inruil aanbod op de DS3, dus dat maakte het eigenlijk ook dat we de auto wel graag wilden hebben. Maar ik had het eigenlijk direct kunnen weten, een DS4 met 60dkm hoort gewoon niet op Kumho banden te staan welke ook nog eens alle 4 glad waren. (geen 1 auto hoort op Kumho te staan maar dat is een andere discussie). We hadden 4 nieuwe Michelin's meegenomen in de onderhandeling en een 60.000 beurt. De auto was op zich erg mooi en redelijk netjes, maar er waren gewoon van die kleine signalen waardoor ik dacht; "hmm twijfel"

Bobslee zei:
De Megane heeft op papier inderdaad 'weinig' vermogen maar in de praktijk wil deze auto heel aardig vooruit.

Hij is aanzienlijk trager dan de DS3 met 120pk, maargoed dat maakt ook niet uit. Ze rijdt doorgaans 110kmpu op de cruise.

Bobslee zei:
Ik vind wel dat de Megane een lage KM stand heeft voor zijn leeftijd, voor een diesel misschien iets te laag.

Waar en hoe de auto exact gereden heeft zul je toch nooit achter komen. De auto is vermoedelijk gebruikt voor ritjes woon-/werkverkeer van pakweg 50km per rit (100 per dag)

ak2 zei:
Focus je niet teveel op de kilometerstand
Op zich eens, echter is 60dkm (20dkm per jaar) nou ook niet heel erg weinig. In Nederland vinden wij het weinig omdat wij 'verplicht' worden door de overheid veel rijden met een diesel, anders kan het immers niet uit. Het belangrijkste is dat de auto goed warm gereden wordt, en ook daadwerkelijk goed warm wordt elke rit. Aan de auto is in ieder geval te zien dat hij netjes behandeld is, altans de gebruiker is zorgvuldig met de auto om gegaan, geen hoogmatige bandenslijtage, geen velgenschade, parkeerdeukjes zaten er ook niet in (maar zouden er ook uitgehaald kunnen zijn). Geen beschadigingen in het interieur.

Het zegt uiteraard niets over hoe hard iemand met de auto gereden heeft, maar het verkleind het risico wel wat.

De Megane is waarschijnlijk een ex-lease. Die worden vaak wel ontdaan van kleine parkeerschades voordat ze de handel ingaan.
Velgenschade wordt meestal niet gerepareerd dus als deze dat niet heeft is dat idd een goed teken.

Rest niets anders dan 'm te kopen toch? :)

Bobslee zei:
De Megane is waarschijnlijk een ex-lease. Die worden vaak wel ontdaan van kleine parkeerschades voordat ze de handel ingaan.
Velgenschade wordt meestal niet gerepareerd dus als deze dat niet heeft is dat idd een goed teken.

Rest niets anders dan 'm te kopen toch? :)

Klopt, de Megane heeft in de lease gezeten, maar contract is vroegtijdig beëindigd omdat de berijder ontslag heeft genomen. We hebben de auto inmiddels gekocht, en we halen hem maandag op.

ak2 zei:
Hele goede keus, heel veel plezierige kilometers gewenst.

Dank je wel! M'n vriendin was initieel wat verdrietig omdat ze van aparte auto's houdt. Dus ik bemerkte wat twijfel, maar toen ze ging kijken was ze helemaal verkocht. Mooie afwerking, fijne stoelen, stoelmassage, Bose audio, verticaal navigatie scherm en sfeerverlichting. En hij zag er dus gewoon fris uit!

Terug
Bovenaan