SVF
Kilometervreter
Ik heb 2 verschillende kwesties maar vind het niet zinvol om daarvoor 2 topics te openen. Ik vraag me het volgende af:
Kwestie 1: Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe wordt het kentekengewicht van een auto bepaald? Als ik mijn eigen Nissan Note als voorbeeld neem dan valt mij op dat het uitrustingsniveau geen invloed heeft op het kentekengewicht. In dit geval 980 kg voor de 1,2 motor zonder turbo. Het verschil tussen de meest kale en luxe uitvoeringen is o.a. geen airco, geen elektrische ramen achter, geen multimediascherm, geen camera's, geen middenarmsteun, geen keyless entry etc, etc. Toch zaken die alles bij elkaar wel voor serieus extra gewicht zorgen maar toch is het kentekengewicht gelijk. Echter dezelfde 1,2 motor maar dan met turbo staat voor 1020 kg in de boeken, dus 40 kg meer.
Kwestie 2: Ik heb zo'n beetje de goedkoopste Note van dit type met de hoogste km stand gekocht. Zie mijn auto topic. Deze is altijd in onderhoud geweest bij dezelfde Nissan dealer waar ik telefonisch contact mee heb gehad. De distributieketting bleek nog niet te zijn vervangen, sterker nog: mij werd verteld dat ze nog nooit een ketting van dit type Note hadden vervangen van de auto's die zij in onderhoud hebben! Als ik zoek op problemen / zwakke punten van de Nissan Note dan gaat dat eigenlijk hoofdzakelijk om het oude model van voor 2013. De 1,2 4 cilinder heeft veel last van extreem olieverbruik en als gevolg daarvan problemen met de ketting. Over de 3 cilinder in mijn Note lees en hoor ik eigenlijk geen structurele problemen. Da's mooi natuurlijk.
Nou snap ik dat veel mensen huiverig zijn voor hoge km standen met name bij dit soort auto's en dat zie je dan ook terug in de prijzen en hoe lang een auto te koop staat. Sinds de invoering van het NAP systeem is het terugdraaien van de teller eigenlijk grotendeels uitgebannen maar hoe zit dat bv met de onderhoudshistorie en facturen? Ik heb overigens geen enkele reden om daar in mijn geval aan te twijfelen! Maar ik zie bij vergelijkbare auto's met hoge km standen nog wel eens staan dat bv de ketting of andere dure onderdelen zijn vervangen. Ik kan me voorstellen dat dat voor een potentiele koper interessant is en de auto daardoor sneller en misschien wel voor een hogere prijs kan worden verkocht ipv af te stoten naar de export. Misschien zie ik spoken en ben ik te wantrouwend maar ik vraag me gewoon af of, en in welke mate er gesjoemeld wordt met onderhoudsboekjes en facturen? En dan heb ik het even over origineel in Nederland verkochte auto's dus geen import.
Kwestie 1: Gewoon uit nieuwsgierigheid: hoe wordt het kentekengewicht van een auto bepaald? Als ik mijn eigen Nissan Note als voorbeeld neem dan valt mij op dat het uitrustingsniveau geen invloed heeft op het kentekengewicht. In dit geval 980 kg voor de 1,2 motor zonder turbo. Het verschil tussen de meest kale en luxe uitvoeringen is o.a. geen airco, geen elektrische ramen achter, geen multimediascherm, geen camera's, geen middenarmsteun, geen keyless entry etc, etc. Toch zaken die alles bij elkaar wel voor serieus extra gewicht zorgen maar toch is het kentekengewicht gelijk. Echter dezelfde 1,2 motor maar dan met turbo staat voor 1020 kg in de boeken, dus 40 kg meer.
Kwestie 2: Ik heb zo'n beetje de goedkoopste Note van dit type met de hoogste km stand gekocht. Zie mijn auto topic. Deze is altijd in onderhoud geweest bij dezelfde Nissan dealer waar ik telefonisch contact mee heb gehad. De distributieketting bleek nog niet te zijn vervangen, sterker nog: mij werd verteld dat ze nog nooit een ketting van dit type Note hadden vervangen van de auto's die zij in onderhoud hebben! Als ik zoek op problemen / zwakke punten van de Nissan Note dan gaat dat eigenlijk hoofdzakelijk om het oude model van voor 2013. De 1,2 4 cilinder heeft veel last van extreem olieverbruik en als gevolg daarvan problemen met de ketting. Over de 3 cilinder in mijn Note lees en hoor ik eigenlijk geen structurele problemen. Da's mooi natuurlijk.
Nou snap ik dat veel mensen huiverig zijn voor hoge km standen met name bij dit soort auto's en dat zie je dan ook terug in de prijzen en hoe lang een auto te koop staat. Sinds de invoering van het NAP systeem is het terugdraaien van de teller eigenlijk grotendeels uitgebannen maar hoe zit dat bv met de onderhoudshistorie en facturen? Ik heb overigens geen enkele reden om daar in mijn geval aan te twijfelen! Maar ik zie bij vergelijkbare auto's met hoge km standen nog wel eens staan dat bv de ketting of andere dure onderdelen zijn vervangen. Ik kan me voorstellen dat dat voor een potentiele koper interessant is en de auto daardoor sneller en misschien wel voor een hogere prijs kan worden verkocht ipv af te stoten naar de export. Misschien zie ik spoken en ben ik te wantrouwend maar ik vraag me gewoon af of, en in welke mate er gesjoemeld wordt met onderhoudsboekjes en facturen? En dan heb ik het even over origineel in Nederland verkochte auto's dus geen import.
Laatst bewerkt: