Kapotte sensoren vraagje

Jantine90

Net ingestapt
Hee hoi!
Ik heb vorige week een suzuki alto uit 2003 gekocht (49NHKH). Na een paar honders kilometer sprong het motor check lampje aan. Ik heb hem laten uitlezen en nu blijken er twee sensoren stuk te zijn. De monteur die hem zou repareren wou wel vast twee sensoren bestellen en kwam uit op ca 100 euro per stuk. Ik heb toen even gegoogeld en kwam op 36 euro per stuk. Toen ik dat liet zien zei hij dat dat de universele senoren waren, en dat hij al een paar keer heeft meegemaakt dat mensen daarmee terug komen omdat ze toch weer een storing geven. Volgens hem moet ik echt de orginele sensoren bestellen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt :)

Laat je onderhoud bij een goeie garage doen, dit klinkt al heel erg "mannetje".

Bij een Bovag garage bijvoorbeeld heb je 6 maanden garantie op een reparatie.

Op internet zal je veel zaken altijd goedkoper vinden. Ik kan ook begrijpen dat de monteur liever geen gezeur heeft en liever wat extra rekent en dan goeie spullen in één keer plaatst.

Ik zou zijn advies opvolgen.

Maar nogmaals, iemand die zwart bijklust bedondert de belastingdienst, de maatschappij en waarschijnlijk dus ook de klant.

ik zelf had het zelfde.(collega had een sensor afgebroken)

ben naar de officele toyota dealer gegaan.
die zeiden dan het 121.36euro was excl. btw.
ze vonden het zelf ook duur. en was normaal een sensor die ze nog nooit vervangen hadden of bestel hadden(toyota corolla 1.9d wad heel populair in belgie klaarblijkelijk)

ben toen naar de citroen sloop gegaan(heb een citroen dw8 motorblok in me toyota) en daar koste het 10euro. met een stuk kabel erbij.

zou eens op een merken sloop of een gewonr sloop kijken of ze de onderdeek niet hebben. kost vaak niets.

Jantine90 zei:
Hee hoi!
Ik heb vorige week een suzuki alto uit 2003 gekocht (49NHKH). Na een paar honders kilometer sprong het motor check lampje aan. Ik heb hem laten uitlezen en nu blijken er twee sensoren stuk te zijn. De monteur die hem zou repareren wou wel vast twee sensoren bestellen en kwam uit op ca 100 euro per stuk. Ik heb toen even gegoogeld en kwam op 36 euro per stuk. Toen ik dat liet zien zei hij dat dat de universele senoren waren, en dat hij al een paar keer heeft meegemaakt dat mensen daarmee terug komen omdat ze toch weer een storing geven. Volgens hem moet ik echt de orginele sensoren bestellen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt :)

Voor de Alto geen ervaring mee, maar bv mijn Skoda móet lambdasensoren van Bosch hebben. Ik kan ze goedkoper van tig andere merken krijgen, maar blijkbaar is mijn auto zeer gevoelig voor exact de goede sensor, werking anders niet gegarandeerd. Het hoeft dus zeker geen broodje aap te zijn. Bovendien hebben universele sensoren vaak niet de merkspecifieke stekkers de nodig zijn. Die moeten dan om gesoldeerd worden.

snelle willy zei:
zou eens op een merken sloop of een gewonr sloop kijken of ze de onderdeek niet hebben. kost vaak niets.

Voor sommige sensoren zoals lambda en luchtmassameter zou ik dat toch niet doen. Die sensoren hebben een beperkte levensduur en je weet wat dat betreft niet wat je koopt. Bovendien hoeft ook dat geen OEM te zijn. Is de ellende en de dubbele arbeidskosten (!) niet waard denk ik.

snelle willy zei:
...

"Van de sloop halen" is nou niet iets waar de gemiddelde dame een zaterdag voor uittrekt en vervolgens heel de zondag sleutelen op straat ;)

Terug
Bovenaan