Kapotstuk: Wanneer wordt autorijden een gewoonte?

Guest
[size=large]Wanneer wordt autorijden een gewoonte?[/size]

Blind typen is een merkwaardige vaardigheid. Met 26 letters en allerhande leestekens om steeds uit te moeten kiezen lijkt het, als je erover nadenkt, vrijwel onmogelijk om intuïtief en zonder erbij na te denken blind te typen. Toch kunnen de meeste mensen het. Deze zin kan ik bijvoorbeeld moeiteloos natypen op een lege tafel, op het tafelblad tikkend alsof er een toetsenbord op ligt. Om dit te kunnen, zul je eerst een leerproces moeten ondergaan. Voordat je blind kunt typen, moet je nadenken bij wat je doet en je volledig concentreren op het toetsenbord. Pas later gaat het vanzelf. Hetzelfde geldt voor schrijven met de hand of het precies kunnen mikken van een basketbal. Ook het leren bespelen van een instrument gaat vaak zo. Allemaal vaardigheden die, als je erover nadenkt, ingewikkeld lijken, maar uiteindelijk tweede natuur worden.

Ook autorijden valt in deze categorie. Tenminste, dat denk en hoop ik. Na een paar lessen heb ik het kunstje redelijk onder de knie, het gaat doorgaans soepel. Toch ben ik natuurlijk nog lang niet klaar om alleen op weg gestuurd te worden. Zolang er geen verrassingen zijn gaat het rijden voorspoedig, maar bij de minste afwijking van het voorspelbare gaat er iets fout. Als er een tractor de weg oprijdt slaat eerst de paniek toe, pas dan handel ik. Bij manoeuvres die afwijken van de reguliere flow van het rijden gaat er altijd wat fout, vaak vergeet ik iets simpels als op tijd terugschakelen om weer verder te gaan. Ik heb simpelweg niet genoeg ervaring om meteen te weten hoe ik moet reageren. Ook als mijn aandacht van het rijden wordt afgehouden, gaat er onvermijdelijk iets fout. Aan het einde van mijn vorige les moest ik de auto voor mijn huis parkeren. Omdat er twee bekenden op de stoep liepen, werd ik meteen daardoor afgeleid en liet ik de auto afslaan.

Is dit de normale gang van zaken? Het lijkt me wel. Zoals bij veel vaardigheden, is dit gewoon een deel van het leerproces. Nu is autorijden nog iets nieuws, iets wat je volledige aandacht vergt. Na een les van zo’n anderhalf uur ben ik moe en zelfs een klein beetje bezweet van het concentreren. Uiteindelijk wordt het iets wat je intuïtief en op gevoel doet, iets waarbij afleiding je niet stoort en je makkelijk een gesprek kunt voeren terwijl je bezig bent. Ik zie het bij volwassenen in mijn omgeving, mensen rijden auto zonder er verder bij na te denken. Det is iets dat met ervaring komt.

De vraag is: hoe lang duurt dat? Sommige dingen worden namelijk al vroeg een gewoonte. Bijvoorbeeld het sturen; al vrij snel leerde ik een sportieve manier van hoepelen aan, en het loslaten van het stuur na een scherpe bocht, zodat het wiel zichzelf centreert. Schakelen denk ik al niet meer bij na. Te ver naar rechts rijden op de weg, wat ik in het begin vaak deed, gebeurt ook nauwelijks meer. Maar bijvoorbeeld het gebruiken van de richtingaanwijzer op rotondes, de hellingproef of het kijken in de spiegels zijn dingen waar ik actief bij moet nadenken. Hoe lang duurt het voordat dat ook normaal wordt?

Tot slot zijn er nog de slechte gewoontes. Het is zo dat gewoontes moeilijk zijn om aan te leren, maar ze zijn nog moeilijker om af te leren. Het ouderwetse maar veilige doorgeven van het stuur is eigenlijk veel beter dan mijn sportief bedoelde gehoepel, dat heeft mijn rijinstructeur meermaals gezegd, maar het afleren van mijn huidige stuurtechniek is bijzonder moeilijk. De instructeur van mijn moeder zei ooit niet voor niets dat hij liever compleet onervaren leerlingen had, dan boerenjongens die al op vroege leeftijd rondscheurden op het erf. Die hebben allerlei rijgewoontes die ze eerst moeten afleren.

Ik heb geen enkele twijfel dat het uiteindelijk goed gaat komen, maar uit ongeduldigheid vraag ik het me toch af: wanneer wordt autorijden gewoon?

Simpel: de eerste 2 jaar na het halen van je rijbewijs mag je lessen zonder instructeur :). Pas als je veel rijdt en km's hebt gemaakt wordt het een automatisme. Want het is niet alleen de techniek, het is ook het verkeer. En daarvoor moet je km's maken.
Of zoals het spreekwoord zegt: een goede automobilist wordt je als je veel fouten maakt, en ze allemaal overleeft !
(want van je fouten leer je)

Kapotstuk, ik zeg: weer een goed stuk!
Ik heb zo'n 30 jaar geleden dezelfde ervaringen gehad als jij, ware het niet dat ik al járen bij een autobedrijf werkte en al vanaf mijn 12e zelfstandig mocht rijden. Met alle gevolgen van dien: klotsende oksels na anderhalf uur lessen omdat ik alles té goed wilde doen en alle verkeerde dingen moest afleren. Zelfs bij het examen deed ik bijna alles verkeerd, maar ben desondanks (met hakken over de sloot en een goed woordje van mijn bevriende les-instructeur) de eerste keer geslaagd.
Hoe lang het duurt om "ervaring" te krijgen? Niemand zal je een eenduidig antwoord kunnen geven. Maar het is net als met schrijven: gewoon veel dóen, ga maar een keer de fout in en probeer het op een correcte manier te corrigeren. Van álles wordt je een ervaring rijker, en qua "schrijven" ben je in elk geval euh... op de goede weg!

Het blijft moeilijk.

Ik heb relatief veel rijervaring maar ik moet nog steeds nadenken als er onverwachte dingen gebeuren. Zo was er laatst in het idioten-topic een filmpje van iemand die belachelijk langzaam midden op de A2 reed.
Ik heb op deze post gereageerd met een ervaring van mij te vertellen, maar op het moment zelf blijft het improviseren. Je wordt geconfronteerd met een onverwachte situatie en verzin er maar iets op. De kans dat je de verkeerde beslissing neemt is daarbij misschien wel groter dan de kans op de juiste beslissing.

Daarom is het belangrijk dat je voorspelbaar reageert. Luister eens naar verhalen over ongelukken en let dan eens op het onverwachte.
Het komt altijd neer op: "Er gebeurde iets wat ik niet verwachtte en toen ging het fout".

De meeste ongein kennen we allemaal wel. Knipperlichtje vergeten, een remmentestje simuleren, afsnijden, een uitglijdertje. Maar op het moment dat er iets gebeurt waar je echt niet op rekent, is er een reële kans dat het fout gaat. Dan voeren ze echt een remmentest uit en moet je ontwijken. Of ze gaan naar links zonder te knipperen en kijken terwijl jij er naast zit. Of je bent rechtdoor gegleden van de gladheid.

Gelukkig hebben auto's een kreukelrandje. Zodat dit geblunder niet direct de doodstraf tot gevolg heeft. Zodat de gevolgen hopelijk beperkt kunnen blijven tot lichamelijk ongemak. Maar is dit geblunder wel nodig?

Ervaring is in deze een gevaarlijk ding. Je reageert op veel situaties efficiënter maar dat doe je door aannames. Je neemt aan dat je in de berm kan uitwijken, je neemt aan dat de meneer voor je niet zo dom is echt een noodstop/remmentest uit te voeren.

Ik zou geen tijdsduur aan ervaring willen hangen. In ieder geval is mijn ruime ervaring nog steeds onvoldoende, er zijn nog steeds idioten die mij verrassen.
Idioten in de zin van: Die doet iets waar ik niet op gerekend heb. Vaak met de vraag achteraf: Heb jij echt een doodswens of ben je werkelijk zo stom?

Daarom ervaar ik de les van "gedraag jezelf voorspelbaar" als de meest waardevolle les van mijn ervaring. De verkeersregels zijn daarbij een goed uitgangspunt.

Ik was/ben één van die boerenjongens die op z'n 15e al rondjes reed in een Pickup bij de paardenweide. Mijn lessen waren in het begin vooral afleren van ongewenst gedrag. De voertuigbeheersing heb ik naar mijn idee altijd wel prima onder de knie gehad, maar met een instructeur ernaast rijdt het toch heel anders, meer krampachtig en gespannen. Ik kan ook blind typen, menig secretaresse zal jaloers zijn op mijn keyboardskills maar wanneer de grote baas achter me in m'n nek staat te hijgen heb ik toch veel vaker die backspace knop nodig. Ik geef de schuld dus aan de instructeur, wanneer je voor het eerst in je eentje in je eigen auto zit, muziekje erbij, in je eigen vertrouwde omgeving dan zul je merken dat het allemaal een heel stuk soepeler gaat (y)

Je wil niet weten hoe mijn eerste rijlessen gingen. De eerste ging verassend goed, maar daarna ging het alleen maar bergaf. Ik heb hele middagen rondjes gereden op een leeg parkeerterrein met mijn vader (en tevens mijn rijinstructeur), omdat ik het opkomen van de koppeling maar niet onder de knie kon krijgen. De auto sloeg dus constant af. Nou moet ik ook eerlijk bekennen dat het een benzine was, en die slaan toch iets makkelijker af dan een diesel waar iedereen in lest. Ook rotondes waren een ramp voor mij. Je moet ineens alles tegelijk doen, en dat leidde soms tot stressvolle situaties. Sturen, kijken, richting aangeven, terugschakelen... Man man man.

Maar gelukkig, uiteindelijk gaat het steeds beter. En vanaf het moment dat ik mijn rijbewijs heb heb ik van medepassagiers alleen maar complimenten gekregen over mijn goede rijstijl. (y)

Zoals al veel geschreven is. Dat zelfs na het halen van het rijbewijs je nog aan het leren bent.
Echt een tijd er aan hangen hoe lang dingen echt automatisch gingen zal lastig zijn. Maar hou zeker een 1,5 tot 2 jaar aan.
En dan gaat zelfs het spiegelen automatisch.
Waar ik mij zelf wel eens op betrap is dat in de spiegel kijken zo automatisch gaat dat ik soms wel een af vraag of ik wel gekeken hebt.
Dat zelfde gevoel dat iedereen wel eens heeft dat je totaal niet meer weet hoe je ergens gekomen bent.

Ik denk dat je het nooit leert :) Volgens onderzoekers en statistieken zijn het juist de veelrijders die enorm veel risico's nemen en daardoor erg gevaarlijk rijden.

Het automatische gaat heel snel. Afslaan is met moderne auto's al geen punt meer (die starten weer vanzelf) en schakelen heb je binnen een paar uur wel onder de knie. Dat je even moet inhouden of remmen als je iets raars ziet gaat vrij snel.
Parkeren blijft altijd lastig, als je denkt dat je het heel goed kan omdat je altijd bij je huis altijd fileparkeert dan is het in een andere auto, op een steile kade of in het donker toch weer even opletten geblazen.

De rijlessen en het rijexamen daar geloof ik eerlijk gezegd niet zo in, het is een klein (maar heel kostbaar) drempeltje om de allergrootste rampen van de weg te houden, maar als "Sjaakie" de week daarop flink gaat gassen in z'n GTI met versleten banden dan is er niemand die hem tegenhoudt de pakkans is zeer zeer laag, puntenrijbewijs werkt volgens mij nog niet goed. Hopeloos. Rijlessen en het examen zijn echt voor de allerlaagste basis, daarna komt pas zelfbeheersing, omgaan met verrassingen, rijden met sneeuw en ijzel, rijden in de bergen etc. etc.

Ik denk dat het een goed stukje 'rijles' is als je een een uurtje 'dashcams' kijkt. Als je ziet hoe snel het kan veranderen, van zonnig en fluitend 110 op de snelweg tot kettingbotsing, letterlijk binnen een seconde. Soms omdat er een groot object vanaf de andere baan wordt geslingerd of omdat er een spookrijder of dronkelap voorbij komt.

Verwacht het onverwachte, bepaal voor je zelf elke rit weer dat je best een rits van die witte paaltjes tegen je bumper kan hebben, liever dat dan vol in de ankers terwijl je half de berm in stuurt. Denk ook elke rit dat je best wel eens vol in de ankers moet gaan (wordt dit nou al eens gedaan tijdens rijlessen?) Ik denk dat heel veel zware ongevallen veel minder ernstig zouden aflopen als betrokken partijen goed en snel in de ankers gingen.

Als je voor het eerst in je leven een tegenligger vlak voor je ziet kan je beter voor jezelf al bepaald hebben dat je eerst uit allemacht in de ankers gaat en tegelijk je auto tegen de vangrail zet dan dan dat je gaat gokken of die inhaler (of spookrijder) wel optijd aan de kant gaat en of je dan wel of niet voorzichtig wat opzij gaat omdat er rechts een vangrail of juist zachte en gladde berm zit.

Kapotstuk, doordat ik de laatste tijd niet zo geforumd heb (meer op Linkedin aanwezig geweest), kom ik nu pas voor het eerst met jouw schrijfkunsten in aanraking en...I'm impressed. Of in de taal van het land waar ik nu ruim drie jaar woon en werk: Ich bin beeindruckt.

Toch sla je in het begin twee kaasplankjes mis.
1. Helaas kan niet iedereen blind typen, was het maar waar. ;)
2. Jij zal zelf, net als Zadelsnuiver, gigantisch nat gaan als je (blind) achter een Frans AZERTY of Duits QWERTZ toetsenbord zit. Ik heb zelf behoorlijk wat tijd nodig gehad om aan dat Duitse "Tastatur" te wennen! o_O

On topic: Iedere nieuwe omgeving laat je weer een beginner zijn. Ik heb best wel wat ervaring opgedaan, voornamelijk in Nederland, met de gebruikelijke vakantieritten naar Frankrijk, Duitsland en Spanje. Verhuizen naar Duitsland, ook al was het in de regio Aachen, betekende wennen aan een ander soort verkeer. Ten eerste is de Duitse opvatting dat alleen zij kunnen autorijden (bei uns ist alles besser...), ten tweede kom je er als Nederlander (met inmiddels witte kentekenplaten) achter dat de gemiddelde Duitser volslagen de weg kwijt is op een meerbaans rotonde (Kreisverkehr). De Duitser is gewend aan snel verkeer, Nederlanders doorgaans niet. Wat in Nederland als halsmisdrijf wordt gezien (150 km/h rijden, bijvoorbeeld) is in Duitsland een rustige kruissnelheid, waarbij je zeer geregeld door Transporters en Sprinters wordt ingehaald.
Tegenwoordig woon ik in een regio met behoorlijk hellingen (Baden-Württemberg), wat weer een leerproces betekent. Hoe val je de helling aan, hoe houd je een constante snelheid (jaja, cruise control en een goed functionerende auto, zie mijn topic "Einde van de Thesis, nog niet"...), ervoor zorgen dat je helling-af niet gaat vliegen, tegelijk letten op serieus snel verkeer. De busjes gaan je met een geschatte 160-170 voorbij, de echt snelrijders zijn er ineens terwijl je net nog gespiegeld had. Dus, heel veel spiegelen, echt veel intensiever dan in Nederland. Doe dat, de snelrijder rekent er zelfs op.

Dus wanneer autorijden een gewoonte wordt? Nooit. Is dat erg? Nee, het houdt je juist scherp en alert. Als het goed is. :cool:

@Bossinkje: tegenwoordig lest men misschien diesel, vroeger niet. Ik heb zelf -long long time ago- in een LPG-Corolla gelest. Diesel was toen nog niet ingeburgerd, werd alleen door de echte veelrijders gebruikt.

Het komt met ervaring, dat idee had ik al. Blijkbaar ben je bij je rij-examen vaak nog steeds niet gewend. Dan weet ik waar ik op moet rekenen; geduld is een schone zaak :)

@Superformer @Herr Dr. von Zen
Bedankt voor de complimenten :) Een andere toetsenbordconfiguratie vergt inderdaad weer nieuwe gewenning.

Terug
Bovenaan