Guest
[size=large]Volvo V70 D3 (2016)[/size]
Volvo V70. Dit is het einde van een tijdperk.
Deze V70 uit 2016 is een van de laatste exemplaren van de derde generatie, en daarmee een van de laatste Volvo’s van de oude stempel. Met de V90 hebben de Zweden weliswaar een hele goede opvolger neergezet, maar geen waardige opvolger. Volvo’s grote station is niet langer de gezinstank die het was, het is een Zweedse Audi geworden. Als je goed luistert, kun je de puristen nog altijd stilletjes horen huilen in hun Vinexhuis in Wijk bij Duurstede.
Laten we, speciaal voor de Volvo-diehards, nog maar even genieten van dit model van de oude stempel. Eigenlijk telt deze al niet meer: de D3-motor in het vooronder mist een cilinder. Deze 150 pk sterke 2-liter vierpitter is zuiniger dan de smeuïge vijfcilinders die hem vooraf gingen, maar daar moet je behoorlijk wat karakter voor inleveren. Het is een beetje Cola Light: gezonder dan gewone cola, maar nog steeds slecht en bovendien veel minder lekker. Deze nieuwe motor is onderdeel van Volvo’s plan om alleen nog maar viercilinders te gaan leveren. Hiermee gooien ze helaas een groot deel van hun identiteit uit het raam, wat de reclames op ietwat zielige wijze terug proberen te winnen. Volvo is, misschien nog wel meer dan Alfa Romeo, Opel en Jeep, kampioen in het uitmelken van het land van herkomst. Vooral de laatste jaren trekken ze de Zweden-kaart bijzonder vaak. Strak design, heftig testwerk in Scandinavische winters en zelfs Zlatan Ibrahimovic wordt in reclames van stal gehaald, ondanks dat die laatste van afkomst Kroatisch is. Maar als Nederlander mag ik daar niet over klagen, aangezien zoveel van onze sporters uit het exotische buitenland (Friesland) komen. Toch blijven de campagnes een beetje overcompensatie voor een merk dat door de veranderende automarkt haar hele identiteit omgooit.
De V70 kón eigenlijk niet meer. In tegenstelling tot babyboomers mogen auto’s steeds eerder met pensioen. Zo niet de V70 III, die het 9 jaar volhield. Die leeftijd werd soms pijnlijk duidelijk. Het hoge gewicht, het piepkleine navigatieschermpje met onoverzichtelijke bediening, de traditionele, ietwat slome automaat: in steeds meer opzichten werd de auto verouderd. Volvo wist het zelf ook, want hoe ouder dit model werd, hoe verder de prijs daalde. Dit exemplaar was goedkoper dan een vergelijkbare Passat, die eigenlijk een segment lager in de rangorde staat.
En toch, ondanks al deze tekortkomingen, is het jammer dat de V70 weg is. Zo’n comfortabele gezinswagen is een verademing in een tijd waarin alle 'premium' auto’s sportieve aspiraties moeten hebben (BMW, Alfa, Jaguar) of veinzen (Audi, Lexus). Dit is een labrador, geen Duitse herder.
De Volvo V70 (en elke keer als ik ‘V70’ zeg bedoel ik álle grote oude Volvo’s vanaf de 240) is de enige breed geaccepteerde kakkerswagen. Alle andere auto’s voor hockeyers en rijke intellectuelen worden gezien als asociaal, vooral als ze Duits en/of SUV zijn, maar Volvo’s hebben een beschaafd imago dat ze universeel geliefd maakt. Dat komt omdat ze zo ingetogen zijn. Een V70 is absoluut niet dik, eerder vadsig. Hij is wel groot, maar ook vierkant en plomp. Dat maakt hem toegankelijk, in plaats van intimiderend. De V70 is totaal niet stoer, maar wel onverwoestbaar. Een oude Volvo is het automobiele equivalent van de Terminator, tenminste, als de Terminator een kalme, 40-jarige, Zweedse architect met drie blonde kinderen en een rijtjeshuis in Stockholm was.
Eigenaren van oude Volvo’s zijn heel makkelijk te typeren. Ruwweg zijn er drie categorieën: raskakkers, degelijke huisvaders en hipsters. Wat moeten al die tandartsen, kantoormensen en barbiers nu het ‘oude’ Volvo dood is? Blijven rijden in tweedehands auto’s? Nu Saab failliet is en Volvo een nieuwe weg is ingeslagen, is de occasionmarkt het enige toevluchtsoord.
Het is hopen dat iemand in dit gat in de markt springt. Misschien Lancia? Wie gaat Sergio Marchionne bellen?
---------------------------
Vorige keer was er wat verwarring over wat het punt van deze artikelen is. Onderstaand is de link naar het forumbericht waarin ik dat uitleg:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?29,5726691,5726691#msg-5726691
Volvo V70. Dit is het einde van een tijdperk.
Deze V70 uit 2016 is een van de laatste exemplaren van de derde generatie, en daarmee een van de laatste Volvo’s van de oude stempel. Met de V90 hebben de Zweden weliswaar een hele goede opvolger neergezet, maar geen waardige opvolger. Volvo’s grote station is niet langer de gezinstank die het was, het is een Zweedse Audi geworden. Als je goed luistert, kun je de puristen nog altijd stilletjes horen huilen in hun Vinexhuis in Wijk bij Duurstede.
Laten we, speciaal voor de Volvo-diehards, nog maar even genieten van dit model van de oude stempel. Eigenlijk telt deze al niet meer: de D3-motor in het vooronder mist een cilinder. Deze 150 pk sterke 2-liter vierpitter is zuiniger dan de smeuïge vijfcilinders die hem vooraf gingen, maar daar moet je behoorlijk wat karakter voor inleveren. Het is een beetje Cola Light: gezonder dan gewone cola, maar nog steeds slecht en bovendien veel minder lekker. Deze nieuwe motor is onderdeel van Volvo’s plan om alleen nog maar viercilinders te gaan leveren. Hiermee gooien ze helaas een groot deel van hun identiteit uit het raam, wat de reclames op ietwat zielige wijze terug proberen te winnen. Volvo is, misschien nog wel meer dan Alfa Romeo, Opel en Jeep, kampioen in het uitmelken van het land van herkomst. Vooral de laatste jaren trekken ze de Zweden-kaart bijzonder vaak. Strak design, heftig testwerk in Scandinavische winters en zelfs Zlatan Ibrahimovic wordt in reclames van stal gehaald, ondanks dat die laatste van afkomst Kroatisch is. Maar als Nederlander mag ik daar niet over klagen, aangezien zoveel van onze sporters uit het exotische buitenland (Friesland) komen. Toch blijven de campagnes een beetje overcompensatie voor een merk dat door de veranderende automarkt haar hele identiteit omgooit.
De V70 kón eigenlijk niet meer. In tegenstelling tot babyboomers mogen auto’s steeds eerder met pensioen. Zo niet de V70 III, die het 9 jaar volhield. Die leeftijd werd soms pijnlijk duidelijk. Het hoge gewicht, het piepkleine navigatieschermpje met onoverzichtelijke bediening, de traditionele, ietwat slome automaat: in steeds meer opzichten werd de auto verouderd. Volvo wist het zelf ook, want hoe ouder dit model werd, hoe verder de prijs daalde. Dit exemplaar was goedkoper dan een vergelijkbare Passat, die eigenlijk een segment lager in de rangorde staat.
En toch, ondanks al deze tekortkomingen, is het jammer dat de V70 weg is. Zo’n comfortabele gezinswagen is een verademing in een tijd waarin alle 'premium' auto’s sportieve aspiraties moeten hebben (BMW, Alfa, Jaguar) of veinzen (Audi, Lexus). Dit is een labrador, geen Duitse herder.
De Volvo V70 (en elke keer als ik ‘V70’ zeg bedoel ik álle grote oude Volvo’s vanaf de 240) is de enige breed geaccepteerde kakkerswagen. Alle andere auto’s voor hockeyers en rijke intellectuelen worden gezien als asociaal, vooral als ze Duits en/of SUV zijn, maar Volvo’s hebben een beschaafd imago dat ze universeel geliefd maakt. Dat komt omdat ze zo ingetogen zijn. Een V70 is absoluut niet dik, eerder vadsig. Hij is wel groot, maar ook vierkant en plomp. Dat maakt hem toegankelijk, in plaats van intimiderend. De V70 is totaal niet stoer, maar wel onverwoestbaar. Een oude Volvo is het automobiele equivalent van de Terminator, tenminste, als de Terminator een kalme, 40-jarige, Zweedse architect met drie blonde kinderen en een rijtjeshuis in Stockholm was.
Eigenaren van oude Volvo’s zijn heel makkelijk te typeren. Ruwweg zijn er drie categorieën: raskakkers, degelijke huisvaders en hipsters. Wat moeten al die tandartsen, kantoormensen en barbiers nu het ‘oude’ Volvo dood is? Blijven rijden in tweedehands auto’s? Nu Saab failliet is en Volvo een nieuwe weg is ingeslagen, is de occasionmarkt het enige toevluchtsoord.
Het is hopen dat iemand in dit gat in de markt springt. Misschien Lancia? Wie gaat Sergio Marchionne bellen?
---------------------------
Vorige keer was er wat verwarring over wat het punt van deze artikelen is. Onderstaand is de link naar het forumbericht waarin ik dat uitleg:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?29,5726691,5726691#msg-5726691