Kapotstuk: Lesauto's voor liefhebbers

Guest
[size=large]Lesauto’s voor liefhebbers[/size]

De waarin we rijles krijgen is bijna altijd onze eerste ervaring met autorijden. Als autoliefhebber moet de wagen dus een goede eerste indruk maken, hij moet een rijgedrag hebben waar de gemiddelde petrolhead zijn neus niet voor ophaalt. Dat is lastig, omdat vrijwel alle lesauto’s doorsnee hatchbacks op diesel zijn. Er zijn zoveel Golfjes TDI en Corsa’s CDTi met de blauwe ‘L’ op het dak, dat het leuke spul bijna niet te zien is. Maar het is er wel, en de meeste autofanaten weten hun weg ernaartoe wel te vinden. Ik hoor veel verhalen van petrolheads die hun rijschool hebben gekozen op basis van de lesauto. De meest voorkomende voorbeelden zijn BMW’s; vaak een 1-Serie, soms een Dreier. Hun amechtige basisdiesels ten spijt zijn het toch de lesauto’s die het autohart sneller doen kloppen.

Ik kan het weten; ook mijn rijschool heeft een 1-Serie. Een witte 116d, tweede generatie. Natuurlijk heb ik niet genoeg rijervaring om een analyse te geven zoals je die in een rij-impressie zou vinden, maar desondanks begin ik te begrijpen waarom de Beiers adverteren met de slogan Freude am Fahren. In vergelijking met die keer dat ik aan het stuur van een Volvo V70 mocht draaien, voelt de besturing van de BMW geweldig; gewichtig en precies, waar het Volvo-stuur met elastiek aan de wielen verbonden voelde, zoveel speling zat erin. Op de hobbelige wegen rond mijn woonplaats beweegt het stuur merkbaar, je voelt het zelfs als je over de lijnen op de weg rijdt. Dit is wat een autojournalist bedoelt met ‘communicatief, lijkt me. Maar boven alles is het de versnellingsbak die mij het meeste voldoening geeft. Een kort pookje, dat je niet zomaar verzet als een tuimelschakelaar. Je moet er wat druk opzetten, en hij schuift onregelmatig en mechanisch van versnelling naar versnelling. Fantastisch.

Maar niet iedereen denkt er zo over. Hoekend met het pookje dacht ik terug aan de opmerkingen van klasgenoten die voor mij al rijles hadden gehad. Klasgenoten die niets met auto’s hebben. Een van hen had ook een BMW gereden en klaagde juist over de versnellingsbak. De auto schakelde ‘te zwaar’. Daar snapte ik nu niets van. Je moet wat druk zetten op het pookje om van versnelling te wisselen, maar dat is toch juist leuk? Maar toen snapte ik pas dat ik het verkeerd bekeek. Mensen die een auto gewoon als gebruiksvoorwerp zien, willen dat het een makkelijk te bedienen auto is. Niets meer, niets minder. Een licht schakelende auto is voor hen fijn zoals een afstandsbediening fijn is: lekker makkelijk. Vanuit hen bekeken is het logisch dat iemand de BMW zwaar vindt schakelen, maar voor liefhebbers is dat niet voor te stellen.

Dit is volgens mij de kern van waarom een liefhebber zijn rijschool uitzoekt op auto en niet op andere, wellicht belangrijkere zaken. De meeste mensen maakt het niet uit hoe de wagen rijdt, als ze dat roze papiertje maar krijgen. Wij fanaten zijn anders, maar ook in de minderheid. Diezelfde klasgenoot die klaagde over de BMW, verklaarde ook de VW Polo Bluemotion een fijne auto te vinden, omdat hij licht schakelt. Ik geloofde mijn oren toen al niet: de treurige, lelijke, ratelende, ondergemotoriseerde hoop ellende die ik met passie mijn minst favoriete auto noem is géén fijne auto. Maar vanuit haar bekeken was het een logische opmerking.

Helaas is de petrolhead in Nederland tegenwoordig een bedreigde soort. Het was al niet onze natuurlijke habitat, met belachelijke bpm-regelingen en een cultuur die niet geschikt is voor autoliefhebbers (in het kleinere, bourgondische België kopen ze van oudsher meer nieuwe auto’s dan hier), maar onder jongeren leeft autorijden nauwelijks meer. Uit 180 leeftijdsgenoten ken ik maar twee medeliefhebbers, de rest snapt niet dat ik graag een auto wil. Geen wonder dat rijscholen overgaan op makkelijke auto’s die geen indruk achterlaten. Maar gelukkig is er nog altijd het groepje instructeurs met een leuke auto, zich verzettend als het Gallische dorpje van Asterix en Obelix. Misschien is dat hoe we de Nederlandse autocultuur kunnen redden: meer les-BMW’s?

Wat ik nog mis in het verhaal is de rijinstructeur die je leert hoe je plezier kan beleven aan het rijden.
Binnen de wettelijke regels uiteraard.
Ik ken een rijschool die met de leerling stukje duitse autobahn pakt en hoge snelheid gaat rijden.
Leerling even op de bijrijdersstoel natuurlijk.
Of een leuk dijkweggetje.
En dat staat weer los van welke auto je als lesauto hebt.
maar de auto kan dat wel versterken natuurlijk.

De waarin we rijles krijgen is bijna altijd eerste auto die we ooit hebben.

Het is mijn eigendom toch niet?

Het is onze eerste ervaring met autorijden.

Ehm.......

Rijgedrag, let je daar serieus op tijdens het leren autorijden? Tuurlijk rijd het leuk! Ik heb ondertussen in verscheidene typen gereden waarvan de 114i met 3 cilinder het meest leuke was. Waarom? Nou ja....natte baan met slipcursus maakt zelfs een Einser erg lachen! De Hartge 114i 1.6 4 cilinder met 220 pk was ook leuk! Schakelt goed maar......daar gaat het toch niet om?

Dit is volgens mij de kern van waarom een liefhebber zijn rijschool uitzoekt op auto en niet op andere, wellicht belangrijkere zaken. De meeste mensen maakt het niet uit hoe de wagen rijdt, als ze dat roze papiertje maar krijgen. Wij fanaten zijn anders, maar ook in de minderheid. Diezelfde klasgenoot die klaagde over de BMW, verklaarde ook de VW Polo Bluemotion een fijne auto te vinden, omdat hij licht schakelt. Ik geloofde mijn oren toen al niet: de treurige, lelijke, ratelende, ondergemotoriseerde hoop ellende die ik met passie mijn minst favoriete auto noem is géén fijne auto. Maar vanuit haar bekeken was het een logische opmerking.

Ik heb mijn rijbewijs gehaald in een Volkwagen Polo Slowmotion, zelf ondertussen in bezit van zijn concurrent, de Clio, heb ik persoonlijk niks met VW....toch heeft die Polo nog steeds een soort van weemoedig gevoel. Ja het was teringtraag, onder de 2500 rpm zat niks...nieuw rijden met die auto? Alleen op mijn praktijkexamen gedaan, en zelfs toen heb ik met 3200 pas opgeschakeld tijdens het invoegen op de snelweg.
Maar het was wel retezuinig! 1 op 27 terwijl ik tot groot vermaak van mijn instructeur Dirk alle menu's door aan het bladeren was. Met 135 op de teller uiteraard. ;)
Nee BMW is leuk enzo, maar die eerste ervaring is puur alleen om je rijbewijs te halen.

Bij mij gaf de doorslag de tijd die benodigd was om de lessen af te ronden, 2 weken, 26 uur. 1 keer afrijden. Ik heb daarna nooit meer een Polo gereden. Toch.....leuk autootje.

Ik snap je verhaal, maar voor mij was de auto toch echt van ondergeschikt belang bij het kiezen van een rijschool. Immers, je bent er (als het even meezit) zo snel mogelijk weer uit, dus dat was voor mij absoluut geen hoofdreden. Hier in de buurt is de Polo BlueMotion zeer populair, voor de rest rijdt er een Corsa, 308, Golf GTD, 3-serie en een A3 Sportback.

Natuurlijk klinkt zo'n 3-serie erg aantrekkelijk, maar ik vind dat je keuze voor een rijschool goed afgewogen moet zijn, omdat je er toch een paar centen aan uitgeeft. Slagingspercentages bijvoorbeeld zeggen lang niet alles, maar geven samen met het aantal afgenomen examens al wel een aardig beeld van de rijschool (meestal eenmanszaken hier). De rijschool met de 3-serie scoorde op beide punten niet erg hoog, en bestond ook nog maar een paar jaar. Dan hoeft het absoluut geen slechte zaak te zijn, maar het gaf mij toch al een minder gevoel. Uiteindelijk ben ik in de A3 Sportback uit 2015 terecht gekomen, waarbij veel jongens enthousiast reageren als ze over het merk met de vier ringen horen. Eerlijk gezegd deed die auto mij 0,0, totaal geen gevoel in de hele auto eigenlijk, saaie besturing (ondanks dat ik weinig vergelijkingsmateriaal had), een goed maar saai interieur en een 1.6 TDI in het vooronder (vermogen+koppel prima, geluid niet prima). Een goede, maar zielloze auto. Toch heb ik tijdens de lessen veel plezier gehad en heb ik mijn rijbewijs erin gehaald.

Kapotstuk zei:
... Diezelfde klasgenoot die klaagde over de BMW, verklaarde ook de VW Polo Bluemotion een fijne auto te vinden, omdat hij licht schakelt. Ik geloofde mijn oren toen al niet: de treurige, lelijke, ratelende, ondergemotoriseerde hoop ellende die ik met passie mijn minst favoriete auto noem is géén fijne auto ...

Vind jij. Het verraste mij ook, maar voor op de snelweg vind ik het een heel prettig autootje. Krap 2400 toeren per minuut bij 130 op de teller, invoegen gaat makkelijk in zijn drie, stoelen scoren een ruime voldoende en het verbruik valt hartstikke mee. In de stad is het inderdaad continu flink gasgeven om bij te blijven, maar hé, alles went.

Goh,

Ik heb zelf les gehad in een Opel Ascona. Ik wist pas in welke auto ik zou gaan lessen toen de rijlesinstructeur de eerste keer voor de deur stond.
De Ascona was in die tijd een luxe middenklasser en mijn exemplaar had er voor die tijd veel kilometers op zitten. Er lag een LPG tank in waardoor het wegrijden met stationair eigenlijk niet mogelijk was. De koppeling was aan vervangen toe (is tussen de rijlessen door gebeurd) waardoor ik de eerste les goed geleerd heb waar de sleutel en het contactslot zaten - Als de motor afsloeg, moest ik opnieuw starten met de sleutel.

Mijn kinderen hebben allebei les gehad in een Polo Slowmotion. De verhalen dat het ding traag was herken ik wel, mijn oudste dochter vond de Suzuki Swift in het begin maar niets omdat hij "er met je vandoor ging als je de motor toeren laat maken".

Het verhaal van het rijgedrag herken ik niet. Bij mij heeft het jaren en verschillende auto's geduurd voordat ik rijgedrag kon vergelijken en ik heb met enkele dingen nog steeds moeite. Zo verraste de Seat mij met het remmen met de binnenwielen en de ASR regeling, in eerste instantie voelt dat heel vreemd aan.
Ook heb ik een keer een slip en grip training gedaan waarbij de instructeur het wel grappig vond om mij met de 1-serie te laten driften. Dat ging opvallend makkelijk en de auto voelde heel uitgebalanceerd aan tijdens het driften. Als ik dan terugdenk aan mijn C-Kadett (de laatste achterwielaandrijver waarmee ik driftoefeningetjes had gedaan) voel je de dertig jaar doorontwikkeling echt wel.

@stop!! Zit daar veel verschil in per instructeur? Het lijkt me wel dat ze allemaal verplicht zijn om 'Het Nieuwe Rijden' aan te leren, maar ik kan me wel voorstellen dat de instructeur ook invloed op heeft.

@Nico GTR Foutje bij het herschrijven van de eerste zin, heb ik hersteld.

Misschien is het inderdaad een beetje vreemd om te proberen het rjigedrag van je lesauto te analyseren, maar de 1-Serie heeft in ieder geval wel indruk op me gemaakt. Daar ben ik wel blij mee.

En inderdaad, zo'n Polo valt wel mee als je het uit een ander perspectief bekijkt: dat van de praktisch ingestelde autobezitter in plaats van dat van de liefhebber. Toch vind ik het persoonlijk een verschrikkelijke auto, ook omdat hij symbool staat voor de spaarzame autocultuur in Nederland.

De rijschool waar ik m'n rijbewijs heb gehaald zat een paar huizen verderop. Daarnaast had mijn zus ook daar haar rijbewijs behaald en het was haar prima bevallen. Vandaar mijn keuze. Dat 'ie een Peugeot 505 GTD Turbo had vond ik niet heel vervelend...

Een leswagen moet gewoon makkelijk en licht te besturen zijn. En altijd voor je klaarstaan. De rijschool waar ik leste had alleen Toyota's, de Tercel die ik had reed lekker licht en makkelijk. De 1.3 liter met 69 pk was voldoende snel en vier verschellingen was voldoende, oh ja ook nog een achteruit voor de bijzondere verrichtingen.

toyota-tercel-1984-8.jpg

Hier in de buurt kennen de liefhebbers nog wel de (nieuwe) 5 serie met blauwe L, dat was al een tijdje terug!

Verder niet zo relevant natuurlijk, het moet een goedkoop wagentje zijn, er zijn volgens mij wel wat CBR normen (4 zits/4 deurs denk ik, handgeschakeld voor de normale rijbewijzen). Praktisch zal de instructeur er ook flink wat uurtjes moeten zitten en af en toe moet er iemand mee achterin, vandaar dat er niet altijd voor het allerminste wordt gekozen. En voor de ondernemer die privé goed voor de dag wil komen zal er een maatje groter worden gekozen.

Ook voor liefhebbers van dikke V8'en en lange sloepen geldt denk ook: een klein fijn wagentje in de stad is gewoon een stuk prettiger. Rijexamens en lessen zijn over het algemeen stadswerk (neem ik aan).

Over instructeurs, examens en de kwaliteit valt veel te zeggen:

- Het CBR theorieexamen had tot voor kort statistische mankementen waardoor je met een paar vuistregels kon slagen
- Menig instructeur ging onlangs akkoord met 'betaling in natura' toen een jonge dame (journalist) daar via de telefoon naar vroeg
- Kijk 10 minuten Blik op de weg, Telegraaf dashcams, wegmisbruikers of gewoon via je voorruit naar buiten :)

Eigenlijk zou rijles met meerdere voertuigen gedaan moeten worden.

Mijn dochter kreeg rijles voor de motor op een motor met ABS. Ik - dom natuurlijk - leende mijn motor zonder ABS uit voor een toertochtje. Haar knie is inmiddels weer beter.
Bij de auto-rijlessen wist ik dat dit een van de manco's is van rijlessen. Ik heb ze dus allebei mijn dochters een grip en slip training gegeven waarin ook het rijden zonder ABS uitgelegd werd. En ja, dat is veel moeilijker, maar als je WEET dat het moeilijker is ga je er anders mee om.

Zo zie je menige automobilist hele domme dingen naar andere weggebruikers. De overheid geeft notabene het AM rijbewijs cadeau, laat de lesser dan ook een paar uurtjes sturen op een bromfiets om te ervaren hoe fijn het is als het achterspatbord gepoetst wordt tijden het rijden. En laat de lesser het extreme overzicht ervaren wat je in een vrachtwagen hebt, desnoods met een opblaas-bmw op een verlaten parkeerplaats. En laat de lesser eens een lesje met een klein aanhangertje sturen, bijvoorbeeld een bochtje achteruit rijden met dat ding.

Ik vind dat het rijbewijs zich veel te veel focust op hoe je jouw voertuig kan beheersen en veel te weinig welke (on)mogelijkheden andere voertuigen hebben. En in dat verband zou een rijles in een voertuig van het formaat klassieke 1959-Cadillac (inclusief parkeren in hartje Rotterdam) en een stukje snelweg in de spits met een Smart ook handig zijn.
En dat zou dan ook gelijk het geen-ABS / wel-ABS probleem kunnen tackelen, want nu (over 10 jaar is het weer anders) krijgen de kinderen rijles in een nieuwe Polo met ASR, ABS, goede kreukelzone, schokdempers en dergelijke. Vervolgens kopen de kinderen na het halen van het rijbewijs een vijfentwintig jaar oude Alto met de kreukelzone van een boterhamzakje, versleten knetterharde banden en als electronisch waakhondje een lampje op het dashboard wat verraadt wanneer het milieu te veel verpest wordt.... als het waakhondje op tijd wakker wordt.

Kapotstuk zei:
@stop!! Zit daar veel verschil in per instructeur? Het lijkt me wel dat ze allemaal verplicht zijn om 'Het Nieuwe Rijden' aan te leren, maar ik kan me wel voorstellen dat de instructeur ook invloed op heeft.

Er zijn veel instructeurs die leren het minimaal vereiste aan om te kunnen slagen en meer niet.
Er zijn er ook die daarnaast wat extra's bieden. Heb je niet nodig om je examen te halen maar het maakt je wel een betere en veiliger, oftewel een completere bestuurder.
Bijvoorbeeld een keer een les in een ander deel van het land met andere omstandigheden, de mergelland route rijden, een keer naar het buitenland, een slipbaan training in het lespakket, rijden met een aanhanger, vrachtauto of bestelbus. En ook het nieuwe rijden kun je enorm leuk en spannend maken.

Worden de totale kosten wel wat hoger natuurlijk maar dat moet je daar dan voor over hebben.

stop!! zei:
Kapotstuk zei:

Er zijn veel instructeurs die leren het minimaal vereiste aan om te kunnen slagen en meer niet.
Er zijn er ook die daarnaast wat extra's bieden. Heb je niet nodig om je examen te halen maar het maakt je wel een betere en veiliger, oftewel een completere bestuurder.
Bijvoorbeeld een keer een les in een ander deel van het land met andere omstandigheden, de mergelland route rijden, een keer naar het buitenland, een slipbaan training in het lespakket, rijden met een aanhanger, vrachtauto of bestelbus. En ook het nieuwe rijden kun je enorm leuk en spannend maken.

Worden de totale kosten wel wat hoger natuurlijk maar dat moet je daar dan voor over hebben.

Misschien zou het beter zijn als instructeurs de voertuigen per les kunnen huren van een fleetowner. Zodat je niet altijd in een nieuwe VW Polo diesel rijdt maar ook een keer in een bus, een oude (geen ABS of ASR) auto, een Chrysler 300M, een automaatje in plaats van schakelbak of zelfs een auto met een aanhangertje.

De rijschool waar mijn dochters les hebben gehad, doet ook juist enkele dingen die stop!! noemt. Soms hadden de kinderen een les van twee uur zodat er een flink stuk snelweg of een file gereden kon worden. Ook gaven zij het advies het examen aan te vullen met een grip en slip training.
Daarom was ik verbaasd toen ik (achteraf natuurlijk) van dochterlief begreep dat zij in haar motorrijlessen de remtechnieken zonder ABS nooit besproken had. Deze rijlessen nam zij notabene bij dezelfde rijschool als het autorijbewijs.

Ik heb ook rijlessen gevolgd van 3 uur achtereen. Was meer omdat ik er maar 2 weken voor heb uitgetrokken. Versneld werkt echt heerlijk!

Lang geleden rijles gehad, rijschool wel uitgezocht op de auto (BMW 318i E21). Was 50 minuten netjes rijden en mocht dan 10 minuten 'los' met de auto. De instructeur had veel rally gereden en ervaarde dat 'de jeugd' toch wel harder ging rijden en dat je dat beter onder goede begeleiding kon leren. Met 170 over de snelweg, met spinnende banden optrekken en tot de rode streep doortrekken, noodstops etc etc Helaas maar 20 lesuren gehad :p

Pietzoveel zei:
Lang geleden rijles gehad, rijschool wel uitgezocht op de auto (BMW 318i E21). Was 50 minuten netjes rijden en mocht dan 10 minuten 'los' met de auto. De instructeur had veel rally gereden en ervaarde dat 'de jeugd' toch wel harder ging rijden en dat je dat beter onder goede begeleiding kon leren. Met 170 over de snelweg, met spinnende banden optrekken en tot de rode streep doortrekken, noodstops etc etc Helaas maar 20 lesuren gehad :p

Dat is tegenwoordig sociaal niet meer geaccepteerd :D.

Toch, ook dat zou je in een goede rijles kunnen meenemen. Stuur de lessers eens de slip-training baan op zodat ze ervaren hoe snel je de controle over zo'n blikken doos kwijt bent. Vroeg of laat komt toch het moment dat je de controle kwijt bent en dan is het toch fijn als je enig idee hebt wat je moet doen.
Dat kan het verschil zijn tussen een spatbord er af geramd of die eeuwenoude eik op de plaats waar vroeger de versnellingspook zat.

Terug
Bovenaan