Guest
[size=large]De aandachtsspanne[/size]
Het praktijkexamen van het CBR duurt maar een halfuur. In die tijd moet een kandidaat het complete lijstje met handelingen af, van snelwegrijden tot parkeren tot bijzondere verrichtingen. Het examen is verbazingwekkend kort; hoewel het CBR heeft de locaties van de examencentra strategisch heeft gekozen om alle facetten van het examen te kunnen behandelen, moet het verkeer wel meezitten om dit alles in een halfuur te kunnen bewerkstelligen. Als je als kandidaat in de file terecht komt zal de examinator niet alles kunnen afvinken voordat hij weer moet terugkeren naar het examencentrum.
Maar wat mij betreft is dat niet het grootste probleem met een dergelijk kort examen. Om te slagen, hoeft een kandidaat maar een halfuurtje veilig en soepel te kunnen rijden. Dat terwijl een automobilist in de praktijk veel langer moet kunnen. Wie zegt dat de kandidaat na een uur achter het stuur nog steeds goed bezig is?
Bij mijn eigen rijlessen merk ik namelijk dat ik na ongeveer een uur één vrij grove fout maak, bijvoorbeeld te lang twijfelen over een oranje licht, totdat mijn instructeur moet ingrijpen. Of bijvoorbeeld op de snelweg proberen in te voegen in een gat dat er niet is. Tijdens zo’n les van anderhalf uur moet ik me lang concentreren, dat is waarom er op een gegeven moment fouten gemaakt worden. Dit is mijn aandachtsspanne die tekort schiet. In het eerste halfuur van een rijles gaat alles nog soepel; wie alleen daarop oordeelt, zoals het CBR, krijgt een veel te positief beeld van mijn rijkunsten.
Aan de andere kant: het uithoudingsvermogen in de auto groeit met ervaring. Mijn ouders, en eigenlijk alle volwassenen in mijn omgeving, kunnen meerdere uren aaneensluitend blijven rijden, bijvoorbeeld naar een vakantiebestemming. Wat dat betreft is het een kwestie van kilometers maken totdat autorijden minder concentratie vergt. Toch vraag ik me af hoe lang het duurt voordat je als bestuurder zover bent. Immers is het des te handiger om in vakantietijd als derde rijder te kunnen functioneren, naast mijn ouders.
Daarnaast is een aandachtsspanne van anderhalf uur een mooi doel om naartoe te werken. De instructeur kan, in tegenstelling tot de examinator, kennis nemen van fouten die zich pas na een uur voordoen. Uiteindelijk is die persoon degene die oordeelt of zijn (of haar) leerling geschikt is om examen te doen. In dat geval wordt het uithoudingsvermogen van een examenkandidaat getoetst door het feit dat hij/zij überhaupt al examen mag doen. Wellicht zou ik op basis van het eerste halfuur van een rijles al examen kunnen doen, maar dat staat mijn instructeur natuurlijk nog lang niet toe.
En wie ben ik om me op te winden over de korte tijdsduur van een CBR-examen? Ik heb er juist belang bij als dat examen zo kort is; dan heb ik meer kans van slagen. Bovendien lijkt mijn uithoudingsvermogen bij elke les langer te worden. Misschien moet ik me hier gewoon geen zorgen over maken.
----------
Ik heb door drukte met tentamens helaas wekenlang geen stuk op het forum kunnen zetten, maar ik ben wel van plan weer verder te gaan. Daarom nu, zo'n vijf lessen later, een vrij inhoudelijk stuk over rijlessen.
Het praktijkexamen van het CBR duurt maar een halfuur. In die tijd moet een kandidaat het complete lijstje met handelingen af, van snelwegrijden tot parkeren tot bijzondere verrichtingen. Het examen is verbazingwekkend kort; hoewel het CBR heeft de locaties van de examencentra strategisch heeft gekozen om alle facetten van het examen te kunnen behandelen, moet het verkeer wel meezitten om dit alles in een halfuur te kunnen bewerkstelligen. Als je als kandidaat in de file terecht komt zal de examinator niet alles kunnen afvinken voordat hij weer moet terugkeren naar het examencentrum.
Maar wat mij betreft is dat niet het grootste probleem met een dergelijk kort examen. Om te slagen, hoeft een kandidaat maar een halfuurtje veilig en soepel te kunnen rijden. Dat terwijl een automobilist in de praktijk veel langer moet kunnen. Wie zegt dat de kandidaat na een uur achter het stuur nog steeds goed bezig is?
Bij mijn eigen rijlessen merk ik namelijk dat ik na ongeveer een uur één vrij grove fout maak, bijvoorbeeld te lang twijfelen over een oranje licht, totdat mijn instructeur moet ingrijpen. Of bijvoorbeeld op de snelweg proberen in te voegen in een gat dat er niet is. Tijdens zo’n les van anderhalf uur moet ik me lang concentreren, dat is waarom er op een gegeven moment fouten gemaakt worden. Dit is mijn aandachtsspanne die tekort schiet. In het eerste halfuur van een rijles gaat alles nog soepel; wie alleen daarop oordeelt, zoals het CBR, krijgt een veel te positief beeld van mijn rijkunsten.
Aan de andere kant: het uithoudingsvermogen in de auto groeit met ervaring. Mijn ouders, en eigenlijk alle volwassenen in mijn omgeving, kunnen meerdere uren aaneensluitend blijven rijden, bijvoorbeeld naar een vakantiebestemming. Wat dat betreft is het een kwestie van kilometers maken totdat autorijden minder concentratie vergt. Toch vraag ik me af hoe lang het duurt voordat je als bestuurder zover bent. Immers is het des te handiger om in vakantietijd als derde rijder te kunnen functioneren, naast mijn ouders.
Daarnaast is een aandachtsspanne van anderhalf uur een mooi doel om naartoe te werken. De instructeur kan, in tegenstelling tot de examinator, kennis nemen van fouten die zich pas na een uur voordoen. Uiteindelijk is die persoon degene die oordeelt of zijn (of haar) leerling geschikt is om examen te doen. In dat geval wordt het uithoudingsvermogen van een examenkandidaat getoetst door het feit dat hij/zij überhaupt al examen mag doen. Wellicht zou ik op basis van het eerste halfuur van een rijles al examen kunnen doen, maar dat staat mijn instructeur natuurlijk nog lang niet toe.
En wie ben ik om me op te winden over de korte tijdsduur van een CBR-examen? Ik heb er juist belang bij als dat examen zo kort is; dan heb ik meer kans van slagen. Bovendien lijkt mijn uithoudingsvermogen bij elke les langer te worden. Misschien moet ik me hier gewoon geen zorgen over maken.
----------
Ik heb door drukte met tentamens helaas wekenlang geen stuk op het forum kunnen zetten, maar ik ben wel van plan weer verder te gaan. Daarom nu, zo'n vijf lessen later, een vrij inhoudelijk stuk over rijlessen.