Steeds meer Japanse auto’s die we hier rijden worden niet meer in Japan gebouwd; de Civic komt al jaren uit de UK, onze 2e Jazz kwam China of India. Mijn CRX, Accord en 1e Jazz destijds én huidige Jazz Hybrid zijn built in Japan. Met geen van deze auto’s ooit iets anders dan regulier onderhoud hoeven laten uitvoeren, en alleen met de Accord heb ik ooit pech gehad (kabelbreuk elektrische achterklep).
Waar onze Auris gebouwd werd, weet ik eigenlijk niet maar ik denk gewoon Japan?
Je kunt dit overigens van elke auto zien aan het begin van het chassisnummer, de WMI - World Manufacturer Identification. J=Japan, L=China etc.
Mijn twee Europese uitstapjes (een oude V70 en mijn huidige lease Fabia) zijn me ook prima bevallen; de Volvo was een dure kostganger maar dat weet je van te voren (wie dat ontkent van een oude Volvo weet er niks van, bluft, of onderhoud ‘m gewoon niet m.i.), de Fabia was gloednieuw en nu 2,5 jaar storingsvrij.
Dus ja, wat je stelling betreft... laat ik het zo zeggen: elke auto waar ik mijn eigen geld in stop zal voortaan per definitie een Honda of Toyota zijn. Volgend jaar gaat de Skoda er uit en koop ik zelf weer een jonge occassion, en wel een HR-V of een Auris TS Hybrid. De HR-V komt niet uit Japan (Mexico?) maar dat maakt mij niet uit. Wat ik koop wil ik kunnen rijden tot zeker 2030. De Jazz blijft totdat deze op is (misschien dus ook wel tot 2030)