Kansberekening

GT 1973

Startmotor
Het is allang bekend dat Japanse auto's die in Japan zijn geproduceerd de betrouwbaarste auto's zijn. Hoever laat jij jouw autokeuze daaraan afhangen?
Ik wel, omdat de auto die ik zoek, heel toevallig aan deze criteria voldoet. Maar hoe zit het bij jou? Zou je nog met een gerust hart een Europese auto kopen?

Ik rij zonder onderhoud te laten doen inmiddels al weer bijna 6 jaar rond in mijn Opel van 750 Euro, dus wat denk jij?

En ik heb weleens pech gehad met een Mazda (en ja dat was een in Japan gebouwd exemplaar).

Ik rijd duits, japans en amerikaans, en ik kan niet zeggen dat de één werkelijk betrouwbaarder (in de zin van stranden met pech) is dan de ander.
Als ik echter naar storingen kijk (dus mankementjes waar je nog wel mee door kunt rijden) dan heb ik wel de praktijkervaring hoe jonger de auto hoe meer storingen, en dat is dan voornamelijk in al die moderne elektronica.
In mijn geval is duits dan wel met stip de meest storinggevoelige auto (bouwjaar 2011), is de japanner de middenmoot (bouwjaar 2004) en de amerikaan (bouwjaar 1971) onbetwist de meest betrouwbare auto.
Qua reparatiekosten is het idem, de jongste auto is tevens met stip het duurste in de vervangende onderdelen en reparatiekosten: alleen een complete bruikbare sleutel daarvan kost me al bijna € 200,=.o_O… voor datzelfde geld kan ik 60 bruikbare sleutels voor die amerikaan laten maken.

Tsja, wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan of een storing geven.

Steeds meer Japanse auto’s die we hier rijden worden niet meer in Japan gebouwd; de Civic komt al jaren uit de UK, onze 2e Jazz kwam China of India. Mijn CRX, Accord en 1e Jazz destijds én huidige Jazz Hybrid zijn built in Japan. Met geen van deze auto’s ooit iets anders dan regulier onderhoud hoeven laten uitvoeren, en alleen met de Accord heb ik ooit pech gehad (kabelbreuk elektrische achterklep).

Waar onze Auris gebouwd werd, weet ik eigenlijk niet maar ik denk gewoon Japan?

Je kunt dit overigens van elke auto zien aan het begin van het chassisnummer, de WMI - World Manufacturer Identification. J=Japan, L=China etc.

Mijn twee Europese uitstapjes (een oude V70 en mijn huidige lease Fabia) zijn me ook prima bevallen; de Volvo was een dure kostganger maar dat weet je van te voren (wie dat ontkent van een oude Volvo weet er niks van, bluft, of onderhoud ‘m gewoon niet m.i.), de Fabia was gloednieuw en nu 2,5 jaar storingsvrij.

Dus ja, wat je stelling betreft... laat ik het zo zeggen: elke auto waar ik mijn eigen geld in stop zal voortaan per definitie een Honda of Toyota zijn. Volgend jaar gaat de Skoda er uit en koop ik zelf weer een jonge occassion, en wel een HR-V of een Auris TS Hybrid. De HR-V komt niet uit Japan (Mexico?) maar dat maakt mij niet uit. Wat ik koop wil ik kunnen rijden tot zeker 2030. De Jazz blijft totdat deze op is (misschien dus ook wel tot 2030)

Ik was in de markt voor een ruime achterwielaandrijver met flink wat pk's. Dan wordt het aanbod al heel anders. Ok Lexus en Infinity, maar de interieurs van bijvoorbeeld de Lexus waren toen best curieus te noemen.

Eigenlijk is de auto voor mij al zo duur dat een stevige reparatie het onder de streep niet veel duurder maakt.

Ik ga bij de volgende auto's hier wel rekening mee houden, door garantie, imago en techniek. Want eigenlijk is zo'n sleutel van €250 of een accu van €500(!!) gewoon gekkigheid. Laat staan een kapotte bak of motor als je maar 2 jaar garantie krijgt (ja ik weet het, conformiteit, maargoed)

ik rij een engelse toyota corolla met een frans citroen berlingo motor. en rij zelf ook veel.
vind de onderhoud wel mee vallen.

alleen de onderdelen zijn wat duurder(japans he)

Ik rijd in een Volkswagen Golf met TSI motor en het ook nog eens een import.
200.gif

Design en de auto zelf zijn voor mij veel belangrijker. Komt dus niet zo snel wat Japans voor de deur.
Grappig topic verder. Als je probleemloos wil rijden is nieuw, met garantie, natuurlijk de betere optie dan een Japans oud brik.

Foie Gras zei:
Design en de auto zelf zijn voor mij veel belangrijker.

Vind ik ook, naast design en een mooi uiterlijk, vind ik goede rij-eigenschappen, een enigszins sportieve wegligging, een communicatieve schakelbak en besturing, de betrouwbaarheid ook erg belangrijk. Daarom rijd ik nu Japans, en ook daar gemaakt in dit geval.

Mijn Toyota C-HR is gebouwd in Turkije.. prima op zich. Al zit het vertrouwen in de fabriek zelf en het merk op zich.

Tsja, liever iets meer kans op mankementen (al heb je daar met garantie geen last van, en heb ik nooit een slechte moderne EU-auto meegemaakt). Ik ga liever voor Europees design. Japanse overdadige of ouderwetse designs vind ik een enorme afknapper, en Jappen lijken alleen maar on-Europeser te worden wat dat betreft.

2dehands is mijn principe simpel: liever een goede auto zonder garantie dan een slechte auto met garantie.
Dus liever een onpopulaire ex-leaser die op zijn radio Radio4 aan heeft staan (mag dan zelfs Frans zijn) dan een populaire gewilde auto als een Golf. En liever Japans dan Duits.
Heb 15 auto's gehad (5x Japans, 5x PSA en 5x Opel/VAG) en ex-lease PSA beviel goed, ex-lease VAG minder (electronica); Japans beviel altijd goed.
Volgende auto wordt waarschijnlijk een Corolla TS hybrid :)

Na 26 jaar overwegend probleemloos Japans sinds een jaar een probleemloze Koreaan, al is die volgens mij in Tsjechië in elkaar gesleuteld. De slechtste auto's waren een Japanse Nissan Micra en een Suzuki Swift, voornamelijk vanwege roestproblemen. De Swift uiteindelijk ingeruild met hoorbare krukaslagers en een mogelijk lekke koppakking. Mijn vorige auto, een Mazda 2 was ongetwijfeld de minst Aziatische auto die ik heb gehad want onderhuids een Ford. Afgezien van een voor mij tot dan toe aantal ongebruikelijke mankementen opzich wel een redelijk betrouwbare auto. Een keer een losgeschoten schakelstang, een gescheurde vacuumslang (waardoor het stationair toerental enorm opliep) en een motormanagement storing agv een te hoge uitstoot of defecte lambdasonde, en een losgesprongen veer bij het koppelingspedaal. Mijn enige andere Euro Japanner, een Mitsubishi Carisma was gewoon Japans betrouwbaar.
Ik koop altijd redelijk goedkope 2e hands auto's en uiteraard is de technische staat en het verrichte onderhoud daarbij belangrijk. Maar het begint voor mij met een goede basis en dat is vanzelfsprekend Japans of sinds kort eventueel ook Koreaans.

Ik koop gewoon een auto die ik leuk vind. Het is mijn hobby en het mag geld kosten.

SVF zei:
Na 26 jaar overwegend probleemloos Japans sinds een jaar een probleemloze Koreaan, al is die volgens mij in Tsjechië in elkaar gesleuteld.

De eerste generatie i20 komt uit India, sinds mei 2010 worden in India gemaakte CKD-kits naar Turkije gestuurd en daar in elkaar gezet.
https://www.autoevolution.com/news/hyundai-i20-production-in-turkey-by-next-may-11489.html

De eerste generatie Mazda2 kwam uit de Spaanse Ford-fabriek. :D

Joe met trema l D met punt zei:
Ik koop gewoon een auto die ik leuk vind. Het is mijn hobby en het mag geld kosten.

Kijk aan, eindelijk iemand die ook gewoon van het leven geniet zoals het hoort(y).

Ik vind de titel treffend gekozen.

Ik had ooit een Renault Laguna uit 2002. Een drama, die arbeiders hebben zelfs de dinsdagochtend nog een kater gehad. En nu heb ik een Clio uit 2003 en die doet het prima (er zitten wel Franse electronen in, een enkel speeltje werkt niet optimaal). Ik had ooit een 1998 Suzuki Swift. Niet stuk te krijgen. Ik had een Suzuki Baleno uit 1995. Heerlijke scheurdoos die wonderlijk genoeg heel bleef. En ik had ooit een Suzuki Savage uit 1996. Iedere 30.000 km reviseren, dat noem ik geen kwaliteit....

Er zijn wel merken die relatief vaak goede producten maken. Ik heb die indruk van Honda en Toyota maar die indruk is gebaseerd op auto's die 10~20 jaar geleden gemaakt zijn.
Kijk je bijvoorbeeld naar de Kever, zie je een onverwoestbaar product wat - heel bijzonder in die tijd - altijd functioneerde. En ga nu eens praten met een bezitter van een modern VAG product.
Je zal er vast een kunnen vinden waar de frustratie de oren uit drupt.

Het blijft een beetje gokken en daarom vind ik deze titel erg goed.

Totaal niet.
Heb in een Franse rondgereden 1,5 jaar lang zonder gekke kosten. Bij de keuring een keer een band en de andere keer een wiellager en dat was het.
Heb in een Duitse auto rondgereden 1 jaar lang zonder hele rare kosten, een keer een andere accu en voor de APK wat laswerk en een handremkabel.
En heb recentelijk in een Japanner rondgereden waar ik de meeste kosten aan had voor de APK van welke auto dan ook, en hij lustte meer olie dan de rest van de auto's bij elkaar.
Nu rij ik in een Focus, maar dat is nog veel te kort om iets zinnigs over te zeggen, dus ik keer bij de keuring in 2020 wel weer terug :D

En die andere tig auto's? ;)

Ik rij al jaren oudere auto's en heb eigenlijk nooit grote problemen gehad maar eigenlijk ook nog nooit probleemloze auto's meegemaakt,

Meest negatieve auto's waren een Rover Mini Sprite & een Renault Laguna
Meest positieve toch wel de Ford Capri (maar die was dan ook dik aangepakt voor ik ermee ging rijden;) )

En op het moment staat er een Japanner met wat roest en motorproblemen in de tuin

Rij al jaren Japanse auto's . Nu al weer 3 jaar een Yaris (verso:confused:) uit 2001.
Vandaag weer voor apk......gelijk weer goed gekeurd.:D
ga mijn 3-de jaar met de Yaris in en naast (zelf) accu en olie/oliefilter vervangen geen kosten gehad en ook de airco is nog steeds goed koud:D.
Voor 1350 euro gekocht en in de 3 jaar 200 euro kosten gehad.
Dus ja voor mij..doe maar een Japanse.
Ps. mijn geo metro mag ook weer een jaar verder (is natuurlijk eigenlijk gewoon een Swift:p

Ik vind 1 of 2 jaar geen goede indicator over de betrouwbaarheid van de auto. Auto kan net voordat je hem koopt flink onderhoud hebben gehad. En wie weet is dat ding wel kapot gegaan vlak nadat je hem hebt verkocht. Is het dan een betrouwbare auto geweest? Voor jou wel, maar dat is pure mazzel. Pas als je de auto langere tijd hebt en er flink wat mee heb gereden kan je zeggen of hij betrouwbaar is.

De afgelopen 20 jaar heeft de auto mij 1 keer in de steek gelaten. Een kapotte bobine. Ik kan niet zeggen dat een europese auto minder betrouwbaar is. Zo algemeen is het helemaal niet. Het heeft vooral ook te maken met de motorenkeuze. Een gewone hybride is heel betrouwbaar met als uitschieter de Prius. Er kan wel wat stuk en dan ben je aan de beurt maar de kans daarop is erg klein. Voor de Auris geldt hetzelfde. Ook de hybriden van Honda zijn erg betrouwbaar. En dat niet alleen. De kosten van onderhoud zijn ook laag en ze kunnen hoge kilometerstanden aan. Daarna komen de benzinemotoren. Ook die waren bij mij allemaal betrouwbaar. Ook Audi en Ford. Diesels vind ik een heel ander verhaal. Over het algemeen geen problemen met betrouwbaarheid. Ze laten je niet staan. Maar onderhoudskosten kunnen echt heel fors zijn. Roetfilter, vliegwiel en EGR zijn allemaal slijtage onderdelen die behoorlijk prijzig zijn Overigens juist bij Toyota heb ik bij de diesels het meeste problemen gezien. . Qua versnellingsbak: een Toyota hybride heeft er geen dus kan ook niet stuk. Met een handbak heb ik nooit problemen gehad. Een automaat kan met hogere kilometerstanden problemen geven. DSG(met namen 7 bak) is een bekende, maar ligt er ook aan hoe je er mee omgaat. Turing kan zo’n DSG slopen omdat dan het koppel te hoog is.

Als ik om me heen kijk zie ik genoeg "betrouwbare" merken waar met regelmaat wat aan mankeert, en ook genoeg "onbetrouwbare" merken die gewoon trouw en probleemloos van A naar B blijven rijden.
Uiteindelijk ontkomt er niemand aan de factor slijtage, maar het is meestal wel de bestuurder die de grootste invloed heeft op wanneer de factor slijtage gaat spelen in de zin van vervangen/repareren.

Zo heb ik voor mijn 4x4 complete remmensets gewoon op voorraad liggen want ik weet uit ervaring dat ze na 2500 km totaal versleten zijn. (in die zin is dat ook heel betrouwbaar:))
Maar dat ligt absoluut niet aan de kwaliteit van de remmen of de auto, de bestuurder speelt graag met z'n 4x4 in de modder en die modder vreet nu eenmaal remvoeringen.

Terug
Bovenaan