Kan een OBDII lezer dit?

Max van Hugten

Net ingestapt
Hallo,

ik doe voor school een onderzoek naar start-stop systemen, maar helaas heb ik te weinig kennis over bepaalde aspecten om het allemaal zo van het internet af te halen. Ik heb twee dingen nodig: De air mass flow rate tijdens het stationair lopen van een motor, en het brandstof verbruik tijdens het opstarten van een bepaalde motor. (Het liefst dezelfde motor) De instructies op het internet van alle functies die een OBDII-lezer heeft vind ik nogal onduidelijk, en daarom vraag ik het hier maar. Kan ik dus met een OBDII-lezer de air mass flow rate lezen? en kan ik de hoeveelheid brandstof in de auto op een bepaald moment ook (redelijk nauwkeurig) aflezen? Of kan ik het live brandstofverbruik ook aflezen?

Bij voorbaat dank voor de hulp.

Air flow rate is afleesbaar en logbaar. Inspuitdebiet weet ik niet zeker, wel de inspuitduur van de injectoren.

Wil je realtime info vanuit OBD? Je kan ook data uit kenvelden halen.

Wat voor school en wat is precies de achterliggende gedachte van deze vraag. Verder is het makkelijk om te weten wat voor auto en welke motor je wilt loggen, voor bepaalde merken o.a. VW is het heel makkelijk om hier apparatuur voor te krijgen waarmee je de OBD direct kunt verbinden met je laptop.

Ik denk echter dat je sowieso beter af bent met een OBD plug die via USB in de computer kan en een (al dan niet illegale) kopie van Autodata. Een standaard 10 euro OBDII plug brengt je ook een heel eind maar is helemaal niet nauwkeurig genoeg om de hoeveelheid benzine die is ingespoten te meten.

Wat is de vraagstelling in het onderzoek?

Wat ik uit jouw vraag haal is dat bewezen moet worden vanaf welke tijd start/stop gunstiger is voor het brandstofverbruik.

Hoeveel er extra ingespoten wordt vanuit start/stop situatie is volgens mij eenvoudig: helemaal niets.
De motor is warm en heeft geen ‘opstartbrandstof’ nodig. Enkel het herladen van de accu kost brandstof, maar ook hier geldt dat het opstarten van een warme motor veel minder stroom kost dan het opstarten van een koude motor.

Diagnose protocollen zijn nooit bedoeld als data los protocollen. Dat betekent dat je te maken hebt met data die met een te lage frequentie binnenkomt en met data die enigszins vertraagd binnenkomt (en die vertraging is niet constant). Daarnaast krijg je te maken met bepaalde onnauwkeurigheden. Voor het diagnose stellen in een werkplaats is dit meestal geen probleem maar jij wilt veel korter en veel nauwkeuriger naar de data gaan kijken.

Ik ken wel wat truken om het diagnose protocol OBDII maximaal te belasten. Maar die kunnen niet met een diagnose uitlees apparaat. Ik gebruik dan bv software die op CAN bus niveau werkt. Ik heb zo bijvoorbeeld een benchmark tool gemaakt voor een versnellingsbak fabrikant waarbij de schokken van het schakelen worden bepaald.

Ik denk ook dat bv. energie verbruik van het accu opladen de boel veel verstoord. Wil je dit goed doen moet je denk ik al gauw 50 a 100 situaties nemen die je meet. En dan moeten die ook nog eens allemaal met een goed warme motor (dus niet net op de drempel voor start-stop) en met vrijwel hetzelfde weer. Met dat soort data kan je aan de gang met gemiddelde of als het bv hoger onderwijs is kan je gaan werken met standaard deviaties.

Waarom niet heel anders aanpakken? Kies een leeg parkeer terrein uit; vul met een jerrycan de tank letterlijk tot de rand van de vulpijp; en ga een vast patroon rijden op het parkeerterrein. En dan zo veel mogelijk stops. Doe dat een uur en vul dan de tank met een maatbeker (en met de auto op dezelfde plek). Dat doe je dan een keer met start-stop en zonder start-stop.

Maar goed; het blijft een beetje speculeren want het is niet heel nauwkeurig wat je wilt. Je originele vraag over of het kan met OBDII is een Ja, maar. Je kan het lezen maar de nauwkeurigheid en dergelijke zullen voor wat je probeert te meten niet genoeg zijn.

Terug
Bovenaan