Kan een hoogteslag in een band kromme remschijven veroorzaken?

Carkiller

Asfaltkampioen
Misschien een rare vraag, maar mijn Daihatsu had pas last van kromme remschijven dus heb ik ze aan de auto af laten draaien.

De schijven zijn nu weer goed, maar er bleek ook een hoogteslag in de banden te zitten.
Met rijden merk je daar eigenlijk niets van, maar kan dit de kromme schijven veroorzaken?

De "hoogteslag" is ook een beetje zijwaarts, dus laat het wiel constant licht slingeren.
Tevens heeft het linker wiel een grotere hoogteslag dan het rechter wiel en was de schijf links krommer dan rechts.

De hoogteslag zelf verhelpen kan alleen door nieuwe banden aan te schaffen, dit zal eind volgend jaar pas nodig zijn.
Iemand die hier verstand van heeft?
 
Carkiller zei:
Misschien een rare vraag, maar mijn Daihatsu had pas last van kromme remschijven dus heb ik ze aan de auto af laten draaien.

De schijven zijn nu weer goed, maar er bleek ook een hoogteslag in de banden te zitten.
Met rijden merk je daar eigenlijk niets van, maar kan dit de kromme schijven veroorzaken?

De "hoogteslag" is ook een beetje zijwaarts, dus laat het wiel constant licht slingeren.
Tevens heeft het linker wiel een grotere hoogteslag dan het rechter wiel en was de schijf links krommer dan rechts.

De hoogteslag zelf verhelpen kan alleen door nieuwe banden aan te schaffen, dit zal eind volgend jaar pas nodig zijn.
Iemand die hier verstand van heeft?

Ik heb er nog nooit van gehoord. Iedere band heeft wel in meer of mindere mate hoogteslag.
 
In theorie zou het kunnen: dan zouden de remblokjes door die trilling van de hoogteslag continu op dezelfde plek tegen de schijf aangedrukt/getrild moeten worden waardoor de schijf op die plek net wat warmer wordt en dus krom trekt.
In de praktijk lijkt het mij echter dat je die hoogteslag dan ook wel moet kunnen vernemen in het stuur of in het trillen van de auto.
 
De hoogteslag zelf verhelpen kan alleen door nieuwe banden aan te schaffen, dit zal eind volgend jaar pas nodig zijn.
Iemand die hier verstand van heeft?

Als er nog voldoende profiel is kan je de banden ook laten trimmen. Kost meestal iets van 20 tot 30 euro per band, dus of het voor jou ook aantrekkelijk is hangt af van de prijs van jouw banden en het restprofiel dat je na het trimmen nog overhoudt.
 
Banden zijn 50 Euro per stuk nieuw, trimmen is goedkoper maar het scheelt me te weinig.
Zou uiteraard wel een goede oplossing zijn.

Stuur trilt verder niet, alleen op heel lage snelheden heeft de auto een hobbeltje.
 
Kromme schijven door hoogteslag in banden heb ik nog nooit mee gemaakt en is eigenlijk onmogelijk.

Kromme naven, plotseling afkoelen en aanlopende blokken kunnen wel tot kromme schijven leiden.
 
Terug
Bovenaan