Kachel deugt niet. (Clio II Initiale 2002)

A

Anoniem

Guest
Ik ben in het bezit van een Renault Clio II Initiale Paris uit 2002 en heb nu het volgende probleem.

Het ene moment werkt mijn kachel en de airco prima deze reageert dan uitstekend op de temperatuurregeling (Climate Control).
Een ander moment wordt de kachel enkel nog warm, deze begint koel (aangezien de motor dan nog koud is) en wordt alleen maar warmer.
De temperatuur van de motor blijft gelijk en mijn koelvloeistof is ook op goed niveau en vorig jaar november is mijn airco bijgevuld.
Ook heb ik op sommige momenten dat mijn ramen plotseling beslaan. (Blower vervolgens op de voorruit gericht en het trekt vrij snel weer weg)
Tot dus ver heb ik ook 2 keer een soort stoom uit mijn ventilatieroosters gezien :)

Kortom een aantal problemen die volgens mij allemaal met elkaar te maken hebben,
Heeft iemand enig idee wat het probleem hier is? Lekke Airco? Niet goed functionerende Climate Control? Iets anders?

Alvast bedankt voor de reacties :)

Het doet mij het meeste denken aan niet goed functionerende sensoren en/of kleppen van de Climate-control.
Reageert de airco bij handmatige bediening wel goed?

R-W zei:
Ik zou de kachelradiateur verdenken

Bij een lekke kachelradiateur zal er ook koelvloeistof moeten lekken? Dit is niet het geval. Ook komt er geen zoetige lucht uit de ventilatie roosters.

Blackadder the 5th zei:
Het doet mij het meeste denken aan niet goed functionerende sensoren en/of kleppen van de Climate-control.
Reageert de airco bij handmatige bediening wel goed?

Bij handmatige bediening werkt deze ook niet goed. Lijkt er dan helemaal niet op te reageren. (MIN of MAX geeft dezelfde temperatuur lucht). Dacht zelf een mogelijke lekkage in het aircosysteem? Ook ivm het stoom uit de roosters.

Kelvin van der Heide zei:
Bij handmatige bediening werkt deze ook niet goed. Lijkt er dan helemaal niet op te reageren. (MIN of MAX geeft dezelfde temperatuur lucht). Dacht zelf een mogelijke lekkage in het aircosysteem? Ook ivm het stoom uit de roosters.

Krijg de indruk dat er een regelklep (af en toe) vastzit. Wat je als eerste indicatie zou kunnen proberen, is bij contact aan en motor en ventilatormotor uit de temperatuur van min naar max en terug te stellen de luchtstroomregelklep te bedienen.
Aan het geluid kun je wellicht horen of de klep wel/niet goed functioneert.

Blackadder the 5th zei:
Krijg de indruk dat er een regelklep (af en toe) vastzit. Wat je als eerste indicatie zou kunnen proberen, is bij contact aan en motor en ventilatormotor uit de temperatuur van min naar max en terug te stellen de luchtstroomregelklep te bedienen.

Dus ventilator op 0, motor uit en dan de temperatuur omhoog en omlaag klikken? Hoor ik dit dan in de auto of buiten de auto? (De luchtstroomregelklep)

Blackadder the 5th zei:

Dus ventilator op 0, motor uit, contact aan en dan de temperatuur omhoog en omlaag klikken? Hoor ik dit dan in de auto of buiten de auto? (De luchtstroomregelklep)

De meeste kans maak je denk ik als je in de auto zit. Hangt ook af van de constructie van het ventilatiesysteem.

Ga eens kijken of de aircopomp nog wel werkt, of niet, dit zie je onde de motorkap, zet de airco aan en kijk of het hart van de pomp mee gaat draaien, de buitenste schijf draad altijd mee, die zit immers ook om de dynamo en stuurbekrachtiging aan te drijven, immers lampje op dachbord voor airco gaat altijd branden, of ie het doet of niet, eigenlijk schande, maar ja,
Een 2e optie kan zijn dat, omdat je climatcontrol hebt? (Er zit dan een AUTO-STAND op) dan heeft het interieur ook een temperatuur voeler, waneer deze helemaal is dichtgeslibd is door bv stof, dan wordt deze geïsoleerd, en geeft dan de verkeerde waarde aan de kachel door, alleen weet ik niet waar ie bij jou zit, vaak een roostertje ergens op het dachbord???

Ik ga proberen korter te schrijven, dan blijf ik je voor Nico,🤣

beremans zei:
Ga eens kijken of de aircopomp nog wel werkt, of niet, dit zie je onde de motorkap, zet de airco aan en kijk of het hart van de pomp mee gaat draaien, de buitenste schijf draad altijd mee, die zit immers ook om de dynamo en stuurbekrachtiging aan te drijven, immers lampje op dachbord voor airco gaat altijd branden, of ie het doet of niet, eigenlijk schande, maar ja,
Een 2e optie kan zijn dat, omdat je climatcontrol hebt? (Er zit dan een AUTO-STAND op) dan heeft het interieur ook een temperatuur voeler, waneer deze helemaal is dichtgeslibd is door bv stof, dan wordt deze geïsoleerd, en geeft dan de verkeerde waarde aan de kachel door, alleen weet ik niet waar ie bij jou zit, vaak een roostertje ergens op het dachbord???

Deze sensor zit volgens mij achter de binnenspiegel? Of zit hier alleen de regensensor. Maar de temperatuur zou dan zonder de AUTO stand wel moeten veranderen lijkt mij. Deze reageert dan ook niet.

Wanneer ik de airco aan zet, merk ik wel dat de auto iets meer toeren gaat draaien. Aircopomp lijkt mij dan niet het probleem? Ga hier vanmiddag even naar kijken:)

De sensor regeld dan altijd de temperatuur, als die er zit, ook bij analoge bediening, de auto stand regeld alleen de combenatie airco en kachel,

beremans zei:
De sensor regeld dan altijd de temperatuur, als die er zit, ook bij analoge bediening, de auto stand regeld alleen de combenatie airco en kachel,

Weet je ook waar deze sensor zit en hoe zo’n ding eruit ziet :) is dit bij de regensensor achter de binnenspiegel?

onderdeel nr 8200093290

Als t goed is, en zit inderdaad bij je binnenspiegel! (y)

Kostte in 2010 32 euro. :p

6d9c05d979b3c568d3afd073344dbfc5.jpg

Blackadder the 5th zei:

De regelklep functioneert wel, maar lijkt af en toe een paar graden over te slaan en soms helemaal niks te doen.

Nico GTR zei:
Temperatuur sensor niet goed? Kan zomaar want de meeste gaan stuk rond deze leeftijd.

Hoe kan ik deze controleren? Heb m los gehaald en hij draait gewoon rond, was wel heeeel stoffig 🙊

Het is een weerstand.....dus je kunt hem doormeten.

Ik heb alleen geen idee of dit ook een 2k2 NTC weerstand is zoals de buitentemperatuurmeter of dat dit een andere is.

Blackadder the 5th zei:

De regelklep functioneert wel, maar lijkt af en toe een paar graden over te slaan en soms helemaal niks te doen.

Ik lees in @Beremans post dat de temperatuursensor rechtstreeks ingrijpt op de regeling en aansturing van de kleppen.
Daarvan uitgaand moet je er zeker van zijn dat de temperatuursensor goed is.

Ik zou de temperatuursensor, nadat je hem hebt schoongemaakt, weer monteren om even te testen.
Misschien was de vervuiling voldoende om het systeem in de war te schoppen ...

Blackadder the 5th zei:
Blackadder the 5th zei:

Ik lees in @Beremans post dat de temperatuursensor rechtstreeks ingrijpt op de regeling en aansturing van de kleppen.

Ik zou de temperatuursensor, nadat je hem hebt schoongemaakt, weer monteren om even te testen.

Dat schoonmaken was vooral het stof eruit blazen. Is er een andere mogelijkheid om deze goed schoon te maken?

Blackadder the 5th zei:

Betekent dit dat als ik de sensor demonteer en vervolgens probeer de temperatuur te regelen, dat de kleppen niet moeten reageren?

Blackadder the 5th zei:

Betekent dit dat als ik de sensor demonteer en vervolgens probeer de temperatuur te regelen, dat de kleppen niet moeten reageren?

Als @Beremans gelijk heeft, zou dat moeten kloppen. Ik weet zelf niet hoe de regeling werkt, maar dit zou je uit kunnen proberen.
Als hij met de sensor aangesloten het wel weer (gedeeltelijk) doet, zit je blijkbaar op de goede weg ...

Nico GTR zei:
onderdeel nr 8200093290

Als t goed is, en zit inderdaad bij je binnenspiegel! (y)

Kostte in 2010 32 euro. :p

6d9c05d979b3c568d3afd073344dbfc5.jpg

Hij zit achter de lichtunit voorin.

Klinkt heel erg als de aandrijving van de regelklep. Wij hebben ook een Clio uit 2002 gehad en daar hadden we hetzelfde probleem. Er kwam alleen nog warme lucht uit.
Je kan redelijk makkelijk bij die aandrijving bij ons was de koppeling tussen de stelmotor en de regelklep gescheurd. Deze heb ik gelijmd en daarna is het tot we de auto weggedaan hebben (nog 3 jaar) goed blijven werken.

golfdiesel zei:
Klinkt heel erg als de aandrijving van de regelklep. Wij hebben ook een Clio uit 2002 gehad en daar hadden we hetzelfde probleem. Er kwam alleen nog warme lucht uit.
Je kan redelijk makkelijk bij die aandrijving bij ons was de koppeling tussen de stelmotor en de regelklep gescheurd. Deze heb ik gelijmd en daarna is het tot we de auto weggedaan hebben (nog 3 jaar) goed blijven werken.

Dan moet ik daar eens naar kijken. Waar kan ik deze aandrijving vinden? Hoop dat dit het probleem is:)

golfdiesel zei:

Dan moet ik daar eens naar kijken. Waar kan ik deze aandrijving vinden? Hoop dat dit het probleem is:)

De aandrijving van deze luchtverdeelklep zit aan de rechterkant van het kachelhuis en je kan er aan de passagierskant in de voetenruimte makkelijk bij. Je hoeft in principe niets los te halen van het dashboard. De motor zit met een paar torx schroeven vast. De aandrijving heeft een apart gevormde koppeling die in de aansluiting van de luchtverdeelklep valt. Er was een deel van het kunststof gescheurd waardoor de klep niet goed verplaatst kon worden. Als laatste redmiddel heb ik ook wel eens gezien dat iemand de motor vast op de klep gelijmd heeft zodat deze nooit meer los komt. Deze koppeling tussen aandrijving en luchtverdeelklep is een zwak punt.

Na het schoonmaken van de sensor lijkt de temperatuur weer te veranderen.(y)
Nu merk ik echter dat mijn ramen erg snel beslaan als ik de kachel aanzet boven de 18 graden.
Wanneer ik vervolgens de voorruit blowers weer aanzet met koude lucht verdwijnt deze wel snel.
Waar kan dit mee te maken hebben? (Interieurfilter???)
Ik denk zelf niet mijn kachelradiateur aangezien er geen 'zoete' koelvloeistof geur in de auto te ruiken is.

Blackadder the 5th zei:

Merk je verbetering bij de regelklep, nu je de temperatuurvoeler hebt schoongemaakt?

Krijg de indruk dat de automatische regeling nog niet goed werkt, maar de handmatige regeling blijkbaar wel.

Het interieurfilter heeft er naar mijn idee niet zoveel mee te maken, wel goed om deze te controleren/vervangen.

Blackadder the 5th zei:
Blackadder the 5th zei:

Merk je verbetering bij de regelklep, nu je de temperatuurvoeler hebt schoongemaakt?

Krijg de indruk dat de automatische regeling nog niet goed werkt, maar de handmatige regeling blijkbaar wel.

Het interieurfilter heeft er naar mijn idee niet zoveel mee te maken, wel goed om deze te controleren/vervangen.

Na het schoonmaken van de sensor is er weer verschil tussen warm en koud:) dus dat lijkt weer te werken. (Misschien nog niet 100%?)

Via Climate Control beslaan de ramen vrijwel direct. (Dit was niet heel handig om op de snelweg te testen...)
Wanneer de Climate Control inschakeld gaat deze over op voet en de blowers gericht op mijzelf (niet die van de voorruit en beslaat deze)

Vervolgens weer handmatig op het raam richten met koude lucht en het is na een paar seconden weer prima.

Via Climate Control beslaan de ramen vrijwel direct. (Dit was niet heel handig om op de snelweg te testen...)
Wanneer de Climate Control inschakeld gaat deze over op voet en de blowers gericht op mijzelf (niet die van de voorruit en beslaat deze)

Vervolgens weer handmatig op het raam richten met koude lucht en het is na een paar seconden weer prima.

Blijkbaar werkt de airco zelf wel goed, aangezien je met handmatige bediening de voorruit wel goed schoonkrijgt.
Wat wellicht goed is om na te kijken is of de condenswaterafvoer van de airco niet verstopt zit.

Je kunt dit testen door de auto een paar minuten met de airco aan te laten draaien. Als het
goed is moet er een plasje (condens)water liggen onder de auto in de buurt van de motorruimte.
Als er geen water ligt, zit deze afvoer waarschijnlijk verstopt en hoopt zich op in het ventilatiesysteem. Hierdoor krijg
je het effect van condens op de ruiten als je de airco even niet gebruikt.
Ook een vochtig interieurfilter kan hetzelfde effect geven.

Blackadder the 5th zei:

Blijkbaar werkt de airco zelf wel goed, aangezien je met handmatige bediening de voorruit wel goed schoonkrijgt.
Wat wellicht goed is om na te kijken is of de condenswaterafvoer van de airco niet verstopt zit.

Je kunt dit testen door de auto een paar minuten met de airco aan te laten draaien. Als het
goed is moet er een plasje (condens)water liggen onder de auto in de buurt van de motorruimte.
Als er geen water ligt, zit deze afvoer waarschijnlijk verstopt en hoopt zich op in het ventilatiesysteem. Hierdoor krijg
je het effect van condens op de ruiten als je de airco even niet gebruikt.
Ook een vochtig interieurfilter kan hetzelfde effect geven.

Als ik dat doe ligt een inderdaad een plasje water onder de auto. Het druppelt er langzaam uit. Mogelijk m’n interieurfilter even vervangen, deze zit er volgens mij inmiddels alweer 2 jaar in 🙈

Ja maar als je hem op auto stand zet, en d3 klep naar je voorruit gaat dicht, ja dan beslaat de boel dat is logies natuurlijk, alleen is het dan raar dat je hem hand matig dan wel weer er heen kan zetten??? Je hebt wel d3 digitale versie??
. Of meschien staat ie in recirculatie stand, dan wordt de lucht alleen in de auto rond gepompt, ipv dat ie het van buiten af haalt,
Ook kan je even je roosters die naar je toestaan even dicht doen, en dan kijken of ie wat meer op het voorraam blaast,

beremans zei:
Ja maar als je hem op auto stand zet, en d3 klep naar je voorruit gaat dicht, ja dan beslaat de boel dat is logies natuurlijk, alleen is het dan raar dat je hem hand matig dan wel weer er heen kan zetten??? Je hebt wel d3 digitale versie??
. Of meschien staat ie in recirculatie stand, dan wordt de lucht alleen in de auto rond gepompt, ipv dat ie het van buiten af haalt,
Ook kan je even je roosters die naar je toestaan even dicht doen, en dan kijken of ie wat meer op het voorraam blaast,

Ja ik heb de digitale versie. Het moet toch niet zo zijn dan zodra ik de climate control op auto zet en deze de roosters om mij en m’n voeten aan zet dat de ramen vrijwel direct beslaan. Als het enigszins vochtig in de auto is begrijp ik dat de ramen beslaan, maar als het niet bepaald vochtig is buiten en ze beslaan direct dan blijft dit apart.

Wanneer de auto stand aan gaat, dan gaat deze meestal biet op de recirculatie stand staan. Met de roosters is een optie maar het zou niet de oplossing moeten zijn toch?

Ik lees net in het instructieboekje van je auto, dat de onderste 4 knopjes, keuze instelingen zijn, van R naar L, voorraam-voeten-dachbord, dus druk je op voeten, dan zal je vooraan beslaan, alleen als het climaat in de auto optimaal is zal dit zo blijven en zal het voorraam niet beslaan, maar dit is vaak pas na een half uur rijden,

beremans zei:
Ik lees net in het instructieboekje van je auto, dat de onderste 4 knopjes, keuze instelingen zijn, van R naar L, voorraam-voeten-dachbord, dus druk je op voeten, dan zal je vooraan beslaan, alleen als het climaat in de auto optimaal is zal dit zo blijven en zal het voorraam niet beslaan, maar dit is vaak pas na een half uur rijden,

Ahh oke, wanneer ik deze keuze instellingen gebruik springt hij wel van auto af naar handmatig :) dus dan het eerst half uur maar geen auto gebruiken :)

Hmm het probleem leek opgelost.
Dat is dus nu niet het geval, wanneer ik nu de blower vol aan zet. Hoor ik water stromen? Dat hoorde ik eerder niet.. wat kan dit zijn? Hij wordt nu ook niet meer koud?

Terug
Bovenaan