Juiste kenteken bij twee woonlanden.

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal:

Ik verblijf tegenwoordig het grootste deel van mijn tijd in een ander EU land (land X), waar ik ook officieel geregistreerd bij de gemeente ben. Ik ben ook nog altijd geregistreerd gebleven in NL bij mijn eigen huis, in het land waar ik werk. Ik heb dus twee woonplaatsen in twee EU landen.

Ik wil nu een auto kopen, maar ik weet dat je geen buitenlandse kenteken mag hebben in het land waar je woont, maar wat als jij in twee verschillende landen woont?
Misschien dat ik een kenteken moet hebben van land X, aangezien dat ik daar meer dan de helft van het jaar ben, maar mag ik dan niet in NL met die auto rijden? En als ik de auto van een land in de andere wil invoeren, moet ik dan altijd BPM betalen?

Hopelijk weet iemand meer hierover! Alvast bedankt voor de antwoorden!

Dit moet je aangeven bij de Belastingdienst, komt er in ieder geval op neer dat het % dat je daadwerkelijk in NL rijdt ook in wegenbelasting gaat betalen. Hoe het met de BPM berekening zit durf ik niet te zeggen.

Je moet je uitschrijven als bewoner in NL. Je (huur)huis hou je natuurlijk gewoon aan. Dan mag je hier met X platen rijden. Hoeveel dagen je niet in NL bent telt daarvoor mee, maar ook je hele leven: lid van fitnesscentrum, voetbal, ziekteverzekering tandarts- en doktersbezoek ook.

Ik zou je eigen NL gemeente eens bellen, volgens mij kunnen ze gewoon woonplaats: Madrid invullen.

Verder: als je geen auto's met tigduizend BPM 5 dagen per week door NL rijdt en voor je huis zet (klikburen!) ben je echt niet zomaar de klos. De meerdere gevallen die ik persoonlijk ken kregen de kans het schriftelijk uit te leggen na jaren op het randje te gaan met de woonplaats.

Caracara zei:
Hoi allemaal:

Ik verblijf tegenwoordig het grootste deel van mijn tijd in een ander EU land (land X), waar ik ook officieel geregistreerd bij de gemeente ben. Ik ben ook nog altijd geregistreerd gebleven in NL bij mijn eigen huis, in het land waar ik werk. Ik heb dus twee woonplaatsen in twee EU landen.

Ik wil nu een auto kopen, maar ik weet dat je geen buitenlandse kenteken mag hebben in het land waar je woont, maar wat als jij in twee verschillende landen woont?
Misschien dat ik een kenteken moet hebben van land X, aangezien dat ik daar meer dan de helft van het jaar ben, maar mag ik dan niet in NL met die auto rijden? En als ik de auto van een land in de andere wil invoeren, moet ik dan altijd BPM betalen?

Hopelijk weet iemand meer hierover! Alvast bedankt voor de antwoorden!

Volgens mij moet je zijn uitgeschreven bij de gemeente in Nederland.
link
en
link

En dan kun je een auto kopen met kenteken van land X waar je bent ingeschreven.
Bij invoer naar Nederland moet je meestal bpm betalen, hierover is al veel geschreven o.a. op dit forum (zoek op importeren). In geval van verhuizing gelden er andere regels en voorwaarden.

indien je langer dan 365 dagen per jaar buiten nederland verblijft moet je je uitschrijven bij de gemeente en je nieuwe buitenlandse woonadres opgeven. Daar betaal je vervolgens ook je belastingen en rij je dus in het bijhorende kenteken mee rond.
Hou je een nederlands adres aan en via een reclame foldertje op naam kun je dat aan tonen dan blijf je dus nederlands ingezetene en betaal je dus hier belasting.
Let goed op ! of je moet in het buitenland erg goed verdienen of je moet zelf voor een goede pensioenpot sparen, elk jaar dat je uit geschreven bent uit het nederlandse bevolkingsregister kost je 2% van je AOW ( pensioen) mocht je nu al oud genoeg zijn voor een pensioen dan heb je er geen last van. Het maakt niet uit of in je het buitenland wel of niks verdiend.... enige uitzondering is of je werkgever in het buitenland de lasten aan de nederlandse sociale verzekeringsbank wil afdragen

je kan dus wel 2 paspoorten hebben maar geen 2 (wereld) woon adressen hebben

Terug
Bovenaan