Jongeren, waar zijn jullie verzekerd en tegen welke voorwaarden?

Toyo123

Net ingestapt
Hallo,

Ik ben 19 jaar, heb een Toyota Starlet en ben benieuwd naar waar andere jongeren (of de ouders van jongeren die deze gegevens weten) verzekerd zijn. Ik zie namelijk veel jongeren rondrijden in auto's met destijds dergelijk hoge nieuwprijzen.

Een WA verzekering voor zo'n Starlet begint ongeveer bij 60-80 euro (op eigen naam uiteraard). Wat ik redelijk veel vind.

Of hebben jullie de auto verzekerd op de naam van de ouders?

Formatje

Auto type:
Premie per maand:
Verzekeraar:
Voorwaarden (WA, WA+, All Risk):

Ben benieuwd naar de reacties.

Nooit je auto op naam van je ouders verzekeren! Het is en blijft fraude en mocht de verzekering erachter komen dat het eigenlijk jouw auto is krijg je geen cent en in het ergste geval bega je een zeer duur misdrijf.

Renault Clio 1.2 8V
36 euro, trede 3
ZLM verzekeringen
WA + inzittenden.

Ik begon op 52 euro.

Nico GTR zei:
Nooit je auto op naam van je ouders verzekeren! Het is en blijft fraude en mocht de verzekering erachter komen dat het eigenlijk jouw auto is krijg je geen cent en in het ergste geval bega je een zeer duur misdrijf.

Renault Clio 1.2 8V
36 euro, trede 3
ZLM verzekeringen
WA + inzittenden.

Ik begon op 52 euro.

Zelfs in het meest gunstige geval: als je later een auto op eigen naam gaat verzekeren ben je nog een klap met geld kwijt. Ten eerste omdat je dan wat hebt kunnen sparen voor een echt leuke auto (die meteen wat kost en een leuke nieuwwaarde had) en ten tweede omdat je dan met een premie van 100% begint omdat je geen schadevrije jaren hebt opgebouwd.

Nico heeft een prima idee daarin. Goedkope auto, lage lasten in verzekering, belasting, onderhoud en brandstof. Paar jaar in rondrijden, lekker sparen.

Mee eens. Mijn insteek: als je allerlei fratsen uit moet halen om iets betaalbaar te krijgen dan is het dus gewoon te duur en moet je er niet aan beginnen.

Ik kan me voorstellen dat je € 60 per maand veel vindt. Voor m'n Cabrio ben ik per maand € 43,- kwijt voor WA/SVI/OI. (21 SVJ). Een verzekeraar dient de potentiële schade te verzekeren met een maximaal verzekerd bedrag van 2.5Mio voor materiële schade en ongeveer 6Mio voor letselschade. Totaal ongeveer 8.5 miljoen per gebeurtenis.... We kunnen allemaal een keer een foutje maken waarbij een andere partij schade oploopt. In 98.5% van de gevallen zijn dat relatief eenvoudige schades, maar er zitten af en toe megaclaims tussen met heel veel letsel- en gevolgschade (niet meer kunnen werken, aanpassingen in huis, verzorging). Het blijkt volgens De Nederlandse Bank (DN:cool: dat verzekeraars nog steeds verlies lijden op de WAM portefeuille en heeft bepaald dat dit niet wenselijk is. (faillissement van verzekeraars?) Er zullen dus nog premieverhogingen aankomen. Autorijden is duur, maar een deel wordt veroorzaakt doordat wij, de chauffeurs, een hoop zaken belangrijker vinden dan met autorijden bezig te zijn als we eenmaal zijn ingestapt.

Ik had een verzekering voor 45 Euro per maand voor zowel mijn 155 als de 75. Die is helaas gestopt, dus moet nu wat anders zoeken. Als ik nu zoek kom ik uit bij Centraal beheer voor 30 Euro per auto per maand. Toen ik de 155 5 jaar geleden kocht betaalde ik iets van 42 Euro per maand. Alles WA+ trouwens.

Waar als jongere mogelijk ook nog een voordeeltje aan te behalen valt en waar ik zelf destijds gebruik van heb gemaakt: een collectieve autoverzekering via de werkgever van één van de ouders (die accepteerde in elk geval in mijn geval ook inwonende kinderen). Dan kan het nog steeds zijn dat een andere verzekering goedkoper is, het blijft een raar wereldje, maar het is in elk geval de moeite van het navragen waard als je ouders ergens werken waar zo'n collectief is afgesloten.

Lijkt me wel interessant om te zien hoe de prijzen voor jongeren verschillen, inderdaad. Als jongere zonder schadevrije jaren betaal je gewoon belachelijk veel voor je autoverzekering. Dit is wat ik betaal(de) voor mijn vorige en huidige auto:

Auto type: Peugeot 306 1.4
Premie per maand: €71,97
Verzekeraar: Selfinsured via Independer
Voorwaarden (WA, WA+, All Risk): WA en inzittendenverzekering

Auto type: Peugeot 206 cc 2.0-16v
Premie per maand: €89,70
Verzekeraar: Offermans-Joosten (tegenwoordig Fidus)
Voorwaarden (WA, WA+, All Risk): WA+ met afgekocht eigen risico en inzittendenverzekering

Ik ben 21 jaar, maar aangezien ik in februari vorig jaar mijn rijbewijs heb gehaald en ik mijn vorige auto geen jaar verzekerd heb gehad heb ik geen schade vrije jaren kunnen overnemen. Bij mijn huidige verzekeraar heb ik uit coulance twee schadevrije jaren gekregen, dus die hebben de premie nog flink verlaagd (mijn bonus/malus korting is zo'n 80 euro volgens mijn polis).

Oh, en mijn advies aan iemand die voor het eerst zijn (eigen) auto gaat verzekeren: doe dat alsjeblieft niet bij een internetverzekering, want als er iets gebeurt sta je er he-le-maal alleen voor. Ook als jij het niet schuld bent. Mijn eerste auto is op vakantie in Frankrijk van achteren aangereden, en ik heb de hele schadeafhandeling zelf moeten doen. Bellen naar een Franse verzekering, bellen naar de ANWB... maandenlang was ik daar mee bezig.

Mijn huidige auto heb ik verzekerd bij een tussenpersoon, die dit soort zaken voortaan voor mij kan doen. Zoveel prettiger.

@PM zei:
Waar als jongere mogelijk ook nog een voordeeltje aan te behalen valt en waar ik zelf destijds gebruik van heb gemaakt: een collectieve autoverzekering via de werkgever van één van de ouders (die accepteerde in elk geval in mijn geval ook inwonende kinderen). Dan kan het nog steeds zijn dat een andere verzekering goedkoper is, het blijft een raar wereldje, maar het is in elk geval de moeite van het navragen waard als je ouders ergens werken waar zo'n collectief is afgesloten.

1 probleem.....ik ben al uit huis. :p

Als eerste auto, 0 schadevrije jaren

Auto type: Mazda MX5 1.6 uit 1992
Premie per maand: ca €55
Verzekeraar: Centraal beheer
Voorwaarden (WA, WA+, All Risk): WA+

Na 1 jaar was dat €50, later een 1.8 gekocht, die was dan weer €5 duurder per maand

Nu (2 schadevrije jaren):
Auto type: Mazda MX5 1.6 uit 1992
Premie per maand: ca €35 (hij gaat morgen weer in de verzekering)
Voorwaarden (WA, WA+, All Risk): WA+, als 2e auto

Auto type: Volvo V70 2.5 op LPG
Premie per maand: ca €60
Voorwaarden (WA, WA+, All Risk): uhm, zo goedkoop mogelijk. Ik dacht WA met stormschade oid

Nico GTR zei:
@PM zei:

1 probleem.....ik ben al uit huis. :p

Iedereen maakt fouten :p

Auto type: Volkswagen Polo 1.4 (denk misschien toch wel ietsje zwaarder dan een starletje?).
Premie per maand: €49,00
Verzekeraar: ZLM Verzekeringen
Voorwaarden (WA, WA+, All Risk):WA

ZLM Verzekeringen is dé goedkoopste verzekering (voor jongeren) waar je normaal bij een for-profit organisatie zo'n €80-120 euro per maand betaalt voor een Polo betaal je bij ZLM €49,00 voor dezelfde voorwaarden en dezelfde leeftijd, ook zonder schade vrije jaren. Ik begin al standaard met een 5% korting bij hun met 0 schade vrije jaren. Let op, ZLM verzekeringen is alleen voor inwoners uit Brabant en Zeeland. Toch heb je wel gelijk over het feit dat jongeren in duurdere auto's rond rijden. Zelf zie ik dan leeftijdgenoten bij mij op school (MBO) en heel de parkeerplaats staat dan vol met auto's uit 2005 of nieuwer (denk aan Audi's, BMW's, getunede Opels en veel meer). Dan begin ik me af te vragen, zo'n auto is zwaarder, duurder in aanschaf e.d. hoe zij dit kunnen betalen. Ik gok dat jij ook met die vraag zit? Denk dat het met de scholing van dat soort mensen te maken heeft. Zij volgen misschien ene lagere opleiding en dan wel een BBL, krijgen betaald terwijl ze school hebben (1 dag school, 4 dagen werken), dus hebben zij op dat moment meer te besteden dan ik heb (ik volg dan weer een hogere opleiding, BOL 4) en heb een bijbaantje met zo'n 279 euro in de maand en zij misschien een maandsalaris van 1200 in de maand.

Mijn ervaring is dat er niet één verzekering is die goedkoop is, maar dat je zelf actief moet vergelijken. Tip 1 voor het afsluiten van een verzekering is dat je het altijd telefonisch moet doen. Zo kan je enigzins 'onderhandelen'. Ik betaalde op mijn achttiende ongeveer dan 35 euro WA per maand, voor een auto in dezelfde gewichts- en vermogensklasse als jou Starlet. Ik heb destijds 5 'no-claim jaren' cadeau gekregen, twee omdat ik scooter had gereden, twee omdat ik de belofte heb gedaan een slipcursus te doen (waarvan het certificaat overhandigd aan de verzekering. Binnen 5 maanden had ik de cursus terugverdient en het was nog leuk ook!) een één jaar als extra korting.

Na 1,5 jaar kocht ik een andere auto en dus weer verzekeringen vergelijken. Ook daar telefonisch weer korting gekregen. Ik betaalde toen zo'n 29 euro per maand voor zwaardere auto met meer vermogen. Inmiddels betaal ik zo'n 25 euro op mijn 22ste. Alle drie verschillende verzekeringsmaatschappijen.

In januari 2016 ben ik 18 jaar geworden, ik had mijn rijbewijs al vanaf april 2015. Daarop zijn de volgende premies berekend.

1ste auto (februari 2016 tot februari 2017):
Peugeot 205 1998 --> verzekerd bij Centraal Beheer Achmea (WA) --> €59/maand --> 1e schadevrije jaar opgebouwd --> auto weg wegens te hoge onderhoudskosten

2e auto (februari 2017 tot september 2017):
Ford Focus 1.6 1999 --> verzekerd bij Generali (WA) --> €81.28/maand --> voorbij de helft van het jaar dus 2e jaar in Roy-database met contractvervaldatum februari

2e auto (september 2017 tot heden):
Ford Focus 1.6 1999 --> verzekerd bij Delta Lloyd (WA) --> €59.17/maand --> bijzonderheden:
- Ik wil mijn auto meenemen naar het buitenland voor 6 maanden i.v.m. studie, met veel moeite heb ik de aantekening gekregen dat dit éénmalig toegestaan is
- Ze kennen mij al 2 schadevrije jaren toe (ondanks de contractvervaldatum die in februari staat). Hiermee opletten, ze berekenen de premie nog steeds op basis van in mijn geval 19 jaar. Wanneer ik 20 wordt berekenen ze de premie niet opnieuw waardoor ik 7 maanden als 19 jarige met 2 schadevrije jaren premie betaal terwijl ik al 20 ben. Dit heeft in mijn geval een klein nadeel van ongeveer 7*€8 maar uiteindelijk zou dit meer in mijn voordeel moeten gaan werken.

Mijn vorige (en dus eerste) auto: Chevrolet Kalos 1.2
Premie per maand: €47,77
Verzekeraar: Allsecur
Voorwaarden (WA, WA+, All Risk): WA

Auto type: Opel Agila 1.2 twinport
Premie per maand: €38.78
Verzekeraar: ZLM
Voorwaarden (WA, WA+, All Risk): WA
Voor een 18 jarige vind ik dat een erg net bedrag.

Auto type: Seat ibiza cupra 1.4 TSi ( uit 2013)
Premie per maand: rond de 178,70
Verzekeraar: FBTO via Independer
Voorwaarde All risk.

Hiervoor een suzuki Swift 1.2 base uit 2011 voo ongeveer 100 per maand.
Ook al Risk

Spijt, dat ik mijn auto's niet gelijk op naam heb gehad.. ben nu 22 jaar en had al flink wat korting kunnen hebben :/

BleuZ NL zei:
Oh, en mijn advies aan iemand die voor het eerst zijn (eigen) auto gaat verzekeren: doe dat alsjeblieft niet bij een internetverzekering, want als er iets gebeurt sta je er he-le-maal alleen voor. Ook als jij het niet schuld bent. Mijn eerste auto is op vakantie in Frankrijk van achteren aangereden, en ik heb de hele schadeafhandeling zelf moeten doen. Bellen naar een Franse verzekering, bellen naar de ANWB... maandenlang was ik daar mee bezig.

Mijn huidige auto heb ik verzekerd bij een tussenpersoon, die dit soort zaken voortaan voor mij kan doen. Zoveel prettiger.

Is daar de rechtsbijstandverzekering optie (of de karigere rechtsverhaal verzekering) van je auto verzekering niet daarvoor?

Mijn eerste auto die ik kocht in 2010:
Hyundai Getz 1.3 GLS
€52 per maand
WA+, met inzittende- en rechtsbijstandverzekering

kosten verschilt ook erg tussen verschillende auto's. Dus als je shopt, voor een auto is het wel handig om een vergelijkingssite van autoverzekeringen er naast te houden

RaceChinees zei:
Is daar de rechtsbijstandverzekering optie (of de karigere rechtsverhaal verzekering) van je auto verzekering niet daarvoor?

Van wat ik heb begrepen is een rechtsbijstandverzekering er om je bij te staan in de rechtshulp. In mijn geval had ik geen rechtshulp nodig omdat de schuld al duidelijk was, maar ik moest bij de verzekering van de tegenpartij constant aankloppen om te vragen naar de voortgang van hun afhandeling. Zij moesten een expert naar de auto toesturen, zij moesten de betaling overmaken e.d.

Een rechtsbijstandverzekering had me hier evengoed niet mee kunnen helpen. Een tussenpersoon kan je hier wél mee helpen, vandaar.

Ik heb inmiddels trouwens één schadevrij jaar erbij gekregen omdat ik de auto nu een jaar lang zonder schade te rijden in mijn bezit heb, en dat heeft me een extra bonus/malus korting van 5 euro opgeleverd :)

BleuZ NL zei:
RaceChinees zei:

Van wat ik heb begrepen is een rechtsbijstandverzekering er om je bij te staan in de rechtshulp. In mijn geval had ik geen rechtshulp nodig omdat de schuld al duidelijk was, maar ik moest bij de verzekering van de tegenpartij constant aankloppen om te vragen naar de voortgang van hun afhandeling. Zij moesten een expert naar de auto toesturen, zij moesten de betaling overmaken e.d.

Een rechtsbijstandverzekering had me hier evengoed niet mee kunnen helpen. Een tussenpersoon kan je hier wél mee helpen, vandaar.

Bij mijn verzekering staat het ook gewoon bij het rijtje:
https://zelf.nl/autoverzekering/rechtsbijstand/

Bij de ANWB staat bij stap 2 dat je het ook met rechtsbijstand kan uitbesteden aan je verzekering:
https://www.anwb.nl/juridisch-advies/aanrijding-en-dan/schade-verhalen-hoe/stappenplan-schade-verhalen

Terug
Bovenaan