Joep autoweek!

Guest
Gisteren kwam er een nieuwe video van autoweek klokje rond online! Link hieronder. Op minuut 03:17 vertelt hij precies wat mijn probleem is met de auto. Hij heeft het hier over een trillingsdempend mechanisme in de koppeling. Kan iemand me hier meer informatie over geven?

https://www.youtube.com/watch?v=4J7M__JROxY

Joep bedoelt de tangentiaalveren in de koppelingsplaat. Die zorgen ervoor dat het koppelen en ontkoppelen wat soepeler verloopt.

Dat zijn de 6 veren (in dit geval) die in de koppelingsplaat zitten:

Koppeling.jpg

EDIT: Tijdens het schrijven van dit bericht waren anderen mij al voor :D

EVV zei:
Zou die auto geen dual mass vliegwiel hebben dat hij dat bedoelt?

Deze Audi heeft wel een dubbel massa vliegwiel, alleen heeft een vliegwiel geen directe invloed op het koppelen en ontkoppelen. Het klopt wel dat een dubbel massa vliegwiel er voor zorgt dat er minder trillingen doorgegeven worden aan de aandrijflijn.

Ik vond trouwens de technische uitleg van Joep over van alles en nog wat (verstuivers, lekkages, koperen plaatje etc etc) heel erg leuk, nuttig en leerzaam. En Joep weet heel veel blijkt dus, zulke mensen moet je koesteren :)

Kan het zo zijn dat die veren uitzetten bij warmte en daarom bij warmer weer/warme motor het bokken weg is?

Ilias Lolzolo zei:
Kan het zo zijn dat die veren uitzetten bij warmte en daarom bij warmer weer/warme motor het bokken weg is?

Zijn van metaal he.......:T Dus het antwoord zit in de vraag.

Ilias Lolzolo zei:

ja.

maar ze worden oud en verslijten.

ik rij nu al bijna 2 jaar zo. ik rij door tot het kapot gaat en dan vervang ik de koppeling zelf.

bij mij doet hij het ook bij een warme motor.

neef van mij heeft een 2.0 golf 4 gti. en na 200.000km rijd hij nog zo rond(wagen heeft al 500.000km+, eerste eigenaar)

je hebt zelfs koppelingen zonder de veren(sport, cup, race koppelingen) maar die mijn meer gemaakt voor 100.000km en dan een nieuwe.

Er zit ook en diafragmaveer in een koppeling. Als daar in de loop der tijd wat veren van afbreken heb je hetzelfde. Slecht te doseren.

Terug
Bovenaan