Jaguar XJ EV (geschrapt)

Volt

Asfaltkampioen
Next-Gen Jaguar XJ EV Spied For First Time

Mule

jaguar-xj-ev-spy-shots.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat was ook mijn eerste gedachte, het lijkt mij zelfs gewoon de koets van de huidige XF. Ik kan mij ook (gezien het formaat) niet voorstellen dat dit een XJ betreft.

Mij ook niet echt. Het zou hooguit een mule kunnen zijn

Het is niet de huidige XF, de proporties zijn heel anders als je goed kijkt. Dus dan zal het wel kloppen en wordt hiermee de techniek van de nieuwe XJ getest. De nieuwe XJ zou iets heel anders gaan worden en aangezien moderne elektrische auto's zich vaak kenmerken door kortere overhangen, zou dat ook hier het geval kunnen zijn. Wie weet wordt 'ie wel iets korter dan de XF, zoals de I-Pace ook iets korter is dan de F-Pace. Het lijkt in ieder geval geen enorme slee te worden.

Productiemodel (heftig ingepakt natuurlijk)

2021-jaguar-xj-spied-with-production-body.jpg

Beetje lastig oordelen over de details maar de uitgestrekte lijn ook erg fraai. Ben benieuwd wat ze met C/D-stijl willen doen. Lijkt een beetje een Nissan-knikje te hebben

Zeker zeer fraaie gestrekte lijnvoering, zoals het hoort bij zo'n model m.i.

MCDubbleU zei:
Beetje lastig oordelen over de details maar de uitgestrekte lijn ook erg fraai. Ben benieuwd wat ze met C/D-stijl willen doen. Lijkt een beetje een Nissan-knikje te hebben

Hier moest ik aan denken. Ook aan de Stinger en vorige Quattroporte. Het lijkt in ieder geval niet zo'n inwisselbare, typisch elektrische auto te worden (zoals de Mercedes-Benz Vision EQS).

Jaguar Will Become An EV Brand, But XJ Sedan Is Not Happening
Unfortunately, the move to zero-emission models means there won’t be a direct replacement of the XJ. In its official press release, Jaguar says a new XJ is not happening “as the brand looks to realize its unique potential. https://www.motor1.com/news/488087/jaguar-become-ev-brand/

Want de XE, XF, aar ook F-Type, vergeten we voor het gemak maar even?

Wat zonde dat dit hele project, zo te zien vrijwel voltooid (debuut zou dit jaar moeten plaatsvinden), in de prullenbak wordt gegooid. Was toch erg benieuwd geweest wat dit ging worden. Geeft wel aan dat het roer omgaat en om moet bij het al lange tijd verlieslatende Jaguar. Vreemd is het wel, we worden een 100% elektrisch merk, maar een volledig elektrisch model dat klaar staat schrappen we.

Verstandige keuze om die sedan te schrappen, de oude xj verkocht al voor geen meter. BMW en Audi verkopen ook meer SUVs dan 7 of a8 series. Een kleine fabrikant die het al moeilijk heeft kan dan beter iets gaan maken wat de markt wil, en niet wat een paar forum bezoekers willen :)

De volledige focus op elektrificatie gaat de doodsteek zijn voor veel Westerse automerken. In no time is het witgoed op wielen uit China op hetzelfde niveau. Je TV-commercial gaat bij lange na niet genoeg zijn om mensen (tien)duizende euro's extra te laten betalen voor een stukje, niet aanwezige, emotie.
Ik kijk met angst en beven naar de toekomst van de automobielindustrie, zeker die in Europa. Kijk naar de smartphone markt waar ook de Chinese meuk het overgrote deel van de markt ondertussen beheerst. Ik heb ook een Oppo. Simpelweg omdat het mij zo'n smartphone geen reet interesseert. Als het maar werkt, want het doet allemaal hetzelfde. Als je straks moet kiezen tussen D-SUV uit China of D-SUV uit Europa, met dezelfde aandrijflijn, batterij (waarbij we ook nog eens een stuk afhankelijker worden van de Russen, Aziaten en Afrikanen) en ongetwijfeld binnen nu en 10 jaar ook de interieurkwaliteit, waarom zou je dan nog meer gaan betalen?

Pijnlijk...

en ongetwijfeld binnen nu en 10 jaar ook de interieurkwaliteit,

Een MG ZS is al hoogwaardiger van binnen dan de VW ID.3.

Verder wordt het inderdaad nog saaier. Accu inkopen bij een merk, je eigen koets er overheen en net iets comfortabeler of juist dynamischer maken en je bent klaar.

Joop 5528328 zei:
Want de XE, XF, aar ook F-Type, vergeten we voor het gemak maar even?

Je kunt natuurlijk op je klompen aanvoelen dat de toekomstige opvolgers van reeds bestaande suv's als de F-Pace en E-Pace ook meteen de sedans opvolgen.

MCW zei:
en ongetwijfeld binnen nu en 10 jaar ook de interieurkwaliteit,

Een MG ZS is al hoogwaardiger van binnen dan de VW ID.3.

Verder wordt het inderdaad nog saaier. Accu inkopen bij een merk, je eigen koets er overheen en net iets comfortabeler of juist dynamischer maken en je bent klaar.

Dit. De Europese merken hebben volgens mij geen idee wat er op hun afkomt.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
... voor een stukje, niet aanwezige, emotie. ...

Is emotie dan enkel die bromtor voorin? Begrijp met niet verkeerd, ik vind een 6,8 of 12 cilinder heerlijk, maar dat de emotie compleet verdwijnt omdat er geen verbrandingsmotor gemonteerd is snap ik niet zo goed. Ik heb een paar keer een porsche taycan mee gekregen, en dat is toch echt gewoon een porsche, dat merk je aan alles.

Maar inderdaad, de cliootjes, polos, golfjes en al dat goedkope spul kunnen best wel eens vervangen worden door modelletjes uit China. Zeker nu veel jongeren vrijwel niks meer om auto;s geven, en enkel een vervoersmiddels zoeken. Pas had ik een discussie met een 22 jarige, die vond een skoda veel beter dan de e klasse van zn vader omdat het entertainment gedeelte veel beter en makkelijker te bedienen was o_O

De toekomst van PSA, FCA etc zullen -denk ik- afhangen met de deals die ze onderling kunnen sluiten, maar voor hun zie ik het somber in.

Emotie kan voortkomen uit een bijzondere motorisering, maar ook uit een stukje perfectie van een auto. Dat is dus waar onderscheidende merken aan zullen moeten blijven werken. Goede afwerking, mooie interieurs, kwaliteit, goed werkende bedieningsconcepten etc. Wat al deze zaken betreft hebben Chinese merken nog lang niet het niveau bereikt van BMW, Mercedes of Porsche. En ook merken als Landrover of Jaguar zullen zich op die punten moeten blijven onderscheiden, anders zou overleven wel eens heel lastig kunnen worden.

De volledige focus op elektrificatie gaat de doodsteek zijn voor veel Westerse automerken. In no time is het witgoed op wielen uit China op hetzelfde niveau. Je TV-commercial gaat bij lange na niet genoeg zijn om mensen (tien)duizende euro's extra te laten betalen voor een stukje, niet aanwezige, emotie.
Ik kijk met angst en beven naar de toekomst van de automobielindustrie, zeker die in Europa. Kijk naar de smartphone markt waar ook de Chinese meuk het overgrote deel van de markt ondertussen beheerst. Ik heb ook een Oppo. Simpelweg omdat het mij zo'n smartphone geen reet interesseert. Als het maar werkt, want het doet allemaal hetzelfde. Als je straks moet kiezen tussen D-SUV uit China of D-SUV uit Europa, met dezelfde aandrijflijn, batterij (waarbij we ook nog eens een stuk afhankelijker worden van de Russen, Aziaten en Afrikanen) en ongetwijfeld binnen nu en 10 jaar ook de interieurkwaliteit, waarom zou je dan nog meer gaan betalen?

Pijnlijk...
Deze post in na jaren heel erg actueel en accuraat gebleken.

Terug
Bovenaan