Jaarlijkse onderhoud

NH Lau

Net ingestapt
Met behulp van jullie hulp heb ik vorig jaar een Opel Corsa LPG 3G gekocht en heb inmiddels 42000 km woon-werk gereden.
Dus het werd vorige week tijd voor een APK met kleine beurt, totale kosten EUR 718,-

Nu ben ik door de factuur heen gaan kijken wat er allemaal is aangepakt, 1 ding viel op en dat is de Motorolie dexos2 van 4 stuks (EUR 17,25 per stuk), totale bedrag incl 10% korting is EUR 62.10
Zie factuur:
pvQ12O9.jpg

Nu ben ik erg benieuwd of jullie weten wat 4 stuks motorolie van dexos2 betekent en wat het zo duur maakt, want 1 jerrycan dexos2 is rond de 60 euro. Ik neem aan dat er niet 4L motorolie in mijn auto is gegooid ofwel?
Uiteraard ga ik Opel garage nog even bellen maandag.

Je hebt het over totale kosten van Euro 718, en de rekening is euro 377,80 waar heb je het over?!

yrref zei:
Je hebt het over totale kosten van Euro 718, en de rekening is euro 377,80 waar heb je het over?!

Wij hebben duidelijk pagina 2 van de factuur niet maar dat geeft ook niet, gaat immers om de olie.

Je schrijft niet welke motor er in je Corsa zit, dus helemaal goed controleren kan ik het niet.
Maar inderdaad is bij de meeste motoren een oliebeurt inclusief oliefilter 4 liter motorolie nodig, dus dat kan wel kloppen.
En als je de olie bij een beurt door de garage laat vullen is dit een gebruikelijke, maar wel heel hoge, prijs.
Als ik zoek kost de dexos2 olie bijna overal tussen 22 en 27 euro voor een kan van 5 liter.
Dus ja, bij de dealer wel erg duur, maar niet ongewoon.

Lycan Capri zei:
Als ze de olie ververst hebben is er natuurlijk wel 4L in je blok gegooid...........
Aha.. dus dan is 4L (als ik liter als 'per stuk' beschouw) wel realistisch.

yrref zei:
Ja, dit is pagina 1, pagina 2 bevat nog 'Uitlaatpijp vooraan en midden vervangen' t.w.v. EUR 215,58. Overigens zijn de prijzen excl. BTW, maar zoals Total Loss zegt, het gaat om de olie.

ScaniaV8 zei:
Je schrijft niet welke motor er in je Corsa zit, dus helemaal goed controleren kan ik het niet.
Maar inderdaad is bij de meeste motoren een oliebeurt inclusief oliefilter 4 liter motorolie nodig, dus dat kan wel kloppen.
En als je de olie bij een beurt door de garage laat vullen is dit een gebruikelijke, maar wel heel hoge, prijs.
Als ik zoek kost de dexos2 olie bijna overal tussen 22 en 27 euro voor een kan van 5 liter.
Dus ja, bij de dealer wel erg duur, maar niet ongewoon.
Ik weet zelf niet wat voor motor in mijn Corsa zit, is van 2012. Moet ik nu als ik ga bijvullen ook dexos2 erin gooien of kan ik een willekeurige alternatief erin gooien?

Zelfde olie bijvullen inderdaad als die er in je motor zit. Daarom altijd een literflesje extra vragen voor onderweg.

Ik weet zelf niet wat voor motor in mijn Corsa zit, is van 2012. Moet ik nu als ik ga bijvullen ook dexos2 erin gooien of kan ik een willekeurige alternatief erin gooien?

Als het een Corsa is met af fabriek LPG dan is het een 1.2 Bi-Fuel.

Die Dexos2 boeit volgens mij niet zo, dat lijkt mij meer een merk/type, het gaat om de viscositeit/dikte, dus je moet weten of het bijvoorbeeld 5W30 is of 10W40 is etc. Dat staat wellicht op kaartje wat ze in de auto gehangen hebben. ( doen ze dat nog? ).

BertPleizier zei:
Zelfde olie bijvullen inderdaad als die er in je motor zit. Daarom altijd een literflesje extra vragen voor onderweg.

Ja of gewoon online bestellen voor een derde van de prijs.

Dealers hebben altijd goed geboerd met deze prijzen. Het kan zeker veel goedkoper, maar toch kiezen veel mensen om bij de dealer te blijven. Er zijn ook voordelen natuurlijk, je bebetaald al zoveel extra dat je niet meer genaaid hoeft te worden door onnodige reparaties.

Biedt de dealer ook standaard pechhulp aan? (Dan valt de keuze wel te begrijpen)

Want ik vind het voor een kleine beurt en genoemde werkzaamheden best prijzig.

Onze universele garage gebruikt ELF 5w30 olie.
Voor groot onderhoud (plus apk, nieuwe remolie, twee lampen en aircoreiniging ) was ik voor een Yaris 1.0 driecilinder 443 euro kwijt.

Ruttie85 zei:
Biedt de dealer ook standaard pechhulp aan? (Dan valt de keuze wel te begrijpen)

Want ik vind het voor een kleine beurt en genoemde werkzaamheden best prijzig.

Onze universele garage gebruikt ELF 5w30 olie.
Voor groot onderhoud (plus apk, nieuwe remolie, twee lampen en aircoreiniging ) was ik voor een Yaris 1.0 driecilinder 443 euro kwijt.

In het door TS genoemde bedrag zit sowieso al een 300 Euro voor het vervangen van een stuk uitlaat, bovendien missen we pagina 2 van de rekening waarop o.a. de prijzen van de onderdelen die vervangen zijn staan. Dus valt best wel mee wat betreft het prijzig zijn, zeker omdat we niet eens alle details hebben.

De Opel pechhulp zit er ook bij in zie ik nu.
Toch een slimme zet van dealers om hiermee klanten ook met oudere auto's bij de dealer te houden.

De stukprijs van 1 uitlaat verklaart dan inderdaad de hoogte van het bedrag. De olie lijkt mij aan de prijzige kant, maar overkomelijk mits het een dure viscositeit betreft.
Dat alles bekeken is de rekening inderdaad verklaarbaar.
(Ik was een paar jaar geleden voor een kleine beurt plus twee wiellagers vervangen ook 750 euro kwijt.)

Dealer vraag altijd relatief veel geld voor olie, laatst bij de VW dealer verbaasde ik mij daar ook over.. Daar verdienen ze nog een beetje aan. Het is inderdaad 4 liter olie. Dexos2 is volgens mij gewoon een 5W30 met GM spec. Onder aan de streep zijn het pakket prijzen waar ook pechonderweg in zit, 'gratis' APK en zo. Dan valt het allemaal wel weer mee.

718 euro valt eigenlijk best mee (veel geld hoor, begrijp mij niet verkeerd) maar als ik al een beurt er op zie staan met APK en pechservice, bandenwissel incl opslag, extra onderhoud + filter tbv LPG, stuk uitlaat vervangen, remmen achter schoongemaakt, ruitenvegers voor vervangen dan zijn het gewoon normale prijzen. Denk zelfs dat je bij een goede universele garage niet veel goedkoper uit zal zijn.

Terug
Bovenaan