Italiaans of toch wat anders? B/C segment 6-8k

RoZo

Net ingestapt
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe auto. Mijn huidige auto is een Mazda 6 Sportbreak 1.8 uit 2003. Hiervoor reed ik een Volvo V40 2.0T uit 2001.
Voor mijn vorige werk moest ik wat meer kilometers maken en vond de Mazda wel een fijne auto voor op de snelweg. Maar met 120 pk op 1310kg vind ik hem eigenlijk niet vlot genoeg. En zoek meer pit zoals de 2.0T dat wel meer had. Ik ben inmiddels ergens anders gaan werken en mijn werk is veel dichter bij mijn huis. Verbruik vind ik nu minder belangrijk en houdt toch wel van wat meer power.

Wensen:
- Benzine (heeft wel de voorkeur, denk 15k per jaar te rijden)
- Budget 6-8k (oprekbaar naar 10k indien duidelijke meerwaarde)
- B/C segment (wil geen station meer, maar echt wat kleiners)
- Liefst niet zwaarder 1350kg
- Max. 150.000 km op de teller (Niet enorm harde eis)
- Liefst >150pk
- Voorkeur voor auto met turbo, geen harde eis, maar extra koppel onderin wel fijn, en net beetje extra bovenin ook wel lekker

Lijstje is vrij brede mix van auto's en daar ben ik wel bewust van. Staat nu op voorkeur gesorteerd.

Alfa Romeo Giulietta 1.4T (170pk)
Deze heeft de voorkeur, maar ik ken de motor niet is dit een handige binnen dit budget qua betrouwbaarheid etc? Er is wel redelijk aanbod van onder de 10k.

Lancia Delta 1.8 (200pk). (1.4 / 150pk)
Niet echt de lichtste van het stel, zou eerder de 200pk kiezen boven de 150. De 150 lijkt op papier ook niet echt heel snel in verhouding tot sommige andere in de lijst. Aanbod is niet heel groot, maar rond de 9k zijn er wel een aantal 1.8jes.

Fiat Bravo 1.4 T-Jet (120 / 150pk)
Denk dat dit meer de veiligste keuze is van de drie Italiaanse? Ik lees wel goede verhalen over de motor en de betrouwbaarheid.

Volvo C30 2.4 (170pk)
Dit is auto die wel al heel lang mooi vind. De 1.8/2.0 lijken me niet zo bijzonder. Zou liefst voor 2.4 of t5 gaan. Kilometer standen zijn wel wat hoger voor mijn budget in verhouding tot de andere uit het lijstje. (wordt wel meer richting 10k dan)

Nissan Juke (190pk)
De vreemde eend in de bijt. Wel een auto die altijd wel tof heb gevonden. 117pk lijkt me toch te weinig op dit gewicht. Daarom de 190pk. Ook hier zit ik wel beetje aan de onderkant van de markt. Waarde lijkt nog relatief hoog, maar zijn wel aantal te vinden. (wordt wel meer richting 10k dan).

Andere veilige keuze zou denk ik een Suzuki Swift Sport zijn die ik wel aardig vind. Peugot RCZ 1.6 THP spreekt me wel aan, maar hoor wel veel over motorproblemen. Hyundai Veloster is ook wel vreemde eend, maar lijkt me ook toffe auto, alleen voor die 140pk lijkt hij niet bijzonder snel op papier? Ford Focus 1.6 Ecoboost, Alfa Romeo Mito, DS3 1.6 THP, Fiat Punto T-Jet spreken me ook wel aan maar zou niet echt mijn voorkeur hebben.

Ben benieuwd of jullie nog andere suggesties hebben of op en aanmerkingen :) Dank alvast!

Altijd weer die Colt.... :) Mis alleen nog de Jazz, maar volgens mij heeft Jazzik (forum)vakantie. (y)

Ontopic: uiteraard de Giulietta of Bravo als daar je voorkeur ligt. De T-Jet schijnt een sterke motor te zijn, alleen sommige versnellingsbakken schijnen niet geweldig te zijn. Daar zou ik me even goed over inlezen. Zie: https://www.alfaowner.com/threads/does-the-giulietta-have-the-dreaded-m32-gearbox-fitted.600529/

Als je graag Italiaans wilt rijden moet je uiteraard geen Japanner gaan kopen. De Juke is dan nog een leuke uitschieten en dan vooral in design. Tenminste ik ga er vanuit dat je het model vooral heel leuk vindt.

Ik zou voor de Giulietta gaan. Is ook gewoon een fijne auto. De multiair module kan gevoelig zijn, de kabelboom in de achterklep wil wel eens kapot gaan, maar het lijkt me zeker geen slechte auto.
Er zijn/waren wel forummers met ervaring met deze auto (Brent, eenvrijeusernaamiserbijnaniet, Armeo en nog een paar).

De Giulietta, Delta, Bravo, C30 en Juke vind ik erg leuke keuzes.

De Italianen waren best goed, de aandachtspunten zijn al genoemd. De 1.8 in de Delta is een aanrader, ze gebruiken dan ook een andere versnellingsbak.
Volg gewoon je hart, en kies een auto uit je top 3.

.

Ik heb een Honda Accord 2.4 Executive alweer 2 jaar terug gekocht, met 6v handbak en 190 pk voor 6k. Ze dalen ook niet meer qua waarde omdat ze zo goed zijn. Feestje om in te rijden, en voor die tijd alle opties. Net weer zonder aanmerkingen door de Apk en het ding is uit 2004, de eerste eigenaar heeft er niks aan laten doen aan onderhoud; de zuinigerd, motorisch is dit weer zo'n blok die een miljoen haalt.

Van de Giulietta zijn er in Nederland veel met de Multi air (170pk) verkocht. Deze motor was in de lease 20% en de T-jet (120pk) 25%. De Multi air was daardoor in de lease goedkoper. Vandaar dat het aanbod uit die jaren voornamelijk de Multi air is. De Multi air is betrouwbaar zolang de juiste motor olie gebruikt is. De Delta en Bravo zijn het zusje en broertje van de Giulietta en delen een aantal dezelfde onderdelen. Maar verschillen wel van karakter, Giulietta is sportief, Delta is wat ruimer en meer op comfort gericht en de Bravo is meer allround. Alle drie goede opties.
Ik heb ervaring met de S40 en de V50, waarvan de C30 is afgeleid. Heeft goede stoelen maar is vergeleken met de andere optie wel ouder wat design betreft. Met de Nissan geen ervaring.

Mijn keuze zou een Giulietta zijn. ( Heb niet voor niets nu mijn derde)

Auto encyclopedie zei:
De delta!

De colt turbo wil ik nog toevoegen

https://www.gaspedaal.nl/mitsubishi/colt/hatchback?bmin=2007&srt=pr-a&vmin=100

Heb naar de Colt gekeken, maar aanbod is niet heel groot en lijken ook relatief duur gezien de kilometer standen die daar op staan. Maar zou ook wel de Delta verkiezen boven de Colt ;)

Mechanix zei:
Ontopic: uiteraard de Giulietta of Bravo als daar je voorkeur ligt. De T-Jet schijnt een sterke motor te zijn, alleen sommige versnellingsbakken schijnen niet geweldig te zijn. Daar zou ik me even goed over inlezen. Zie: https://www.alfaowner.com/threads/does-the-giulietta-have-the-dreaded-m32-gearbox-fitted.600529/

Dankje voor je link, ga me nog even inlezen daarin. Wel goeie om op de letten bij de proefrit/of dat er eventueel al wat aan vervangen is.

Barri zei:
Ik zou voor de Giulietta gaan. Is ook gewoon een fijne auto. De multiair module kan gevoelig zijn, de kabelboom in de achterklep wil wel eens kapot gaan, maar het lijkt me zeker geen slechte auto.
Er zijn/waren wel forummers met ervaring met deze auto (Brent, eenvrijeusernaamiserbijnaniet, Armeo en nog een paar).
Thanks voor je input, goed om te horen dat meer mensen hem hier rijden of gereden hebben.

BMW E38 zei:
Ik heb een Honda Accord 2.4 Executive alweer 2 jaar terug gekocht, met 6v handbak en 190 pk voor 6k. Ze dalen ook niet meer qua waarde omdat ze zo goed zijn. Feestje om in te rijden, en voor die tijd alle opties. Net weer zonder aanmerkingen door de Apk en het ding is uit 2004, de eerste eigenaar heeft er niks aan laten doen aan onderhoud; de zuinigerd, motorisch is dit weer zo'n blok die een miljoen haalt.
Vind deze Honda Accord er wel mooi uit zien. En ik geloof wel dat dit lekker rijd, maar voor nu ben ik toch opzoek naar iets compacters.

Dank voor al jullie antwoorden, wel leuk dat meeste wel voor de top3 lijken te gaan. Denk dat ik de top3 wel zo houd voor nu en in het achterhoofd op de 4e plek nog wel de c30. Ik ga me in ieder geval nog meer inlezen :) (en tzt proefritjes maken)

JM GP zei:
Van de Giulietta zijn er in Nederland veel met de Multi air (170pk) verkocht. Deze motor was in de lease 20% en de T-jet (120pk) 25%.
Niet 'in de lease', maar je bedoelt de bijtelling van een zakenauto bij privé gebruik.
Overigens gold het lagere bijtellingspercentage alleen voor de TCT (automaat) waardoor je weinig handbakken tegen komt.

Barri zei:
Niet 'in de lease', maar je bedoelt de bijtelling van een zakenauto bij privé gebruik.
Overigens gold het lagere bijtellingspercentage alleen voor de TCT (automaat) waardoor je weinig handbakken tegen komt.
De eerste bouwjaren was de handbak ook 20%. De 2012 MultiAir met handbak welke ik gereden had viel in de 20% categorie. Volgens mij vanaf 2013 alleen nog de TCT. In 2015 Waren dat volgens mij alleen nog de 2.0JTDm 150 pk en volgens mij ook de 1.6 JTDm. Vandaar dat ik van MultiAir handbak over ben gegaan naar een 2.0JTDm. In 2018 maakte het allemaal niet meer uit en was het voor mij weer voordeliger om voor een MultiAir TCT te kiezen

Is een A3 met 200 PK iets voor je?
Dit is een uit 2005, de olieproblemen zijn de motoren van 2008.

$_86.JPG

Zeer middelmatige auto, deze Audi Sportback. Dit zie ik niet aan deze foto, maar ik vermoed het wel. Kun je nog beter naar de S3 voorganger kijken met 1.8t. De 3.2 schijnt ook z'n kuren te hebben. Maar goed, Audi of VW met hun 4wd, ik heb ook in een stage 1 Audi S4 met 450pk gereden, het is rete snel, maar weinig leuks of speels aan verder op de openbare weg.

BMW E38 zei:
Beetje oppassen met deze Audi Sportback. Is het import, en dit blok...Kun je nog beter naar de wat mij betreft mooiere échte S3 voorganger kijken met de 1.8t. De 3.2 schijnt ook z'n kuren te hebben. Ook wel olieverbruik dingen. Maar goed, Audi of VW met hun 4wd, ik heb ook in een stage 1 Audi S4 met 450pk gereden, dan het is rete snel, maar weinig leuks of speels aan verder op de openbare weg. Beetje een 'Marokkanen en Kamperbak' bak alweer sinds 20 jaar.

Dank beide voor de Audi en de toevoeging daarop.
Alhoewel ik ze er best okay uit vind zien en zal best prima rijden, is dit toch niet het soort auto waar ik naar op zoek ben. :)

Die Audi is ronduit saai. Is me zó tegen gevallen. De 3.2 is ook niets aan in de Audi (ja ook gereden). De iets oudere VAG producten met 1.8T of 2.8VR6 zijn ondanks minder vermogen vele malen leuker om te rijden.
Vind zelf die Juke een leuk idee. Desnoods even langer doorrijden en iets door sparen. De Volvo lijkt me een veilige keuze. Als T5 natuurlijk helemaal geweldig. De Alfa bloedmooi maar ben zelf heel eventjes genezen van Italiaanse auto's. Enkel als hobby auto durf ik het nog aan.

Ik vind die Volvo C30 2.4 wel een goed idee. Echt een leuke auto en een 5 cilinder. Heb er zelf ook naar gekeken. Maar ik wilde dan ook persé dat 'R' pakket die hem er veel gaver laat uitzien. Helaas vind je dat tegenwoordig bijna alleen maar op de slome diesels.

Terug
Bovenaan