Itala radiateurdop uit 1928 - 3D geprint spare part

Elferink3D

Net ingestapt
Hallo,

Mijn naam is Gido uit Lichtenvoorde, nieuw op dit forum.

Voor een lokaal oldtimer/race/rally bedrijf heb ik deze radiateur uit 1928 nagetekend en 3D geprint in weerbestendig materiaal. Een erg gaaf project! Zie onderstaand.

Groeten, Gido

680b9f2a5bcd9c6ab1c6a174_Itala%20radiateurdop%201928.jpg
1745901034577

mod-edit: betreft reclame, daarom een aantal onderdelen verwijderd.

Laatst bewerkt door een moderator:
mod-edit: betreft reclame, daarom een aantal onderdelen verwijderd.
Lekker zinvol als de bedrijfsnaam de gebruikersnaam is...

Interessant dat het materiaal kennelijk (hoop ik) geschikt is voor dit doel. Persoonlijk zou ik het nog interessanter vinden wanneer het door een vakman op ambachtelijke wijze wordt nagemaakt in het oorspronkelijke (of meer soortgelijk) materiaal. Maar ook dat zou gewoon reclame zijn wanneer het bedrijf zich daar speciaal voor aanmeldt. ;)

Het materiaal betreft ASA geprint met laagjes van 0.08mm.

ASA (Acrylonitrile Styrene Acrylate) is een thermoplastic materiaal dat bekend staat om zijn hoge sterkte, slagvastheid, UV-bestendigheid en weersbestendigheid. ;)

Leuk, maar inmiddels zijn er enorm veel mensen bezig met 3D printen van oude onderdelen, of model auto's, of, ja eigenlijk van alles.

Leuk, maar inmiddels zijn er enorm veel mensen bezig met 3D printen van oude onderdelen, of model auto's, of, ja eigenlijk van alles.
Gelukkig maar! Mn zwager heeft zo’n apparaat en ik kon hem een bestandje aanleveren waarmee hij een hoedenplanksteuntje kon printen. Ideaal!

Mooi toch? Stel dat je in het Noorden woont en er in het Westen of Zuiden alleen maar dat soort bedrijven zouden zitten, dan zou je ook veel verder moeten reizen. Als het zich wat meer over het land verdeelt heeft iedereen er wat aan.

Het materiaal betreft ASA geprint met laagjes van 0.08mm.

ASA (Acrylonitrile Styrene Acrylate) is een thermoplastic materiaal dat bekend staat om zijn hoge sterkte, slagvastheid, UV-bestendigheid en weersbestendigheid. ;)
Kan het ook overweg met de temperatuur van het koelwater?

Ik ben geen expert, maar is dat niet wat aan de krappe kant?
Mijn dieseltractor met thermosifon koeling, gaat al ruim over de 100C.
Ik snap wat je bedoeld, dit onderdeel wordt echter niet belast. Het betreft een sierdop gebout op een metalen kern. Qua veiligheid sowieso geen issue.

Ik heb ook printmaterialen die hogere temperaturen aankunnen. CoPA van Polymaker bijvoorbeeld. Dat materiaal is sterker met een hogere HDT. Het is helaas wel weer minder weersbestendig dan ASA. Vandaar mijn keuze om in dit geval toch voor ASA te gaan.

Terug
Bovenaan