ISO stekker uitleg (Opel Corsa '95)

Guest
Hoi forumleden!

Ik heb sinds vorige week een Opel Corsa uit 1995. Dit is mijn eerste auto en ik heb verder zeer beperkte ervaring met autotechniek.
De originele autoradio zat er niet meer in; de radio die de vorige eigenaar gebruikte was een duurdere en die heeft hij gehouden. Wij hebben de niet-originele radio van Pioneer (DEH-2130R) overgenomen.

Het was echter een zootje qua bekabeling. Na alle overbodige rotzooi eruit gegooid te hebben houd ik dit over:
https://postimg.org/image/fyt1dnd71/

Ik begrijp dat dit een ISO-female stekker is. Ik heb op internet een kabel gevonden met een stekker voor dit type radio van Pioneer naar ISO.

Echter, nu kom ik op mijn vraag: deze genoemde ISO stekker bestaat uit twee rechthoekige delen. Ook als ik op internet zoek naar ISO female stekkers kom ik de versies tegen die bestaan uit twee rechthoekige delen, zonder de derde zoals op mijn foto te zien is.

Voor ik die stekker daadwerkelijk ga kopen zou ik graag willen weten waarom dit anders is bij deze stekker, en wat ik nu precies nodig heb. Hopelijk weet iemand hier dat!

Alvast bedankt,

11_1230_26.jpg

Ik kan die derde niet thuisbrengen. Ik weet niet beter of je hebt 1 stekker voor spanning en massa en eventuele aansturing van accessoire`s en carkit.

Daarnaast 1 stekker voor aansturing van de luidsprekers.

De 3e stekker op opels is een eigen versie van de standaard iso met 3 connectoren.
Afbeelding van R-W toont de verloopstekker van opel iso naar standaard iso.

Dit is de standaard iso. Waarbij de 3e, grote stekker om het makkelijk te maken, ook nog uit 3 afzonderlijke delen kan bestaan zoals je ziet. Overigens zit die aansluiting op veel radio's wel gewoon.
audiblueplugwiringdiagram.gif

Plaatjes die betrekking hebben op de opel stekkers. De 3e is niet persee nodig maar kan bij bepaalde accessoires en opties best handig zijn.
SpanningenSturingblokIsostekkerOPEL.jpg

Vauxhall%20Opel%20ISO%20Radio%20Contector%20Wiring%2022DC396.jpg

Overigens is niet alleen opel degene die iso niet zo serieus neemt. VW draait simpelweg de geschakelde en constante plus om. Waardoor het aansluiten van een aftermarket radio wel eens een rare verassing kan geven (zenders die niet opgeslagen blijven, radio die blijft spelen met contact uit enz.)
Weet niet of vw dit nog doet tegenwoordig.

Makkelijkste is even langs een car audio verkoper te rijden, daar hebben ze zo'n verloopstekker vast voor je liggen. Ga met de auto, dan kan je meteen proberen of het de goede is.

Heel simpel gezegd kunnen de stekkers van de radio op de twee kleine stekkers.

Kan je de stekkers niet loskoppelen? Dan hoef je geen verloop te kopen.

Wauw, bedankt voor de snelle reacties! Mijn waardering.

Boppie: ik heb alleen de female iso aan de draden die de auto inlopen. Dus zoals je op mijn foto ziet. Ik heb het niet zoals op de foto van R-W.

Pobresh: bedankt voor dat schema en de uitleg.

Iemand die een goede car audio winkel kent in of in de omgeving van Eindhoven?

Terug
Bovenaan