Is het oke om de auto met aspen4 te tanken?

Guest
Is het goed voor de auto om af en toe aspen4 te tanken? kan dit verder geen kwaad?

Het kan. Maar niet verstandig. De milieuvoordelen zijn er nouwelijks.
In principe is het niet meer dan doorgerafineerde benzine. Er is dus nog meer aan stoffen uit gehaald die in benzine wel zitten. Of dat nou zo handig is voor het verbruik? Lijkt me juist dat de hoeveelheid energie per liter lager ligt dan bij e95

Buiten dat: spul kost 3x zoveel als normale benzine. Waarom zou je het uberhaupt willen?

Ik heb begrepen dat Aspen niet veroudert in tegenstelling tot benzine, als je auto voor lange tijd wegzet zou het volgens mij niet eens zo'n slecht idee zijn om af te vullen met Aspen.
Nadeel is wel dat het de hoofdprijs kost...

Monsieur Le Loure zei:
Ik heb begrepen dat Aspen niet veroudert in tegenstelling tot benzine, als je auto voor lange tijd wegzet zou het volgens mij niet eens zo'n slecht idee zijn om af te vullen met Aspen.
Nadeel is wel dat het de hoofdprijs kost...

Maar als je de auto flink langer dan een jaar wegzet is het imo toch veel beter om alle vloeistoffen eruit te halen. En anders voldoet een tank 98 ook wel. Of een bijna lege tank die je daarna "vult" met een jerrycan van 10 liter met 98. Meningen over wat beter is zijn verdeeld. ;)

Vwpolo123 zei:
-- af en toe --

Dit suggereert ofwel dat je makkelijk en goedkoop aan dit spul kunt komen ofwel dat je denkt er winst voor de auto uit te halen bij regelmatig gebruik. Dat eerste lijkt me sterk, het tweede is niet waar. Als je een machine (auto) lang wil stallen zonder dat de boel uitdroogt cq verroest, kun je overwegen er wat van in de tank te zetten. Anders lijkt het me niet zinvol en zonde van het geld.

Aspen4 is bedoeld voor motoren, met uitstoot direct in je persoonlijke omgeving, zoals kettingzagen, grasmaaiers e.d. Dan adem je een sterke concentratie uitlaatgassen in gedurende langere tijd in. Daar is Aspen4 als doorontwikkelde 4-takt brandstof met ontbreken van aantal schadelijke stoffen voor bedoeld.
Het kost om en nabij de 4 euro per liter.

Ik lees dat het doel is de brandstof in de tank goed te houden bij stilstand, bijvoorbeeld van een 1 jaar.
Dat is inderdaad verstandig, want door de bio toevoegingen verouderd euro95 al na 1 maand.

Voor het langer goedhouden van brandstof volstaan 2 andere manieren, namelijk:
1. speciale toevoeging tegen veroudering en vergomming, zoals fuelfit 250 ml van Brigs& Stratton ( garantie voor minstens 1 jaar goedhouden)
De 250 ml is goed voor 25 liter en kost rond de € 5,50 : verkrijgbaar bij handelaren in tuinmachines ( staan de hele winter stil), dus even Googlen.
2. tanken van premium brandstof, zoals Vpower van Shell; Excellium98 van Total e.d. Deze bevatten al veel anti-verouderingdopes.

FryFrysk zei:
Dat is inderdaad verstandig, want door de bio toevoegingen verouderd euro95 al na 1 maand.

Het vochtgehalte in de brandstof aan puur water stijgt na 1 maand. Het is niet zo dat het direct verouderd is. Overigens bestaat er ook gewoon BP 98 of Firezone 102. Is alsnog goedkoper. ;)

edit, sorry dat geef je ook zelf aan. (y)

Ik gebruik zelf ook Aspen benzine.
Ik gebruik het in mijn oldtimer (die op LPG loopt) omdat het nauwelijks verouderd in tegenstelling tot benzine van de pomp (ron95 is na 3-4 maanden al niks meer, ron98 gaat dan wel een jaar of langer mee maar dan is het ook over).
Tevens gebruik ik het in mijn race auto omdat het een veel constantere kwaliteit heeft als normale benzine van de pomp en nagenoeg dezelfde prestaties als racebenzine geeft en daarbij gewoon bij de plaatselijke tuinmachines handel te koop is. Overigens ron98 omdat de motor daarop is afgeregeld (bv ron102 heeft dan gewoon geen zin).

Nico GTR zei:
FryFrysk zei:

Het vochtgehalte in de brandstof aan puur water stijgt na 1 maand. Het is niet zo dat het direct verouderd is.

Kwaliteit van de E95 is de laatste jaren zeer hard achteruit gegaan.

Mijn project had 6 jaar stilgestaan met een halfvolle tank voor ik hem kocht. Maar daar liep die wel redelijk fatsoenlijk nog op. 2x starten en hij liep.
Heb er de eerste 2,5 tank wel 98 in gegooid om de oude benzine te compenseren. Maar in principe was dat niet nodig geweest, aangezien de motor op ron 91 moet kunnen lopen en dus al een voordeel heeft daarin.

Ga ik nu de huidige E95 er in gooien is die na 6 jaar stilstaan echt niet meer te gebruiken. Sterker nog. Door de toevoeging van de ethanol heb je ook nog kans dat de tank gaat roesten aan de binnenzijde.
Sowieso ook doordat de kwaliteit slechter is, vervalt de huidige benzine makkelijker en sneller, waardoor er bepaalde stoffen op de bodem van de tank gaan liggen die voor corosie kunnen zorgen. (soort verzuring treed er dan op)

Met langere stilstand is er inderdaad een voordeel mee halen om er aspen in te gooien. Al zou ik zelf een combinatie van E98(of hoger) met aspen aanraden dan. Puur omdat E98 een betere kwaliteit heeft over het algemeen (al neemt dat ook steeds verder af)

Lege tank is af te raden bij stilstand. Er blijft immers altijd residu achter en dat gaat condenseren. 3kwart vol is beste compromis daarin. Vol is het beste, maar dan kun je dus nooit iets anders erbij gooien als je het weer wil gaan gebruiken en de benzine blijkt toch niet meer echt zijn werk te doen.

Heb je een kunststof tank, scheelt al een hoop (geen kans op roest) maar als je nog wilt kunnen rijden blijft het advies eigenlijk hetzelfde.

We gebruiken met z'n allen te veel benzine voor een pure aardoliedestillatie. Daarom is benzine al lang niet meer het keurige gedestilleerde aardolieproduct uit de twintiger jaren, het is een mengsel van brandbare aardoliedelen met o.a verbrandingsverbeteraars, wateroplossers en viscositeitsverbeteraars. Dat ga je vooral merken als je een voertuig langere tijd niet gebruikt.

De "premium benzine", vaak verkocht onder namen als Ultimate, V-power ed., is de betere benzine. Daar wordt nog rekening gehouden met een periode van stilstand en aantasting door vocht of andere producten. Ik gebruik zelf Ultimate in mijn motor omdat deze carburateurs heeft en de hele winter stil staat. Deze motor heeft met goedkope benzine na de winter last van vergomming en lakvorming, zo hevig dat hij niet zonder meer wil starten. Bij een motor met injectie zullen op den duur de brandstofpomp en de injectoren gaan verstoppen en die zijn dan zelfs met de ultrasoon niet meer schoon te krijgen. Een vriend van mij heeft met goedkope benzine een reparatie aan zijn Alfa GTV6 moeten laten uitvoeren: Vijf nieuwe injectoren en een nieuwe brandstofpomp na 8 jaar stilstand.

Voor carburatie-motoren geldt dat je na enkele maanden het verschil tussen goedkope en dure benzine begint te merken, voor injectiemotoren moet je aan enkele jaren denken. Buiten de andere vloeistoffen natuurlijk, motorolie blijft ook maar een jaar goed.

Aspen is op dit moment eigenlijk de meest pure benzine. Het vergomt niet, geeft geen 'laklaag', het test rubbers niet aan en het geeft zelfs minder giftige uitlaatdampen.

Als je de auto/motor dagelijks gebruikt is Aspen eigenlijk onzin. Je zorgt er hooguit voor dat de weggebruiker die jouw trekhaak aan het bevruchten is niet aan een vervelende ziekte ten onder gaat.
Misschien kan het helpen een versleten motor nog net door de viergascontrole van de APK heen te sleuren maar dat weet ik niet zeker. De verbranding van Aspen4 zou beter moeten zijn (geeft minder HC en CO), dus wie weet...

Terug
Bovenaan