Is het nu de tijd om een elektrische auto te kopen?

Is het door het instorten van de vraagprijzen voor EV’s nu juist niet de tijd om een EV te kopen? Volgens mij is het ondanks dat er een beetje belasting betaald moet worden, nog steeds de goedkoopste manier om te rijden

De 2e hands prijzen zijn prima, vooral omdat de auto's afgelopen jaren veel goedkoper zijn geworden en de "inruiler" dus ook mee zakte met de prijs. Ik rij voor 5 cent/kilometer aan stroom, ga dit jaar € 28 per maand aan MRB betalen. Onderhoud verwaarloosbaar tov een ICE (geen olie+filter, bougies, brandstoffilter, wel een klein beurtje voor de remmen en het interieurfilter). Ik heb een eigen laadpaal op de oprit en dat maakt het leven wel gemakkelijk. Bij aankomst thuis druk je op een knop om de laadpoort te openen (of via voice control), stapt uit en steekt de stekker in de laadpoort. Na max 5 uur heb ik weer een volle acculading en kan er weer zo'n 350 km mee gereden worden. Gemak dient de mens!

Grappig dat je niemand hoort over de bijkomende kostten : laadpaal laten installeren, zonnepanelen kopen, de zeer hoge verzekeringspremie etc.
Zeker bij een 2e hands elektrische auto moet je wel kijken of deze nog wel software matig bij de tijd is en nog even blijft. Het is en blijft een veredelde computer, je het is ook wat lastiger om je oude Atari of Commendore op het internet aan te sluiten

Grappig dat je niemand hoort over de bijkomende kostten : laadpaal laten installeren, zonnepanelen kopen, de zeer hoge verzekeringspremie etc.
Zeker bij een 2e hands elektrische auto moet je wel kijken of deze nog wel software matig bij de tijd is en nog even blijft. Het is en blijft een veredelde computer, je het is ook wat lastiger om je oude Atari of Commendore op het internet aan te sluiten
Waarom zonnepanelen nodig? Laadpaal € 1.500.... Niet merk- of auto gebonden. Verzekeringspremie iets hoger, mede omdat de auto ook een hogere catwaarde heeft. M'n Tesla kreeg vanochtend nog even een update OTA

Voor Hobbes: Ik heb zonnepanelen, maar op een zonnige dag wordt de netspanning in de straat te hoog en schakelen de panelen uit... daarnaast kosten voor terugleveren stroom. Daarnaast duurt het laden op zonnepanelen dagen en dan moet het dus niet te zonnig zijn. Gewoon laden uit het net tegen 28 cent/kw.

Ooit gehoord van publieke laadpalen? Ik laad voor € 0,338 per kWh aan de Vattenfall laadpaal. Je hebt echt geen zonnepanelen of eigen laadpaal nodig. Ja nadeel is wel dat je overgeleverd bent aan soms absurde laadtarieven.

Het kopen van een gebruikte EV kan nu best interessant zijn.
Het is vooral de vraag of een EV bij je past, het vraagt toch om een iets andere benadering.

Ik heb het een jaar geleden gedaan en het bevalt mij uitstekend. Ik sta nooit meer in kou en regen bij een tankstation. Als ik thuis kom plug ik hem in en als ik vertrek hang ik de stekker weer op. Het is altijd een prettige temperatuur in de auto en ik hoef nooit de ramen te krabben. Ook een vakantietrip waarin we 5000km reden was prima te doen, maar vergt wel iets meer planning in de zin dat je niet stopt bij de eerst mogelijke gelegenheid, maar dat je even kijkt waar je het beste kunt gaan laden zodra je nog zo'n 100km range over hebt en dan daar pauze houdt.

Een leasemij of verhuurbedrijf laat ingeleverde auto's niet op hun eigen parkeerplaats staan om ze gedoseerd op de markt te zetten. Van de elektrische Kona's zal pas dit jaar de grote massa uit de lease komen... Verhoudingsgewijs staan er meer Kona's te koop...

Ooit gehoord van publieke laadpalen? Ik laad voor € 0,338 per kWh aan de Vattenfall laadpaal. Je hebt echt geen zonnepanelen of eigen laadpaal nodig. Ja nadeel is wel dat je overgeleverd bent aan soms absurde laadtarieven.
Openbaar laden is hier 64ct, dat ga ik dus niet doen. Maar onze lader met vaste kabel kostte €300 en zit op 10A aangesloten. Gaat dus niet snel, maar we rijden ook niet veel. Zonnepanelen is leuk maar totaal niet nodig.
En de kabels liggen, dus ik zou de meterkast kunnen laten ombouwen naar 3-fasen en het laadpunt anders aansluiten maar dat vind ik nog niet nodig.

Hier laden we wanneer mogelijk slim met de laadpaal. Inderdaad nog geen €2000 aanleg. Veel zonnepanelen, over 2024 hadden we bijna 1500 kWh overcapaciteit. In plaats van teruglevering gaat het in de auto. Lukt niet volledig, daarvoor wekken we teveel op in de zomer. Te hoge netspanning gebeurt hier (nog) niet. Het is de tweede auto, dat scheelt ook. Kan dus overdag aan de lader wanneer nodig, we rijden ook niet elke dag.

Wat het fijne rijden betreft, ik vind de charme van het zelf schakelen toch echt nog wel wat hebben. Onze Focus rijdt lekkerder dan de Zoe, maar dat verschil zit hem niet alleen in de aandrijving. Uitrusting (alleen al de stoelen) is appels met peren vergelijken.

Ik heb recent de 5 gereden...de nieuwe. Ik moet zeggen dat ik begrijp waarom iedereen er lyrisch over is. Maar al die systemen die constant aan staan om je op de weg te houden....pffff zenuwachtig ding niets voor mij.

Geef me dan maar gewoon lekker een ouderwetse 2 liter die teveel vermogen heeft. Lekker hoor. Om over het gebrek aan afschrijving nog maar niet te praten. Oh ja en de openheid van de software om lekker alles weg te schrijven.

Wat dat betreft is die model 3 echt een goede deal, aantrekkelijke aanschaf, ruime keuze in modellen dus je kunt precies het exemplaar eruit filteren dat je wilt hebben. Rijd prima, althans als je van een stuggere auto houd. Stuurt afstandelijk genoeg om niet teveel te voelen. Afschrijving is te overzien...meer dan 15000 ga je er niet op verliezen in ieder geval, en dat wordt dan goedgemaakt door het vermogen en de goedkope kosten om ermee te rijden. Als je het juiste exemplaar kiest is die relatief onderhoudsvrij. Jah ik zou het overwegen als ik het geld had liggen.

Of het nou het goedkoopste is of niet, het is ook gewoon de leukste manier van rijden. Comfort, stilte, acceleratievermogen, gebrek aan 'schakelgaten', een ICE is echt achterhaald.
Inderdaad. Ik moet "noodgedwongen" elektrisch rijden omdat mijn werkgever alleen nog maar elektrische lease-auto's toelaat, maar toen ik een paar weken terugkwam op Schiphol van een paar weken vakantie met een benzine huurauto viel het toch wel direct op dat elektrische echt vele comfortabeler is. De huurauto had een 3l motor (in de VS) maar was desondanks tergend langzaam als je EV gewend bent.

Wat me ook opeens opviel is de stabiliteit van een EV door het lage zwaartepunt. Daar wordt normaal niet zo veel over gesproken maar het zorgt echt voor een veel beter weggedrag dan een auto met een motorblok dat eigenlijk te hoog ligt.

Ik heb recent de 5 gereden...de nieuwe. Ik moet zeggen dat ik begrijp waarom iedereen er lyrisch over is. Maar al die systemen die constant aan staan om je op de weg te houden....pffff zenuwachtig ding niets voor mij.

Geef me dan maar gewoon lekker een ouderwetse 2 liter die teveel vermogen heeft. Lekker hoor. Om over het gebrek aan afschrijving nog maar niet te praten. Oh ja en de openheid van de software om lekker alles weg te schrijven.

Wat dat betreft is die model 3 echt een goede deal, aantrekkelijke aanschaf, ruime keuze in modellen dus je kunt precies het exemplaar eruit filteren dat je wilt hebben. Rijd prima, althans als je van een stuggere auto houd. Stuurt afstandelijk genoeg om niet teveel te voelen. Afschrijving is te overzien...meer dan 15000 ga je er niet op verliezen in ieder geval, en dat wordt dan goedgemaakt door het vermogen en de goedkope kosten om ermee te rijden. Als je het juiste exemplaar kiest is die relatief onderhoudsvrij. Jah ik zou het overwegen als ik het geld had liggen.
Die systemen hebben die je op de weg moeten houden hebben niets met elektrisch te maken maar met wetgeving. Nieuwe ICE auto's hebben die ook. En het leuke is: als je rijdt zoals je het geleerd hebt, en waarvoor je dus een rijbewijs hebt gekregen, merk je niet dat die systemen er zijn :)

EU eisen dat bepaalde zaken niet meer uitgezet kunnen worden....
Precies. Er zit een slaapstand op maar niet meer dan dat.

Ik was hem natuurlijk wel aan het pushen ja...beetje uittesten wat die doet.
En wat ik ook niet duidelijk maakte was dat ik het eerder over de tractiecontrole had. ESC. De ADAS features waren best redelijk afgestemd voor zover ik het in een uurtje kon waarnemen. De Kona van mijn schoonouders is zenuwachtiger in dat opzicht.

Ja dat kan dus niet. Maar ik heb wel goede hoop voor de Alpine variant. Die kan dat wel.
Dat kan wel. Persoonlijk profiel aanmaken en dan zit er links naast het stuur op het dashboard een knop die even twee keer moet indrukken. Dit was namelijk het eerste wat ik vroeg aan de verkoper en die liet het zien. Ze hadden in dat profiel de lane keeping assist en het snelheidspiepje uitgezet.

Dat kan wel. Persoonlijk profiel aanmaken en dan zit er links naast het stuur op het dashboard een knop die even twee keer moet indrukken. Dit was namelijk het eerste wat ik vroeg aan de verkoper en die liet het zien. Ze hadden in dat profiel de lane keeping assist en het snelheidspiepje uitgezet.
Ik vond de lanekeeping niet slecht overigens. Nog wel een verbetering ten opzichte van die van de Captur 2 en Clio 5.

Waarom staat er in de openingspost trouwens een link naar een 'financial lease' website, terwijl TS het over 'kopen' heeft?
Slecht artikel trouwens, op die site. Dit is echt appels met peren vergelijken:
Door voor financial lease van een occasion te kiezen in plaats van operational lease van een nieuwe auto, bespaar je veel kosten en ben je flexibeler.
Waarom kan je beter groenten eten dan cola drinken

Inderdaad. Ik moet "noodgedwongen" elektrisch rijden omdat mijn werkgever alleen nog maar elektrische lease-auto's toelaat, maar toen ik een paar weken terugkwam op Schiphol van een paar weken vakantie met een benzine huurauto viel het toch wel direct op dat elektrische echt vele comfortabeler is. De huurauto had een 3l motor (in de VS) maar was desondanks tergend langzaam als je EV gewend bent.

Wat me ook opeens opviel is de stabiliteit van een EV door het lage zwaartepunt. Daar wordt normaal niet zo veel over gesproken maar het zorgt echt voor een veel beter weggedrag dan een auto met een motorblok dat eigenlijk te hoog ligt.
Ik weet dat het wel appels met peren vergelijken is, maar ik vind het weggedrag van de Focus echt vele malen beter dan die van de Zoe. Ik ben benieuwd wat je opvalt wanneer je de Focus vergelijkt met een elektrische station in een vergelijkbare klasse, want de Zoe is hoger, zwaarder en kleiner. Logisch dat het sowieso anders rijdt. En een Ford Focus rijdt erg fijn vind ik, zelfs de Active, die wat hoger staat.

Openbaar laden is hier 64ct, dat ga ik dus niet doen. Maar onze lader met vaste kabel kostte €300 en zit op 10A aangesloten. Gaat dus niet snel, maar we rijden ook niet veel. Zonnepanelen is leuk maar totaal niet nodig.
En de kabels liggen, dus ik zou de meterkast kunnen laten ombouwen naar 3-fasen en het laadpunt anders aansluiten maar dat vind ik nog niet nodig.
Openbaar laden is goedkoper geworden hier staat alles vol met Allego die was 64 cent maar nu 45 cent. Ik heb geen keuze dus moet daar laden. Heel raar systeem is het. In Den Haag betaal je overal 35 cent en in Rotterdam bij eneco zelfs iets van 22cent. Die steden hebben de palen aanbesteed en gewoon de goedkoopste genomen. Daarnaast maakt het nog uit welke pas je hebt.

Ik weet dat het wel appels met peren vergelijken is, maar ik vind het weggedrag van de Focus echt vele malen beter dan die van de Zoe. Ik ben benieuwd wat je opvalt wanneer je de Focus vergelijkt met een elektrische station in een vergelijkbare klasse, want de Zoe is hoger, zwaarder en kleiner. Logisch dat het sowieso anders rijdt. En een Ford Focus rijdt erg fijn vind ik, zelfs de Active, die wat hoger staat.
Als je electrische Up vergelijkt met een benzine Up is het verschil groot. De EV is veel volwassener en rijdt beduidend comfortabeler en beter.

Ik vind het weggedrag in elektrische auto's vaak maar in beperkte mate betere wegligging hebben door het extra gewicht. Je merkt toch wel dat je vaak 1600+ kilo door de bocht aan het zeulen bent. En voor al die elektrische crossover's en suv's zit het zwaartepunt nog steeds best hoog, uitzonderingen daargelaten (gaat al helemaal op voor ICE-crossovers en suv's).

Het hangt er vanaf hoe hoe je een auto dagelijks gebruikt, ik rij sinds 4 jaar een EV en maak regelmatig redelijk wat kilometers.
Daardoor ben ik genoodzaakt ook gebruik te maken van snelladers, echter de laatste maanden komt het steeds vaker voor dat deze al bezet zijn. Aangezien ik toch al een gemiddelde laadtijd heb van zo rond de 25 minuten (20 tot 80%), is een extra wachttijd van soms zelfs 30 minuten eigenlijk niet meer acceptabel. Het is dat ik nog erg gehecht ben geraakt aan het stille rijcomfort van mijn huidige BMW i5, maar de optie naar een hybridevariant wordt zo wel steeds groter.

Maar dan is het een vrij eenzijdige rijervaring. Er zijn genoeg lage EV's, die veel beter rijden dan 99% van de ICE's.

Ik vind persoonlijk bijvoorbeeld een Renault Zoë een hele interessante optie. Zijn voor hele aantrekkelijke bedragen te vinden.

Voor 11.000 euro koop je al een 52KwH variant van 2019 of 2020 en met 350 km actieradius in de praktijk (in de zomer).

Als je electrische Up vergelijkt met een benzine Up is het verschil groot. De EV is veel volwassener en rijdt beduidend comfortabeler en beter.
Zie je ook bij de 208. Ik heb daar in bijna alle uitvoeringen veel gereden: 70 pk handbak, 100pk automaat, 136pk automaat, 136pk EV, 156pk EV. En de EVs hebben verreweg mijn voorkeur.

Of het nou het goedkoopste is of niet, het is ook gewoon de leukste manier van rijden. Comfort, stilte, acceleratievermogen, gebrek aan 'schakelgaten', een ICE is echt achterhaald.
Typisch zo’n AW frontpage reactie. Ik bepaal zelf wel wat ik leuk vind. Een EV is dat wat mij betreft niet. En achterhaald is de EV die je nu koopt, over 5 jaar ook.

Openbaar laden is goedkoper geworden hier staat alles vol met Allego die was 64 cent maar nu 45 cent. Ik heb geen keuze dus moet daar laden. Heel raar systeem is het. In Den Haag betaal je overal 35 cent en in Rotterdam bij eneco zelfs iets van 22cent. Die steden hebben de palen aanbesteed en gewoon de goedkoopste genomen. Daarnaast maakt het nog uit welke pas je hebt.
Allego op de plekken waar de concessie periode verlopen is is juist erg duur. En nog kosten na 5 uur staan. CPO tarief is hoog maar met de meeste passen is het ook gewoon duur. Logisch want de CPO brengt erg veel in rekening. Naar bedrijf.

Maar dan is het een vrij eenzijdige rijervaring. Er zijn genoeg lage EV's, die veel beter rijden dan 99% van de ICE's.
Valt wel mee hoor. De meeste EV's rijden helemaal niet zo veel beter dan hun ICE-tegenwichten door het hogere gewicht. De EV's die ''veel beter rijden dan 99% van de ICE's'' zitten in prijs- en prestatieklassen waar dat ook verwacht wordt van ze (model S P85D, ioniq 5 N).

Valt wel mee hoor. De meeste EV's rijden helemaal niet zo veel beter dan hun ICE-tegenwichten door het hogere gewicht. De EV's die ''veel beter rijden dan 99% van de ICE's'' zitten in prijs- en prestatieklassen waar dat ook verwacht wordt van ze (model S P85D, ioniq 5 N).
Het hogere gewicht ligt wel veel lager bij de grond en is beter verdeeld over de gehele lengte. Zwaar accu pakket tussen de wielen tov zware motor op de voorwielen. Het zwaartepunt ligt dus lager en meer in het midden en daardoor heb je een betere wegligging.

Daar heeft Newton wel eens een leuk stukje over geschreven ;)

Je hebt daarnaast het voordeel bij EVs met twee motoren of meer dat je het vermogen veel beter kunt verdelen en dus veel beter kunt aansturen en controleren. Eigenlijk is de auto continue voor jou bezig omdat te optimaliseren en dat merk je duidelijk in de praktijk.

Daarnaast is de vermogensopbouw bij het versnellen meer liniaer en dat komt het rijcomfort ook zeker wel tegemoet.

Overall rijdt een EV dus beter dan een ICE.

Als je voor rijbeleving gaat kun je argumenteren dat een ICE leuker is om te rijden.

Dan ben ik dat met je eens, want als ik mijn V8 start krijg ik kippenvel, maar zo’n beetje de meeste 3 en 4 cilinders doen mij persoonlijk net zoveel als ons koffiezetapparaat in de keuken.

Alleen is een beleving niet substantieel, maar een gedachte/gevoel en vaak dus een mening en niet feitelijk onderbouwt.

Het hogere gewicht ligt wel veel lager bij de grond en is beter verdeeld over de gehele lengte. Zwaar accu pakket tussen de wielen tov zware motor op de voorwielen. Het zwaartepunt ligt dus lager en meer in het midden en daardoor heb je een betere wegligging.

Daar heeft Newton wel eens een leuk stukje over geschreven ;)

Je hebt daarnaast het voordeel bij EVs met twee motoren of meer dat je het vermogen veel beter kunt verdelen en dus veel beter kunt aansturen en controleren. Eigenlijk is de auto continue voor jou bezig omdat te optimaliseren en dat merk je duidelijk in de praktijk.

Daarnaast is de vermogensopbouw bij het versnellen meer liniaer en dat komt het rijcomfort ook zeker wel tegemoet.

Overall rijdt een EV dus beter dan een ICE.

Als je voor rijbeleving gaat kun je argumenteren dat een ICE leuker is om te rijden.

Dan ben ik dat met je eens, want als ik mijn V8 start krijg ik kippenvel, maar zo’n beetje de meeste 3 en 4 cilinders doen mij persoonlijk net zoveel als ons koffiezetapparaat in de keuken.

Alleen is een beleving niet substantieel, maar een gedachte/gevoel en vaak dus een mening en niet feitelijk onderbouwt.
Ik weet dat een lager zwaartepunt bevorderlijk is voor de rijdynamiek. De 300-400 kilo die een elektrische auto meebrengt is echter een flinke domper op de wegligging. Meer gewicht dat moet optrekken, afremmen en mee moet draaien komt de wegligging van een voertuig (bijna) nooit ten goede. Optrekken is natuurlijk geen probleem bij een EV, maar het hogere gewicht bij het sturen doet het voordeel van een lagere wegligging enigszins teniet. Dat is ook waar ik in mijn eerste bericht op aanhaakte.

Ben verder echt geen EV-hater of iets hoor haha. Het acceleratievermogen is verslavend, er zit veel vernuftige techniek in en voor dagelijks forensen kan je er met een ICE moeilijk aan tippen. Het stukje subjectieve rijbeleving en gevoel maakt ook alleen uit voor een selectief groepje autonerds zoals wij. :p

Het gewicht is iets meer, maar merk je bij het rijden weinig van. (Later, over een paar jaar in de MRB ). Rijdynamiek is, denk ik, voor 85% van de bestuurders in de huidige verkeersdrukte totaal niet interessant. jouw 924 944 is na een 911 toch een veel betere auto op dat vlak.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 944
944 he ;)

Van het lagere zwaartepunt valt ook weinig te merken in het normale verkeer. De enige plek waar de meeste mensen iets merken van de prestaties van hun auto is de oprit naar de snelweg.

@944 ik begrijp ook wel wat je bedoeld maar dat is meer een gevoelskwestie, en ik denk dat daar beleving een grote rol inspeelt. Het is ook heel lastig appels met appels te vergelijken.

Bij instapmodellen zal het verschil in gewicht groter zijn, maar performance modellen (ook ICE) wegen tegenwoordig ontzettend zwaar.

Als je puur als voorbeeld een BMW 4 serie / i4 neemt als vergelijk (bron autoweek.nl) dan zie je het volgende:
Bmw i4 35 (instapper) - 1.965 kg - 286 pk - €62.131,-
Bmw i4 40 - 2.050 kg - 340 pk - €64.266,-
Bmw 420i (instapper) - 1.595 pk - 184 pk - € 64.794,-
Bmw 430i - 1.645 pk - 245 pk - €75.793,-
Bmw M440i - 1.800 kg - 374 pk - €106.817,-

Als ik dan 2 auto’s moet vergelijken EV vs ICE, lijkt mij de i4 35 vs 430i het eerlijkste, of niet?

Verschil in gewicht 320 kilo in het voordeel van de ICE, vermogensverhoudingen 41 pk in het voordeel van de EV. Prijsverschil 13k in het voordeel van de EV.

Een vergelijkende test tussen die 2 modellen zou dan interessant kunnen zijn en hoe de verhouding ligt.

Maar je ziet bijvoorbeeld al dat de M440i dichterbij de EV in de buurt komt kwa gewicht en ook ruim 200 kg zwaarder is dan de ICE instapper.

Terwijl je bij de EV versie de i4 40 met 340 pk, maar zo’n 85 kg extra gewicht mee krijgt.

Het is inderdaad lastig vergelijken, gewicht t.o.v. gewichtsverdeling en het effect op een auto kan je ook moeilijk meten. Je kan g-krachten meten o.i.d. maar dat vertelt ook niet het hele verhaal.

Ik denk dat een test tussen die BMW's best interessant kan zijn, de verschillen liggen niet zo onoverbrugbaar ver uit elkaar. Toen de Model 3 Performance 5 jaar geleden uitkwam werd de auto o.a. vergeleken met auto's als de C63 AMG en M3, terwijl dat behoorlijk andere auto's zijn die in Nederland meer dan twee keer zo duur waren. De BMW is wel hard gegaan trouwens, de 4 series Gran Coupe woog 5 jaar geleden nog 1515 kg voor de 420 en 430i, 1590 kg voor de 440i.

Iets als de Opel Astra zou ook een goede vergelijking kunnen geven. Daar heb je de benzine, elektrische en hybridevariant die je tegenover elkaar kan zetten. Tussen de versies onderling maar € 3.000 verschil. De benzineversie weegt een stuk minder maar heeft niet de directe koppel van de hybride en EV.
9728a751b53e11a75c4e5ca9e4315b3d.png

7acba292cf7b8d3e809ef684b8aa878c.png

Ook hier weer de nuancering dat dit ook niet altijd iets hoeft te zeggen over de aandrijflijn in zijn geheel. Soms is een EV of ICE beter geslaagd dan anders.

Feit dat de accu’s een laag zwaartepunt hebben speelt zeker mee in de wegligging. Na 125.000 km in de ID3 is het zeker geen straf. Onderschrijf wel het argument dat de snel laadpalen steeds vaker bezet zijn alsmede de openbare palen met soms achterlijke tarieven. Maar het is nog steeds geen Porsche 968 met zijn 50/50 verdeling ;-) . Hier nog steeds voorkeur voor een dikke V8 maar vergeleken met al die turbo geblazen driepitters gaat mijn voorkeur uit naar EV. Die rijdende Senseo’s doen me echt helemaal niets. Ik moet het ook nog maar zien dat die moeiteloos de 2 ton halen.

Terug
Bovenaan