Is een auto importeren uit bijv. Duitsland het waard?

A

Anoniem

Guest
Is het echt goedkoper? Je betaald natuurlijk van alles om er dan een geel kentekentje bij te zetten (ik weet niet echt hoe het werkt allemaal) maar scheelt het geld? Iedereen pronkt met dikkere auto's altijd over het feit dat ze uit Duitsland of dergelijke komen. Aankoopprijzen zijn inderdaad door het grotere aantal occasions lager, maar is het het waard allemaal?

Dat ligt er maar net aan beste Vicky. Wat voor auto heb je in gedachten? Maar meestal kan het wel uit, anders waren er ook geen tig bedrijven die dit voor hun kost doen

Een niet concrete vraag dreigt vaak ook niet concreet te worden beantwoord. Gaat het om interesse in een specifiek model of is het meer algemene interesse?

Over het algemeen genomen is invoeren nuttig omdat het aanbod in Duitsland groter is. Daardoor is de kans groter om een exemplaar te vinden die aan de eisen voldoet. Vaak bespaart het geld, al hangt de exacte besparing af van het type auto en hoeveel werk je zelf wil doen of laten doen. Een kanttekening bij de besparing is dat een geïmporteerde auto vaak een iets lagere restwaarde heeft bij doorverkoop.

Persoonlijk vind ik het voordeel van ruimere keus vaak zwaarder wegen dan de besparing. Voorwaarde is voor mij altijd dat de onderhoudshistorie en documentatie 100% klopt.

Eigenlijk hangt het af van vraag en aanbod in een land. Er is dus niet zo maar antwoord op te geven.

Bijvoorbeeld: Ex 14 % diesels zijn in Nederland in grote aantallen te koop en goedkoop. Die Ga je niet snel uit Duitsland halen.

Duitsland kent geen NAP zoals in Nederland, in Duitsland wordt op grote schaal gerommeld met kilometerstanden, en er komen ook relatief veel schade auto's naar Nederland.

Het ligt ook maar net aan de auto, ik ben veel Fiesta's tegengekomen die in Duitsland duurder werden aangeboden dan in Nederland.

Oke, persoonlijk keek ik naar de BMW 335D die voor 8500 euro met 180d km in Duitsland te koop was, en voor hetzelfde prijskaartje in NL boven de 12 duizend kost. Dit geldt echter ook voor andere auto's zoals veel Mercedes C-klasjes die ik zag staan.

Meestal kan het bij aanschaf wel uit. Alleen als je je auto weer wil verkopen is het eerste wat je te horen krijgt dat het een import auto is en je er dus minder voor terug krijgt. Als je de auto helemaal op rijdt is dat niet erg, als je de auto eerder verkoopt kan dat best uitmaken.

Het ligt er ook asn hoe je in de aankoop staat. Ga je de auto zelf bekijken en ophalen dan moet je vrij nemen, reizen, misschien overnachten. Ook weer gedoe bij transport en keuring en bij een garantiedingetje wordt het ook heel bewerkelijk.

4000 verschil is natuurlijk een royaal begin, maar met BPM en papierwerk eraf?

Een goeie zaak met 6 maanden garantie op 20 minuten rijden is ook wat waard. Je kan het natuurlijk ook via een garage importeren en zo de prijs/risico wat uitmiddelen.

Het hangt wel van de auto zelf af.

Maar rekenvoorbeeldje. Ik heb zelf een 3 jaar oude Aygo uit Duitsland gehaald vorig jaar.

Aygo X-play, met lichtmetalen wielen, infotainment met touchscreen en achteruitrijcamera, stoelverwarming, metallic lak en 35.000 km op de teller, dealeronderhouden bij het bedrijf waar we hem kochten, 2 kleine parkeerdeukjes eruit gehaald bij aflevering inclusief een beurt en winterbanden erbij.

Aanschaf, 7950 euro.

14 daags ausfuhrkenzeichen (In Nederland te berijden als je even een pamfletje van de belastingdienst ondertekend voor rijden op buitenlandse platen voor max 2 weken. Dan kun je de auto gebruiken terwijl je de RDW opzoekt en alles) incl. verzekering en wegenbelasting 195 euro. (prijs verschilt per kreiss)
Tank benzine, 35 liter en 1 op 18 dus 20 euro.
BPM (verschilt per auto en dus ook de rekensom of het interessant is, hoe ouder hoe leuker) 590 euro.
Kosten keuring rdw 110 euro
Luxe kentekenplaten (op werk gedrukt, 18 euro) in de handel tussen de 30 en 40.

Totaal zit je dan, gekentekend en al op 8900 euro.

Net niet quitte gespeeld want de oude Aygo was gestolen en kreeg 8800 terug. Nou ja....die oude had ooit 9200 euro gekost. En was dus eigenlijk een betere deal want die had slechts 12.000 km gereden.
Maar je hebt best veel moeite om een dergelijke auto op origineel Nederlands kenteken te vinden voor die prijs. Maar ja...je hebt een best luxe auto op deze manier, met een jaar garantie vanuit Toyota Duitsland afleverbeurt en alles keurig geregeld. Inderdaad voor een kleine 1000 euro minder op de stoep staan.

En dat is dan voor een zuinige auto. BPM verminderd met leeftijd, dus hoe meer bpm je bespaart hoe groter het prijsverschil wordt.

vicky 3595453 zei:
Oke, persoonlijk keek ik naar de BMW 335D die voor 8500 euro met 180d km in Duitsland te koop was, en voor hetzelfde prijskaartje in NL boven de 12 duizend kost. Dit geldt echter ook voor andere auto's zoals veel Mercedes C-klasjes die ik zag staan.
Kijk wel eventjes goed of de CO2 uitstoot van de Duitse versie hetzelfde is als de Nederlandse versie. Er zijn hier op het forum wat verhalen van mensen die een BWM uit de VS hadden die op papier duidelijk meer CO2 uitstoten dan de Nederlandse versie waardoor de BPM veel duurder was dan van te voren verwacht. Als het goed is vind je de CO2 uitstoot op het kentekenbewijs.

Nico GTR zei:

Maar rekenvoorbeeldje. Ik heb zelf een 3 jaar oude Aygo uit Duitsland gehaald vorig jaar.

Aygo X-play, met lichtmetalen wielen, infotainment met touchscreen en achteruitrijcamera, stoelverwarming, metallic lak en 35.000 km op de teller, dealeronderhouden bij het bedrijf waar we hem kochten, 2 kleine parkeerdeukjes eruit gehaald bij aflevering inclusief een beurt en winterbanden erbij.

Aanschaf, 7950 euro.

14 daags ausfuhrkenzeichen (In Nederland te berijden als je even een pamfletje van de belastingdienst ondertekend voor rijden op buitenlandse platen voor max 2 weken. Dan kun je de auto gebruiken terwijl je de RDW opzoekt en alles) incl. verzekering en wegenbelasting 195 euro. (prijs verschilt per kreiss)
BPM (verschilt per auto en dus ook de rekensom of het interessant is, hoe ouder hoe leuker) 590 euro.

Net niet quitte gespeeld want de oude Aygo was gestolen en kreeg 8800 terug. Nou ja....die oude had ooit 9200 euro gekost. En was dus eigenlijk een betere deal want die had slechts 12.000 km gereden.
Maar je hebt best veel moeite om een dergelijke auto op origineel Nederlands kenteken te vinden voor die prijs. Maar ja...je hebt een best luxe auto op deze manier, met een jaar garantie vanuit Toyota Duitsland afleverbeurt en alles keurig geregeld. Inderdaad voor een kleine 1000 euro minder op de stoep staan.

En dat is dan voor een zuinige auto. BPM verminderd met leeftijd, dus hoe meer bpm je bespaart hoe groter het prijsverschil wordt.

Hoeveel tijd heeft de belastingdienst nodig om je aanmelding wat betreft de vrijstelling van BPM voor 2 weken te verwerken? Is dat direct, of gaat daar een bepaalde tijd overheen?
Stel je gaat naar een auto kijken en je wilt hem meteen meenemen, dan wil je eigenlijk ter plekke die vrijstelling aanvragen, anders moet je weer terug.

Je bent trouwens een nieuwe APK vergeten, of heb je de TÜV keuring kunnen meenemen?

Een auto uit Duitsland importeren loont in 90% van de gevallen zeker! Duitsers houden over het algemeen van rijk uitgeruste auto's en zijn ook zuiniger op hun auto's. Daarnaast zijn auto's daar stukken goedkoper door het ontbreken van met name BPM. Ik heb in 2018 een full option Nissan Juke geïmporteerd uit Duitsland. Niet alleen omdat het geld scheelt, maar ook omdat de versie die ik voor ogen had in Nederland gewoon NIET te vinden is.

Importeren stelt echt niet veel voor. Ik wilde dat in eerste instantie door een importbedrijf laten doen, maar ben blij dat ik het uiteindelijk gewoon zelf heb gedaan. Scheelt je ruim €400. Een paar dingen waar je wel echt op moet letten als je het zelf doet:
*Elke auto in Duitsland heeft een geboortecertificaat, EWG-übereinstimmungsbescheinigung (leuk woord voor galgje ;)) genaamd. Hierop staan alle gegevens van de auto, inclusief de co2 uitstoot (die moet gelijk zijn aan die in NL!). In het Nederlands heet dit CVO (Certificaat van overeenstemming). Dit bewijs toont aan dat de importauto voldoet aan de gestelde eisen voor de RDW bij het importeren om toegelaten te worden op de Nederlandse wegen.
*Vraag de Duitse autopapieren. De zogenaamde Fahrzeugbrief 1 en 2.
*Kijk of de onderhoudshistorie bekend is. Veel Duitse auto;s hebben een teruggedraaide teller als ze voor export/import aangeboden hebben. Let daar op. Vaak zit er een KUS-rapport bij de auto. Een soort van Duitse APK, maar dan wel veel strenger dan de NLse apk! Hier kan je vaak al dingen uit af leiden.
*Stel met de verkoper een koopcontract op (op de Duitse occasionsites zijn die vaak als printje te vinden). En leg ALLE afspraken hierop vast met handtekening van beide.

Mocht er op een auto extra afgesloten fabrieksgarantie zijn bijgekocht door de vorige eigenaar en die op papier nog loopt, laat je dan niet foppen. Die is alleen overdraagbaar naar een volgende eigenaar als de auto in het land van herkomst blijft. Die VERVALT zodra de auto naar een ander land word geïmporteerd. Dit heb ik zelf ervaren.

Uiteindelijk heeft de complete import (met NLs kenteken en al erbij) mij een €3500 a €4000 gescheeld t.o.v. een vergelijkbare Nederlandse auto :).
Succes!

Strider zei:
Nico GTR zei:

Aanschaf, 7950 euro.

Hoeveel tijd heeft de belastingdienst nodig om je aanmelding wat betreft de vrijstelling van BPM voor 2 weken te verwerken? Is dat direct, of gaat daar een bepaalde tijd overheen?
Stel je gaat naar een auto kijken en je wilt hem meteen meenemen, dan wil je eigenlijk ter plekke die vrijstelling aanvragen, anders moet je weer terug.

Je bent trouwens een nieuwe APK vergeten, of heb je de TÜV keuring kunnen meenemen?
Over het algemeen wordt de TuV meegenomen als APK. Daar hoeft je dus niet achteraan als de auto geldige TuV heeft. Houdt er overigens rekening mee dat voor een ausfuhrkenzeichen de auto een geldige TuV nodig heeft.

Strider zei:
Nico GTR zei:

Aanschaf, 7950 euro.

Dat is direct, dat kan gewoon online. Google maar ff op kort gebruik buitenlands kenteken ofzo...

Ik heb de tuv keuring meegenomen inderdaad. Die nieuwe APK had overigens ook niet gehoeven want zoals je weet is bij een benzineauto de eerste apk pas 4 jaar na de eerste tennaamstelling. En de auto was ongeveer 3 jaar ten tijde van invoering. 22-06-2016 eerste tennaamstellinng.

Ja, zeker. In Nederland zijn de auto's uitgekleed vanwege de BPM op de accessoires en je wordt belazerd door de meeste Nederlandse garagehouders inclusief officiële dealers, die pas na aankoop de APK regelen (bij henzelf) en geen enkele wettelijke verplichting hebben om de waarheid te spreken.
Ik ga binnenkort mijn 4de auto in Duitsland ophalen. Daar zijn de wettelijke regels streng ten aanzien van het vermelden van schade, KM stand en informatie over (aantal) voorgebruiker (bijv. verhuur, taxi of lease). Je krijgt een geldige HU (Hauptuntersuchung) en AU (Abgasuntersuchung) document, het Duitse kenteken en de COC (Certificaat van overeenkomst binnen de EU)..
Is importeren moeilijk? Nee. Je kunt een Kurzzeitkennzeichen nemen voor 5 dagen of een Ausfuhrkennzeichen (9 dagen tot 1 jaar) beiden inclusief WA.
Voor de laatste moet je naar het Strassenverkehrsamt, maar het Kurzkennzeichen kun je ook Online bestellen (€139) en bij de garage laten bezorgen (dat is met platen en WA verzekering). Wel oppassen, want die 5 dagen zijn er maar 4. Het kenteken wordt de dag volgende op de ingangsdatum vóór 12:00 uur bezorgd. Kies je voor Maandag, dan wordt die op Vrijdag gemaakt en ben dan ook de Zaterdag en Zondag kwijt en blijven er maar 2 dagen over. Kan ook genoeg zijn voor een ritje naar NLD..
Officieel mag je in Nederland niet met een buitenlandskenteken rijden omdat je dan BPM en wegenbelasting ontduikt. Je kunt online bij de belastingdienst per jaar 1 keer 14 dagen kosteloos ontheffing aanvragen.
Je rijdt naar huis, stalt je auto in de garage en voor de dag van de RDW keuring vraag je een één-dag kenteken aan.
In alle gevallen is de auto alleen WA verzekerd. De meeste verzekeraars willen een auto zonder permanent NL rijbewijs niet ALL Risk verzekeren, behalve de KNAC. Die verzekering is voor 1 maand op proef.
Alles is nu afgedekt en je hoeft geen honderden Euro's te besteden aan die auto-importeurs die je willen wijsmaken dat je dat zelf niet kan vanwege verzekering en dat je in Nederland niet met een buitenlands kenteken mag rijden. De halve waarheid dus.
Succes met de import.

Punt 1. Ook Duitsers kunnen je belazeren. Hoe vaak wordt er daar geknoeid met boekjes of kilometerstanden.

Punt 2. In twee vragen wij je van Flensburg naar Passau en weer terug. Vanuit iedere plek in Duitsland sta nu met een luxe wagen binnen een dag in NL.

Punt 3. Geldt dat ook voor export platen?

Vooral de eerste zou ik moeite mee hebben. Ook in Nederland kan je prima auto's kopen zonder de rompslomp en het het reizen naar een uithoek zoals Eisenhuttenstadt of zo. Ook daar wordt misschien nog wel grover geprutst met allerhande zaken.

AJ 9876638 zei:
Ja, zeker. In Nederland zijn de auto's uitgekleed vanwege de BPM op de accessoires en je wordt belazerd door de meeste Nederlandse garagehouders inclusief officiële dealers, die pas na aankoop de APK regelen (bij henzelf) en geen enkele wettelijke verplichting hebben om de waarheid te spreken.
Ik ga binnenkort mijn 4de auto in Duitsland ophalen. Daar zijn de wettelijke regels streng ten aanzien van het vermelden van schade, KM stand en informatie over (aantal) voorgebruiker (bijv. verhuur, taxi of lease). Je krijgt een geldige HU (Hauptuntersuchung) en AU (Abgasuntersuchung) document, het Duitse kenteken en de COC (Certificaat van overeenkomst binnen de EU)..
Is importeren moeilijk? Nee. Je kunt een Kurzzeitkennzeichen nemen voor 5 dagen of een Ausfuhrkennzeichen (9 dagen tot 1 jaar) beiden inclusief WA.
Voor de laatste moet je naar het Strassenverkehrsamt, maar het Kurzkennzeichen kun je ook Online bestellen (€139) en bij de garage laten bezorgen (dat is met platen en WA verzekering). Wel oppassen, want die 5 dagen zijn er maar 4. Het kenteken wordt de dag volgende op de ingangsdatum vóór 12:00 uur bezorgd. Kies je voor Maandag, dan wordt die op Vrijdag gemaakt en ben dan ook de Zaterdag en Zondag kwijt en blijven er maar 2 dagen over. Kan ook genoeg zijn voor een ritje naar NLD..
Officieel mag je in Nederland niet met een buitenlandskenteken rijden omdat je dan BPM en wegenbelasting ontduikt. Je kunt online bij de belastingdienst per jaar 1 keer 14 dagen kosteloos ontheffing aanvragen.
Je rijdt naar huis, stalt je auto in de garage en voor de dag van de RDW keuring vraag je een één-dag kenteken aan.
In alle gevallen is de auto alleen WA verzekerd. De meeste verzekeraars willen een auto zonder permanent NL rijbewijs niet ALL Risk verzekeren, behalve de KNAC. Die verzekering is voor 1 maand op proef.
Alles is nu afgedekt en je hoeft geen honderden Euro's te besteden aan die auto-importeurs die je willen wijsmaken dat je dat zelf niet kan vanwege verzekering en dat je in Nederland niet met een buitenlands kenteken mag rijden. De halve waarheid dus.
Succes met de import.
Als inwoner van Nederland mag je niet met een Kurzzeitkennzeichen rijden, daar zijn geen uitzonderingen op. Een Ausfuhrkennzeichen mag wel, dat is daar ook voor bedoelt. Het verhaal van wegenbelasting en BPM geldt daar nog wel voor.

Boppie zei:
Punt 1. Ook Duitsers kunnen je belazeren. Hoe vaak wordt er daar geknoeid met boekjes of kilometerstanden.

.

Zou me niks verbazen....
Ik keek voorheen wel eens op Duitse sites naar gebruikte auto's en wat me vooral opviel waren de , algemeen, lage kilometerstanden voor toch een heel groot land.
Het lijkt wel of Duitsers denken dat met 150000 km een auto op is en onverkoopbaar....
Toen ik op een forum vermeldde dat m'n Peugeot 306 TD de 350000 km was gepasseerd kreeg dat behoorlijk wat aandacht

Als je geld wil besparen, dan kun je net zo goed op marktplaats terecht bij particuliere verkopers.
Met de tool waardebepaling van Autoweek kun je aardig uitrekenen wat je bespaart en wat een redelijk bod is.
Mijn ervaring is dat je 10% á 20% goedkoper uit bent t.o.v. een dealer mét korting.

Kees 9379262 zei:
Boppie zei:

.

Zou me niks verbazen....
Ik keek voorheen wel eens op Duitse sites naar gebruikte auto's en wat me vooral opviel waren de , algemeen, lage kilometerstanden voor toch een heel groot land.
Het lijkt wel of Duitsers denken dat met 150000 km een auto op is en onverkoopbaar....
Toen ik op een forum vermeldde dat m'n Peugeot 306 TD de 350000 km was gepasseerd kreeg dat behoorlijk wat aandacht
Dat is inderdaad nog wel soms het idee in Duitsland. Toen mijn Astra H problemen met het koelsysteem kreeg bij 200.000 km in de vorm van een gescheurde slang, vroeg de garage wat ik dan verwacht had, de auto was op in hun ogen. Uiteindelijk nog zonder problemen er nog 150.000 km bij gereden, auto reed nog prima. Bij mijn Insignia was de dealer ook altijd verbaasd dat die ruim over de 300.000 km gereden had. Mijn huidige auto is bij 73.000 km ingeruild, auto is nog als nieuw!

Vzz zei:

Dat klinkt wel als een occasion waar veel vraag naar is, dus die zijn voor duitse handelaren ook interressant om de kilometerstand iets terug te zetten. Bij zulke auto's zou ik heel erg goed naar de historie kijken!

Verder is het inderdaad een rekensom die niet eens heel ingewikkeld is, precies zoals Nico GTR al aangeeft.
Kijk wel uit met het tijdelijke Duitse kenteken. Daarmee mag je in Nederland officieel niet rijden, dus je zou voor Nederland een ander (tijdelijk) kenteken moeten aanvragen en deze bij de grensovergang moeten wisselen.
Het regelen van dit 'kurzzeitkennzeichen' kan niet in het weekend. Dat was voor mij reden om met een oprijwagen naar Duitsland te rijden om op die manier de auto direct mee te kunnen nemen.

Juist vanwege de grote kans op teruggedraaide kilometerstanden is het alleen aan te raden om een auto te importeren als die gekocht is bij een Duitse dealer, dus NOOIT bij een handelaar. Want de enige garantie die je daar krijgt is de garantie op de aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van een teruggedraaide kilometerstand. Met boekjes wordt op grote schaal gefraudeerd dus daar zou ik niet op af gaan. Wat dat betreft is het wel jammer dat ze in Duitsland geen NAP kennen.

Zelf zou ik voor die paar centen, de rompslomp en het risico op teruggedraaide kilometerstanden nooit zelf importeren. Dan blijft als belangrijkste reden alleen de rijker uitgeruste uitvoeringen over. Gaat het alleen daarom, kijk dan alleen bij dealers en laat je je niet gek maken om die mooie auto in precies de uitvoering die je zocht bij een handelaar voor een net(te) scherpe prijs. En houdt ook de slechtere verkoopbaarheid later in het oog als je er weer van af wilt want een hoop mensen willen geen tweedehands auto kopen die ooit is geïmporteerd.

Gemiddeld is bij 1 op 3 Duitse gebruikte auto's sprake van 'Tachotrickserei'. Bij auto's van een paar jaar oud die bij een dealer te koop staan is die kans veel kleiner en bij een handelaar/particulier is die kans veel groter. Oudere auto's staan zelden bij dealers te koop.

Joel 1987 zei:
Vzz zei:

Dat klinkt wel als een occasion waar veel vraag naar is, dus die zijn voor duitse handelaren ook interressant om de kilometerstand iets terug te zetten. Bij zulke auto's zou ik heel erg goed naar de historie kijken!

Verder is het inderdaad een rekensom die niet eens heel ingewikkeld is, precies zoals Nico GTR al aangeeft.
Kijk wel uit met het tijdelijke Duitse kenteken. Daarmee mag je in Nederland officieel niet rijden, dus je zou voor Nederland een ander (tijdelijk) kenteken moeten aanvragen en deze bij de grensovergang moeten wisselen.
Het regelen van dit 'kurzzeitkennzeichen' kan niet in het weekend. Dat was voor mij reden om met een oprijwagen naar Duitsland te rijden om op die manier de auto direct mee te kunnen nemen.

Kurzzeit mag niet inderdaad, maar Ausfuhr mag wel. Het rode vakje voor 2 weken maximaal (15 dagen geldigheid in Duitsland)

Ik ben sinds 1 week in het bezit van een gebruikte Duitse import auto van bouwjaar 2017 en in 2018 in Nederland geïmporteerd.
Nu las ik over het HU & AU document.
Hoort dan de Nederlandse officiële dealer (waar deze gekocht is) deze samen met het COC overeenkomst mee te leveren bij de verkoop?
Dus dat ik deze ontvang?
Ik ben nu de 2de Nederlandse eigenaar.

Martijn 1999672 zei:
Ik ben sinds 1 week in het bezit van een gebruikte Duitse import auto van bouwjaar 2017 en in 2018 in Nederland geïmporteerd.
Nu las ik over het HU & AU document.
Hoort dan de Nederlandse officiële dealer (waar deze gekocht is) deze samen met het COC overeenkomst mee te leveren bij de verkoop?
Dus dat ik deze ontvang?
Nee, HU en AU documenten zijn alleen relevant voor Duitsland. De RDW kan wel de verval datum over nemen als APK verval datum, maar als Nederlander heb je er niets aan.

Okey dat is duidelijk EVV.

Het enige wat mij verder nog tot nadenken brengt, helaas niets gevonden over onderhoud/km historie betreft in Duitsland.
Er zijn alleen betaalde sites waar dergelijke info vandaan kan halen.
Zijn er via jullie nog andere mogelijkheden?
De eerste onderhoud is in Nederland gebeurt en nergens iets te vinden waar deze auto uit Duitsland vandaan komt, had dit wel leuk gevonden als ik dat in bezit zou kunnen krijgen.

Normaal zou in je onderhoudsboekje moeten staan welke dealer de auto afgeleverd heeft, dat zou je misschien wat meer info vandaan kunnen krijgen. Aan de andere kant zijn Duitsers wel erg terughoudend om gegevens van anderen te delen, dus weinig kans. Hebben ze je er een nieuw onderhoudsboekje bij gedaan dat je die gegevens niet hebt?

In Duitsland staat 'Datenschutz' hoog in het vaandel.

Als je de auto gekocht hebt bij een Nederlandse officiële merkdealer, dan kan deze normaal gezien een uitdraai maken uit hun systeem waarin de onderhoudshistorie staat. Soms worden de boekjes ook niet eens meer ingevuld omdat alles digitaal gaat. Laat de dealer maar de onderhoudshistorie aantonen.
Wel een beetje vreemd dat je nu pas daar naar vraagt, nadat je de auto gekocht hebt.

Terug
Bovenaan