Het hangt wel van de auto zelf af.
Maar rekenvoorbeeldje. Ik heb zelf een 3 jaar oude Aygo uit Duitsland gehaald vorig jaar.
Aygo X-play, met lichtmetalen wielen, infotainment met touchscreen en achteruitrijcamera, stoelverwarming, metallic lak en 35.000 km op de teller, dealeronderhouden bij het bedrijf waar we hem kochten, 2 kleine parkeerdeukjes eruit gehaald bij aflevering inclusief een beurt en winterbanden erbij.
Aanschaf, 7950 euro.
14 daags ausfuhrkenzeichen (In Nederland te berijden als je even een pamfletje van de belastingdienst ondertekend voor rijden op buitenlandse platen voor max 2 weken. Dan kun je de auto gebruiken terwijl je de RDW opzoekt en alles) incl. verzekering en wegenbelasting 195 euro. (prijs verschilt per kreiss)
Tank benzine, 35 liter en 1 op 18 dus 20 euro.
BPM (verschilt per auto en dus ook de rekensom of het interessant is, hoe ouder hoe leuker) 590 euro.
Kosten keuring rdw 110 euro
Luxe kentekenplaten (op werk gedrukt, 18 euro) in de handel tussen de 30 en 40.
Totaal zit je dan, gekentekend en al op 8900 euro.
Net niet quitte gespeeld want de oude Aygo was gestolen en kreeg 8800 terug. Nou ja....die oude had ooit 9200 euro gekost. En was dus eigenlijk een betere deal want die had slechts 12.000 km gereden.
Maar je hebt best veel moeite om een dergelijke auto op origineel Nederlands kenteken te vinden voor die prijs. Maar ja...je hebt een best luxe auto op deze manier, met een jaar garantie vanuit Toyota Duitsland afleverbeurt en alles keurig geregeld. Inderdaad voor een kleine 1000 euro minder op de stoep staan.
En dat is dan voor een zuinige auto. BPM verminderd met leeftijd, dus hoe meer bpm je bespaart hoe groter het prijsverschil wordt.