Is dit slecht voor de band of iets anders?

Magnifieke malloot

Asfaltkampioen
Ik zie zojuist een auto geparkeerd staan (zie foto) en ik vraag mij wederom af, kan dit geen kwaad? Zie wel vaker auto's zo half op bijvoorbeeld een trottoirband staan, lijkt mij niet goed voor de band, wel? Of maakt het niet uit.

20250813-164802.jpg

Een band heeft een draagkrachtindicatie, maar die is wel gebaseerd dat het volledige loopvlak gebruikt wordt. Er zit wel een veiligheidsfactor ingebouwd voor o.a. deze manier van parkeren, maar die is niet oneindig. Nu wordt het een klein streepje of een puntbelasting waar het gewicht op rust. Breuk in het karkas van de band is een reëel risico.

Ook een goede weg is nooit echt vlak. Dus regelmatig zal slechts een deel van het loopvlak, vergelijkbaar met de foto, in cintact met de weg zijn. Daar kan een band dus prima tegen, niks aan de hand. Zolang het maar geen puntig uitsteeksel is.

Ook een goede weg is nooit echt vlak. Dus regelmatig zal slechts een deel van het loopvlak, vergelijkbaar met de foto, in cintact met de weg zijn. Daar kan een band dus prima tegen, niks aan de hand. Zolang het maar geen puntig uitsteeksel is.
De tijd dat eenzelfde deel de kracht verdeelt over een klein oppervlak is dan bij lange na niet in de buurt van het parkeren zoals op de foto…

De auto staat nu al een paar dagen zo. Dat is zeker anders dan wanneer een band rondjes draait over een ongelijk wegdek. En zo'n groot verschil als op de foto, die wegen mijd ik liever!

Terug
Bovenaan