Is dit olieverbruik normaal? (VW 1.0 MPI)

A

Anoniem

Guest
Hallo iedereen

Een tijdje terug kocht ik een (nieuwe) Volkswagen up met een 1 liter 3-cilinder, zonder turbo (60 pk).
Vrijwel de simpelste versie, want ik gebruik hem enkel voor het de weinige gevallen dat ik een auto nodig heb of handiger is, de doodnormale 1.0 MPI, dus. Heb dus ook niet zo heel veel km (8.500 ongeveer).

Een tijdje terug merkte ik op dat er nog maar weinig olie aan het peil zat, maar wel nog in het geruite gedeelte. Tegen dat ik bij de garage olie kon halen, was de olie zelf gezakt tot het laagste punt op het peil (altijd gemeten een uur of zo nadat ik de auto heb gebruikt en natuurlijk vlak).
Ik heb het hele busje (een liter) erin gedaan en nu stond de olie net iets hoger dan het geruite deel van de pijl, maar dat leek me ok.
Iets later checkte ik terug (500-ish km), en was er naar schatting toch al 2 dl uit... Maar dus nog steeds bovenaan het geruite deel, zoals het hoort.

Gisteren checkte ik terug, nu dus net iets meer dan 1.000 km nadat ik die liter er had ingedaan, en de olie zit terug bijna onderaan het geruite deel... Naar schatting is er dus bijna 7 dl of 0,7 liter aan olie verdwenen...

Ik weet dat autofabrikanten zich maar al te graag indekken door te zeggen dat een liter per belachelijk weinig km normaal is, maar is dit normaal? Moet ik me zorgen maken? Het lijkt haast toe te nemen (eerst een liter na 7.500 km, nu 70% van een liter na 1.000 km).

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)
Fleur

Ik denk dat je verkeerd hebt gemeten. Mijn up! verbruikte 1 liter per 60.000 km.

Phaeton W12 zei:
Ik denk dat je verkeerd hebt gemeten. Mijn up! verbruikte 1 liter per 60.000 km.

Waar is de liter die ik erin gegooid heb dan naartoe?
Niet omdat u een up had dat ze allemaal foutloos zijn, vrees ik.

Phaeton W12 zei:

Net een VAG dealer, het komt nooit door de auto maar altijd door de gebruiker.

Let erop dat je inhoudelijk reageert op de vraag van de TS.

Terence
Autoweek moderator

Ik heb een Mii met dezelfde motor gereden, en er meer dan een ton opgereden. Ik heb nooit een druppel olieverbruik vast kunnen stellen.
Ik denk dat je even langs de dealer moet. Misschien is de carterontluchting stuk of lekt er iets.

Deze motoren staan zeker niet bekend om olieverbruik.

Je hebt nog maar weinig kilometers op de teller; de eerste paar duizend km kan je wat olieverbruik hebben, als je daarna bijvult zou het op een gegeven moment min of meer moeten stabiliseren. Elke motor heeft min of meer zijn eigen peil tussen min en max. Vul ook echt nooit bóven de max, zoals je aangeeft wel te hebben gedaan. Dit kan leiden tot overdruk, waardoor keeringen de geest kunne geven en je daardoor lekkage of olieverbranding kunt creëren. Plotseling hoger olieverbruik is ook geen goed teken.

Ik zit nu op 1liter op de eerste 22.000km (1.2 TSI), ik vind het niet slecht en verwacht dat het nu stabiliseert. (Peil blijft nu op 3/4 tussen min-max), al kreeg ik al een zure reactie op mijn review dat het toch écht een typerend en schandalig olieverbruik was...

Beslist even naar de garage, mijn vorige mpi up heeft toen ik hem net had een halve liter olie verbruikt in de eerste +-3000km en de olie is zo rond dat pijl gebleven tot de beurt. Daarna iedere keer tot aan de beurt stond het pijl nog rond 3/4 van de pijlstok. Je rijdt de auto wel netjes warm en rijdt niet vanaf de start met piepende banden weg? De facelift mpi up heeft een mooie olietemperatuurmeter.

1977NL: Zo gaat dat hier, er lopen wat bijzonder fanatieke VAG-haters rond die hun vaak nergens op gebaseerde mening overal laten horen. Doorgaans niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Klassiekerrijder zei:
1977NL: Zo gaat dat hier, er lopen wat bijzonder fanatieke VAG-haters rond die hun vaak nergens op gebaseerde mening overal laten horen. Doorgaans niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Een merk kun je niet haten, je kunt er hoogstens een hekel aan hebben.

Pietzoveel zei:
Als de auto nog in de garantieperiode zit even melding maken bij de dealer.
TomTom zei:
Ik heb een Mii met dezelfde motor gereden, en er meer dan een ton opgereden. Ik heb nooit een druppel olieverbruik vast kunnen stellen.
Ik denk dat je even langs de dealer moet. Misschien is de carterontluchting stuk of lekt er iets.
Damianw26 zei:
Beslist even naar de garage, mijn vorige mpi up heeft toen ik hem net had een halve liter olie verbruikt in de eerste +-3000km en de olie is zo rond dat pijl gebleven tot de beurt. Daarna iedere keer tot aan de beurt stond het pijl nog rond 3/4 van de pijlstok.

Bedankt voor de tips! Hij gaat binnenkort sowieso op zijn eerste onderhoudsbeurt. Ik ga het gelijk melden, ondanks dat het een weinig gewillige dealer is. Ik ben er vrij zeker van dat er geen lekkage is, want dan had ik toch echt al eens een druppeltje op de grond teruggevonden... Ook nog nooit iets abnormaals uit de uitlaat gezien (blauwe rook o.i.d.).
Auto is inderdaad nog een jaartje in garantie!

Damianw26 zei:
Je rijdt de auto wel netjes warm en rijdt niet vanaf de start met piepende banden weg? De facelift mpi up heeft een mooie olietemperatuurmeter.

Dat vergat ik te zeggen in mijn alreeds grote openingspost, sorry! Als ik hem gebruik, draait hij meestal voor minstens 30 minuten (en wordt hij daarna vaak ook warm gestart), maar de meeste ritjes zijn toch wel 1 à 2 uur en ik ben er voorzichtig mee. Schakelt tussen 2.000-3.000 toeren (hangt af van de situatie) en 70% is snelwegrijden tussen 3.000 en 4.000 toeren. Ook amper tegen de 6.000 toeren, want dat voelt niet best.

En hoewel ik wel het 'nieuwere' model heb (2017), is hij, zoals ik zei, echt karig. Ik heb enkel een toerenteller, anaolge snelheidsmeter, de benzinemeter en een rood gedeelte met een klokje/temperatuur, een aanduiding in welke versnelling ik sta en de kilometerstand/tripmeter. Zonder boordcomputer (kan verbruik enzo niet zien).
Vind het inderdaad jammer dat ik zelf geen metertje voor de temperatuur van het koelwater heb, maar was ook maar een goedkope auto. Heb wel een OBD2-apparaatje voor m'n telefoon, maar handig is zo'n toestand niet.

1977NL zei:
Je hebt nog maar weinig kilometers op de teller; de eerste paar duizend km kan je wat olieverbruik hebben, als je daarna bijvult zou het op een gegeven moment min of meer moeten stabiliseren.

Dat begrijp ik, daarom dat ik niet echt nadacht bij de liter die na 7,5d km verdwenen was. Ik monitor de olie regelmatig en tot 3.000-4.000 km is er niets verandert, daarna was er een kleine hoeveelheid weg (niets alarmerend), daarna zat ik op het einde van de dipstick (zorgwekkend) en tegen dat ik de olie bij de dealer kon gaan halen, zat er letterlijk één druppel aan de dipstick. Maar het lijkt nu sneller te verdwijnen, daarom dat ik hier even de vraag stel. Andere forumgebruikers lijken er toch niet zo licht over te gaan.
En het is niet alsof hij vreselijk overvult was, het peil stond misschien een milimeter hoger dan gewenst. Als ons ander VAG-product met nieuwe olie van de garage terugkomt, zit er ook altijd iets te veel olie in en meer dan dit. Die verbruikt geen olie.

1 liter op 22d km zou ik acceptabel vinden in het algemeen, maar het feit is dan wel dat ik in principe al het dubbele aan olie kwijt ben na drie keer minder km met één cilinder minder en geen turbo.

Olie verbruik is nooit acceptabel, alleen zoals aangegeven in het begin kan hij een beetje gebruiken.

zombies zei:
Olie verbruik is nooit acceptabel, alleen zoals aangegeven in het begin kan hij een beetje gebruiken.
Alle auto’s verbruiken olie. Normaal is dat niet zo veel dat je tussen de beurten bij moet vullen. De garage er naar laten kijken is de beste optie. De maximale norm in de branche voor olieverbruik is 1:2000. Dat is bedoelt om zich in te dekken. Het lijkt mij niet normaal als een auto met deze kilometerstand dat soort hoeveelheden olie zou verbruiken.

Fleur zei:
Hallo iedereen

Een tijdje terug kocht ik een (nieuwe) Volkswagen up met een 1 liter 3-cilinder, zonder turbo (60 pk).
Vrijwel de simpelste versie, want ik gebruik hem enkel voor het de weinige gevallen dat ik een auto nodig heb of handiger is, de doodnormale 1.0 MPI, dus. Heb dus ook niet zo heel veel km (8.500 ongeveer).

Een tijdje terug merkte ik op dat er nog maar weinig olie aan het peil zat, maar wel nog in het geruite gedeelte. Tegen dat ik bij de garage olie kon halen, was de olie zelf gezakt tot het laagste punt op het peil (altijd gemeten een uur of zo nadat ik de auto heb gebruikt en natuurlijk vlak).
Ik heb het hele busje (een liter) erin gedaan en nu stond de olie net iets hoger dan het geruite deel van de pijl, maar dat leek me ok.
Iets later checkte ik terug (500-ish km), en was er naar schatting toch al 2 dl uit... Maar dus nog steeds bovenaan het geruite deel, zoals het hoort.

Gisteren checkte ik terug, nu dus net iets meer dan 1.000 km nadat ik die liter er had ingedaan, en de olie zit terug bijna onderaan het geruite deel... Naar schatting is er dus bijna 7 dl of 0,7 liter aan olie verdwenen...

Ik weet dat autofabrikanten zich maar al te graag indekken door te zeggen dat een liter per belachelijk weinig km normaal is, maar is dit normaal? Moet ik me zorgen maken? Het lijkt haast toe te nemen (eerst een liter na 7.500 km, nu 70% van een liter na 1.000 km).

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)
Fleur

Verstandig is om zeer regelmatig de olie te blijven peilen, (want meten is weten) bijvoorbeeld na elke keer als je getankt hebt. Een motor kan de eerste 10.000 kilometer wat extra olie gebruiken. Ik zou aanraden om het zeker aan de VW dealer te melden, en bij de eerste beurt naar te laten kijken.

Dit blok staat verder niet bekend om het hoge olieverbruik, maar de olie kan ook ergens lekken. Voldoende olie is erg belangrijk voor een motor het zorgt voor koeling en smering, laat dus de VW dealer er naar kijken. Een verbruik van 0,7 liter per 1000 kilometer is niet aanvaardbaar, 1 op 7500 kilometer is niet laag maar aanvaardbaar.

Terug
Bovenaan