Is deze occassion betrouwbaar?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt om een occassion Opel Corsa uit 2015 aan te schaffen. Echter staat de kilometerteller op 140dkm. Dit is ook de reden waarom de prijs wat lager is. Ik ga rond de 13 a 15dkm per jaar rijden. Is deze kilometerstand "gevaarlijk"?

Ik was echter benieuwd naar de onderhoudshistorie van de auto. Deze is aanwezig, alleen heeft de vorige eigenaar vanaf 85dkm het onderhoud niet in het boekje gedocumenteerd. Er is voor mij maar 1 eigenaar geweest. De verkoper zegt dat dat wel vaker voorkomt en stelde mij gerust dat de vorige eigenaar het onderhoud wel heeft gepleegd, maar niet in het boekje heeft gezet. Om mij extra te gerust te stellen heeft de verkoper mij een gratis kleine beurt beloofd, mocht ik de auto aanschaffen. Kan ik deze auto met een goed gevoel aanschaffen? Op de foto's is weinig gebruikerssporen te zien en de auto lijk goed te zijn behandeld. Ik vind de auto ook echt supervet.

De verkoper heeft overigens vrijwel alleen maar positieve reviews op Google en andere beoordelingssites. Voor zover dat wat zegt.

Ik moet nog een proefrit maken, die ga ik binnenkort inplannen! Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien

Bedankt!

Henk 7698167 zei:
Hallo allemaal,

Ik was echter benieuwd naar de onderhoudshistorie van de auto. Deze is aanwezig, alleen heeft de vorige eigenaar vanaf 85dkm het onderhoud niet in het boekje gedocumenteerd. Er is voor mij maar 1 eigenaar geweest. De verkoper zegt dat dat wel vaker voorkomt en stelde mij gerust dat de vorige eigenaar het onderhoud wel heeft gepleegd, maar niet in het boekje heeft gezet.

Beste Henk, de eigenaar zet het gepleegde onderhoud NOOIT in het boekje! Het onderhoudsboekje wordt/hoort te worden ingevuld door de dealer of het onafhankelijke onderhoudsbedrijf dat het onderhoud gedaan heeft.
Keurig met datum, kilometerstand en bedrijfsstempel. Dat ziet er zo uit:
0-f7340238-5eb0-42e2-8e54-e6a663181c2a.jpg

Is er geen volledig ingevuld onderhoudsboekje, bij voorkeur ook nog met alle rekeningen, dan heb je niet de garantie dat (al) het voorgeschreven onderhoud is uitgevoerd.
Ik zou zelfs zeggen: dan heb je garantie dat het voorgeschreven onderhoud niet (of niet volgens voorschrift) is uitgevoerd.

Heb je een link naar de auto?

Link: https://www.autowereld.nl/opel/corsa/1-0-turbo-edition-31719584/details.html

Betrouwbaar? Ook als er een kleine beurt wordt uitgevoerd?

Henk 7698167 zei:
Link: https://www.autowereld.nl/opel/corsa/1-0-turbo-edition-31719584/details.html

Het ligt er aan, je hebt sowieso recht op 6 maanden Bovag garantie maar het blijft een gok. Daarbij is hij niet heel goedkoop, ik kwam er een tegen met de helft aan kilometers voor 700 euro meer, maar wel minder luxe.

Moeilijk... Bekijk het Carfax Rapport: https://www.autotrack.nl/tweedehands/46188737/carfax/icr

De auto is op: 09-03-2015
Geregistreerd in Nederland met kenteken 4ZRZ06
Nieuwe eigenaar type: rechtspersoon. Voertuig geregistreerd als leasevoertuig.

Op 6 aug. 2019 is de auto in de handel terecht gekomen:
Nieuwe eigenaar type: autobedrijf. Voertuig geregistreerd door autobedrijf.

en dan 11 dagen later weer in de lease:
17-08-2019
Nieuwe eigenaar type: autobedrijf. Voertuig geregistreerd als leasevoertuig.

Maar dat is 'ie maar 3 weken geweest...??? Want:
06-09-2019
Nieuwe eigenaar type: autobedrijf. Voertuig geregistreerd door autobedrijf.

Tien dagen later stond 'ie op AutoTrack te koop (tot nu toe...).
16-09-2019
Auto te koop aangeboden op AutoTrack

Lastig te zeggen...
a014.gif

Epica zei:
Henk 7698167 zei:

Het ligt er aan, je hebt sowieso recht op 6 maanden Bovag garantie maar het blijft een gok. Daarbij is hij niet heel goedkoop, ik kwam er een tegen met de helft aan kilometers voor 700 euro meer, maar wel minder luxe.

Ik zie nergens terug dat hij aangesloten is bij BOVAG.

@Jazzik: De onderhoudsboekjes kan je nieuw bij de dealer kopen en opnieuw invullen. Als je kan achterhalen waar de auto onderhoud heeft gehad kan je daar misschien een uitdraai uit de computer opvragen van wat er allemaal is uitgevoerd.
3 weken verhuurd vanuit handelsvoorraad of als leenauto ingezet?

Als het een mooie auto is even laten keuren door ANWB of Opel dealer vóór de aankoop. Als het een 1.3 JTD is bedingen dat de distributie vervangen wordt.

Ahh thanks allemaal voor de info. Van die verschillende eigenaren wist ik niet! Jullie weten precies waar te kijken en op te letten. Blijft een interessante auto.

Ondertussen ben ik ook aan het verder kijken, bijvoorbeeld naar een Punto: https://www.autowereld.nl/fiat/punto-evo/0-9-twinair-street-panorama-distributieriem-vervangen-32941346/details.html

Het komt inderdaad wel vaker voor dat de boekjes niet in worden gevuld.

Vaak heeft de monteur het vergeten, of ze hebben niet het onderhoudsboekje kunnen vinden in dashboardkastje (vaak zijn ze verplicht daarbij hun 'zoektocht' te staken als hij daar niet ligt)

Op zich geen probleem, als deze altijd bij de eerste eigenaar is geweest kan deze zeggen bij welke garage deze in onderhoud is geweest. Waarschijnlijk de zelfde als de eerdere beurten. Deze kan nadien zo het boekje bijwerken, al dan niet met aantonen factuur.

Als je het verder een mooie auto vind, geen import, garantie, garage met goede recensies en je maakt het onderhoudsboekje sluitend, je vind de prijs goed, dan gewoon doen (y)

Succes met de proefritten, bij de Fiat Punto zou ik aanraden om te kijken naar de viercilinder motoren, de twinair (2 cilinder) is minder duurzaam, en is in de praktijk behoorlijk dorstig.

ak2 zei:
Succes met de proefritten, bij de Fiat Punto zou ik aanraden om te kijken naar de viercilinder motoren, de twinair (2 cilinder) is minder duurzaam, en is in de praktijk behoorlijk dorstig.
Ja daar heb ik ook naar gekeken, maar die zijn allemaal import als je een beetje vermogen wil (100pk).

Henk 7698167 zei:
ak2 zei:
Ja daar heb ik ook naar gekeken, maar die zijn allemaal import als je een beetje vermogen wil (100pk).

De Opel Corsa D en E ( is een aangepaste D) en Fiat Punto delen het platform, de diesels en versnellingsbakken. In de basis zijn het al wat oudere modellen. Verschillende concurenten waren in de jaren waarin je kijkt wel een stuk moderner. Voordeel is wel dat ze goed uitontwikkeld zijn.

AsconaGT zei:
Op zich geen probleem, als deze altijd bij de eerste eigenaar is geweest kan deze zeggen bij welke garage deze in onderhoud is geweest. Waarschijnlijk de zelfde als de eerdere beurten. Deze kan nadien zo het boekje bijwerken, al dan niet met aantonen factuur.

Als je het verder een mooie auto vind, geen import, garantie, garage met goede recensies en je maakt het onderhoudsboekje sluitend, je vind de prijs goed, dan gewoon doen (y)

Hoe moet ik precies de onderhoudsboekje sluitend maken? Ik heb trouwens ook niet kunnen vinden dat ik garantie heb. Wel dat er bij problenen op korte termijn na aankoop samen worden opgelost.

Lease voertuig zonder historie zou ik links laten liggen. Een lease voertuig kopen is sowieso al een risico.

Niet iedereen gedraagt zich debiel met spullen van anderen...... Ex-lease heeft voor- en nadelen. Het grote nadeel is het minimale onderhoud en uitstel van onderhoud bij naderend einde leasetermijn. Denk aan distributieriemen etc. Een hele grote beurt incalculeren bij aanschaf van zo'n ex-leaser.

Hoe moet ik precies de onderhoudsboekje sluitend maken? Ik heb trouwens ook niet kunnen vinden dat ik garantie heb. .

jij moet het onderhoudsboekje niet sluitend maken maar de verkoper. Dat wil zeggen, hij moet uitzoeken waar en welk onderhoud hij heeft gehad, liefst aantoonbaar bij rekeningen. Als de auto van eerste eigenaar komt lijkt mij dat niet zo lastig. Je kunt ook zelf de garage bellen waar hij altijd in onderhoud is geweest maar ik vind dat eerlijk gezegd meer een taak van de verkoper.

Wel dat er bij problemen op korte termijn na aankoop samen worden opgelost

Dat is toch garantie? Ik zou dat wel op papier zetten (omvang van de 'garantie' en periode'. dat je achteraf geen discussie krijgt. problemen en korte termijn klinkt allemaal heel vaag. Zolang de auto goed is, waar je van uit gaat loopt het wel los, maar zodra er (kostbare) problemen voor doen dan kun je door die niet concrete afspraken hele discussies krijgen.

Lease voertuig zonder historie zou ik links laten liggen. Een lease voertuig kopen is sowieso al een risico.

dat eerste ben ik met je eens, dat laatste niet. Overgroot deel van de occasions in NL zijn ex (private)lease voertuigen, deze auto's worden doorgaans netjes op tijd onderhouden en een overgroot deel van de berijders gaat er ook gewoon normaal mee om.

Pietzoveel zei:
Niet iedereen gedraagt zich debiel met spullen van anderen...... Ex-lease heeft voor- en nadelen. Het grote nadeel is het minimale onderhoud en uitstel van onderhoud bij naderend einde leasetermijn. Denk aan distributieriemen etc. Een hele grote beurt incalculeren bij aanschaf van zo'n ex-leaser.

En niet alle LeaseMIJ's voeren minimaal onderhoud uit bij hun wagenpark, mijn ex werkgever deed zaken met een Leasemij waarbij er nooit discussie was over het onderhoud, alles mocht bij de dealer uitgevoerd worden en er werden gewoon a-merk banden gemonteerd, was iets kapot of bijna kapot? Dan werd het gerepareerd. Ik was dan zelf iemand die netjes met m'n leaseauto om ging, maar collega's van mij niet. Ook al zag je dat niet aan de auto af, ze reden de parkeerplaats af met -5 graden en ze lieten meteen de turbo volop werken.

Persoonlijk rij ik dan liever met een auto die bijvoorbeeld een gelaste uitlaat heeft omdat de vorige eigenaar geen nieuwe wilde monteren dan een auto met een afgetrapt blok. Achterstallig onderhoud is meestal wel weer recht te trekken. Als je een afgeragde motor hebt, zul je een complete motorrevisie moeten uitvoeren.

Jawel Gideon. In de meeste gevallen kan je bijvoorbeeld niet zelf je banden uitzoeken of remblokken, vervanging pas bij wettelijk minimum, veel wordt door bandenketens uitgevoerd (die hebben lagere opleidingsniveau en dus lager CAO uurloon). Het onderhoud is minimaal, maar net genoeg om in garantie te blijven zitten. Distributieriemen worden echt niet meer vervangen als de auto er over 2 maanden uit gaat. Idem als je schokbrekers erg week worden, zolang ze maar niet lekken, of remschijven die op de grens zitten of een barst in de hoek van het raam. Aan de andere kant hebben veel auto's ook bijna geen onderhoud meer nodig. om de 30k een beurtje (misschien is om de 20k of 1x per jaar beter, maar dat is dan toch echt een probleem voor de volgende eigenaar), bougies om de 100k, paar filtertjes. De leaseperiode is veelal 4 of 5 jaar met max 150-180k aan kilometers. De concurrentie is moordend.... bezuinigen op alles wat los en vast is. Tenzij je een open calculatie hebt en je achteraf een aanvullende rekening kan verwachten. Indien een dealer een terugkoopverklaring heeft getekend heeft hij er wel weer belang bij dat de auto top onderhouden wordt, maar betaalt'ie veelal een forse prijs voor de auto en heeft dan moeite om de auto te kunnen verkopen (relatief duur).

Gideon zei:

Wat is het risico? [Laat maar. Excuus, zag de andere berichten hieropvolgend nog niet]

Ik heb in de loop van volgende week een proefrit. De verkoper heeft mij een grote beurt aangeboden met veel korting, om mijn onzeker gevoel tegemoet te komen, dus dat is wel netjes.

Zijn er dingen waarop ik extra moet letten?

Pietzoveel zei:
Beetje garantie en een goed gevoel! En hij moet lekker zitten en rijden! Mooie auto!

Ja precies, dat is het belangrijkste.

Met de grote beurt erbij hoef ik mij ook niet echt druk te maken toch?

Henk 7698167 zei:
Pietzoveel zei:
Beetje garantie en een goed gevoel! En hij moet lekker zitten en rijden! Mooie auto!

Nee ik denk dat je met die grote beurt er bij je niet druk hoeft te maken, maar het is en blijft altijd een kleine risico het kopen van een tweede hands auto. Maar ik zou het wel aandurven.

Epica zei:
Henk 7698167 zei:
Pietzoveel zei:

Nee ik denk dat je met die grote beurt er bij je niet druk hoeft te maken, maar het is en blijft altijd een kleine risico het kopen van een tweede hands auto. Maar ik zou het wel aandurven.

Ja dat risico is altijd aanwezig. Thanks voor de geruststelling in ieder geval!

Terug
Bovenaan