Is de CITIGO E iV wat voor mij?

Danny 6445311

Net ingestapt
Hallo allemaal!

Ik zag de Skoda CITIGO E iV en vroeg mij af of dat wat voor mij zou zijn.
Ik zou deze dan in de style editie kiezen voor de wat extra's.
Met een maandbedrag van net geen €250,- lijkt me dat interessant.

Maar goed, ik weet niks van elektrisch rijden. Kom ik niet stil te staan bijvoorbeeld, hoe gaat dat met opladen. (Geen eigen oprit)
De auto zou voornamelijk woon werk verkeer rijden. 15 km heen, 15 km terug. Met een fastnet locatie tussenin (Shell aan de snelweg) plus een boodschapje 4 straten verderop.

Is dit überhaupt een verstandige keuze?

Fastned is behoorlijk prijzig laden (60ct/kwh), met abonnement 30ct/kwh maar dat is voor jou niet rendabel.

Met zo'n kwh kom je ongeveer 6 kilometer ver.
Een gewone Citigo doet 1:18 ongeveer. Dat zou betekenen dat je €1,80 kwijt bent aan stroom voor diezelfde 18 kilometer, tegenover €1,60 aan benzine.

Een openbare laadpaal in de straat kost meestal rond de 36ct/kwh. Dan rij je wel voordelig.

Hou er rekening mee dat de topsnelheid van de Mii/Citigo 130kmh is (op de teller) dus dat je misschien maar 125 echte kmh haalt.

Even praktisch bekeken betaal je straks 3000 Euro per jaar om 6000 km te rijden oftewel 50 cent per kilometer. Dan nog de stroom erbij, das nog zo'n 600 Euro en je zit aan de 60 cent per kilometer. Vanuit dat perspectief is het niet echt goedkoop maar of het in jouw situatie goedkoper kan durf ik niet te zeggen.

Bij de meeste gemeentes kan je een aanvraag doen voor een openbare paal als er binnen een bepaalde afstand geen paal is. let wel op dat zo een aanvraag zo 6 maanden kan duren, maar check dat vooral na bij je gemeente. Maar wat je ook kan vragen is of je werkgever een lader neer kan zetten.

Voor de rest, de afstanden zijn het probleem niet.

Wat kosten betreft; een (e)bike is gezonder en goedkoper en prima te doen voor de afstand.

Ik heb er eentje in bestelling staan. Als je 'm thuis kan opladen is het ideaal. Dat kan met een gewoon stopcontact. Je laadt dan met 2,3kW per uur, dus na 10 uur laden (een kort nachtje) is de accu weer voor zo'n 60% vol. Maar je zal 'm haast nooit helemaal leeg rijden, dus dat maakt niet uit. En thuis kost het maar zo'n 20 a 25ct/kWh.
Daarnaast kan je gewoon openbaar laden, en mocht het eens nodig zijn dan inderdaad aan de snellader maar die is relatief duur (60ct/kWh. Benzinekosten zijn volgens mij zo'n beetje vergelijkbaar met 50ct/kWh).

Volgens mij loont een elektrische auto pas echt als je eigen oprit hebt en zonnepanelen en dat je overcapaciteit hebt met die panelen. En natuurlijk mooi als je hem op het werk gratis kan opladen.

Auto encyclopedie zei:
Volgens mij loont een elektrische auto pas echt als je eigen oprit hebt en zonnepanelen en dat je overcapaciteit hebt met die panelen. En natuurlijk mooi als je hem op het werk gratis kan opladen.

Klinkt leuk hoor, maar kom dan met wat onderbouwing, misschien zelfs een berekening. Of roep je maar wat?

Daar hoef je niet veel voor te rekenen.

Privatelease zijn de nieuwe VAG elektrodrieling nagenoeg net zo duur als de ICE variant.

Kosten voor het laden bij Fastned is veel hoger dan brandstof (zie mijn post hierboven).
Thuis laden is voordelig (20-25ct/kwh) of in geval van zonnepanelen (afhankelijk van tijdstip) gratis.
Openbaar laden is net wat voordeliger dan benzine, maar duurder dan diesel.

Carfanatic zei:
Auto encyclopedie zei:

Klinkt leuk hoor, maar kom dan met wat onderbouwing, misschien zelfs een berekening. Of roep je maar wat?
Hij roept maar wat zoals gewoonlijk.

Epica zei:
Carfanatic zei:
Auto encyclopedie zei:

Hij roept maar wat zoals gewoonlijk.
Tja het is maar hoe je 'm leest. Uiteraard rendeert een elektrische auto beter als je de stroom gratis krijgt. Mijn Fiësta wordt ook een stuk zuiniger als ik gratis benzine kan aftappen. Maar dat kan iedereen zelf ook wel bedenken lijkt me :) Overigens renderen zonnepanelen op je huis ook een stuk beter als je er meer (zo veel mogelijk) gebruik van maakt. Dus die combinatie is niet zo gek. Maar dat even terzijde :)

Overcapaciteit terug leveren aan de stroom leverancier is in elk geval minder interessant, dan dat je elke nacht je auto vol kan gooien, en al helemaal niet als je ver van de stroomkast af zit.
Maar los daarvan een openbare laadpaal is openbaar dus kan ook bezet zijn.
Daarnaast komt een elektrische auto ook minder ver bij slechte weersomstandigheden, gebruik van airco en andere apparatuur in de auto en ook speelt gewicht aan boord ook mee, maar dat is bij een personen auto minder van toepassing dan bij bijvoorbeeld een bestelauto.

Als het verschil tussen benzine en elektrische auto op jaarbasis tientjes werk is voor ts en flexibiliteit belangrijker meer prioriteit heeft

Ik heb nog geen zonnepanelen, maar ook dan is een EV voordelig (zie de door mij genoemde cijfers hierboven). Het doet mij echter wel nog actief zoeken naar zonnepanelen, want de besparing wordt dan sneller gerealiseerd.

Barri zei:
Ik heb nog geen zonnepanelen, maar ook dan is een EV voordelig (zie de door mij genoemde cijfers hierboven). Het doet mij echter wel nog actief zoeken naar zonnepanelen, want de besparing wordt dan sneller gerealiseerd.
Tja zonnepanelen is een handel/wereld op zich. Laat je niet te veel misleiden door de borrelpraat, want iedereen die ze heeft 'verdient er uiteraard riant op'. Wat mensen vaak vergeten (of 'vergeten' te vermelden) is dat de opbrengst van die dingen in de loop der jaren achteruit en/of dat er wel eens wat stuk gaat. Komt nog eens bij dat het verdienmodel afhankelijk is van de prijs die je per kWh betaalt. Bedrijven/instellingen met een grote aansluiting betalen veel minder per kWh bijvoorbeeld, dat is nogal eens funest voor de haalbaarheid. Komt nog eens bij dat de regeling ten aanzien van salderen telkens weer op de tocht staat, dat er geluiden op gaan om te moeten betalen voor terugleveren (want je benut de openbare infra) en bovendien dat de elektraprijzen niet zo hard lijken te stijgen als dat men wel doen vermoeden. Zeker niet nu de regering inzet op het terugdringen van het gasverbruik. Gasprijs drijven ze daarom wat op, om te compenseren/verleiden schroeven ze de belastingen op de elektra dan wat terug. Lang verhaal kort: een EV kan interessant zijn zonder PV, PV kan interessant zijn zonder EV. De combinatie is doorgaans interessant, maar stroomvraag en -aanbod moeten in verhouding met elkaar staan. Energie opslaan blijft de bottleneck in de hele energietransitie.

Vergeet niet dat de verzekering ook iets vind van zonnepanelen op jouw dak (ivm brandgevaar). Ik ken gevallen die een paar euro per maand meer aan de verzekering moesten gaan betalen en toen bleek ineens dat de terugverdientijd van die panelen een paar jaar gestegen was. o_O

@Leon: beetje offtopic, maar ik ben op zoek naar panelen voor tegen de zij (zuid) gevel van mijn huis omdat ik op het dak door dakkapellen nauwelijks ruimte heb. Nou, dat is een beste zoektocht. Heb welgeteld één aanbieder gevonden.

EV is heel leuk als je meer rijdt en een regelmatig gebruikspatroon hebt. 100km per dag elektrisch rijden, rustige of eigen laadpaal is top. 30km is te weinig en 4 keer kijken of die paal nou al vrij is is knudde.
Weekendjes weg naar een vakantiehuisje, sportcompetitie, veel familieritjes of even 100km verderop een dingetje doen worden ineens kleine uitdagingen tenzij je alle tijd van de wereld hebt.

Zonnepanelen: ik vind €3000 investeren en dan maar hopen dat je in jaar 6 een €600 gaat verdienen helemaal niet zo interessant. Een beetje zoals sparen door je eigen brood te smeren.

Straks is de investering nog maar €1500 en wat is dan de grap: elektriciteit wordt dus ook goedkoper.

De auto zou zeker wat voor je zijn maar de private lease lijkt me minder logisch. Voor zo weinig kilometer per jaar is dan het maandbedrag wel erg hoog.

Wellicht kan je met de nieuwe, fiscale, fietsregeling een mooie e-bike regelen bij je werkgever. Zal minder kosten per maand. ;)

Bobslee zei:
Vergeet niet dat de verzekering ook iets vind van zonnepanelen op jouw dak (ivm brandgevaar). Ik ken gevallen die een paar euro per maand meer aan de verzekering moesten gaan betalen en toen bleek ineens dat de terugverdientijd van die panelen een paar jaar gestegen was. o_O

Wel erg off-topic maar dit is echt verjaardagspraat. 90% van de maatschappijen hebben zonnepanelen standaard meeverzekerd zonder extra premie of toeslagen op de premie. De overige 9% rekent alleen extra premie over de waarde van de panelen die je mee wil verzekeren, risicoverzwaring is het niet. Overigens heb je het dan over € 1-2,- euro per maand. Dat gaat echt niet ten koste van je rendement. Ik heb 1% overgehouden omdat je altijd wel ergens iemand kunt vinden die het wellicht/misschien als risicoverzwaring ziet.

Verjaardagspraat of niet, ik ken 3 concrete gevallen. Maargoed, dat kan natuurlijk jouw 1 procent zijn.

Is toch fantastisch elektrisch rijden.

Geen zorgen over een koude motor, gewoon lekker thuis tanken op een moment dat je daar niet mee bezig hoeft te zijn.
Geen onderhoud. Koppel genoeg en voor een klein autootje een grote batterij. Zo kun je ook nog ergens naartoe en met het CCS snellaadsysteem kom je dan ook nog wel ergens.

Nico GTR zei:

Geen zorgen over een koude motor, gewoon lekker thuis tanken op een moment dat je daar niet mee bezig hoeft te zijn.
Geen onderhoud. Koppel genoeg en voor een klein autootje een grote batterij. Zo kun je ook nog ergens naartoe en met het CCS snellaadsysteem kom je dan ook nog wel ergens.

Precies dit dus. We zitten allemaal naar de centen te kijken maar er zijn natuurlijk veel meer voordelen aan elektrisch rijden dan alleen maar de impact op de portemonnee. En ja, nu rekenen we zo-en zoveel voor benzine en is de benzinevariant misschien nog goedkoper, maar wat de benzineprijs over 10 jaar? Wat voor effect heeft de hetze tegen diesel straks op een liter benzine? Als we straks minder diesel nodig hebben zal er ook minder benzine gemaakt worden (komt uit hetzelfde vat) en zal de prijs van benzine sterk stijgen. Nu nog even in je zonnepanelen investeren voordat het zo ver is lijkt me een hele goede keus.

Nico GTR zei:

Ben het mee eens , maar wat als je geen eigen oprit hebt om je auto op te laden? En zorgen over een koude motor kan ik mee leven. In de kou lopen naar de dichtstbijzijnde openbare laadpaal zal ik meer moeite mee hebben.

Auto encyclopedie zei:
...
Ben het mee eens , maar wat als je geen eigen oprit hebt om je auto op te laden? En zorgen over een koude motor kan ik mee leven. In de kou lopen naar de dichtstbijzijnde openbare laadpaal zal ik meer moeite mee hebben.

En andere addertjes onder het gras: 's nachts niet aan de paal betekent een aanslag op je bereik, je moet immers het interieur verwarmen én de accu. Als dat laatste niet kan zoals bij veel 'budget EVs' dan is je bereik nog beroerder én een koude accu kan niet snelladen!

V0RQ zei:
Auto encyclopedie zei:
...

En andere addertjes onder het gras: 's nachts niet aan de paal betekent een aanslag op je bereik, je moet immers het interieur verwarmen én de accu. Als dat laatste niet kan zoals bij veel 'budget EVs' dan is je bereik nog beroerder én een koude accu kan niet snelladen!

Tuurlijk kan die dat wel. Alleen zit er een grens aan wat die kan laden. ;) Snelladen is een heel relatief begrip omdat we al het DC laden snelladen noemen. En tsja....een VW kan gewoon niet hetzelfde als een Tesla.
Daar moet je reeel in zijn. Wat je echter voor de prijs krijgt is zeker een aantrekkelijke optie. En ik vind het een goede zet van VAG om deze zo in de markt te zetten. Uiteindelijk onder aan de streep is het niet zo verfijnd als wat zou kunnen. Maar het is ook zeker niet slecht.
Tegelijkertijd vraag ik me af of het VW pakket uberhaupt wel koeling en verwarming kent? Ach, gewoon als een idioot rijden dan word je pakket wel warm. :p

Wel grappig om te zien dat de tendens aan het omslaan is. Een jaar of wat geleden waren 'we' massaal anti EV, nu zie ik al de kreet 'fantastisch' voorbij komen. En dat bij een VAG-mobiel :p Zo zie je maar weer, die hele ontwikkeling heeft gewoon tijd nodig. Allereerst qua techniek en de daarbij horende kosten, maar ook qua infrastructuur (laadmogelijkheden) en tenslotte natuurlijk bij de consument tussen de oren. Nieuwe technieken geven nieuwe problemen maar ook zeker nieuwe kansen. Dat je nu 600 km kan rijden op één tank is leuk en handig, maar wellicht helemaal niet zo noodzakelijk als we zelf denken. Voor de zakelijke kilometervreter zal het een issue zijn maar voor de meeste automobilisten zal dat wel meevallen, zeker wanneer je op meerdere plekken kan opladen.

Het rijdt ook gewoon heel leuk, maar is vooral ideaal als tweede auto lijkt me. Daarom is dit wat mij betreft een schot in de roos.

@NicoGTR, een Lithium ion accu kan totaal niet laden bij vorst. Een Tesla gaat dan niet eens regeneratief remmen. Met -3 en 3% acculading en geen accuverwarming heb je dan gewoon een probleem, ook al sta je naast een snellader of zelfs gewone laadpaal

Barri zei:
Het rijdt ook gewoon heel leuk, maar is vooral ideaal als tweede auto lijkt me. Daarom is dit wat mij betreft een schot in de roos.

Klopt, het lijkt mij ook heel leuk. Het zure is echter dat een tweede autootje met 5000km / jaar veel voordeliger is als ICE occasion (zeg €10k) dan als budget EV van €25k

V0RQ zei:
@NicoGTR, een Lithium ion accu kan totaal niet laden bij vorst. Een Tesla gaat dan niet eens regeneratief remmen. Met -3 en 3% acculading en geen accuverwarming heb je dan gewoon een probleem, ook al sta je naast een snellader of zelfs gewone laadpaal

Toch defineer je het nog steeds niet goed. Een li-ion accu kan niet laden bij vorst als de cell ook een temperatuur heeft die onder het vriespunt ligt. Dat is niet perse altijd het geval. Bij -3 buiten kan de accu nog steeds ongeveer op 2 a 3 graden zitten en zal deze laden. Niet op zijn volle snelheid maar hij gaat laden.
Bij het laden ontwikkelt die ook wat warmte en zal die steeds sneller gaan laden. Ook bij ontladen ontwikkelt de accu warmte en hij blijft dus niet onder het vriespunt.

Maar ja....daar kun je op anticiperen he...ik bedoel we zijn wel heel erg gewend om sleuteltje om te draaien en weg te rijden. Wat het in de toekomst ook wel weer gaat zijn maar zelfs dan! Je zet je auto niet weg met een extreem lage SoC. Sowieso niet om te voorkomen dat je phantom drain dat laatste beetje lading weg laat gaan, nog meer omdat je capaciteit daalt met temperatuur en je dan dus die 3% zo kwijt bent.
Gewoon aan de lader leggen zodra je thuis komt.

En dan ben ik met je eens dat je er een probleem van kunt maken. Maar met alle respect dat kun je van veel meer dingen. Als je hierom geen EV gaat rijden....mja dan vraag ik me af waarom je dan niet bang bent voor een exploderende brandstoftank.

Het is allemaal zeker wel te overzien, maar ik vind het wel goed dat mensen ervan horen.

Skoda citigo:
Range : 260km
Laadtijd: 1 uur tot 80%
(€200 lease is wel interessant trouwens!)

Klinkt goed, maar hele volksstammen zullen denken dat je in 5 kwartier bent volgeladen en dat ze misschien prima wél tijdens een kort ontbijtje na een nacht met vorst 200km kunnen bijladen.

Ik voorspel overigens wel dat dit allemaal snel verbetert met standaard koeling/verwarming. Er komen goedkope en steeds kleinere accupakketten en dan kan je zéér voordelig rijden met een elektromotor die makkelijk over de miljoen kilometers draait.

Mmm private lease:
"Alle reparaties of vervangingen die het gevolg zijn van slijtage van onderdelen of schade door het gebruik van de auto, die niet vallen onder de voorgeschreven onderhoudsadviezen van de auto zijn niet inbegrepen."

Duss? Geen nieuwe banden? Geen schadedekking??

V0RQ zei:
Mmm private lease:
"Alle reparaties of vervangingen die het gevolg zijn van slijtage van onderdelen of schade door het gebruik van de auto, die niet vallen onder de voorgeschreven onderhoudsadviezen van de auto zijn niet inbegrepen."

Dat laatste is iig niet het geval. Waar lees je dit, heb je een linkje?

V0RQ zei:
Mmm private lease:

Volgens mij doel je alleen op het feit dat de fabrikant/importeur de onderhoudsbeurten in de autoprijs heeft verwerkt. Dat staat helemaal los van wat er allemaal in het pakket full operational lease zit...

Barri zei:
V0RQ zei:
Mmm private lease:

Dat laatste is iig niet het geval. Waar lees je dit, heb je een linkje?

De Skoda site.. ik kan het mis hebben. Ze hebben ietwat slordig meerdere voetnoten met 1 sterretje

Ik denk inderdaad dat het zo'n geval is dat je pas nieuwe banden krijgt wanneer je op de 1.6mm zit en geen kilometer eerder, of wanneer jij vindt dat het pollenfilter vervangen moet worden maar het onderhoudsschema zegt dat je er nog makkelijk 20 dkm mee kan doen, dat soort spul.

Het stukje op de Skoda site gaat niet specifiek over lease, maar over dat de onderhoudsbeurten zijn inbegrepen in de autoprijs.

Als net overgestapte EV rijder ook wat toevoeging. Mijn situatie is deels anders (ik heb een dealer demo zakelijk gekocht) maar in sommige dingen vergelijkbaar (onregelmatig gebruikt, varierend korte stukjes en langere stukken, geen oplaadpaal thuis, 200 a 250km range).

• Je kan altijd thuis opladen aan een stopcontact; zelfde voor vakantiehuisjes of zoiets. Zelfs met goede nachtvorst is de accu (ca 30kW) in een nachtje gewoon vol
  • Net als met tankstations moet je je even erin verdiepen dat de een veel duurder is dan de ander. Hier is dat niet letterlijk de laadpaal maar wel de laadpas of laadapp.
  • In mijn straat staat een laadpaal waaraan ik (met 1-fase lader in de EV) in 4 a 5 uurtjes helemaal vol kan laden voor maar 18ct/kW incl. BTW - dat is goedkoper dan de stroom thuis
  • Omdat mijn gebruik wat onvoorspelbaar is laat ik de auto staan met 60 a 90% in de accu. Heb ik met korte stukjes de accu wat leger gemaakt dan laad ik weer een stukje op.
  • Opwarmen, ontdooien etc doe ik eigenlijk nooit aan de laadpaal, tenzij ik een rit ga maken waarin ik de maximale range nodig heb. Opwarmen gaat veel sneller dan bij een gewone auto maar kost natuurlijk wat range. Niet heel veel.
  • Ga ik een keer wat verder weg ongepland en heb ik net aan 60% in de accu... dan kies ik een snellader uit. Als het koud is dan rij ik er met wat hogere snelheid heen. Meer verbruik maar ook een opgewarmde accu.
  • Snelladen kies je uit hoeveel je nodig hebt
  • Die hoge kosten van snelladen (59ct/kW) betaald geen mens; even een laadpas koppelen of gebruiken. Ionity is (nog) niet heel voordelig tenzij je helemaal vol laadt. De rest is 30 a 35ct/kW.
  • Tot nu toe ook ervaring om bij inkopen doen (langzame lader in de parkeergarage - 20% erbij) en koffie (Starbucks snellader -50& erbij) gewoon eens onderweg te laden. Niet perse omdat het moet maar omdat je dan toch stilstaat. Werkt ook erg makkelijk
  • Laden van 0 tot 100% doe je nooit eigenlijk. Verste wat ik gedaan heb was een lange rit en met 20% thuis komen. Dan 's nachts aan de laadpaal en 's ochtend met 100% weer gaan rijden
  • Gebruik voor korte stukjes (los van het opwarmen van het interieur), gebruik in de stad, in de file, etc. kost heel weinig energie vergeleken met een normale auto. Veel comfortabeler ook

Ontzettend jammer dat plugin niet werkt. of het wordt op grote schaal misbruikt of niemand koopt ze omdat het niet aantrekkelijk genoeg meer is. De huidige onduidelijk wegenbelastingkorting werkt blijkbaar niet. Hoevaak zie je de huidige Prius nog rijden vergeleken met de vorige. De Corolla zie ik dan nog wel eens rijden, maar die is er weer niet in plugin.

Ik denk dat het wel een goed teken is dat er minder PHEV's worden verkocht, uiteindelijk was het toch een soort tussenoplossing uit de tijd dat een full EV gewoon niet genoeg range bood. Nu zelfs de meest simpele EV tot zo'n 300 km kan rijden is dat voor 90% van de gebruikers voldoende en hebben ze helemaal geen ICE meer nodig.

Wat ik dan echter niet snap in de discussie welke variant beter is voor het milieu dat je dan een auto gaat maken die niet enkel de penalty voor de verbrandingsmotor maar ook nog de penalty voor de elektromotor en de accu. Al dan niet kleiner maar toch hij zit er wel in terwijl je die hele I.C.E. meuk gewoon achterwege kunt laten.

En het is nog fijner rijden ook, lekker stil, lekker snel, vol koppel, altijd automaat. Het is eigenlijk een diesel...maar dan schoon.

Terug
Bovenaan