Dave R1517
Kilometervreter
Voor woon-werkverkeer en zakelijke ritten rij ik nu een Renault Megane dCi automaat (Zie: mijn Megane). Maar deze moet vervangen worden en nu zoek ik een EV. Eisen: minimaal 220-230+ kilometers in de winter bij 100 km/u op de snelweg (komt ongeveer overeen met > 55 kWh accupakket), adaptieve cruise control, 3-fase AC kunnen laden en budget zo'n 40k. En de huidige Megane moet ingeruild worden.
Op de longlist stonden de Citroen e-C4, Hyundai Kona EV en Ioniq5, Kia e-Soul en Niro EV (2022), Nissan Leaf+, Peugeot e-208, Renault Megane E-Tech Electric.
De Citroen en Peugeot gaan met hun 50 kWh accupakket nooit 200 snelwegkilometers halen in de winter, de Leaf+ is inmiddels toch wel achterhaald (en vind ik persoonlijk niet mooi = understatement
) en de Kona is me te veel een SUV / is met te hoog, en dat geldt ook voor de Soul. Ik ga toch liever voor een wat conventionele uiterlijk (sedan / hatchback).
Dus dan blijven de Ioniq5, Kia Niro EV en Renault Megane E-tech over. Daarbij aangetekend dat de Renault en Kia maar net onder de 40k beginnen en de Hyundai minimaal 43k kost. Weet nog niet wat de baas daarvan zal zeggen. Inmiddels heb ik wel drie dealers bezocht. Voor de Ioniq5 moest ik een afspraak maken om te kunnen proefrijden, dus dat gaat later deze week gebeuren. En de andere twee alternatieven zijn nog niet leverbaar, dus proefrijden is nog geen optie. Bij Renault (huidige dealer) had ik wel na een 20 minuten een offerte maar omdat ik me nog niet verdiept had in de uitvoeringen en opties, was dat niet helemaal naar wens. De Kia dealer heeft me toegezegd in de loop van volgende week een offerte te sturen, voorwaarde is dat de huidige Megane ingeruild wordt. Benieuwd wat een 5 jaar oude diesel met ca. 180.000 km nog op gaat brengen.
De kandidaten:
1) Hyundai Ioniq5 58kWh Style in Lucid Blue
WLTP actieradius is 358 km. Prijs geconfigureerde uitvoering € 46.030,- (excl. trekhaak)
Mooie auto, ben benieuwd hoe dat rijdt. Ook in deze basisuitvoering Style al helemaal compleet. Nadeel is dat de 58kWh accu in de winter waarschijnlijk ook niet heel veel meer als 210-220 km er uit zal persen. Ik lees dat de Ioniq5 een best hoog verbruik heeft. Ook is de prijs (behoorlijk) boven budget. Uiteraard is dezelfde uitvoering ook met het grotere 77 kWh accupakket te krijgen, maar dan loopt de prijs tegen de € 50k. Ik ben bang dat dat toch echt te ver gaat. Helaas
2) Renault Mégane E-Tech Evolution ER in Blanc Glacier
WLTP actieradius 470 km. Prijs geconfigureerde uitvoering € 43.657,- (incl. trekhaak)
De Mégane E-Tech electric is met een 40 kWh of 60 kWh accupakket te krijgen. De "40" is dan gekoppeld aan een 130 pk motor, de "60" heeft 220 pk. Vanwege de eis m.b.t. het rijbereik valt de 40 kWh versie af. De "Evolution ER" versie is een speciale en extra aerodynamische versie met de 130 pk motor en wel het grotere 60 kWh accupakket. Wel jammer dat de ER versie alleen in wit, zwart of donkergrijsmetallic geleverd wordt. De basisversie "Equilibre" is er ook met het 60 kWh accupakket, is € 1900,- goedkoper en in meer kleuren te krijgen, maar daarop is geen adaptieve cruise control leverbaar en die uitvoering heeft ook geen middenarmsteun voor. En dat vind ik toch wel erg fijn.
2) Kia Niro EV
WLTP actieradius 463 km. Prijs (uit de prijslijst, nog geen configurator beschikbaar) € 43.649,- (met trekhaak)
Geen wonder dat dit vorig jaar de best verkochte auto was. Qua "value for money" niet te verslaan. Voor minder dan 43k het grootste accupakket, en een topuitrusting. Alleen metalliclak en de trekhaak verhogen de prijs. Daar zouden we dus nog winst kunnen behalen.
Zijn er nog andere zaken die ik over het hoofd zie? Nog tips? Heb ik een kandidaat over het hoofd gezien? (VAG producten vallen af / wil ik niet).
Op de longlist stonden de Citroen e-C4, Hyundai Kona EV en Ioniq5, Kia e-Soul en Niro EV (2022), Nissan Leaf+, Peugeot e-208, Renault Megane E-Tech Electric.
De Citroen en Peugeot gaan met hun 50 kWh accupakket nooit 200 snelwegkilometers halen in de winter, de Leaf+ is inmiddels toch wel achterhaald (en vind ik persoonlijk niet mooi = understatement
Dus dan blijven de Ioniq5, Kia Niro EV en Renault Megane E-tech over. Daarbij aangetekend dat de Renault en Kia maar net onder de 40k beginnen en de Hyundai minimaal 43k kost. Weet nog niet wat de baas daarvan zal zeggen. Inmiddels heb ik wel drie dealers bezocht. Voor de Ioniq5 moest ik een afspraak maken om te kunnen proefrijden, dus dat gaat later deze week gebeuren. En de andere twee alternatieven zijn nog niet leverbaar, dus proefrijden is nog geen optie. Bij Renault (huidige dealer) had ik wel na een 20 minuten een offerte maar omdat ik me nog niet verdiept had in de uitvoeringen en opties, was dat niet helemaal naar wens. De Kia dealer heeft me toegezegd in de loop van volgende week een offerte te sturen, voorwaarde is dat de huidige Megane ingeruild wordt. Benieuwd wat een 5 jaar oude diesel met ca. 180.000 km nog op gaat brengen.
De kandidaten:
1) Hyundai Ioniq5 58kWh Style in Lucid Blue

WLTP actieradius is 358 km. Prijs geconfigureerde uitvoering € 46.030,- (excl. trekhaak)
Mooie auto, ben benieuwd hoe dat rijdt. Ook in deze basisuitvoering Style al helemaal compleet. Nadeel is dat de 58kWh accu in de winter waarschijnlijk ook niet heel veel meer als 210-220 km er uit zal persen. Ik lees dat de Ioniq5 een best hoog verbruik heeft. Ook is de prijs (behoorlijk) boven budget. Uiteraard is dezelfde uitvoering ook met het grotere 77 kWh accupakket te krijgen, maar dan loopt de prijs tegen de € 50k. Ik ben bang dat dat toch echt te ver gaat. Helaas
2) Renault Mégane E-Tech Evolution ER in Blanc Glacier

WLTP actieradius 470 km. Prijs geconfigureerde uitvoering € 43.657,- (incl. trekhaak)
De Mégane E-Tech electric is met een 40 kWh of 60 kWh accupakket te krijgen. De "40" is dan gekoppeld aan een 130 pk motor, de "60" heeft 220 pk. Vanwege de eis m.b.t. het rijbereik valt de 40 kWh versie af. De "Evolution ER" versie is een speciale en extra aerodynamische versie met de 130 pk motor en wel het grotere 60 kWh accupakket. Wel jammer dat de ER versie alleen in wit, zwart of donkergrijsmetallic geleverd wordt. De basisversie "Equilibre" is er ook met het 60 kWh accupakket, is € 1900,- goedkoper en in meer kleuren te krijgen, maar daarop is geen adaptieve cruise control leverbaar en die uitvoering heeft ook geen middenarmsteun voor. En dat vind ik toch wel erg fijn.
2) Kia Niro EV

WLTP actieradius 463 km. Prijs (uit de prijslijst, nog geen configurator beschikbaar) € 43.649,- (met trekhaak)
Geen wonder dat dit vorig jaar de best verkochte auto was. Qua "value for money" niet te verslaan. Voor minder dan 43k het grootste accupakket, en een topuitrusting. Alleen metalliclak en de trekhaak verhogen de prijs. Daar zouden we dus nog winst kunnen behalen.
Zijn er nog andere zaken die ik over het hoofd zie? Nog tips? Heb ik een kandidaat over het hoofd gezien? (VAG producten vallen af / wil ik niet).