Ioniq5 / Niro EV / Megane E-Tech

Dave R1517

Kilometervreter
Voor woon-werkverkeer en zakelijke ritten rij ik nu een Renault Megane dCi automaat (Zie: mijn Megane). Maar deze moet vervangen worden en nu zoek ik een EV. Eisen: minimaal 220-230+ kilometers in de winter bij 100 km/u op de snelweg (komt ongeveer overeen met > 55 kWh accupakket), adaptieve cruise control, 3-fase AC kunnen laden en budget zo'n 40k. En de huidige Megane moet ingeruild worden.

Op de longlist stonden de Citroen e-C4, Hyundai Kona EV en Ioniq5, Kia e-Soul en Niro EV (2022), Nissan Leaf+, Peugeot e-208, Renault Megane E-Tech Electric.

De Citroen en Peugeot gaan met hun 50 kWh accupakket nooit 200 snelwegkilometers halen in de winter, de Leaf+ is inmiddels toch wel achterhaald (en vind ik persoonlijk niet mooi = understatement ;) ) en de Kona is me te veel een SUV / is met te hoog, en dat geldt ook voor de Soul. Ik ga toch liever voor een wat conventionele uiterlijk (sedan / hatchback).

Dus dan blijven de Ioniq5, Kia Niro EV en Renault Megane E-tech over. Daarbij aangetekend dat de Renault en Kia maar net onder de 40k beginnen en de Hyundai minimaal 43k kost. Weet nog niet wat de baas daarvan zal zeggen. Inmiddels heb ik wel drie dealers bezocht. Voor de Ioniq5 moest ik een afspraak maken om te kunnen proefrijden, dus dat gaat later deze week gebeuren. En de andere twee alternatieven zijn nog niet leverbaar, dus proefrijden is nog geen optie. Bij Renault (huidige dealer) had ik wel na een 20 minuten een offerte maar omdat ik me nog niet verdiept had in de uitvoeringen en opties, was dat niet helemaal naar wens. De Kia dealer heeft me toegezegd in de loop van volgende week een offerte te sturen, voorwaarde is dat de huidige Megane ingeruild wordt. Benieuwd wat een 5 jaar oude diesel met ca. 180.000 km nog op gaat brengen.

De kandidaten:
1) Hyundai Ioniq5 58kWh Style in Lucid Blue
360.jpg

WLTP actieradius is 358 km. Prijs geconfigureerde uitvoering € 46.030,- (excl. trekhaak)

Mooie auto, ben benieuwd hoe dat rijdt. Ook in deze basisuitvoering Style al helemaal compleet. Nadeel is dat de 58kWh accu in de winter waarschijnlijk ook niet heel veel meer als 210-220 km er uit zal persen. Ik lees dat de Ioniq5 een best hoog verbruik heeft. Ook is de prijs (behoorlijk) boven budget. Uiteraard is dezelfde uitvoering ook met het grotere 77 kWh accupakket te krijgen, maar dan loopt de prijs tegen de € 50k. Ik ben bang dat dat toch echt te ver gaat. Helaas :(

2) Renault Mégane E-Tech Evolution ER in Blanc Glacier
360.jpg

WLTP actieradius 470 km. Prijs geconfigureerde uitvoering € 43.657,- (incl. trekhaak)

De Mégane E-Tech electric is met een 40 kWh of 60 kWh accupakket te krijgen. De "40" is dan gekoppeld aan een 130 pk motor, de "60" heeft 220 pk. Vanwege de eis m.b.t. het rijbereik valt de 40 kWh versie af. De "Evolution ER" versie is een speciale en extra aerodynamische versie met de 130 pk motor en wel het grotere 60 kWh accupakket. Wel jammer dat de ER versie alleen in wit, zwart of donkergrijsmetallic geleverd wordt. De basisversie "Equilibre" is er ook met het 60 kWh accupakket, is € 1900,- goedkoper en in meer kleuren te krijgen, maar daarop is geen adaptieve cruise control leverbaar en die uitvoering heeft ook geen middenarmsteun voor. En dat vind ik toch wel erg fijn.

2) Kia Niro EV
360.jpg

WLTP actieradius 463 km. Prijs (uit de prijslijst, nog geen configurator beschikbaar) € 43.649,- (met trekhaak)

Geen wonder dat dit vorig jaar de best verkochte auto was. Qua "value for money" niet te verslaan. Voor minder dan 43k het grootste accupakket, en een topuitrusting. Alleen metalliclak en de trekhaak verhogen de prijs. Daar zouden we dus nog winst kunnen behalen.

Zijn er nog andere zaken die ik over het hoofd zie? Nog tips? Heb ik een kandidaat over het hoofd gezien? (VAG producten vallen af / wil ik niet).

Alle drie leuke auto's en logische kandidaten, ik zou ook eerder voor de nieuwste modellen gaan. Ik vraag me wel af of de Ioniq 5 verder op de snelweg komt dan de Citroen ë-C4 die een WLTP actieradius van 350 km heeft. De Ioniq 5 is natuurlijk ook een maat groter, kan handig zijn of niet.

Kia EV6 nog een optie? Broertje van de Ioniq5.
Van deze 3 zou ik voor de Kia Niro gaan.

Ik ken ze niet allemaal uit mijn hoofd maar de Ioniq5 kan extreem snel snelladen.
Toch fijn en dat voldoet sterk aan je range eis. Denk aan 125km laden in 8 minuten. De kleinere accu is dan een overweging (al laadt die iets langzamer)

De Megane en Niro laden véél langzamer bijvoorbeeld 125km in 20-30min . De rest waarschijnlijk ook. Alleen de Taycan, Audi GT. EV6 en Ioniq5 kunnen met 800V laden.

Vehicle to grid kan hij ook, dat kan heel snel best interessant worden.

Staar je niet blind overigens op wltp opgave, geen enkele EV haalt dit ook maar bij benadering, in de zomer niet en in winter zeker niet. Als je veel rijdt echt nog steeds een issue ondanks dat de EVangelisten anders beweren. De Kia is veel en veel te groot en oog log, hoewel persoonlijke smaak, de auto is gewoon lelijk. De Hyundai ziet er gelijt uit maar ook zeer Fors maar ontwerp oogt fraai. Zou zelf voor de Renault gaan, mooi model en fraai afgewerkt.

Deze 3 auto's zijn toppers in dit prijs segment. Ik denk dat de uiteindelijke keuze afhangt van persoonlijke wensen.

Ik zou zelf denk ik de Megane Electric kiezen, omdat het volgens de testen een erg plezierige auto is om te rijden, en er van binnen en buiten erg goed uit ziet. Heb zelf ook erg goede ervaringen met mijn laatste 2 Renault's.
En de Ioniq 5 vind ik in werkelijkheid wel erg groot. Over de nieuwe Niro EV heb ik nog geen mening.

Dat is nog best een lastige keuze inderdaad. Alle 3 wel toppers.

Je vroeg naar mijn ervaringen met de Ioniq5 ook in mijn topic. Ik denk dat je redelijk zeker zit als je 100km van de WLTP radius aftrekt. Mits je max 110km/h gaat rijden. Bij een 100% geladen accu heb ik soms boven de 400km erop gezien (mijn WLTP is 480km ongeveer) ondanks dat we alleen in de winter tot nu toe gereden hebben. Maar meestal net een stukje onder de 400. In de zomer zal dit beter uitkomen. En zoals aangegeven let ik in het geheel niet op zuinig rijden.
De grotere accu die wij erin hebben zorgt er wel voor dat we de mogelijkheid hebben standaard maar tot 90% te laden. Enkel als ik verwacht meer dan 300km te gaan rijden laat ik opladen tot 100%. Maar zoals vaker aangehaald; ik was gewend aan een oude Ioniq met net 200km range. Daarmee ging ik ook rustig naar Friesland of Maastricht.

De Megane heb ik uiteraard geen ervaring in en van de Niro heb ik alleen in de vorige versie gereden.

Qua EV zijn ze allemaal geen slechte keuze volgens mij. De Ioniq5 kan inderdaad beter snelladen maar als je voornamelijk aan AC aan het laden bent merk je dat verschil niet zo vaak. Het verbruik van de Megane en Niro is dan weer lager. Zeker de Niro zit/zat aardig gelijk met een Zoe of zelfs beter.

Ik denk dus dat de keuze gaat bepaald worden op andere zaken.
Hoeveel ruimte je nodig hebt op de achterbank bijvoorbeeld. De Ioniq5 is heel erg ruim. De Niro is maar net ruimer dan een Kona. Megane is een middenweg. Idem met de kofferbak en frunk.
De Ioniq5 is achteraangedreven. De Megane en de Niro voorwielaangedreven. Bij een EV is dit verschil veel merkbaarder. Zeker van de Niro weet ik dat de tractiecontrole het weleens druk kon hebben. Bij mijn oude Ioniq was de bandenslijtage wel wat forser als gevolg.
Qua SUV uitstraling: De Niro weet het een beetje te verstoppen maar is wel wat hoger. De Ioniq5 ook maar die verstopt het nog beter door zijn dimensies. In de Megane zit je wel aardig op hatchback hoogte.
De Megane zal de meer dynamisch rijdende zijn van de 3. De Niro is goedmoedig. De Ioniq5 is bijna schaamteloos op comfort gericht (de EV6 doet immers het sportieve deel).

Dank jullie wel voor de reacties.

Dat de opgegeven (WLTP) range niet overeenkomt met de praktijk is me wel bekend. Ik rij privé al 9 jaar een Renault ZOE, daar werd destijds nog met NEDC getallen gegoocheld. o_O In 2013 had de ZOE een 22kWh accupakket maar wij hebben begin 2018 de kans gekregen om onze ZOE te upgraden naar het 43kWh accupakket. Daarmee halen we in de zomer zo'n 260-280km en in de winter zakt dat fors tot ca. 180km.

En snelladen onderweg is voor mij geen (belangrijk) keuze criterium. Met de ZOE heb ik al ervaren hoe weinig je dat nodig hebt, dat zal met een modernere EV met 1,5 keer de accucapaciteit dus nog minder zijn.

Bij zowel Hyundai als Kia wordt me wel ten zeerste aangeraden de warmtepomp/accuverwarming te nemen. Zou dat veel uitmaken?

De Kia EV6 is buiten budget. Persoonlijk vind ik de Ioniq5 erg mooi en ik zoek eerder comfort dan dynamiek. Maar die is het duurst. Renault ligt niet zo goed meer bij ons bedrijf nadat alle drie de diesels in de winter van 2019 (?) stil vielen. Dus blijft de Niro over? :) Veel zal denk ik afhangen van de offertes. Ik zou met alle drie de keuzes prima kunnen leven.

Renault15 17 zei:

Dat de opgegeven (WLTP) range niet overeenkomt met de praktijk is me wel bekend. Ik rij privé al 9 jaar een Renault ZOE, daar werd destijds nog met NEDC getallen gegoocheld. o_O In 2013 had de ZOE een 22kWh accupakket maar wij hebben begin 2018 de kans gekregen om onze ZOE te upgraden naar het 43kWh accupakket. Daarmee halen we in de zomer zo'n 260-280km en in de winter zakt dat fors tot ca. 180km.

En snelladen onderweg is voor mij geen (belangrijk) keuze criterium. Met de ZOE heb ik al ervaren hoe weinig je dat nodig hebt, dat zal met een modernere EV met 1,5 keer de accucapaciteit dus nog minder zijn.

Bij zowel Hyundai als Kia wordt me wel ten zeerste aangeraden de warmtepomp/accuverwarming te nemen. Zou dat veel uitmaken?

De Kia EV6 is buiten budget. Persoonlijk vind ik de Ioniq5 erg mooi en ik zoek eerder comfort dan dynamiek. Maar die is het duurst. Renault ligt niet zo goed meer bij ons bedrijf nadat alle drie de diesels in de winter van 2019 (?) stil vielen. Dus blijft de Niro over? :) Veel zal denk ik afhangen van de offertes. Ik zou met alle drie de keuzes prima kunnen leven.
Hoezo ligt de EV6 buiten budget, maar de even dure Ioniq 5 ligt er wel binnen.

Renault15 17 zei:

De warmtepomp maakt niet heel veel uit. In Duitsland getest met de Kona: bij opwarmen en max 80 kmh was het verschil 5% verbruik. Opgewarmd op de snelweg geen verschil. Houd er rekening mee dat er ook altijd een gewone warmtespiraal aanwezig is. Alleen in de eco-stand van de kachel werkt de warmtepomp alleen. En dat merk je. De warmteproductie is duidelijk minder.

Bij de VAG auto's was er zelfs een claim omdat warmtepomp niet veel verschil boodt. Als je vaak aan de paal kan opwarmen zou ik liever concentreren op stuurwielverwarming.

Staat de Megane al bij de dealer? Ik zou hem toch eerst in het echt willen zien als ik jou was. Check even goed of de IONIQ5 in de basisversie wel adaptieve cruise heeft, er staat me iets van bij dat de Kia EV6 dat miste (kon ook door chiptekorten komen).

Bedenk ook dat de Renault met de basismotor geen strepentrekker is, van 'EV acceleratie' is a la Mazda MX30 totaal geen sprake.

Het gaat hier om de Megane Electric EV60 met 220 pk (218) deze is veel sneller dan de Maxda MX30, en heeft veel meer vermogen en koppel, en een bijna 2 maal zo grote batterij.

Ik zou trouwens wel eerst gaan proefrijden, kijk goed welke auto het meest plezierig rijdt. De Renault Megane E tech Electric is relatief laag en licht voor een elektrische auto, dit is vaak gunstig voor de rijbeleving en wegligging.

Ik verwacht zelf dat de elektrische Hyundai, Kia en Renault heel betrouwbaar zullen zijn. De (elektrische) Renault Zoe was ook een hele betrouwbare auto.
En Renault heeft heel veel ervaring op dit gebied.
( volgens de Reliability Index is Renault al vele jaren het meest betrouwbare Europese automerk )

Ga dus proefritten maken en kijk welke auto het beste bij je past.

ak2 zei:
Het gaat hier om de Megane Electric EV60 met 220 pk (218) deze is veel sneller dan de Maxda MX30, en heeft veel meer vermogen en koppel, en een bijna 2 maal zo grote batterij.

Ik zou trouwens wel eerst gaan proefrijden, kijk goed welke auto het meest plezierig rijdt. De Renault Megane E tech Electric is relatief laag en licht voor een elektrische auto, dit is vaak gunstig voor de rijbeleving en wegligging.

Zoals ik de FIPO lees ging de interesse uit naar de EV60 met de 130pk motor, de zogeheten ER versie. Dan gaan mijn opmerkingen over vermogen en sprinttijd gewoon op, qua range moge evident zijn dat de Megane veel beter is dan de MX30 maar daar heb ik het ook niet over gehad.

Inderdaad zou het in het geval van de Mégane de 130 pk versie worden. Snelheid en sprintjes vind ik totaal niet interessant.

Budget is zoals al gezegd €40k. Prijzen die ik in de openingspost noem, zijn uit de configurator, nog geen offertes.

ak2 zei:

Ik verwacht zelf dat de elektrische Hyundai, Kia en Renault heel betrouwbaar zullen zijn. De (elektrische) Renault Zoe was ook een hele betrouwbare auto.
En Renault heeft heel veel ervaring op dit gebied.
( volgens de Reliability Index is Renault al vele jaren het meest betrouwbare Europese automerk )

Ga dus proefritten maken en kijk welke auto het beste bij je past.
Bij Hyundai maakte de rijbeleving niet veel uit. De 39kwh is door het lagere gewicht en de minder PK’s prettiger om te rijden. De grotere motor zorgt alleen voor meer wielslip verder merk je weinig van het hogere vermogen. Ook de kleinere motor is al meer dan vlot weg. Dit zal met de Renault(ook VWD) niet veel anders zijn.

Je slaat voor het gemak de hele Volkswagen groep over?

Zo'n Megane of Niro lijkt me overigens een fijn ding. Prijzen vallen me ook wel mee. ACC lijkt me een must en een trekhaak is ook erg fijn.

Barri zei:
Je slaat voor het gemak de hele Volkswagen groep over?

Zo'n Megane of Niro lijkt me overigens een fijn ding. Prijzen vallen me ook wel mee. ACC lijkt me een must en een trekhaak is ook erg fijn.
Die wil hij niet.
Ik zou toch eens kijken een Cupra Born,.204pk 58kwh accu en onder de 40k.

Heb je de MG ZS EV ook bekeken? Deze valt onder de 40.000 euro en heeft een accucapaciteit van 44,5 kWh. Een Volkswagen ID3 of ID4 zou eventueel ook nog kunnen?

Reinhart66 zei:
Heb je de MG ZS EV ook bekeken? Deze valt onder de 40.000 euro en heeft een accucapaciteit van 44,5 kWh. Een Volkswagen ID3 of ID4 zou eventueel ook nog kunnen?
De MG ZS is tegenvallende auto en de (VAG producten vallen af / wil ik niet).

Goed dat je dat even meldt Nico. Ik twijfelde of ik zou gaan zondag maar die wil ik dan zeker even zien.

Renault15 17 zei:
(..). Eisen: minimaal 220-230+ kilometers in de winter bij 100 km/u op de snelweg (komt ongeveer overeen met > 55 kWh accupakket), adaptieve cruise control, 3-fase AC kunnen laden en budget zo'n 40k. En de huidige Megane moet ingeruild worden.

(..)

Dus dan blijven de Ioniq5, Kia Niro EV en Renault Megane E-tech over. (..).

MG 5 Long Range. Station, zelfde segment als je huidige Mégane.

https://www.autoweek.nl/auto/105468/mg-5-long-range-comfort/

siWSumA.jpg

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,5759935

Inmiddels heb ik proefgereden in de Ioniq 5. Heerlijke comfortabele EV met super stoelen, ik kon er echt heel fijn in zitten. Zoals ook in diverse reviews te lezen is de rijbaanassistent (te) nadrukkelijk aanwezig. Uiteraard het grootste deel van de proefrit op de snelweg gedaan aangezien dat 95% van mijn dagelijkse rit is. Daarbij het verbruik in de gaten gehouden. Het was 8 graden en bij zo'n 105 km/u schommelde het zo'n beetje tussen de 18,5 en 21 kWh. Prima kandidaat en een mooie auto. Maar wel aan de grote kant, de ruimte heb ik niet nodig.

En afgelopen zondag kon ik proefzitten in de Megane. De raamlijn is heel hoog, je zit daardoor heel "diep". Bij de meeting stond natuurlijk een heel luxe versie. De stoelen zitten goed, zijn voldoende groot maar ik had in de Hyundai meer het "fauteuil gevoel". Heel beroerd is het zicht naar achteren. Als je regelmatig in oldtimers rijdt zoals ik, valt het slechte zicht in moderne auto's extra op, maar het zicht in de achteruitkijkspiegel in de Megane deed me denken aan mijn Alpine, maar dan nog slechter.

Afgelopen maandag de offertes op mijn werk ingediend bij de financieel directeur. Tot mijn verrassing is inmiddels de koers 100% gedraaid, nu wordt er toch gekeken naar lease i.p.v. koop. Begin volgende week contact met de leasemaatschappij.

Terug
Bovenaan