Inspiratie ''Sportieve'' Hatchback 5-6k

Regenworm

Wegverkenner
Hallo iedereen,

Ik rijd op het moment een goedkope auto met grote roestproblemen. Nu is deze auto zo weinig waard dat het geen zin heeft om dit op te repareren, en ik dus moet zoeken naar een nieuwe auto.

Nu ben ik aan het zoeken naar een relatief sportieve auto voor de komende jaren. Met de prijsklasse waarin ik zit te kijken kan ik geen heel grote eisen hebben, maar ik wil graag iets dat redelijk sportief is, voorkeur gaat voor een hatchback, want ik zit meestal alleen in de auto, dus heb niet veel ruimte nodig. Een ander belangrijk aspect is betrouwbaarheid, omdat de plannen zijn om hier de komende periode zonder heel grote kosten mee te rijden. Ik rijd op het moment automaat, maar dat is in deze prijsklasse en met mijn eisen niet heel realistisch. Cruisecontrol is een van de grootste pluspunten aan mijn huidige auto, maar dat is ook weer iets dat maar een klein gedeelte auto's in deze prijsklasse heeft. Ik ben op moment me erg blind aan het staren op kilometerstanden, en heb op dit moment gezocht naar max 160.000-180.000km op occasionsites.
Op dit moment zijn mogelijke keuzes:
Volvo C30 1.8
+ Grote auto voor de prijs
+ Te vinden met goede opties, bv. Cruisecontrol
-Veel ‘kleine’ gremlins/probleempjes
-Relatief hoge onderhoudskosten

BMW 1-Series
+Grote auto voor de prijs
+Goed rijplezier
-BMW is duurder in onderhoud
-Kan regelmatig een 3-series lenen, dus heb eigenlijk al toegang tot eenzelfde auto

Ford Fiesta Mk5 1.6 Rallye (Of misschien Mk6 1.6)
+Geweldig rijplezier
+Betrouwbaar en goedkoop rijden
-Kleiner dan eerdergenoemde auto’s, minder comfort opties.
-Ziet er erg verouderd uit

In mijn zoektocht komt ook bijvoorbeeld vaker de VW Golf Mk5 en Audi A3 voorbij. Deze lijken grotendeels aan mijn eisen te voldoen maar lijken veel VAG problemen te hebben, waarbij ik niet in kan schatten hoe betrouwbaar ze zijn.
Ook heb ik gezocht naar Japans spul zoals een Mazda 3 of sportievere Honda Civic. Deze lijken toch een prijsklasse hoger te zitten, of kilometerstanden gaan al snel ver boven de 200.000km.

Mijn hart gaat op het moment vooral naar de Volvo C30. Ik heb gelezen dat deze auto's veel kleine technische problemen kunnen hebben, maar ik vind het een erg mooie moderne auto, die ook nog eens vaak goede opties heeft.

Nu is mijn vraag: Mis ik hier modellen? Zijn er bepaalde vergeten modellen die het sowieso waard zijn? Heb ik auto's in mijn lijstje staan die ik sowieso moet vermijden? Ik hoop dat jullie mij misschien inspiratie kunnen geven tot een model waar ik nog niet aan gedacht heb. Nu moet ik wel zeggen dat dit grotendeels erg persoonlijk is, ik wil iets kopen waar ik ook emotie bij heb. Dit is bijvoorbeeld de reden waarom de C30 zo hoog staat voor mij, terwijl dit misschien rationeel niet de beste keuze kan zijn. Als jullie inspiratie voor mij hebben, of ervaringen in deze prijsklasse, laat het weten!

Renault twingo 2e generatie 1.6 /1.2 tce of een clio 3e generatie. Colt 1.5 turbo is een wolf on schaapskleren. Alfa romeo mito 1.4 t-jet
Ik was die die Coltjes helemaal vergeten. Als ik daaraan denk denk ik automatisch aan een saaie 1.2, maar met goed zoeken zijn daar inderdaad best sportieve versies van te vinden. Extra voordeel is dat het Limburgse trots is :LOL:
Twingo heb ik nog helemaal niet aan gedacht, daar zal ik eens verder naar gaan kijken.
Clio3 vind ik er best saai uit zien, zullen best sportieve versies hebben, maar is niet mijn ding. Mito is een van de weinige Alfa's die me ook weinig doet.

Ik heb redelijk wat in een Volvo C30 gereden, de vorige auto van mijn ouders. Die paste wel bij hen. Want van sportief rijgedrag is geen sprake. Het ziet er wel leuk uit inderdaad.
De onderhoudskosten waren enorm voor zo'n kleine auto.

Dus weet waar je (mogelijk) aan begint.

Een 'gewone' Focus rijdt ook sportief. Daar heb je geen zware motor voor nodig:
gewone 1.8:
Pre-facelift met de 2.0:

Een Fabia 2 met de 1.6 is ook niet gek. Net iets moderner dan zo'n Fiesta mk5. Ik heb ze beide gehad.
De leukste is wel een Colt 1.5 inderdaad!
Vergeet ook de Swift Sport niet.
Heb wel eens naar Fabia RS'en gekeken, waarbij de generale consensus was dat de motoren een grote ellende waren. Nu zijn dit downsize 1.4 blokken ipv de 1.6 motoren, maar in mijn hoofd valt de betrouwbaarheid dus erg tegen.

Een relevant ding om te benoemen is dat ik 1.94m ben. Heb wel eens in een Swift gezeten toen ik nog geen rijbewijs had, maar mijn gevoel toen was dat dat nooit gaat passen als bestuurder! :ROFLMAO: Is dit hetzelfde in bijvoorbeeld een Colt of Twingo?
Ik heb redelijk wat in een Volvo C30 gereden, de vorige auto van mijn ouders. Die paste wel bij hen. Want van sportief rijgedrag is geen sprake. Het ziet er wel leuk uit inderdaad.
De onderhoudskosten waren enorm voor zo'n kleine auto.

Dus weet waar je (mogelijk) aan begint.
Ja ik hoor hier heel veel verschillende ervaringen over. De generale consensus lijkt dat de basis van een C30 heel goed is, maar dat je voor kleine technische problemen wel heel vaak bij de garage staat. Het is dat het uiterlijk van een C30 echt een van mijn favoriete moderne auto designs is waardoor ik er steeds op terugkom. Heb wel vaak getwijfeld hoe het rijgedrag is. Bij veel concurrenten is het duidelijk dat ze sportief rijden, de C30 lijkt inderdaad voor mijn gevoel alsof hij rijdt als veel grotere auto.
Dan maar een Giulietta?
Met onderhoudshistorie, weinig km's, goede uitrusting (zelfs leer) en ziet er best netjes uit zo op het oog.

Wow, deze had ik niet zo goedkoop ingeschat. Hoe zijn deze qua betrouwbaarheid? Alfa is voor mij een merk dat je wel gehad moet hebben, maar dan wel Italiaanse hoeveelheden garagebezoeken maakt. Losse modellen heb ik nog niet echt onderzocht qua betrouwbaarheid.
Een 'gewone' Focus rijdt ook sportief. Daar heb je geen zware motor voor nodig:
gewone 1.8:
Pre-facelift met de 2.0:
Mijn gevoel bij een Focus is heel apart, en kan dit moeilijk uitleggen, maar het voelt voor mij altijd aan als een mega grote auto, terwijl dat reuze meevalt. Weet inderdaad wel dat dit stiekem een van de beste keuzes is in deze prijsklasse. Heel goed rijgedrag en weinig kosten aan, maar ze voelen persoonlijk altijd veel te groot aan. Geen idee waarom eigenlijk.

Wow, deze had ik niet zo goedkoop ingeschat. Hoe zijn deze qua betrouwbaarheid? Alfa is voor mij een merk dat je wel gehad moet hebben, maar dan wel Italiaanse hoeveelheden garagebezoeken maakt. Losse modellen heb ik nog niet echt onderzocht qua betrouwbaarheid.
De Giulietta heb ik zelf niet gehad, alleen een stel 147's en 159's. Nooit een echt slecht exemplaar gehad, maar je hebt er soms wel wat mee ja.. Overigens de laatste 159 verkocht met 292.000 km op de teller (en deze rijdt nog steeds rond) en de benzinemotor voelde nog behoorlijk fris aan. De rest eromheen (onderstel vooral) werd wat minder. De Alfa ervoor hield er bij bijna 400.000 mee op bij mij.

Maar N=1 en de 1.4T heb ik nooit gehad. Ik zie ze erop staan met ~300.000, dus het motortje kan het. Hoeveel het kost om daar te komen, geen idee.
De Giulietta zelf staat niet als onbetrouwbaar bekend geloof ik.

Ik ken ook alleen maar iemand met ervaringen met een 159. Rond die tijd lijkt Alfa wel redelijk vooruit te zijn gegaan qua kwaliteit, maar voor mijn gevoel wel alleen als je er echt goed je best voor doet/geld in investeert voor onderhoud. Nu is dit sowieso wel iets wat je moet doen met je auto, maar dat lijkt me bij een Alfa niet het goedkoopste. Denk ergens dat bijvoorbeeld deze Guilettias toch best goed zijn, maar wel een stuk duurder per maand/om te onderhouden vergeleken met andere mogelijke keuzes. Alleen is dat maar een gevoel dat ik heb, kan dat het toch verrassend goedkoop is in de realiteit.

Dag allen en vooral OP,
Na jaren meelezen op het forum en de dagelijkse nieuwsberichten, kan ik het nu toch niet meer laten om voor het eerst op de vrijdagmiddag in de pen te klimmen, omdat dit vraagstuk zo sterk resoneert bij mijzelf. Excuses bij voorbaat voor het langdradige verhaal, maar wellicht kan het helpen bij de keuze van OP (lekker doen zo’n C30).

Achtergrond: eerste baan na afstuderen kreeg ik een lease budget, maar deze altijd laten uitkeren omdat ik dicht bij kantoor woon. Na 1 jaar mocht ik de Suzuki Swift van het eerste bouwjaar van het nieuwe model (2005) van mijn ouders overnemen. Helaas liep de motor na een paar maanden onherstelbaar in de soep (vond het sowieso verder mechanisch ook een verschrikkelijke auto) en kon ik de 600 euro die ik van de Suzuki garage er nog voor kreeg, goed gebruiken voor de verbouwing van mijn net gekochte appartementje.

Na een paar maanden autoloos, toch voor 350 euro een (ondertussen zalmroze door het altijd buitenstaan) rode Golf 3 1.8 (90 pk, slecht 45k kms op de teller) van een oud overleden vrouwtje bij mijn ouders uit de straat kunnen overnemen. 1.5 jaar ongekend plezier van gehad, wat een wagen, voordat het roestmonster ervoor had gezorgd dat de kosten van de benodigde laswerkzaamheden de economische waarde van het beestje ver overstegen. Deze is ook voor 600 euro (flinke winst) via mp door een vriendelijke man met een oplegger afgesleept naar een loods in de haven, om vervolgens in onderdelen als donor naar Afrika te worden verscheept. Waar uiteraard nog een hoop VAG pareltjes uit dit tijdperk rond tuffen.

Brengt mij bij mijn 3e en al bijna 4 jaar huidige auto: een donkerblauwe Volvo C30 1.8 sport 2009. Getwijfeld ook tussen een BMW 1 en de Volvo, omdat een goede 1 waarschijnlijk inderaad een stuk beter rijdt en ik van auto’s en rijden houdt. Maar omdat uit eigen ervaring er onder de wat oudere 1 serie exemplaren, alsmede hun berijders, een hoop kaf tussen het koren te vinden was voor mijn beperkte budget van ~€6k, toch met volle overtuiging gekozen voor de C30.
Deze zijn zeker in het pre-facelift (2007-2009) model en masse en relatief goedkoop in NL geleverd, zowel in de lease als ook als 2e auto aan keurige Volvo families (zoals ondergetekende). Een goede vriend van mij is tegelijkertijd wel voor een 1 serie van ~€8k gegaan en heeft na amper 2 jaar en veel ellende en garage bezoeken, oplopend tot driekwart van de aanschafprijs, de 1 weer met veel verlies gekocht en nu een saaie Kona als leasebak genomen.

Ik vond een mooi exemplaar met (kunst) lederen bekleding in de sport uitvoering (veel geleverd actiemodel met de 1.8 benzine motor, sportstuur en pook, parkeersensoren en soms lederen bekleding) met een respectabele km stand van 215.000, als inruiler bij een Saab garage in de buurt. Nu bijna 4 jaar later, met 265.000 op de teller, nog geen moment spijt van gehad.
Na een jaar voor +- €1k met een grote beurt het laatste achterstallige onderhoud laten wegwerken en verder op enkele slijtage onderdelen en de reguliere beurtjes na, wat uiteraard normaal is bij deze km stand, nooit ook maar iets van problemen gehad. Mee naar Zuid-Frankrijk en de wintersport gereden, in Feb nog zonder moeite zijn max van 200 aangetikt op de autobahn ook.

Voor zijn leeftijd heeft het model qua uiterlijk de tand des tijds echt waanzinnig goed doorstaan, krijg nog regelmatig complimenten. Binnenin merk je echter qua multimedia en op motorisch vlak uiteraard wel dat je met een oude auto van doen hebt. Deze turboloze 4 cilinder, die ook in de Ford Focus ligt (zag het linkje al, deelt de C30 veel techniek mee) is de laatste stuiptrekking voordat Volvo voor opvolger V40 naar de turboblokjes overstapte. Probleemloze motoren, maar wel inefficient en onzuinig (ik rij 1 op 13 gem). Daardoor kun je in het begin bij het optrekken wat pit missen uit het blok.

De eerste 2-3 weken had ik haast een beetje spijt van mijn aankoop, omdat ik het na de rauwe Golf zo erg wennen vond. Maar aangezien hij wel strak schakelt, was ik na een paar weken gewenning helemaal om en scheur ik al jaren tevreden (en naa mijn eigen bescheiden mening ook sportief) door de stad en over de snelweg heen. De wagen ligt als een blok op de weg, geluidsisolatie is ongeevenaard in dit segment en de stoelen zitten waanzinnig. Ook achterin zit je als een vorst, omdat er eigenlijk voor is gekozen om op de achterbank ook 2 voorstoelen met veel beenruimte te plaatsen en je dus een volwaardige 4 persoonscoupe hebt.

Die coupe vorm houdt wel in dat de overgebleven kofferbak ruimte kleiner is dan van een Polo/ Ibiza, met een verschrikkelijk afdekhoesje. Maar je klapt de achterstoelen eenvoudig alleen of beide omlaag en dan heb je een riante kofferbak. Met z’n 3en + bagage kun je heerlijk richting de zon of de sneeuw cruisen. De cruise control werkt ook heerlijk. De wulpse vormen hebben overigens wel ook als nadeel dat het zicht naar achteren relatief beperkt is.

Enige opties die ik in de stad echt mis, zijn automatisch inklapbare spiegels (al 2 keer eraf gereden terwijl hij geparkeerd stond) en wellicht een achteruitrij camera (wel veel op opvolger V40 geleverd).

Samenvattend kan ik de C30 dus van harte aanbevelen. Hoop er nog jaren in te kunnen rijden, tot er een kleine komt of ik een baan krijg waarbij ik m’n lease budget niet kan laten uitkeren. Met een goede vriend van me vorig jaar zo’n Focus als in bovenstaande link, met dezelfde 1.8 motor, gaan halen. Verschrikkelijk Spartaans interieur, maar rijdt heerlijk en hij is er mega tevreden mee ook. Wel wat minder uitstraling.

Guilietta ook mooie suggestie, kijk wel eens met een schuin oog naar Alfa. Wellicht dat de opvolger een Giulia wordt.

Ik denk dat je in het algemeen dezelfde voordelen benoemd aan de C30 dan de redenen waarom ik ernaar aan het kijken ben, het design blijft modern, ze zijn relatief betaalbaar, en ze lijken stukken comfortabeler dan het kleinere segment waar ik ook uit kan kiezen. Zeker voor lange stukken is het heel handig om een comfortabele auto te hebben met cruisecontrol.

Jou beschrijving van de C30 doet me heel erg denken aan de BMW 320i E90 van mijn vader waar ik in ben begonnen met rijden na het halen van mijn rijbewijs. Deze heeft ook heel erg weinig pit laag in de toeren, maar heeft wel de snelheid als je hem hard genoeg doortrapt. Plus het comfort op de snelweg komt waarschijnlijk overeen. In zijn algemeenheid heb ik gehoord dat Volvo's vaker een redelijk zwaar stuur hebben, wat ook overeenkomt.

Ik denk dat in dit hele vraagstuk ik op het punt ben dat ik allereerst een logische keuze voor mezelf moet maken: Sportieve supermini's zoals de Colt, Twingo of Fiesta, of dat ik toch wat van die sportiviteit moet inruilen voor comfort en inderdaad meer richting de kant van de C30, 1-series en Giulietta moet gaan kijken. Mijn ritten zijn een mix tussen ritjes voor de lol en lange snelwegritten dus allebei de keuzes hebben zijn voor en nadelen. Omdat ik 1.94m ben betwijfel ik ergens of bijvoorbeeld een Colt heel comfortabel gaat zijn, zeker bij lange ritten. Ik denk dat ik de komende tijd gewoon moet opletten wat er in de buurt te koop komt, en dan moet proefrijden en kijken waar de mix tussen sportiviteit en comfort het best tot zijn recht komt.

Als ik zou gaan voor de wat grotere comfortabele klasse, blijf ik toch aan de C30 denken, de mix tussen de erg positieve en de negatieve ervaringen van mensen zet me toch aan het denken, maar in het algemeen lijkt de basis toch wel solide te zijn

Aangezien je aangeeft dat je zelf niet veel ruimte nodig hebt, zou je naast hatchbacks ook kunnen kijken naar Coupes en Cabrio's. Voor 5-6k kan je ook in een MX-5 of Audi TT zitten, zit qua rijplezier naar mijn idee toch een stuk beter dan veel van de lukewarm-hatchbacks. Onderhoudskosten zijn voor de 1.8t TT prima te doen en er zijn ook nog exemplaren met cruise control / automaat beschikbaar.

En vergeet toch niet om ook even zo'n Focus te gaan rijden. Dan merk je dat ie niks groter is of voelt dan een C30, 1-serie of Giulietta ;)

De meest genoemde auto's zijn nauwelijks sportief te noemen, maar het hangt er maar net vanaf wat jezelf onder sportief verstaat.
De eerder genoemde Audi tt is wel sportief, (0 naar 100 in minder dan 8 seconden)
Moet het nog vlotter, dan kun je nog kiezen voor de Quattro met 225pk of de V6 met 250pk, chippen is ook nog mogelijk.
Ik heb er zelf 2 en ben er zeer tevreden over.
Je kunt door de grote klep ook nog veel meenemen
De 1.8t is erg betrouwbaar en er zijn genoeg onderdelen voor beschikbaar.

Aangezien je aangeeft dat je zelf niet veel ruimte nodig hebt, zou je naast hatchbacks ook kunnen kijken naar Coupes en Cabrio's. Voor 5-6k kan je ook in een MX-5 of Audi TT zitten, zit qua rijplezier naar mijn idee toch een stuk beter dan veel van de lukewarm-hatchbacks. Onderhoudskosten zijn voor de 1.8t TT prima te doen en er zijn ook nog exemplaren met cruise control / automaat beschikbaar.

Heb wel naar coupes gekeken inderdaad. Audi TT is niet mijn ding, ik vind het design zelf er heel erg verouderd uitzien, al ben ik daar volgens mij alleen in. Gekeken naar prijs/prestaties is dat stiekem toch wel een goede deal. MX5jes zijn verrassend duur al zijn er een paar NBs die wel in de prijsklasse vallen. Ik heb ook gekeken naar bijvoorbeeld E85 Z4s mocht ik meer budget hebben in de toekomst. Het ding is dat ik mijn auto altijd op straat moet parkeren, dus weet ik niet hoe slim een softtop cabrio is. Mochten jullie nog meer betaalbare leuke coupes hebben hoor ik het graag.
En vergeet toch niet om ook even zo'n Focus te gaan rijden. Dan merk je dat ie niks groter is of voelt dan een C30, 1-serie of Giulietta ;)
Ja ik weet ergens wel dat ze gewoon goed rijdende Golf concurrent zijn, dus niet eens zo gek groot zijn, maar voor mijn gevoel zijn ze dat nog steeds om een of andere reden. Ik ken iemand met een Focus Mk2 dus kan altijd porren of ik daar een blokje mee om mag. Zijn wel echt prima auto's inderdaad.

Jammer genoeg ben ik geen drugsdealer :p. Alle grappen terzijde is dit natuurlijk wel een van de betere deals in deze prijsklasse, al heb ik altijd bij deze auto's een soort imago hangen waar ik niet echt deel uit van wil zijn. Denk dat dat hem net te veel verpest voor mij.
De meest genoemde auto's zijn nauwelijks sportief te noemen, maar het hangt er maar net vanaf wat jezelf onder sportief verstaat.
De eerder genoemde Audi tt is wel sportief, (0 naar 100 in minder dan 8 seconden)
Moet het nog vlotter, dan kun je nog kiezen voor de Quattro met 225pk of de V6 met 250pk, chippen is ook nog mogelijk.
Ik heb er zelf 2 en ben er zeer tevreden over.
Je kunt door de grote klep ook nog veel meenemen
De 1.8t is erg betrouwbaar en er zijn genoeg onderdelen voor beschikbaar.
Ja 'sportief' staat tussen haakjes in de titel omdat ik ergens iets zoek wat niet per se heel snel hoeft te zijn, maar wel een leuk gevoel heeft om te rijden. Hierdoor was ik ook redelijk gefocust op kleinere hatchbacks, omdat dat eerder gooi en smijt auto's zijn, dan hoeft het voor mij geen honderden PKs te hebben om leuk te zijn. Maar ja dat gevoel merk je eigenlijk pas bij een proefrit. Het is inderdaad de wat grotere auto's in mijn lijst hier misschien net niet aan voldoen, maar als ze dat goed maken met een stuk comfort gemixt met prima rijgedrag kan ik niet klagen.

Ik rijd overigens op het moment in een Mercedes CLK230 Automaat. Ik heb mezelf wel voorgenomen dat mocht ik iets in deze prijsklasse willen, en het moet betrouwbaar zijn en lang meekunnen, dat ik wel een stap achteruitga qua rijgedrag en prestaties. Dan zijn de kleinere hatchbackjes toch goedkoper te krijgen in goede staat dan een sportcoupe met prestaties. De Audi TT is inderdaad een van de weinige uitzonderingen, die is verassend goedkoop.

In het verleden heb ik gereden in een snelle Fiat Grande Punto/ Punto EVO, is in deze prijsklasse ook een leuke auto,
of bijvoorbeeld de Fiat Bravo in een Sport/ sportieve uitvoering, of de nog niet genoemde Lancia Delta.
Kijk ook dan gelijk naar de Honda Civic.

Als een C30 je aanspreekt zou ik ook kijken of je er niet eentje met de 2.4 liter 5 cilinder kan vinden, dan heb je echt wat bijzonders. En een echte Volvo motor in plaats van een ford blok.

In het verleden heb ik gereden in een snelle Fiat Grande Punto/ Punto EVO, is in deze prijsklasse ook een leuke auto,
of bijvoorbeeld de Fiat Bravo in een Sport/ sportieve uitvoering, of de nog niet genoemde Lancia Delta.
Kijk ook dan gelijk naar de Honda Civic.
Fiat Punto en Bravo heb ik nog niet naar gekeken. Heb ook niet een heel duidelijk beeld over het rijplezier dat die geven en de betrouwbaarheid moet ik zeggen. Kan dat ze stiekem best leuk zijn inderdaad.
Lancia Delta is zover ik gehoord heb verre van betrouwbaar. Ik vind het wel een leuk model daarentegen.
Sportieve Honda Civics zijn zover ik vond redelijk duur, maar met 11 generaties vond ik het moeilijk om nu een goed beeld te krijgen van wat er allemaal mogelijk is voor welke prijzen. De ''spaceship'' generatie komt in de buurt qua prijs, maar dan zitten ze al snel over de 200.000km.
Als een C30 je aanspreekt zou ik ook kijken of je er niet eentje met de 2.4 liter 5 cilinder kan vinden, dan heb je echt wat bijzonders. En een echte Volvo motor in plaats van een ford blok.
Tja dat is de droom natuurlijk, maar zoveel geld heb ik niet :D

Heb ik ook gehad ja. Erg leuk! Maar wel wat ouder inmiddels. Ik zou in elk geval voor eentje van na de facelift gaan, daarvan is het dash wat mooier.

De Lancia Delta van de generatie vanaf 2008 staat bekend als een betrouwbare auto. Erg onderschatte auto in Nederland.

Motoren en elektronica staan bekend als goed, kijk wel of de versnellingsbak geen bijgeluiden maakt, en goed schakelt.

Je kijkt naar oude auto’s, de staat per exemplaar kan flink verschillen. Dus kijk kritisch naar de staat, onderhoud, en of alles goed functioneert/ laat een aankoopkeuring doen.

Fiat, Alfa en Lancia zijn ondergewaardeerd wat betreft betrouwbaarheid. De Grande Punto, Punto EVO, Mito, Giulietta, Bravo, en Delta waren over het algemeen best goede auto’s .

Succes met de zoektocht.

Vergeet ook niet de Fiesta mk5 ST150, met atmosferische 2.0l. Destijds heel veel plezier aan mogen beleven, voor een relatief bescheiden budget.
Ja deze en de 1.6 Sport/Rallye lijken de leukste te zijn uit die generatie Fiesta. Al staan op moment alleen betaalbare 2.0s te koop met ver over de 200.000km gereden. Zal wel in de gaten houden of er inderdaad een goede deal beschikbaar komt
De Lancia Delta van de generatie vanaf 2008 staat bekend als een betrouwbare auto. Erg onderschatte auto in Nederland.

Motoren en elektronica staan bekend als goed, kijk wel of de versnellingsbak geen bijgeluiden maakt, en goed schakelt.

Je kijkt naar oude auto’s, de staat per exemplaar kan flink verschillen. Dus kijk kritisch naar de staat, onderhoud, en of alles goed functioneert/ laat een aankoopkeuring doen.

Fiat, Alfa en Lancia zijn ondergewaardeerd wat betreft betrouwbaarheid. De Grande Punto, Punto EVO, Mito, Giulietta, Bravo, en Delta waren over het algemeen best goede auto’s .

Succes met de zoektocht.
Ja die staat die kan verschillen per exemplaar heb ik van geleerd. Misschien dat ik na het kopen van mijn Mercedes die toch erg slecht bleek te zijn nu heel erg voorzichtig ben. Het is toch voor mij een flink stuk geld. De Delta vind ik overigens erg mooi maar heb ook wel ervaringen gezien van mensen die er toch veel problemen mee hadden. Maar dat kan dus ook per auto verschillen, het blijft Italiaans :LOL: .Ook twijfel ik of de Lancia misschien toch net te saai rijdt, maar daarvoor zou ik hem voor moeten hebben gereden.
Voor dit geld vind je misschien ook nog wel een Fiesta Mk7 1.6. Die oogt nog altijd erg vlot en het is een fijn rijdende auto.
Fiesta Mk6 en Mk7 (ik benoem ze even samen want als ik het goed herriner delen ze veel dezelfde techniek) heb ik eigenlijk maar half naar gekeken doordat ik heb gehoord dat ze veel probleempjes hebben, maar dat geldt volgens mij alleen voor de downsize blokken, dus misschien moet ik daar toch me weer in verdiepen. Het blijft natuurlijk een van de leukst rijdende goedkope auto's. Mk5 is in mijn hoofd meer oldskool dus kan minder aan kapot, maar die heeft natuurlijk last van ouderdomsproblemen nu.
Met zoiets ga je qua weggedrag er zeker niet op achteruit

Erg goede deals inderdaad maar in mijn hoofd vind ik de keuze waar ik voor sta ook een leuke kans om eens iets anders te proberen op autogebied. SLK zal waarschijnlijk wel anders rijden dan mijn CLK maar is me toch iets teveel van hetzelfde. Maar misschien moet ik je in de toekomst toch gelijk geven, als de rest van de keuzes me zouden tegenvallen.
Ik kom nog iets leuks tegen. Niet het beste blok, maar met deze ruimte in het budget zou ik het aandurven. Lage kilometerstand en eigenlijk helemaal de goede uitvoering en kleur!
Dat is me wel een heel goede deal, was het niet dat ik vorig jaar twee verschillende mensen ken die een 207 gekocht hebben. Een een goedkopere station, en de andere een GTI. Allebei binnen een halfjaar naar de sloop moeten brengen nadat de motor ermee ophield. Nu zal dat niet zo snel gebeuren bij deze specifieke, maar er zijn redenen waarom de 207 het succes van zijn voorgangers niet kon evenaren :p

Overigens klink ik misschien iets te negatief in al mijn vorige berichten, maar ik vind het geweldig hoeveel berichten ik al heb gekregen. Van sommige auto's moet ik even wat onderzoek doen om echt enthousiast te worden, maar er zijn echt wel een deel auto's die ik in mijn lijstje heb gezet om in de gaten te houden op occasionsites. Denk dat het inderdaad toch de twijfel is wat nu precies betrouwbaar is, en nog een beetje onduidelijk waar ik sta op de comfort/prestaties die ik wil. Mochten jullie nog meer aanbevelingen hebben hoor ik het graag, ik heb nu al zeker wat extra auto's aan mijn lijst toegevoegd die ik zelf was vergeten/niet goed kende. Leuk om al jullie ervaringen te horen in deze klasse auto's

Ja de 207 is niet het beste model en de 1.6 THP is ook verre van een betrouwbaar blok. Maar voor dit geld wordt ie wel leuk!
Zo’n Fiesta 1.6 vanaf 2008 heeft gewoon een atmosferisch blok en is ook wel erg leuk!

Of meer op chique in plaats van sportief:

Laatst bewerkt:
Ik kom nog iets leuks tegen. Niet het beste blok, maar met deze ruimte in het budget zou ik het aandurven. Lage kilometerstand en eigenlijk helemaal de goede uitvoering en kleur!
Wel "slim" van de aanbieder om het 1.6 turbo te noemen ipv 1.6 thp.

Ja de 207 is niet het beste model en de 1.6 THP is ook verre van een betrouwbaar blok. Maar voor dit geld wordt ie wel leuk!
Zo’n Fiesta 1.6 vanaf 2008 heeft gewoon een atmosferisch blok en is ook wel erg leuk!

Of meer op chique in plaats van sportief:
De Fiesta is inderdaad voor een reden de favoriete ''eerste auto'' bij veel mensen. Heb over de rijstijl alleen goede dingen gehoord. Omdat ik bij eerste zoektocht veel downsizeblokken als resultaat kreeg ben ik er niet verder naar gaan kijken, maar eigenlijk is zo'n 1.6 model wel perfect. Dit is inderdaad wel een van de kanshebbers. Mk5 ook wel maar dat is misschien toch net wat te verouderd.

Terug
Bovenaan