Inspecteren remblokken tijdens grote beurt

MichielT

Net ingestapt
Ik heb onlangs een APK en grote beurt laten uitvoeren bij mijn officiële Hyundai garage waar wij ook onze tweedehands auto hebben gekocht. Vooraf aangegeven dat er een piep zat bij een van de wielen en of ze daar naar konden kijken. Toen ik de auto ophaalde gaven ze aan dat ze niks hadden kunnen vinden, maar achteraf bleek er wel zeker wat aan de hand toen ik 3 weken later ben terug gegaan na onze vakantie. Bleek dat het remblokplaatje rechtsachter scheef was gemonteerd tijdens onderhoud van de vorige eigenaren. Hierdoor is het remblok scheef gaan slijten en bleek het metalen waarschuwingsplaatje aan de dunne kant al contact te maken met de remschijf. Bij navraag waarom dit niet tijdens de grote beurt was gevonden werd me verteld dat de remblokken altijd visueel worden geïnspecteerd aan de zichtbare kant die in dit geval nog helemaal goed leek omdat het plaatje scheef was gesleten. Het leek mij raar dat de remblokken niet beter worden geïnspecteerd tijdens een grote beurt, bijvoorbeeld eraf worden gehaald maar goed ik ben geen auto monteur dus heb het daarbij gelaten op dat moment. Toch ben ik benieuwd is dit normaal bij een grote beurt dat de remblokken zo oppervlakkig worden gecontroleerd?

Je komt van vakantie: Wat voor vakantie was dat? Als je 3000km richting zuid italië hebt gereden (veel bergwegen) of op vakantie bent geweest in eigen land maakt wel een verschil in hoeveel er geremd is en hoe hard de blokken zijn versleten.

Remblokken zijn alleen goed te bekijken als een wiel gedemonteerd wordt. De blokken zelf worden alleen gedemonteerd bij een remmenservice of bij vervanging.

In de regel wordt dit niet tijdens een grote beurt gedaan. Hooguit kijken ze met een spiegeltje.

Zeker bij stalen velgen is dit lastig en kan een scheef zittend remblok over het hoofd worden gezien.
Anderzijds, als je specifiek vraagt om er naar te kijken ivm bijgeluiden, zouden ze wel wat extra moeite mogen doen in mijn optiek.

Overigens kunnen remblokjes ook gewoon scheef gaan zitten door gebruik. Dit hoeft niet persee scheef gemonteerd te zijn, onvoldoende smering of teveel rommel tussen de delen kan ervoor zorgen dat alles net even vast loopt. Dit hoeft niet eens altijd voor problemen te zorgen.

Het kan dus zo zijn dat het probleem nog niet aanwezig was voor je vakantie.

Tip: ga met je occasion niet naar de merkdealer want mogelijk heeft er een stagiair aan je auto geoefend en vaak je hebt geen normaal contact met de monteur die naar je auto heeft nagekeken, maar gaat de communicatie via een 'service adviseur'.

Vooraf aangegeven dat er een piep zat bij een van de wielen en of ze daar naar konden kijken. Toen ik de auto ophaalde gaven ze aan dat ze niks hadden kunnen vinden,

Heb je ook aangegeven op welke momenten jij die piep waarnam?
Was dit bij lichtjes remmen of juist bij flink afremmen (bijvoorbeeld bij een afrit van de autosnelweg). Dát kan een verschil opleveren, zéker als men in de garage slechts de wielen hebben laten draaien en niks hoorde piepen en de proefrit een kort rondje was..

Zelf heb ik nu, na een dikke maand ná de APK en jaarbeurt ook gedoe met de remmen.. bij stevig afremmen hoor ik een grommend geluid in het vooronder: ik vermoed dat er te veel roest op de remschijf rechtsvoor zit en de blokken wel aardig goed gebruikt zijn.. zo zag ik op het eerste gezicht achter het rechtervoorwiel toen ik ff op de grond kroop. :sneaky:
Bij matig remmen in stads/regionaal verkeer hoor ik geen geluid. De remwerking is ook nog wel okay, volgens mijn waarneming.

Kortom, het kan aan onvoldoende opvolging van je garage hebben gelegen; het kan ook zijn dat nét die vakantiekilometers de remmen belast en versleten hebben.. Aan de ene kant denk ik: fijn dat je garage niet zomaar onderdelen vernieuwd om het vernieuwen en het goede gevoel. Anderzijds had hij waarschijnlijk met een vers setje remblokken een beter gevoel over de garage gehad.

Bedankt voor alle reacties ten eerste! We hebben ongeveer 1000 km gereden naar Luxemburg heen en weer. Had inderdaad aangegeven dat ik een piep hoorde bij langzaam rijden, als je sneller rijdt wordt piep hoger en sneller waardoor je hem niet meer hoorde en incidenteel een hard schurend geluid bij hard remmen, vooral als we zwaar beladen waren. Het leek ook erger te worden als het buiten of de wielen warm waren. Dat was al het geval voor de vakantie.

Remblokken zijn alleen goed te bekijken als een wiel gedemonteerd wordt. De blokken zelf worden alleen gedemonteerd bij een remmenservice of bij vervanging.

In de regel wordt dit niet tijdens een grote beurt gedaan. Hooguit kijken ze met een spiegeltje.

Dat klinkt alsof het inderdaad niet standaard onderdeel van een grote beurt is. Zo heb ik weer wat geleerd. Denk dat het inderdaad ook mis is gegaan met de communicatie met de baliemedewerker die heeft van mijn: "Ik denk dat de piep rechts zit misschien aan de voorkant..." heeft gemaakt dat het sowieso aan de voorwielen zat en dat ze de achterwielen daardoor niet goed gecheckt hebben. Ik zal de volgende keer wat specifieker zijn in mijn aanwijzingen dan.

Nogmaals dank voor de inzichten!

Dus de auto maakt al geluid met remmen, en dan kies je er toch voor om een rit van 1000Km te maken?

Jij hebt veiligheid duidelijk hoog in het vaandel staan!

Dus de auto maakt al geluid met remmen, en dan kies je er toch voor om een rit van 1000Km te maken?

Jij hebt veiligheid duidelijk hoog in het vaandel staan!
Je kunt ook overdrijven zeg. De tandjes haha.
Remblokken piepen wel vaker. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn. Dat een dealer niet ziet dat een remblok scheef zit kan ik mij overigens ook voorstellen. Wat mij betreft niet schokkend.

Piepen tijdens het rijden, (dus niet met remmen) is normaal volgens jou? En een schurend geluid tijdens remmen is ook normaal?

Dat de dealer het niet ziet bij een beurt vind ik ook niet zo heel vreemd. Maar, als er specifiek gevraagd is om naar een geluid te kijken, is het natuurlijk wel weer slordig.

Persoonlijk vind ik het wel shokkend, dat dit niet gezien word tijdens een grote onderhoudsbeurt.
Zelfs al is er geen melding over piepende remmen, verwacht ik gewoon dat er serieus naar gekeken word. Op z'n minst even de remklauw los halen en zien hoe de staat is. Gescheurde rubber manchetten zie niet aan de buitenkant, maar kunnen wel een remzuiger doen vast rotten door indringent water en vuil.
Zo'n beetje het belangrijkste onderdeel van je auto en dan zegt men blijkbaar, als het er zo op het oog goed uitziet, dan zal het wel goed zijn.
Je speelt gewoon met iemands leven.

Laatst bewerkt:
Niet alleen bij een grote onderhoudsbeurt moet dit naar voren komen, maar ik denk ook bij een APK keuring alleen!
Een remmentest is een onderdeel van een normale APK keuring.

Hieronder een filmpje hoe dat eruit ziet, volgens mij moet je dan echt wel doorhebben dat er wat afwijkend is met de remmerij en dan gaan kijken/inspecteren!

Remmentest

Niet alleen bij een grote onderhoudsbeurt moet dit naar voren komen, maar ik denk ook bij een APK keuring alleen!
Een remmentest is een onderdeel van een normale APK keuring.

Hieronder een filmpje hoe dat eruit ziet, volgens mij moet je dan echt wel doorhebben dat er wat afwijkend is met de remmerij en dan gaan kijken/inspecteren!

Remmentest

Een scheef zittend en piepend blok hoeft geen remverschil te geven zolang die nog gewoon goed remt.
Voor de apk wordt er verder alleen gekeken of het geen metaal op metaal is, als er voldoende vlees op de blokken zit en de schijven zijn niet flinterdun is het goedkeur.
APK is echt een wassen neus wat dat betreft, op heel veel punten trouwens.

Je mag verwachten van een garage dat als je aangeeft dat het met remmen schuurt en piept (wat eerder niet zo was) dat ze er grondiger naar kijken dan een normale inspectie.
Een grote beurt is bij veel bedrijven ook niet meer dan een uitgebreidere apk en een uitgebreidere oliewissel.

Remmen worden dan niet losgehaald, dat is toch echt een remmenbeurt, dat kost allemaal veel meer tijd dan dat je hebt voor het uitvoeren van een grote beurt. Een monteur die zijn vak verstaat zal bij duidelijke afwijkingen echt wel even de boel demonteren en smeren als dat het probleem oplost en de bevindingen terugkoppelen aan de klant. Maar zal niet plotseling de hele remhandel uit elkaar gaan halen puur als onderdeel van de inspectie...

Kijk eens naar een paar klokjerond video's. Dit is een veel uitgebreidere inspectie dan er bij een grote beurt gedaan wordt maar hiermee krijg je wel een beeld van hoe er naar zaken wordt gekeken. De ene keer laten ze zien hoe er met slechts een spiegeltje de remmen worden gecontroleerd, de andere keer halen ze wel het wiel er af om verder te kijken.

En zo worden dus bv. achterremklauwen vervangen, omdat het handrem mechanisme vastloopt.
Iets wat met 10min onderhoud, voorkomen kan worden.

Ondertussen is het 15 jaar geleden dat ik elke dag in een garage stond te werken dus tijden veranderen, maar destijds stond onze werkplaatsverantwoordelijke erop dat bij een grote beurt alle wielen werden gedemonteerd en alles goed werd nagekeken. Geen enkele klant weten klagen over die 10-20 minuutjes extra, maar er is niemand met versleten remmen buitengereden.

Een scheef zittend en piepend blok hoeft geen remverschil te geven zolang die nog gewoon goed remt.
Voor de apk wordt er verder alleen gekeken of het geen metaal op metaal is, als er voldoende vlees op de blokken zit en de schijven zijn niet flinterdun is het goedkeur.
APK is echt een wassen neus wat dat betreft, op heel veel punten trouwens.

Paar maanden geleden heb ik bij m'n eigen auto alle remblokken voor & achter gewisseld en het bleek dat zowel bij een voorrem als achterrem er een geleidepen vastgeroest was.
Voor leidde dat tot een set heel erg scheef afgesleten blokken en achter tot 1 blok bijna op en de andere kant nog vrijwel nieuw ( smalle blokjes)
Deze auto is daarmee 2 of 3x APK goedgekeurd en er waren ook geen bijgeluiden, die garages valt dus niet veel te verwijten, voor een paar tientjes kan je geen uitgebreide visuele inpectie verwachten.
Een wassen neus wil ik dat niet noemen, funktioneel waren de remmen in orde en dat is de eis.

Persoonlijk vind ik het wel shokkend, dat dit niet gezien word tijdens een grote onderhoudsbeurt.
Zelfs al is er geen melding over piepende remmen, verwacht ik gewoon dat er serieus naar gekeken word. Op z'n minst even de remklauw los halen en zien hoe de staat is. Gescheurde rubber manchetten zie niet aan de buitenkant, maar kunnen wel een remzuiger doen vast rotten door indringent water en vuil.
Zo'n beetje het belangrijkste onderdeel van je auto en dan zegt men blijkbaar, als het er zo op het oog goed uitziet, dan zal het wel goed zijn.
Je speelt gewoon met iemands leven.

De laatste zin is wat overdreven, maar bij een grote beurt mag je inderdaad meer verwachten dan van een APK....maar ik vermoed dat een monteur die remklauwen uitgebreid visueel gaat inpecteren, op z'n kloten krijgt van de chef...

Paar maanden geleden heb ik bij m'n eigen auto alle remblokken voor & achter gewisseld en het bleek dat zowel bij een voorrem als achterrem er een geleidepen vastgeroest was.
Voor leidde dat tot een set heel erg scheef afgesleten blokken en achter tot 1 blok bijna op en de andere kant nog vrijwel nieuw ( smalle blokjes)
Deze auto is daarmee 2 of 3x APK goedgekeurd en er waren ook geen bijgeluiden, die garages valt dus niet veel te verwijten, voor een paar tientjes kan je geen uitgebreide visuele inpectie verwachten.
Een wassen neus wil ik dat niet noemen, funktioneel waren de remmen in orde en dat is de eis.

Als van zowel een voor als achterrem de geleidepin zit vastgeroest, dan zijn je remmen dus niet in orde!
Dat hij daar 3x mee door een APK komt, zegt niet zoveel. Dat ik een 2de hands mazda mx6 kocht, bij een handelaar, zat er ook een nieuwe apk op. Thuis gekomen, bleken de achterremklauwen zo vastgeroest te zijn, dat ik die letterlijk met een moker, los heb moeten slaan.
Waren die remmen dan in orde, nou duidelijk niet.
Hoe vaak zie je wel niet remvloeistof, die minstens 10 jaar geleden al vervangen had moeten worden.
Ik betaal met alle plezier een uurtje extra arbeidsloon, als ik daar mee zeker weet dat dat soort dingen serieuze aandacht krijgen.
Los daarvan kost een grote beurt, geen paar tientjes.

De laatste zin is wat overdreven, maar bij een grote beurt mag je inderdaad meer verwachten dan van een APK....maar ik vermoed dat een monteur die remklauwen uitgebreid visueel gaat inpecteren, op z'n kloten krijgt van de chef...
Dan zou die chef serieus op z'n klote moeten krijgen.

Als van zowel een voor als achterrem de geleidepin zit vastgeroest, dan zijn je remmen dus niet in orde!
CUT

FUNCTIONEEL dus wel...op de testbank kwamen er ((nog) geen afwijkingen uit.

Overigens ging het bij mij niet om een beurt, maar uitsluitend APK en die kost tientjes..
Bijsloffen doe ik zelf wel.

Laatst bewerkt:
Ik wil hier even op inhaken.
De APK eisen zijn vastgesteld op een minimale remvertraging en een maximaal remverschil. Verder wordt er eigenlijk niet gekeken als het aan die norm voldoet en het is geen ijzer-op-ijzer.

Die remvertraging met een pedaalkracht van 500nm is 5,2m/s² voor auto's tussen 1967 en 2011 en 5,8m/s² voor auto's jonger dan dat. Met een remkrachtverschil van maximaal 30% op elke as.

Dat betekend dat een auto van 2011 net zo slecht mag remmen als een Daf, Fiat 500, Eend, kever of Trabant uit de jaren 60 met trommelremmen zonder rembekrachtiger en waarvan het remsysteem al niet meer optimaal functioneert...
Dat remt toch behoorlijk minder goed dan een auto uit 2011...

Voor auto's jonger dan dat ligt de grens nog steeds enorm laag. Bij een goed functionerend remsysteem komt elke auto ruim boven die normen uit.

De remmen hoeven dus niet functioneel in orde te zijn om door de APK te komen. Zolang ze maar voldoende functioneren om aan de minimale eisen te voldoen...

Daarom is de APK een wassen neus...

Je vind dat de APK norm te laag is , maar dat is niet hetzelfde.
Overigens remmen trommelremmen prima, als het maar 1 keer is en ze daarna kunnen afkoelen...

Er was touwens aan mijn APK goedgekeurde remmen (maar mechanisch dus achteraf niet 100%) helemaal niks te merken qua "bite" en remkracht, los van de testbank.

Dat hij daar 3x mee door een APK komt, zegt niet zoveel. Dat ik een 2de hands mazda mx6 kocht, bij een handelaar, zat er ook een nieuwe apk op. Thuis gekomen, bleken de achterremklauwen zo vastgeroest te zijn, dat ik die letterlijk met een moker, los heb moeten slaan.
Waren die remmen dan in orde, nou duidelijk niet.
Hoe vaak zie je wel niet remvloeistof, die minstens 10 jaar geleden al vervangen had moeten worden.
Ik betaal met alle plezier een uurtje extra arbeidsloon, als ik daar mee zeker weet dat dat soort dingen serieuze aandacht krijgen.

Overigens ging het bij mij niet om een beurt, maar uitsluitend APK en die kost tientjes..
Bijsloffen doe ik zelf wel.
Functioneel dus niet. Want vastgeroeste geleidepennen betekenen, dat dexremklauw niet of moeilijk kan verplaatsen om te centreren. Daarmee heb je ongelijke krachtverdeling op je remblokke en remschijf, waarbij je de remschijf dus ook axiaal belast. Dat het voor de apk in orde is, zal best.
Maar hoe je het wend of keert, ze zijn/waren niet in orde.

Een werkplaatschef streeft in het algemeen niet naar een schoonheidprijs, maar een kloppend tijdschema en begroting.
Een werkplaatschef dient in de eerste plaats te streven naar auto's die de werkplaats verlaten in technisch in orde staat.

De zogenaamde 97 controlepunten op de checklist waar service-adviseurs graag mee uitpakken dienen effectief in orde te zijn - of de klant moet op de hoogte gebracht worden van het gebrek en de kostprijs hiervan. Je moet er altijd vanuit gaan dat de klant een totale leek is op auto-gebied en zijn/haar auto met alles in orde moet zijn tot aan de volgende beurt.

In tweede plaats komt de tijdsdruk, want die is ook niet onbelangrijk.

Maar een auto waar de remmen na 2 maand slecht blijken te zijn komt terug binnen. Die herstelling neemt in verhouding meer tijd in beslag omdat je de auto opnieuw moet inschrijven, op de brug plaatsen, blablabla, en eveneens heb je een ontevreden klant.

Aangezien garages vandaag de dag graag met forfaits werken maak je als garage eveneens meer winst door de remmen samen met de grote beurt aan te pakken.

Terug
Bovenaan