Inruilen of opknappen?

jan 2775164

Wegverkenner
Hallo.

Ik ben in het bezit van een Kia Soul Excutive van 2009 118.000 km.
Ben er tevreden mee , nou is mijn rechter achter scherm aan de onderkant bij wiel kast aan het roesten en tussen het rubber van achterraam.
Dit is van de vorige eigenaar ( de schade ) maar slecht behandeld en gespoten.

Nou wil ik dit weer netjes laten maken door een Focwa geregistreerde schade bedrijf kosten ca 500 euro.
Waar ik mee zit , de auto heeft 118.000 km gereden ( rijdt nog perfect) en eigenlijk wil ik toch nog wel de 200.000 km voorbij.
Ik rij ongeveer 9500 km per jaar.
Nog nooit heb ik zoveel km gereden dus twijfel komt voort uit of een benzine motor makkelijk voorbij de 200.000 kan?
Dus dan ga ik weer twijfelen van laat die roest maar en ruil hem volgend jaar maar in.

Jullie mening??

Voor 500 euro twijfelen om een auto met net aan een ton erop in te ruilen? No brainer, repareren en doorrijden. Tenzij je de auto zelf ook echt zat bent en iets anders wilt.

Repareren is altijd een goed idee. Als je hem nu inruilt krijg je er een stuk minder voor dan in goede staat. Voor 500 euro kan je voorlopig verder rijden en je krijgt waarschijnlijk wel meer dan 500 extra als je hem inruilt. Maar met jou kilometers kan je dus nog wel 10 jaar door.

Zolang je niet bespaart op onderhoud, dan blijft de auto wel rijden.
Mijn Volvo staat inmiddels op 334.000km en ik verwacht er nog wel een paar ton erbij te kunnen zetten.

zombies zei:
Repareren is altijd een goed idee. Als je hem nu inruilt krijg je er een stuk minder voor dan in goede staat. Voor 500 euro kan je voorlopig verder rijden en je krijgt waarschijnlijk wel meer dan 500 extra als je hem inruilt. Maar met jou kilometers kan je dus nog wel 10 jaar door.

Dit dus.
+1

Maar stel nou dat je besluit hem in te ruilen voor iets anders. Wat zou je dan kunnen bij leggen, want voor 750 euro voor de reparatie(even ruim genomen) heb je geen andere auto die zoveel verbetering bied op je huidig.
Want je geeft nergens aan wat je wilt als je hem inruilt, alleen de vraag wat je moet doen. Heb je meer ruimte nodig, vind je de auto niet lekker rijden of zitten dan is het wat anders. Maar je geeft aan dat hij bevalt, dus lekker maken en doorrijden.

Bij een auto die zelf niet veel meer waard is vanwege de leeftijd zou ik de twijfel wel verwachten.

Maar een in redelijk goede staat met slechts een ton op de teller van c.a. 10 jaar oud met een waarde van tussen de 4500 en 8500 euro... Vind ik die twijfel onzinnig.
Voor 500 euro gewoon laten oplossen. Kan die auto nog jaren mee, zolang je hem maar onderhoud. Zie het als een duurdere grote beurt. Kost ook extra centen maar het zorgt wel voor behoud van de auto.
Erg jammer dat het oude, slecht herstelde schade is natuurlijk. Maar ik zie dit persoonlijk als een deel van het onderhoud.

Wellicht dat er andere bedrijven zijn die dit wat goedkoper aan willen pakken voor je.

En fatsoenlijke benzinemotoren kunnen gerust 3 of 4 ton mee als ze goed onderhouden worden. Vaak overleefd de motor de auto wel.
Zijn ook LPG (dus benzine) motoren met meerdere tonnen aan km. Dus maak je daar niet al te druk om.

Ik heb een vuistregel: als een reparatie noodzakelijk is om door te rijden en meer kost dan de dagwaarde van de auto dan doe ik hem weg. Geen onderhoud meetellen, want dat heb je bij een andere auto ook.
Als de reparatie niet noodzakelijk is, b.v. een deuk, dan rij ik er mee door totdat er nog een deuk of andere visuele schade bijkomt. Dan ga ik erover nadenken om de auto weg te doen, voordat de buren er schande over gaan spreken :p

ForEverFord zei:
Ik heb een vuistregel: als een reparatie noodzakelijk is om door te rijden en meer kost dan de dagwaarde van de auto dan doe ik hem weg. Geen onderhoud meetellen, want dat heb je bij een andere auto ook.
Als de reparatie niet noodzakelijk is, b.v. een deuk, dan rij ik er mee door totdat er nog een deuk of andere visuele schade bijkomt. Dan ga ik erover nadenken om de auto weg te doen, voordat de buren er schande over gaan spreken :p

Ik heb ook een vuistregel. De auto moet zo dicht mogelijk bij nog blijven als mogelijk is. Ik koop pas een andere als ik er echt fors op vooruit ga.

Terug
Bovenaan