Inhouden / zwaar geluid - VW Golf VII (variant) 2015 1.4 TSI 122 PK Highline DSG

GhostriderNL

Net ingestapt
Goedemorgen allemaal,

Ik heb twee weken geleden een occasion gekocht. Betreft een VW Golf 7 variant met een 1.4 TSI blok (122 PK) en een DSG bak.
De huidige km stand is 27000 km. De auto is van oktober 2015 en heeft nog geen beurt gehad. Dat moet natuurlijk na 2 jaar of 30.000 km.

Naast dat de auto opzich prima rijdt, vielen mij er wat dingen op. De DSG schakelt heel snel over naar hoge versnellingen, soms al in zijn 5e versnelling bij 50 km/h.
Ik hoor soms met zachtjes gas geven en weinig toeren een zwaar geluid (alsof de motor inhoud). Beetje te vergelijken met een bas geluid of alsof je met de auto over belijning van de weg rijdt. Dit is zeer licht voelbaar. Bij het opschakelen bij 1 t/m 4e versnelling lijkt het alsof de koppeling iets slipt (op het schakelmoment gaat het toerental met +/- 100 toeren omhoog). In de sport stand lijkt de auto beter te schakelen.

Waar zou dit mogelijk aan kunnen liggen? Het snel opschakelen zou vgm. verholpen kunnen worden door een DSG reset te doen met OBDEleven.
Maar dat zware geluid en licht inhouden, waar kan dat aan liggen? Zowel met een warme als koude motor.

Bougies / bobine / nokkenassensor?

Groetjes

of na 2 jaar of na 30k, wat het eerste komt. Als er in die 4 jaar alleen maar kleine stukjes zijn gereden kan de motor inwendig al behoorlijk vervuild zijn. Ik zou beginnen met een beurt en nieuwe bougies. Daarna een stukje Duitse Autobahn met 150-160 per uur

De DSG blijft altijd erg snel opschakelen, dat doen ze al heel erg lang in het kader van de emissie eisen. Een bedrijf als DSG dokter kan dat wel verhelpen door de software aan te passen.

Het brommen is waarschijnlijk omdat de motor heel weinig toeren draait. Enige oplossing is de DSG anders programmeren dat deze later op schakelt of in de sport stand rijden.

Ik heb al diverse auto's met DSG gehad en kan je het volgende zeggen
= het snelle opschakelen is volledig normaal, heeft een positieve invloed op het verbruik en de moderne motoren kunnen daar prima tegen (vergelijkbaar met het nieuwe rijden)
= in de eerste 4 versnellingen gebeurt het inderdaad vaak dat het toerental even oploopt. Had ik ook en heeft nooit tot problemen geleid.

Voor wat betreft het andere probleem zou ik de auto eerst een goede beurt laten geven, auto heeft er tenslotte al 2 beurten overgeslagen (van oktober 2017 en oktober 2019).
Daarna inderdaad een snelle, lange rit maken (bij voorkeur in Duitsland vanwege de snelheid) en dan kijken hoe de auto reageert.

Hallo allemaal,

Helaas is het probleem nog niet verholpen. Ik heb een maat van mij onderstaande dingen laten doen:

- Verversen olie
- Vervangen oliefilter
- Vervangen alle bougies
- Vervangen interieurfilter (niet belangrijk voor dit probleem)
- DSG-reset
- Alle injectoren eruit gehaald en bekeken, waren schoon (ook de rail)

Verder heeft hij via VAG-COM en OBD11 de auto uitgelezen. Daar kwamen geen foutmeldingen naar voren.
Enkel wat te zien was, was dat cilinder 4 iets meer voltage kreeg en dat de rpm nét iets meer afweek van de andere cilinders, maar zo weinig dat het geen foutmeldingen aangaf. Wat OBD aangaf was dat er een paar software updates voor de auto beschikbaar waren. Die kunnen alleen door de dealer geïnstalleerd worden. Ik weet nou niet zo goed of een software update dit probleem kan verhelpen.

Ik weet niet zo goed wat nu verder te doen. Aan de DSG zal het niet liggen aangezien het probleem blijft met handmatig schakelen. Ik heb het idee dat de auto het met iets koudere temperaturen het probleem meer laat zien dan met warmere temperaturen.

Inlaatkleppen vervuild waardoor je slechtere vulling van de cilinders krijgt. Zoek maar op VAG Carbon Build Up.

Gisteren bij de dealer geweest en met een monteur een proefrit gemaakt. Hij had van te voren al wat TPI’s opgezocht. Conclusie: koppeling slipt en moet vervangen worden. Schijnt een bekend euvel te zijn. Nieuwe koppeling zou gemodificeerd zijn.

Kost ondanks wat garantie €500,-

Carfanatic zei:
Dat lijkt mij een koopje voor een auto die in 4,5 jaar geen dealer heeft gezien.

Lijkt mij duur gezien de kilometerstand van 27.000km. Je mag toch wel verwachten dat een koppeling langer meegaat. Zeker als het product al bekend staat als ondeugdelijk dan vind ik betalen niet echt kunnen. Dan los je het gewoon op en ga je niet met coulance lopen mieren.

Het feit dat de auto zo lang geen garage heeft gezien, zullen ze daar niet leuk gaan vinden ivm garantie. Daarbij komt ook nog dat volkswagen eigenlijk maar 2 jaar garantie geeft met de mogelijkheid om 2 jaar bij te kopen. Nu weet ik niet hoe het qua onderhoud van de DSG bak zit. Maar zeker als je over die onderhoudstermijn heen bent wordt het een lastig verhaal.
Mocht het vervangen van de koppeling de boel oplossen, dan is dat best een goede prijs. Maar dan is het wel fijn om de garantie te hebben dat het probleem zich dan ook niet meer voordoet. Niet dat de koppeling vervangen is voor €500 en er vervolgens niks is veranderd.

Uiteindelijk goed opgelost doordat de occasion dealer het andere deel wilde betalen. Heeft mij nu niets anders dan tijd gekost :)
Probleem is ook verholpen!

Terug
Bovenaan