Inhouden Toyota Verso 1.8 2009

Frankvns

Net ingestapt
Ha allen,

Ik heb een Toyota Verso 1.8 benzine uit 2009 met 174K km op de teller.

Ik heb op onregelmatige momenten last van inhouden van de motor. Het voelt afgeknepen en heb dan weinig vermogen. Doet zich veelal voor ná het snelweg rijden.

- er branden geen lampjes op het dashboard
- ik tank altijd E5 in Duitsland
- luchtfilter vervangen en gasklephuis schoongemaakt.
- 2x Wynns injector cleaner toegepast

Deze benzine Verso heeft een EGR klep. Zijn daar problemen mee bekend? Ik vermoed dat de klep niet goed meer sluit. Bij deellast op de snelweg zal hij open staan en als hij vervolgens niet goed meer sluit krijg je natuurlijk vermogensverlies.

Iemand ideeën?

Gr. Frank

Dit klinkt als het aanzuigen van een beetje valse lucht, waardoor het mengsel soms (te) arm wordt. Controleer het inlaattraject ná de gas/luchtklep eens op lekkages.

Supervisor R zei:
Dit klinkt als het aanzuigen van een beetje valse lucht, waardoor het mengsel soms (te) arm wordt. Controleer het inlaattraject ná de gas/luchtklep eens op lekkages.

Daar denk ik dus ook aan, alleen kan niks vinden qua lekkages. Kan je dit ook testen?
Ik vermoed ook dat hij niet structureel valse lucht aanzuigt omdat de auto vaak gewoon goed rijd. Pas met stevig accelereren kan het voorkomen dat hij inhoudt. En vooral na een stuk op de snelweg is het tijdelijk vaak heel erg. Dat mist de auto soms totaal zijn vermogen. Daarom denk ik dus bijv. aan de EGR.

Weet je zeker dat deze een EGR klep heeft? Het is dus niet de 1.8 Valvematic? Als het de Valvematic hebt zit er namelijk geen EGR klep in omdat er een interne EGR is gerealiseerd door de klep overlap te sturen.

2009 is nog de vorige generatie ZZ engine met VVT-i. Valvematic kwam in de volgende Verso en is een ZR engine.

Even een update. De auto doet het nog steeds.

Ik heb een tijdje terug de bougies vervangen en toen was het even weg. Bobines toen ook doorgemeten en die waren goed. Ben nu erg zoekende.

De auto wordt volgende week uitgelezen, maar er brandt geen lampje, dus vraag me af of dat iets gaat oplossen.

Ik denk nog steeds aan de EGR. Kan dat?

Of de temperatuur sensor misschien? Deze auto heeft geen motortemperatuur meter op het dashboard, dus kan de bedrijfstemperatuur niet waarnemen.

Ik heb het zelfde probleem met mijn 1.8 Avensis 2006!

Als ik pittig gereden heb dan gaat hij soms inhouden of slecht stationair lopen.
Geen foutcode.

Nieuwe bougies .
Nieuw luchtfilter.
Gasklep gereinigd.
Injectie reiniger gebruikt.

Al de oplossing gevonden?

Nou een navenant probleem heb ik nu juist ook, maar met een diesel. Ik denk aan brandstof tekort waardoor er een vacuüm ontstaat in het filterhuis. Het krijgt dus eventjes een tekort aan brandstof. Ik ben niet zo op de hoogte met EGR kleppen, als dat een regeling voor de brandstof is zou dat een boosdoener kunnen zijn.

Ik geef mijn brandstof opvoerpompje de schuld, wellicht kan je daar ook naar kijken.

Ik ben er ook nog mee bezig, wil dat wel goed hebben. Een te schrale mengsel dat wil je niet hebben.

Hallo allemaal, 15 maanden en 26000 km verder kom ik weer met een update. Het probleem is er zo nu en dan nog steeds. De auto staat nu op 200K km gelopen.

Uit het uitlezen van de auto komt structureel niks. Er zijn geen foutmeldingen.

De auto rijdt 9/10 keer prima en zonder problemen, maar zo af en toe houdt hij ineens behoorlijk in en voel je hikjes bij accelereren. Doet zich nog steeds vooral voor als je een tijd constante snelheid hebt gereden op hogere snelheid, bijv provinciale weg of snelweg.

Ik heb een tijdlang op euro 98 gereden en toen was het probleem veel minder. Ik merkte ook duidelijk meer kracht en vermogen. Ik rijd nu weer enige tijd op euro95 uit Duitsland (dus geen e10) en merk dat het probleem weer langzaam meer wordt. Op e10 is het nog erger en ervaar ik structureel minder vermogen.

Hebben jullie nog ideeën? Het doet zich niet structureel voor, dus het laat zich moeilijk testen. Rijkere brandstof helpt dus wel, maar de auto zou het ook gewoon altijd goed moeten doen op e10 toch?

Er zijn nog maar weinig tankstations in duitsland die 95 E5 als optie hebben. Dus ga er niet van uit dat je standaard E5 tankt daar. (98 is niet rijker, maar heeft een hogere zelfontbrandingstemperatuur. E10 heeft idd wel minder energie in zich)

Maar je had vorig jaar het idee dat het de EGR was... Is daar al eens naar gekeken?

Heb je de hikjes met accellereren meer of minder als de airco uit staat (indien aanwezig)

Er zijn nog maar weinig tankstations in duitsland die 95 E5 als optie hebben. Dus ga er niet van uit dat je standaard E5 tankt daar. (98 is niet rijker, maar heeft een hogere zelfontbrandingstemperatuur. E10 heeft idd wel minder energie in zich)

Maar je had vorig jaar het idee dat het de EGR was... Is daar al eens naar gekeken?

Heb je de hikjes met accellereren meer of minder als de airco uit staat (indien aanwezig)

Dank voor je reactie. Ik ervaarde op 98 benzine ook beduidend meer vermogen/kracht. Veel mensen zeggen dat andere benzine niet veel doet, maar ik merk het sterk in de gasrespons. Zegt dat nog iets over de auto?

In Duitsland heb je overal wel echt duidelijke keus tussen E10, Super 95 en Superplus. Ik ga er daarom vanuit dat dat wel echt anders is.

EGR is niet specifiek naar gekeken. Dat komt omdat hij dan gedemonteerd moet worden en vanwege de lastige plek gaat het minstens 300 euro kosten. Dat is het momenteel niet waard.

Ik heb klimaat controle/airco die altijd aan staat. Kan dat invloed hebben?

Ik heb klimaat controle/airco die altijd aan staat. Kan dat invloed hebben?
Probeer eens of je dezelfde klachten ervaart als de airco volledig uit staat.
Het hoort niet, maar er zijn motoren die last hebben van het opstarten van de compressor en dit merk je vooral tijdens het accelereren dat ie dan "hikt" .
Een slechter werkende compressor geeft dezelfde symptomen, dus als het voorheen niet het geval was, kan het daar een teken van zijn.

Hoeft overigens niet het probleem te zijn (vooral omdat je meer dan alleen dat hikken als symptoom aangeeft) Maar het kan wel een stukje van de puzzel zijn en het kost niks om de airco geheel uit te zetten als testje :)

Terug
Bovenaan