Ineos Grenadier (pick-up: Quartermaster)

Ruud 5475539

Net ingestapt
Gisteren (12 /04/2023) heb ik de mogelijkheid gehad om een nog niet op de NL wegen vertoonde Ineos Grenadier in levende lijve te ontmoeten.
En wel in Bunschoten-Spakenburg…….
Jaja, de plek waar de veelbesproken voetbalclub vandaan komt. Er staat ook een mooi bedrijf die toeleverancier is van alle Europesche automobielfabrikanten, genaamd: Voestalpine
Helaas was de melding voor Autogespot niet bijzonder genoeg, dus werd deze na een aantal uren (en veel views) verwijderd.
Omdat ik de autoliefhebbers online toch wil laten meegenieten van dit moment besloten om op deze manier een poging te wagen.
Overigens heeft Voestalpine op 15 April een open dag en ben je welkom om een kijkje te nemen in de wondere wereld van de motorkapen, deuren en complete carrosserie-delen productie.
Foto’s van de Ineos Grenadier zijn beschikbaar

Laatst bewerkt door een moderator:
De Ineos Grenadier is in Nederland leverbaar vanaf 68.650 euro. Dat valt nog best mee, toch? Er zit wel een addertje onder het gras: dat is de prijs voor de grijskentekenversie. Ook de grijskentekenversie is er met achterbank en dus vijf zitplaatsen, maar je moet wel maar net kunnen profiteren van de financiële voordelen van een bedrijfswagen. Kan je dat niet en moet je voor een exemplaar op gewoon ‘geel kenteken’ gaan, dan ben je gelijk minimaal 170.064 euro verder…

Wow o_O

De Ineos Grenadier wordt in Hambach (Fr) geassembleerd met in NL geproduceerd plaatwerk.
De toeleverancier is Voestalpine in Bunschoten-Spakenburg alwaar de persgereedschappen en de assembleergereedschappen ontwikkeld en gebouwd zijn.
Morgen (15-04) is daar een open dag met vrije inloop en kun je de “oorsprong” van deze, nu al iconische, auto bewonderen.

Ik kende de naam alleen van de wielerploeg. Leuk om me wat in te verdiepen.
Ben alleen benieuwd naar het prijsverschil tussen de modellen €68K voor de utility wagon en €170K voor de fieldmaster..

Ik kende de naam alleen van de wielerploeg. Leuk om me wat in te verdiepen.
Ben alleen benieuwd naar het prijsverschil tussen de modellen €68K voor de utility wagon en €170K voor de fieldmaster..
Dat zou zomaar eens te maken kunnen hebben met dat de Ineos is ontwikkeld en gecertificeerd als een N-klasse voertuig; oftewel een bedrijfswagen. Anders zou de typegoedkeuring wel erg lastig worden (iets waar LandRover met de Defender op vast liep). De M-klasse (de personenwagen versie) ontstaat dan door de N-klasse variant om te bouwen en dan de klasse aan te passen - dezelfde route die ook voor campers wordt gebruikt.
Uiteraard is dit wat omslachtiger en daarmee duurder.
En daar bovenop komt dan nog een BPM...

^^ dat de regelgeving dit toestaat. Ik kan mij zo voorstellen dat de certificeringseisen voor bedrijfswagens wat coulanter zijn dan voor personenwagens. Minder veiligheidseisen als standaard?

Zijn alle passagiers in zo'n ombouw Ineos wel zo veilig en comfortabel aan boord als dat zij denken te zijn?

Vooral eisen aan voetgangersveiligheid zijn verschillend. En laat dat nu net een uitdaging zijn voor de Defender.

De ombouw route vraagt ook nogal wat qua het aantonen dus qua veiligheid hoeft dit niet minder te zijn. Je ziet bij campers bijvoorbeeld dan ook dat de zitbank en de plaatsing voor de passagiers (een van de meest kritische zaken bij de ombouw) bij vrijwel alle modellen in de basis identiek is om zo de kosten van crashtests te beperken. Het comfort hoeft ook niet minder te zijn al hangt dat van de kwaliteit van de ombouw af. Resultaat is dus redelijk hetzelfde maar een heel stuk duurder en omslachtiger.

Ineos Grenadier Quartermaster

2025-ineos-grenadier-quartermaster-140-6670677bb7637.jpg

2025-ineos-grenadier-quartermaster-128-66705def1513a.jpg

2025-ineos-grenadier-quartermaster-117-66705de8a097d.jpg

2025-ineos-grenadier-quartermaster-129-66705df025a68.jpg

2025-ineos-grenadier-quartermaster-112-66705de570ca6.jpg

2025-ineos-grenadier-quartermaster-105-66705de546993.jpg

Rijtest:

Terug
Bovenaan