Ineos Grenadier (2022)

Reyner

Wegverkenner
Eerst dacht ik aan een kopie van de Defender zoals Santana dat gedaan heeft (onder licentie). Maar het blijkt toch een ambitieuzer project te zijn incl motoren waar ik enthousiast van word (BMW's 3.0 benzine/diesel).

En hij zal van de band lopen bij Straatsburg (in de huidige Smart-fabrieken)

Proto:

Concept:
40-ineos-grenadier.jpg

10-ineos-grenadier.jpg

70-ineos-grenadier.jpg

Er zit geen schroefje van JLR in als ik het goed heb. Ze waren daar not-amused,

Ontwikkeld door een aantal ingenieursfirma's uit Duitsland en gebruikmakend van ingekochte motoren, versnellingsbakken, assen en chassis. Wat nu precies bij wie is ingekocht weet ik niet maar inderdaad BMW motoren. Ik begreep dat het formeel een bedrijfsauto is waardoor ze vrijstelling konden krijgen van bepaalde crashstandaarden. Daarom kon Ineos wel het Defender uiterlijk behouden terwijl JLR dat niet kon.

Engineer2 zei:
Er zit geen schroefje van JLR in als ik het goed heb. Ze waren daar not-amused,

JLR heeft het proces ivm plagiaat dan ook verloren. Misschien maar goed dat er niks meer van de defender in zit, die was hopeloos verouderd. Als ze het wat goed aanpakken kan deze concurreren met de G-klasse!

Volgens mij gewoon een lollig projectje van een veel te rijke zakenman. Och, ik ben wel benieuwd. Het is wel eens vernieuwend t.o.v. die talloze super- en hypercars waar de meeste rijke jongens mee afkomen.

Mooie auto. Kan dan wel een kopie zijn van de Land Rover maar ongetwijfeld de betere van de twee. Ik vind 'm in ieder geval veel geslaagder dan de meeste hedendaagse grote SUV's met motorvermogens waar je helemaal niets meer aan hebt. Maar ongetwijfeld is er straks weer een "tuner" die onder dit ding een paar enorme velgen met platte banden monteert en er weer een smakeloos geheel van brouwt.

Die ruitenwisser komt sowieso goed, ander zal ie nooit geen type approval kunnen krijgen.

Dan maar even zoeken naar foto's van de "Iveco Massif". Lijkt me dezelfde auto te zijn.

"Die Modellreihe Iveco Massif ist somit mit dem Land Rover Defender verwandt."

rw54 zei:
Dan maar even zoeken naar foto's van de "Iveco Massif". Lijkt me dezelfde auto te zijn.

"Die Modellreihe Iveco Massif ist somit mit dem Land Rover Defender verwandt."
Nee, de Massif is een aangepaste Santana PS-10, wat weer een doorontwikkeling van de oude Defender is, voortgekomen uit (ooit) een licentieovereenkomst tussen Land Rover en Santana waardoor Santana met het model bekend werd. De Ineos lijkt op de oude Defender (en dus zijn afgeleiden), maar is wel totaal nieuw.

Terug
Bovenaan