Inactieve zzp'er zakelijk een auto rijden?

A

Anoniem

Guest
Al geruime tijd heb ik een zwak voor tesla modellen. De Model S, de Model 3 en de Model Y die binnenkort uit komt, lijkt me een geweldige auto om in te rijden. Helaas lijkt het zo dat deze auto's alleen 'betaalbaar' zijn als zakelijke rijder. Natuurlijk kun je een mooie tesla kopen vanaf 50k+ (mijn favoriete samenstelling van de Y ligt rond de 68k) maar het zakelijk rijden lijkt een stuk aantrekkelijker. Nu ben ik gewoon in loondienst, maar heb ik ook nog een eigen bedrijf. Ik heb een aantal jaren geleden een tijd bijgeklust als zzp'er en sta dus ook nog steeds ingeschreven als ondernemer bij de kvk. Kan ik, ook zonder enige omzet, of zonder actief te zijn met mijn onderneming, zakelijk een auto rijden en profiteren van de voordelen? Of ben ik toch echt gewezen op een prive aankoop? Elk advies is welkom, dank alvast!

Wat lijkt er dan aantrekkelijker aan het zakelijk rijden? Het feit dat de BTW verrekenbaar is? Dat is die natuurlijk alleen als je ook omzet hebt waarover je BTW moet afdragen.

Vermogensetikettering stelt dat je de auto tenminste 10% zakelijk moet gebruiken voordat het keuzevermogen is (waarbij je de keuze hebt tussen zakelijk/privé etiketteren van een investering zoals een auto). Hierbij betekent zakelijk t.b.v. je onderneming. Aangezien je compleet niets in je onderneming doet heb je ook 0 zakelijke kilometers. Daarmee heb je ook geen enkel zakelijk gebruik en kom je niet aan 10% zakelijk gebruik. Dat maakt de auto verplicht privévermogen dus jouw constructie houdt geen stand.

https://www.belastingbelangen.nl/artikel/Op_de_zaak_of_in_prive

Je betaalt de leaseprijs, je betaalt de bijtelling en je betaalt BTW correctie. Dat opgeteld maakt het niet perse zakelijk aantrekkelijker.

Je moet sowieso 2,6% BTW bijtelling betalen over de catalogus waarde van de auto. Naast de bijtelling voor de IKB.
Indien je amper zakelijk gebruik maakt van de auto, dan worden alle autokosten bijgeteld.
M.a.w. als de belastingdienst aantoont dat je méér privé genot hebt van de auto dan de bijtelling, dan moet je ook méér bijtelling betalen.

Even een eenmanszaakje registreren om goedkoop auto te rijden....daar trappen ze niet in...

spoiler alert zei:
Even een eenmanszaakje registreren om goedkoop auto te rijden....daar trappen ze niet in...
Als dat zo was geweest dan hadden Fluitsma en Van Tijn hun liedje ook wel kunnen aanpassen naar '15 miljoen ondernemers' denk ik...

De Model 3 kun je ook gewoon priveleasen. Betaal je vergelijkbare bedragen als de zakelijke lease. De BTW moet je immers toch betalen, want je kunt het nergens mee verrekenen. De Model 3 is er vanaf 699 euro per maand uit mijn hoofd gezegd, voor nog niet eens zoveel kilometers per jaar.

Het is maar net wat je voor mobiliteit over hebt, maar dat geldt ook voor auto's uit vergelijkbare prijsklasse en ook bij aankoop, goedkoop wordt het niet. In bepaalde gevallen kan het betaalbaar overkomen. Als je nu veel kilometers zou rijden in een auto op benzine met een hoog brandstofverbruik bijvoorbeeld.

Haal jij überhaupt wel het urencriterium, waardoor de belastingdienst jou als ondernemer erkent?

Zoals het nu lijkt ben jij een particulier die een inschrijving heeft bij de KvK zodat je een pasje bij de Makro kunt krijgen.

BMW 530d M zei:
Haal jij überhaupt wel het urencriterium, waardoor de belastingdienst jou als ondernemer erkent?

Zoals het nu lijkt ben jij een particulier die een inschrijving heeft bij de KvK zodat je een pasje bij de Makro kunt krijgen.

Het voldoen aan het urencriterium geeft wat fiscale voordelen zoals zelfstandigenaftrek. Ook zonder te voldoen aan het urencriterium kun je ondernemer zijn voor de Belastingdienst.

In casu vonden geen activiteiten plaats en komt TS zoals door anderen aangegeven niet eens toe aan de etikettering van vermogen.

Correctie btw privégebruik hoeft niet per definitie het forfait van 2,7% van de cataloguswaarde te zijn. Zijn meerdere opties.

MB84 zei:
BMW 530d M zei:

Het voldoen aan het urencriterium geeft wat fiscale voordelen zoals zelfstandigenaftrek. Ook zonder te voldoen aan het urencriterium kun je ondernemer zijn voor de Belastingdienst.

In casu vonden geen activiteiten plaats en komt TS zoals door anderen aangegeven niet eens toe aan de etikettering van vermogen.

Correctie btw privégebruik hoeft niet per definitie het forfait van 2,7% van de cataloguswaarde te zijn. Zijn meerdere opties.

Er zijn 2 urencriteriums. Om überhaupt in aanmerking te komen als ondernemer dien je 700 uur per jaar aan je bedrijf te besteden. Als je daarnaast ook nog in aanmerking wil komen voor zelfstandigenaftek etc. moet je 1225 uur halen. Als je dus bijvoorbeeld 900 uur haalt ben je wel ondernemer maar kom je niet in aanmerking voor die fiscale voordelen.

Terug
Bovenaan