In Duitsland met kapotte stuurbekrachtiging.

Alex

Net ingestapt
Ik ben tijdelijk werk gerelateerd voor een paar maanden in Berlijn. Dus ik heb mijn auto meegenomen. Het gaat om een Ford Fusion uit 2008.
Nou heb ik al een maand het probleem dat volgens mij de stuurbekrachtiging kapot is.
Als ik langzaam rijd, een scherpe bocht maak of probeer te parkeren gaat het stuur vast zitten en is het erg moeilijk om het stuur te draaien.
Bij stilstand lukt het stuur draaien ook sowieso niet. Maar verder gaat het wel normaal als ik op de weg rijd.
Ik ben net bij een KFZ Werkstatt geweest, dus een officiële reparatie garage.
Ze hebben mij verteld dat de 'servolenkung' niet werkt(dus stuurbekrachtiging) en dat de 'servolenkpumpe'(stuurbekrachtigingspomp) vervangen moet worden.
Kosten zijn dus een dikke 500 Euro volgens hun!

Is dit een normale prijs voor deze reparatie? Het is een officiele garage maar ik ben een beetje bang dat ik als Nederlander opgelicht word.
Ik heb ze verteld dat ik even na ga denken en ze terug bel. Maar het is erg veel geld, dus ik wil zeker weten dat hun verhaal een beetje kan kloppen.

Ik vind het geen gekke prijs. Zo'n pomp is niet goedkoop, en dan nog de uren, nieuwe V-snaar (lijkt me?) en verse olie. Als je een beetje googelt op 'ford stuurbekrachtiging kapot' kom je vergelijkbare prijzen (en hoger) tegen.

Je zou voor een second opinion kunnen gaan, om zeker te weten dat de pomp kapot is (en niet enkel de slang lek is). Maar of dat echt de moeite waard is?

TYN zei:
Ik vind het geen gekke prijs. Zo'n pomp is niet goedkoop, en dan nog de uren, nieuwe V-snaar (lijkt me?) en verse olie. Als je een beetje googelt op 'ford stuurbekrachtiging kapot' kom je vergelijkbare prijzen (en hoger) tegen.

Je zou voor een second opinion kunnen gaan, om zeker te weten dat de pomp kapot is (en niet enkel de slang lek is). Maar of dat echt de moeite waard is?

Je hebt gelijk. Maar ik weet dus inderdaad niet of de pomp daadwerkelijk kapot is. Ze hebben mij 40 min nadat ik de auto gebracht had gebeld, dat leek me toch wel vrij snel? Of kan dat gewoon? Het is gewoon een beetje vervelend omdat mijn Duits niet heel goed is dus ik versta de helft niet.
Dus je denkt dat ik het gewoon moet laten doen? Heb ook niet zo veel zin om een second opinion te halen.

Keurige prijs, lijkt me geen al te moeilijk te diagnosticeren probleem te zijn. Heeft de fusion nog een hydraulisch systeem of is het al elektrohydraulisch? In het laatste geval is de kans groot dat er foutcodes zijn opgeslagen.

Dan rij je toch langs nog een garage. Met twee offertes weet je wat. En niet vragen om de pomp maar 'wat kan het zijn?'

Klinkt overigens redelijk hoor.

Heb zelf eens het stuurhuis laten vervangen vanwege soortgelijke problematiek, dat zat ook rond dat bedrag. Uiteindelijk een tweedehands (gereviseerd) exemplaar laten plaatsen dus dat scheelde wat in de eurootjes. Wil je een goede vergelijking dan zou ik inderdaad bij een tweede garage 'blanco' binnenstappen met de vraag wat er aan mankeert. Kan natuurlijk zomaar zijn dat het probleem heel ergens anders zit en er lang niet zoveel vervangen hoeft te worden. Zo heeft een collega eens in Frankrijk langs de kant van de weg gestaan, reparatie zou zo'n 1000 euro moeten kosten. Daar heeft hij vriendelijk voor bedankt, dus dankzij het Wegenwacht-abonnement kosteloos de auto naar Nederland laten sturen. Bij de eigen garage was het voor nog geen 100 euro opgelost. Geen idee of het dan een bewuste poging was om die domme Hollanders een poot uit te draaien, maar toch...

Leon in zn SEAT zei:
..Geen idee of het dan een bewuste poging was om die domme Hollanders een poot uit te draaien, maar toch...

Het heeft meer te maken met het feit dat je als garage zeker weet dat je lokaal geen slechte naam krijgt of dat het een 'mysterie shopper' is. Ook kan meespelen dat in de gebrekkige communicatie de garagist geen beloftes voor kleine bedragen wil doen.

Ik woon nu ruim vijf jaar in Duitsland en vind de garages hier beter dan in Nederland. Heb je een Duitse auto, zoals jij, dan zit je hoe dan ook goed.
Maar... ga niet naar een "Vertragshändler", een merkdealer dus. Dan betaal je 1,5 x zoveel per uur. Dus eentje die is aangesloten bij A1, Autofit of zo.

Prijs is prima t.o.v nederland, wat wel belangrijk is is dat de reparatie in een keer goed word uitgevoerd. Wat wel eens vaker voorkomt in duitsland is dat het snel snel gerepareerd word vanwege de drukte. Waardoor iets net niet goed erop zit.

Succes

Bmw technic zei:
Prijs is prima t.o.v nederland, wat wel belangrijk is is dat de reparatie in een keer goed word uitgevoerd. Wat wel eens vaker voorkomt in duitsland is dat het snel snel gerepareerd word vanwege de drukte. Waardoor iets net niet goed erop zit.

Succes

Waar baseer je dat op? Heb ik in vijf jaar niets van gemerkt... :rolleyes:

Bmw technic zei:

Succes

Update:

Je hebt gelijk, ze hadden de reparatie inderdaad niet direct goed uitgevoerd. Heb toen dus de auto opgehaald, weekend mee gereden etc. en het stuur zat weer vast. Toen heb ik ze nogmaals opgebeld, en hebben ze het deel gratis opnieuw besteld & vervangen binnen 2 dagen. Dus de service zat wel goed, ook al deden ze het niet in een keer perfect.

Helaas heb ik na 2 weken nu weer een probleem, en dat is dat de koelvloeistof lekt. Ik reed terug van werk naar huis en ineens sprong de temperatuur meter bijna op maximaal. Heb toen de auto geparkeerd en koelvloeistof gekocht(antivries) en bijgevuld. Toen reed de auto weer prima, maar toen ik thuis was heb ik de tank gecontroleerd en die was weer direct leeg.

Ik weet alleen niet of het probleem met de lekkage van het koelvloeistof/antivries ligt aan het werk dat ze bij de garage gedaan hebben. Weet iemand of het daaraan kan liggen? Ze hebben dus de stuurbekrachtigings pomp vervangen. Kan het zijn dat ze iets verkeerd hebben gedaan waardoor de koelvloeistof lekt en ze dat weer moeten gaan repareren? Of is dat een losstaand probleem?

Alex zei:
Bmw technic zei:

Succes

Update:

Je hebt gelijk, ze hadden de reparatie inderdaad niet direct goed uitgevoerd. Heb toen dus de auto opgehaald, weekend mee gereden etc. en het stuur zat weer vast. Toen heb ik ze nogmaals opgebeld, en hebben ze het deel gratis opnieuw besteld & vervangen binnen 2 dagen. Dus de service zat wel goed, ook al deden ze het niet in een keer perfect.

Helaas heb ik na 2 weken nu weer een probleem, en dat is dat de koelvloeistof lekt. Ik reed terug van werk naar huis en ineens sprong de temperatuur meter bijna op maximaal. Heb toen de auto geparkeerd en koelvloeistof gekocht(antivries) en bijgevuld. Toen reed de auto weer prima, maar toen ik thuis was heb ik de tank gecontroleerd en die was weer direct leeg.

Ik weet alleen niet of het probleem met de lekkage van het koelvloeistof/antivries ligt aan het werk dat ze bij de garage gedaan hebben. Weet iemand of het daaraan kan liggen? Ze hebben dus de stuurbekrachtigings pomp vervangen. Kan het zijn dat ze iets verkeerd hebben gedaan waardoor de koelvloeistof lekt en ze dat weer moeten gaan repareren? Of is dat een losstaand probleem?

Technisch gesproken zijn het twee totaal van elkaar losstaande zaken. In praktijk kan het zijn dat ze iets hebben moeten losmaken om bij een ander onderdeel te komen. Het zou bv kunnen dat er koelslangen los moeten om bij de stuurdelen te komen.

Terug
Bovenaan