Mijnbiertje
Net ingestapt
Beste allen/liefhebbers,
Ik heb drie vragen omtrent het (volledig zelf) importeren van een BMW 1 serie 120i M sport (2017/2018) uit Duitsland.
Wellicht kunnen jullie mij helpen betreffende onderstaande vragen:
1). Mijn plan is om bij het ophalen van de auto bij de Duitse BMW dealer een exportkenteken (Ausfuhrkennzeichen) te gebruiken en op dezelfde dag richting het RDW te rijden in Nederland. Bij de grensovergang wil ik vervolgens het Duitse exportkenteken verwisselen met mijn Nederlandse eendagskenteken. Heeft iemand advies (wetende dat er automatische kentekencontroles zijn in Duitsland én Nederland op de grens) of ik in Duitsland mijn eendagskenteken al moet plaatsen nóg voor de grensovergang?
2). Laten jullie een officieel bewijs maken/certificaat/keuring voor het berekenen van de BPM of zijn de BPM calculators redelijk betrouwbaar (Dasimport, Autoweek etc.)? De BMW 120i heeft namelijk een uitstoot van 137g komb. volgens de advertentie (dealer) en komt uit 2018, volgens de berekeningen ben ik ongeveer €3.000 - €3.200 kwijt. Met bijkomende kosten zoals RDW, NL kentekens en EUROPlus garantie van de Duitse dealer nog steeds +/- €3.000 voordeliger dan in NL.
3). Hebben jullie nog andere wijsheden waar ik rekening mee kan houden (naast het Autoweek proces wat ik uiteraard al gelezen heb)? Het enige waar ik eigenlijk voor vrees is dat op een of andere manier de motor het begeeft of de distributieketting knapt direct na aankoop (ik ben een leek met techniek) en ik in de problemen kom in NL. De auto heeft slechts 40.000 km gereden, ziet er keurig uit en heeft alle BMW-dealer formaliteiten wat je mag verwachten ;-)
Ik hoor heel graag jullie wijsheden!
Ik heb drie vragen omtrent het (volledig zelf) importeren van een BMW 1 serie 120i M sport (2017/2018) uit Duitsland.
Wellicht kunnen jullie mij helpen betreffende onderstaande vragen:
1). Mijn plan is om bij het ophalen van de auto bij de Duitse BMW dealer een exportkenteken (Ausfuhrkennzeichen) te gebruiken en op dezelfde dag richting het RDW te rijden in Nederland. Bij de grensovergang wil ik vervolgens het Duitse exportkenteken verwisselen met mijn Nederlandse eendagskenteken. Heeft iemand advies (wetende dat er automatische kentekencontroles zijn in Duitsland én Nederland op de grens) of ik in Duitsland mijn eendagskenteken al moet plaatsen nóg voor de grensovergang?
2). Laten jullie een officieel bewijs maken/certificaat/keuring voor het berekenen van de BPM of zijn de BPM calculators redelijk betrouwbaar (Dasimport, Autoweek etc.)? De BMW 120i heeft namelijk een uitstoot van 137g komb. volgens de advertentie (dealer) en komt uit 2018, volgens de berekeningen ben ik ongeveer €3.000 - €3.200 kwijt. Met bijkomende kosten zoals RDW, NL kentekens en EUROPlus garantie van de Duitse dealer nog steeds +/- €3.000 voordeliger dan in NL.
3). Hebben jullie nog andere wijsheden waar ik rekening mee kan houden (naast het Autoweek proces wat ik uiteraard al gelezen heb)? Het enige waar ik eigenlijk voor vrees is dat op een of andere manier de motor het begeeft of de distributieketting knapt direct na aankoop (ik ben een leek met techniek) en ik in de problemen kom in NL. De auto heeft slechts 40.000 km gereden, ziet er keurig uit en heeft alle BMW-dealer formaliteiten wat je mag verwachten ;-)
Ik hoor heel graag jullie wijsheden!