Importeren BMW 120i M sport (Duitsland)

Mijnbiertje

Net ingestapt
Beste allen/liefhebbers,

Ik heb drie vragen omtrent het (volledig zelf) importeren van een BMW 1 serie 120i M sport (2017/2018) uit Duitsland.
Wellicht kunnen jullie mij helpen betreffende onderstaande vragen:

1). Mijn plan is om bij het ophalen van de auto bij de Duitse BMW dealer een exportkenteken (Ausfuhrkennzeichen) te gebruiken en op dezelfde dag richting het RDW te rijden in Nederland. Bij de grensovergang wil ik vervolgens het Duitse exportkenteken verwisselen met mijn Nederlandse eendagskenteken. Heeft iemand advies (wetende dat er automatische kentekencontroles zijn in Duitsland én Nederland op de grens) of ik in Duitsland mijn eendagskenteken al moet plaatsen nóg voor de grensovergang?

2). Laten jullie een officieel bewijs maken/certificaat/keuring voor het berekenen van de BPM of zijn de BPM calculators redelijk betrouwbaar (Dasimport, Autoweek etc.)? De BMW 120i heeft namelijk een uitstoot van 137g komb. volgens de advertentie (dealer) en komt uit 2018, volgens de berekeningen ben ik ongeveer €3.000 - €3.200 kwijt. Met bijkomende kosten zoals RDW, NL kentekens en EUROPlus garantie van de Duitse dealer nog steeds +/- €3.000 voordeliger dan in NL.

3). Hebben jullie nog andere wijsheden waar ik rekening mee kan houden (naast het Autoweek proces wat ik uiteraard al gelezen heb)? Het enige waar ik eigenlijk voor vrees is dat op een of andere manier de motor het begeeft of de distributieketting knapt direct na aankoop (ik ben een leek met techniek) en ik in de problemen kom in NL. De auto heeft slechts 40.000 km gereden, ziet er keurig uit en heeft alle BMW-dealer formaliteiten wat je mag verwachten ;-)

Ik hoor heel graag jullie wijsheden!

Waarom moeilijk doen met platen wisselen? Je mag met export platen rijden, wel BPM vrijstelling aanvragen.

Dank voor je bericht, hier was ik niet van op de hoogte - vraag 1 is dus al duidelijk geworden zo. Ga ik zeker doen!

Precies zoals je zelf af schrijft. Ik hoor nooit iets van die BPM aangiften, maar je kunt er potentieel vragen over krijgen.

Ik heb gewoon ook met mijn eendagskenteken gereden van München naar Nederland. Misschien had ik geluk, maar in Duitsland keek niemand ernaar en ik ben (in een opvallende M5) toch langs een aantal politie auto's gereden.

Het stelt eigenlijk niet zoveel voor. Je moet een aangifte hebben en de kentekenbewijzen - that's it!

Geniet ervan!

Lees vooral de ervaringen van de forumleden. Ik heb daar zelf ook wat over geschreven n.a.v. mijn ervaringen in toen ik mijn auto heb geïmporteerd. De informatie die autoweek geeft is onjuist. Daar staat het volgende (citaat): " Dat laatste is voor export. Echter, het is in Nederland niet toegestaan om als Nederlands ingezetene met een buitenlands kenteken te rijden, ook niet met deze tijdelijke kentekens. Dat heeft alles te maken met het zeer strenge BPM- en MRB-beleid in Nederland. Elke poging om hier onderuit te komen, wordt genadeloos afgestraft en de boetes zijn niet mals. Kortom, de enige mogelijkheid is eigenlijk om de auto met een trailer op te halen of dit door een transportbedrijf te laten doen." Dit is dus lariekoek. Met een Duits exportkenteken mag je als Nederlands ingezetene, binnen de geldigheidsperiode van het kenteken, in Nederland rijden, zolang het doel maar is om de auto in Nederland te registreren (dus te importeren). Bij een exportkenteken zit een verzekering die in de EU geldig is.

BPM-aangifte kan je makkelijk zelf doen. Bepalen rest-BPM kan ook o.b.v. handelswaarde van de auto. Dit kan voordeliger uitpakken omdat de afschrijving o.b.v. de handelswaarde hoger kan zijn kan zijn dan de afschrijving die de Belastingdienst hanteert. Hiervoor kan je diverse aanbieders nemen die een tool bieden om dit te berekenen. Deze genereren ook meteen een aangifteformulier.

Wat betreft het derde punt. Als je serieuze aanwijzingen hebt dat er iets ergs met je net aangeschafte wagen kan gebeuren, zou ik hem niet kopen.

Terug
Bovenaan